Tesla model S P85D
Moderator: Redaktion
Re: Tesla model S P85D
det jag funderar lite på nær jag læser kommentarerna ær anledningen till att vissa vill sælja bilen trots att de menar att det ær en riktigt bra bil och egentligen vill behålla den? ær det bara ren princip før att bilen inte hade det den utlovades ha? det ær ju ett legitimt argument om man før øvrigt inte gillar bilen. Om man nu gillar bilen, så ser jag inte helt varfør? Om nu bilen blir såld, så sitter man då dær och tænker på att man hade en bil man verkligen gillade, men inte længre eftersom man ville bevisa før Tesla att man inte accepterar att bli "lurad". Ok, men hur mycket hjælper det den som inte længre har bilen? Blir livet roligare utan bilen man gillade bara før att man genom att gøra sig av med den inte længre ær "lurad"? eller ær det något annat som jag inte snappat upp?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag blev lovad guld men fick silver så nu vill jag ha brons iställetHelectriC skrev:det jag funderar lite på nær jag læser kommentarerna ær anledningen till att vissa vill sælja bilen trots att de menar att det ær en riktigt bra bil och egentligen vill behålla den? ær det bara ren princip før att bilen inte hade det den utlovades ha? det ær ju ett legitimt argument om man før øvrigt inte gillar bilen. Om man nu gillar bilen, så ser jag inte helt varfør? Om nu bilen blir såld, så sitter man då dær och tænker på att man hade en bil man verkligen gillade, men inte længre eftersom man ville bevisa før Tesla att man inte accepterar att bli "lurad". Ok, men hur mycket hjælper det den som inte længre har bilen? Blir livet roligare utan bilen man gillade bara før att man genom att gøra sig av med den inte længre ær "lurad"? eller ær det något annat som jag inte snappat upp?

Driver sajten Car.info
Jag är vansinnigt nöjd med min 85D. Satte mig i XC60n häromdagen och blev påmind om hur bra Teslan faktiskt är. Men man har skyhöga krav och förväntningar på Teslan, och visst det bör man väl iom prislappen men jag kan ändå inte se mig själv byta bort den. No f* way...
Tesla Model S 85D Vit
Jesper Lundberg i Gävle hade bestämt sig för att köpa sig en båt. Efter att ha trålat internet efter båtmodeller, bestämde han sig slutligen för en Vässla X600 som sades vara en fantastisk båt. På nätforum och i tidningsartiklar översköljdes Vässla X600 med positiva omdömen från användare och kritiker, så Jesper bestämde sig för att besöka återförsäljaren.
Inne i butiken var båten ännu finare än den framstått på internet, och Jesper blev omedelbart förälskad. "Detta är båten jag ska ha", tänkte han, när en säljare graciöst gled fram mot honom. Säljaren introducerade sig som Ludvig och förklarade för Jesper att de framför sig hade Vässlas mest populära modell. Men om bara ett par månader, berättade Ludvig, skulle en ny superversion av Vässla X600 komma ut - med trädäck, dubbla motorer och en enorm acceleration "som du aldrig hört talas om på en familjebåt".
Jesper blev alldeles lyrisk: "tänk att ha den superbåten", tänkte han. Merkostnaden var en miljon, och Jesper räknade snabbt i huvudet. Han skulle betala ett premiumpris på 20% för den nya modellen, men, tänkte han, "man lever ju bara en gång".
Sagt och gjort - Jesper slog till och beställde superversionen av båten, "Vässla PX600D", som skulle levereras i mars året efter.
Nu började Jesper längta efter sin båt, och under flera månader såg han vän efter vän få leverans av den vanliga modellen av Vässla X600, men Jesper hade is i magen. Han skulle ha den häftigaste Vässla X600 som någonsin producerats!
Månaderna gick och vintern blev till vår, och precis när snön hade smält, ringde de från Vässla och berättade att hans båt kunde hämtas.
"Wow", tänkte Jesper, och vattenkammade håret, innan han satte sig på bussen och åkte ut till Vässlas lilla butik i butiksområdet med det ovanliga namnet "Intra Shitty".
Väl hos Vässla var det säljaren Ludvig som mötte upp.
"Nu är du väl spänd", frågade Ludvig.
"Ja, jättespänd", replikerade Jesper, och innan han visste ordet av, hade Ludvig ryckt undan skynket framför honom och blottat hans splitter nya PX600D.
Jesper blev hänförd - det var den vackraste båt han sett, och han satte snabbt segel och kryssade ut i skärgården.
På väg ut till Grisö mötte han upp med sin gamle vän Gösta, som köpt den vanliga modellen av Vässla X600, och som redan haft sin båt i flera månader.
Jesper log och frågade om Gösta ville köra ikapp. Det hade Gösta konstigt nog ingenting emot, trots att Jesper hade den snabbaste Vässla-modellen som någonsin producerats.
Förundrad över att Gösta accepterat utmaningen, gick Jesper ner i sittbrunnen och upptäckte där att båten saknade det trädäck han hade blivit lovad av säljaren. "Nåja", tänkte han. "Jag har ju iallafall den snabbaste familjebåt som någonsin producerats!".
De la sina båtar bredvid varandra, och precis innan Jesper skulle ge full gas, viskade Gösta: "I förrgår fick jag en gratis uppdatering av min båt, så nu är den nästan lika snabb som din".
Gasreglagen åkte i botten, och till sin förfäran upptäckte Jesper att Göstas båt nästan var exakt lika snabb som hans egen. Och inte nog med det - när han tittade på accelerationsmätaren, visade den att båten inte accelererat ens i närheten av vad säljaren lovat.
Plötsligt blev Jesper nedstämd. Han hade betalat ett rejält premiumpris för en båt som saknade det trädäck som han blivit lovad och accelerationen var inte i närheten av det som Vässlas VD, Stelon Kusk, hade påstått. Till på köpet var den vanliga varianten, den som Jesper egentligen hade tänkt beställa, i stort sett lika bra. "Hur gick det här till?", undrade Jesper, och kände sig lurad. "Varför väntade jag i flera månader? Varför betalade en miljon kronor extra av mina surt förvärvade pengar?".
Han tittade på sin båt.
"Varför köpte jag egentligen den här superversionen av båten? Det var ju inte alls vad jag hade tänkt när jag besökte Vässla, och båten är ju inte i närheten av så bra som utlovat."
Veckan efter bestämde Jesper och Gösta att de skulle mötas. Jesper var inte alls glad över sitt köp och beklagade sig för Gösta.
Men Gösta visade ingen sympati alls. "Är du dum i huvudet?", frågade han och slog till Jesper hårt i ansiktet. "Var glad att du har en jättebra båt!".
Att du är en miljon kronor fattigare och att båten inte alls motsvarade vad säljaren lovade spelar väl ingen roll?!"
Men Jesper var fortfarande inte glad. Med svullet ansikte tittade han på Gösta som hånlog mot honom: "Hade du varit dansk, hade du väl skrivit ett brev till Stelon och gnällt", hånades Gösta.
"Nej, det skulle jag aldrig göra", sa Jesper. "Men har jag verkligen inte rätt att vara besviken alls?", undrade han retoriskt och tittade ut över havet medan solen gick ner över Grisö.
------
Vad tycker ni? Ska Jesper ha en smäll på andra kinden också, eller har han rätt att vara besviken?
Inne i butiken var båten ännu finare än den framstått på internet, och Jesper blev omedelbart förälskad. "Detta är båten jag ska ha", tänkte han, när en säljare graciöst gled fram mot honom. Säljaren introducerade sig som Ludvig och förklarade för Jesper att de framför sig hade Vässlas mest populära modell. Men om bara ett par månader, berättade Ludvig, skulle en ny superversion av Vässla X600 komma ut - med trädäck, dubbla motorer och en enorm acceleration "som du aldrig hört talas om på en familjebåt".
Jesper blev alldeles lyrisk: "tänk att ha den superbåten", tänkte han. Merkostnaden var en miljon, och Jesper räknade snabbt i huvudet. Han skulle betala ett premiumpris på 20% för den nya modellen, men, tänkte han, "man lever ju bara en gång".
Sagt och gjort - Jesper slog till och beställde superversionen av båten, "Vässla PX600D", som skulle levereras i mars året efter.
Nu började Jesper längta efter sin båt, och under flera månader såg han vän efter vän få leverans av den vanliga modellen av Vässla X600, men Jesper hade is i magen. Han skulle ha den häftigaste Vässla X600 som någonsin producerats!
Månaderna gick och vintern blev till vår, och precis när snön hade smält, ringde de från Vässla och berättade att hans båt kunde hämtas.
"Wow", tänkte Jesper, och vattenkammade håret, innan han satte sig på bussen och åkte ut till Vässlas lilla butik i butiksområdet med det ovanliga namnet "Intra Shitty".
Väl hos Vässla var det säljaren Ludvig som mötte upp.
"Nu är du väl spänd", frågade Ludvig.
"Ja, jättespänd", replikerade Jesper, och innan han visste ordet av, hade Ludvig ryckt undan skynket framför honom och blottat hans splitter nya PX600D.
Jesper blev hänförd - det var den vackraste båt han sett, och han satte snabbt segel och kryssade ut i skärgården.
På väg ut till Grisö mötte han upp med sin gamle vän Gösta, som köpt den vanliga modellen av Vässla X600, och som redan haft sin båt i flera månader.
Jesper log och frågade om Gösta ville köra ikapp. Det hade Gösta konstigt nog ingenting emot, trots att Jesper hade den snabbaste Vässla-modellen som någonsin producerats.
Förundrad över att Gösta accepterat utmaningen, gick Jesper ner i sittbrunnen och upptäckte där att båten saknade det trädäck han hade blivit lovad av säljaren. "Nåja", tänkte han. "Jag har ju iallafall den snabbaste familjebåt som någonsin producerats!".
De la sina båtar bredvid varandra, och precis innan Jesper skulle ge full gas, viskade Gösta: "I förrgår fick jag en gratis uppdatering av min båt, så nu är den nästan lika snabb som din".
Gasreglagen åkte i botten, och till sin förfäran upptäckte Jesper att Göstas båt nästan var exakt lika snabb som hans egen. Och inte nog med det - när han tittade på accelerationsmätaren, visade den att båten inte accelererat ens i närheten av vad säljaren lovat.
Plötsligt blev Jesper nedstämd. Han hade betalat ett rejält premiumpris för en båt som saknade det trädäck som han blivit lovad och accelerationen var inte i närheten av det som Vässlas VD, Stelon Kusk, hade påstått. Till på köpet var den vanliga varianten, den som Jesper egentligen hade tänkt beställa, i stort sett lika bra. "Hur gick det här till?", undrade Jesper, och kände sig lurad. "Varför väntade jag i flera månader? Varför betalade en miljon kronor extra av mina surt förvärvade pengar?".
Han tittade på sin båt.
"Varför köpte jag egentligen den här superversionen av båten? Det var ju inte alls vad jag hade tänkt när jag besökte Vässla, och båten är ju inte i närheten av så bra som utlovat."
Veckan efter bestämde Jesper och Gösta att de skulle mötas. Jesper var inte alls glad över sitt köp och beklagade sig för Gösta.
Men Gösta visade ingen sympati alls. "Är du dum i huvudet?", frågade han och slog till Jesper hårt i ansiktet. "Var glad att du har en jättebra båt!".
Att du är en miljon kronor fattigare och att båten inte alls motsvarade vad säljaren lovade spelar väl ingen roll?!"
Men Jesper var fortfarande inte glad. Med svullet ansikte tittade han på Gösta som hånlog mot honom: "Hade du varit dansk, hade du väl skrivit ett brev till Stelon och gnällt", hånades Gösta.
"Nej, det skulle jag aldrig göra", sa Jesper. "Men har jag verkligen inte rätt att vara besviken alls?", undrade han retoriskt och tittade ut över havet medan solen gick ner över Grisö.
------
Vad tycker ni? Ska Jesper ha en smäll på andra kinden också, eller har han rätt att vara besviken?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Ja det finns ju vinnare och förlorare. Vinnarna var väl de som beställde 85D med utlovade 380 hk men fick 420. Förlorarna var de som beställde P85D med utlovade 700 hk, men fick bara 550. Visst, 550 hk är mer än 420, och dessutom aningens snabbare från stillastående, men jag förstår att P85D-ägarna (vissa, dock inte Hybris) blev lika besvikna som 85D-ägarna blev glada.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Det handlar ju inte om bilen är världens bästa eller ej, utan att inte få det man betalat för.
Och det gäller ju sannerligen autopiloten också.
Själv kan jag omöjligen tänka mig att gå tillbaks till en ICE. Jag trivs med min Vässla, och besöker ofta Infra Shitty! Men jag litar inte på vad mr Kusk säger, inte bokstavligen.
Och det gäller ju sannerligen autopiloten också.
Själv kan jag omöjligen tänka mig att gå tillbaks till en ICE. Jag trivs med min Vässla, och besöker ofta Infra Shitty! Men jag litar inte på vad mr Kusk säger, inte bokstavligen.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Ok - jag inser att några av oss har helt olika ingångsvärden i denna diskussion. jag förstår att ni är förbannade på försenade leveranser av autopilot och summon om det verkligen var just de funktionerna som fällde avgörandet att köpa.
Jag har en mycket bredare syn, jag provkörde inte ens en teslabil innan beställningen av p85d och X. Orsaken till det var att jag inte ansåg att det fanns någon liknande bil att jämföra med. Det fanns bara en elbil med state of the art-teknik som var snygg och som hade bra räckvidd, snabb och dessutom erbjöd massa coola funktioner. Därtill möjligheten att få vara med i en revolution - sitta i förarsätet på en disruptorprodukt och uppleva en hel bransch genomgå en förändring. Dessutom inte bidra till smog och partikeldöden eller orsaka buller runt vägar mm. Bara själva grejen att bidra till Mr Musk vidare gärning inom rymdindustrin och förnyelsebar energi. Det är värt att sponsra tycker jag.
Alltså, för mig blir de utelämnade och försenade funktionerna bara detaljer i en helhet som jag tycker jag redan har fått överleverans inom. Men jag förstår era andras situation och känslor bättre nu efter diskussionen i denna tråd.
Det är läskiga sektvibbar på den här posten alltså.

️
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har en mycket bredare syn, jag provkörde inte ens en teslabil innan beställningen av p85d och X. Orsaken till det var att jag inte ansåg att det fanns någon liknande bil att jämföra med. Det fanns bara en elbil med state of the art-teknik som var snygg och som hade bra räckvidd, snabb och dessutom erbjöd massa coola funktioner. Därtill möjligheten att få vara med i en revolution - sitta i förarsätet på en disruptorprodukt och uppleva en hel bransch genomgå en förändring. Dessutom inte bidra till smog och partikeldöden eller orsaka buller runt vägar mm. Bara själva grejen att bidra till Mr Musk vidare gärning inom rymdindustrin och förnyelsebar energi. Det är värt att sponsra tycker jag.
Alltså, för mig blir de utelämnade och försenade funktionerna bara detaljer i en helhet som jag tycker jag redan har fått överleverans inom. Men jag förstår era andras situation och känslor bättre nu efter diskussionen i denna tråd.
Det är läskiga sektvibbar på den här posten alltså.

Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
De bygger ju fantastiska bilar, men marknadsföringen är någonstans mellan inkompetent och vilseledande, vilket såklart är helt onödigt med en så bra produkt. Jag tror inte att de skulle ha sålt många färre bilar med en mer realistisk presentation.
Detta går igen när det gäller presentation av bilars prestanda och autopiloten, tidsramen för när saker ska levereras och hur priset presenteras i designstudion. Hade de bara formulerat sig lite mildare hade ju färre känt sig lurade och besvikna. "Vi har A, och vi siktar på att leverera B", istället för "Vi har A och om några månader kommer vi att leverera B".
Själv är jag i sitsen att jag beställde bilen innan autopilot och fick hårdvaran i alla fall, så för mig är ju allt en bonus. Fast som aktieägare blir jag bekymrad när saker är kroniskt försenade och marknadsföringen överdriver prestanda och underdriver priser.
Detta går igen när det gäller presentation av bilars prestanda och autopiloten, tidsramen för när saker ska levereras och hur priset presenteras i designstudion. Hade de bara formulerat sig lite mildare hade ju färre känt sig lurade och besvikna. "Vi har A, och vi siktar på att leverera B", istället för "Vi har A och om några månader kommer vi att leverera B".
Själv är jag i sitsen att jag beställde bilen innan autopilot och fick hårdvaran i alla fall, så för mig är ju allt en bonus. Fast som aktieägare blir jag bekymrad när saker är kroniskt försenade och marknadsföringen överdriver prestanda och underdriver priser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag tyckte att jag var snabb när jag bestämde mig för en Tesla. Men inte tillräckligt snabb för att hinna beställa en 60D. Istället fick det bli en 85D.
Det viktiga för mig är att äga och köra en bil som gör skillnad för miljön och som banar väg för elektrifieringen av transportsektorn.
De som valde att gå på prestanda borde också vara lika nöjda som Hybris. Prisskillnaden var inte avskräckande och de fick en bil som presterar mer än de kan önska så länge de går på upplevelsen och inte på teoretiska fakta. Och handen på hjärtat: duger den till Christian von Koenigsegg så borde den väl ändå duga till dom som nu klagar och är besvikna? Tids nog så kommer också allt det andra som är ett måste för vissa men totalt ointressant för andra.
Det viktiga för mig är att äga och köra en bil som gör skillnad för miljön och som banar väg för elektrifieringen av transportsektorn.
De som valde att gå på prestanda borde också vara lika nöjda som Hybris. Prisskillnaden var inte avskräckande och de fick en bil som presterar mer än de kan önska så länge de går på upplevelsen och inte på teoretiska fakta. Och handen på hjärtat: duger den till Christian von Koenigsegg så borde den väl ändå duga till dom som nu klagar och är besvikna? Tids nog så kommer också allt det andra som är ett måste för vissa men totalt ointressant för andra.
Installerat 13,2 kWp solceller
Oj vad det spårade ur. Ärligt autopilot och det andra är fasen ointressant. Bilen är sjukt bra och jag är sinnessjkut nöjd. Skiter ärligt talat i autopilot och jiddret om 700hk... Bilen är det bösta jag kört eller ägt alla kategorier. Resten är bara dumheter! Seriöst!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Tomtediskussion. Låt oss ställa upp bilarna vid nösta möte. Låt oss pressa plattan i botten och se vem som ör snabbast, sedan kör vi en kurvig väg inraskt tempo efter det... Gärna en P85. 85D och P85D! Sedan kan vi kanske sluta med detta skitsnack? Ok?Niclas skrev:Ja det finns ju vinnare och förlorare. Vinnarna var väl de som beställde 85D med utlovade 380 hk men fick 420. Förlorarna var de som beställde P85D med utlovade 700 hk, men fick bara 550. Visst, 550 hk är mer än 420, och dessutom aningens snabbare från stillastående, men jag förstår att P85D-ägarna (vissa, dock inte Hybris) blev lika besvikna som 85D-ägarna blev glada.
Jag gav 1.2 MSEK för en maxutrustad P85D. (Inklusive next gen bak, sportfjödring, 265 på PS2) Skulle jag vara missnöjd med det? Hur tänker du?
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Är också sjukt nöjd med min bil. Kan inte förstå allt detta gnäll.
Dom har hela tiden sagt att autopilot Och de andra funktionerna släpps efterhand, så vad är problemet?
Det finns småsaker som jag skulle vilja förändra, men det är ganska trivialt i det hela.
Dom har hela tiden sagt att autopilot Och de andra funktionerna släpps efterhand, så vad är problemet?
Det finns småsaker som jag skulle vilja förändra, men det är ganska trivialt i det hela.
Vad skulle de sagt när de började montera denna sensorerna?
-Vi tycker de här sensorerna är jätte häftiga så vi slänger på dem för skoj skulle. Eller de kanske inte skulle sagt något alls? Det hade jag nog rekommenderat.
Det konstiga med den långsamma P85D är att den var jättesnabb fram tills Tesla släppte ludricus mode.
-Vi tycker de här sensorerna är jätte häftiga så vi slänger på dem för skoj skulle. Eller de kanske inte skulle sagt något alls? Det hade jag nog rekommenderat.
Det konstiga med den långsamma P85D är att den var jättesnabb fram tills Tesla släppte ludricus mode.
BMW M5? Kul att någon tar upp det. Jag var BMW freak innan Tesla så vet en del om just BMW.
Konfigurerade nya M5 nör den var ny, provkörde den en del.
Priset landar på ca 1.2-1.3 MSEK med utrustning,
Drar ca 1.5 liter milen ärligt. Dvs 20 spänn milen i bensin.
Inte AWD
Lastar dåligt
Sämre våghållning än P85D
Betydligt långsammare än P85D. Mer jämförbar med P85+. 0-100 = 4.3s i teorin för M5
Har ingen autopilot
Jobbig att köra i längden
Inte supermiljöbil och intressant kostnad som tjänstebi...
Våga inte tänka på värdeminskningen. Denna typ av bil kommer vara iskalla om de inte redan är det...
Låter illa och luktar
Extremt "ute" med miljömonster som M5
Kan bara tänka mig att köpare inte hängt med på bilmarknaden senaste åren... Vem köper denna idag? Måste man ha en 5 serie är BMW M550d xDrive touring en mycket bättre bil...
Funderade på om jag skulle sälja min P85D och försöka göra en vinst på den. Men vad skall jag köpa istället? Får inte ens en 85D med all utrustning för 1.2 MSEK idag! Skall jag nedgradera bilen? Köpa en S85? Eller skippa Tesla? Inget av detta känns som några alternativ. Gissar att alla som fick P85D i Mars betalt max 1.2 MSEK för sina bilar som idag kostar 1.5 MSEK. Gnäll om teoretiska diskussioner kring antal hk (som är fel mått på en elbil) och att inte kunna släppa händerna på motorvägen... Sure köpte man bara pgr detta, sälj bilen ASAP är mitt tips! Men erkänn att det handlar om att göra vinst på bilen och inget annat... Lycka till att hitta en lika bra bil för priset du betalade för bilen i Mars!
Konfigurerade nya M5 nör den var ny, provkörde den en del.
Priset landar på ca 1.2-1.3 MSEK med utrustning,
Drar ca 1.5 liter milen ärligt. Dvs 20 spänn milen i bensin.
Inte AWD
Lastar dåligt
Sämre våghållning än P85D
Betydligt långsammare än P85D. Mer jämförbar med P85+. 0-100 = 4.3s i teorin för M5
Har ingen autopilot
Jobbig att köra i längden
Inte supermiljöbil och intressant kostnad som tjänstebi...
Våga inte tänka på värdeminskningen. Denna typ av bil kommer vara iskalla om de inte redan är det...
Låter illa och luktar
Extremt "ute" med miljömonster som M5
Kan bara tänka mig att köpare inte hängt med på bilmarknaden senaste åren... Vem köper denna idag? Måste man ha en 5 serie är BMW M550d xDrive touring en mycket bättre bil...
Funderade på om jag skulle sälja min P85D och försöka göra en vinst på den. Men vad skall jag köpa istället? Får inte ens en 85D med all utrustning för 1.2 MSEK idag! Skall jag nedgradera bilen? Köpa en S85? Eller skippa Tesla? Inget av detta känns som några alternativ. Gissar att alla som fick P85D i Mars betalt max 1.2 MSEK för sina bilar som idag kostar 1.5 MSEK. Gnäll om teoretiska diskussioner kring antal hk (som är fel mått på en elbil) och att inte kunna släppa händerna på motorvägen... Sure köpte man bara pgr detta, sälj bilen ASAP är mitt tips! Men erkänn att det handlar om att göra vinst på bilen och inget annat... Lycka till att hitta en lika bra bil för priset du betalade för bilen i Mars!
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Sensorerna har du nytta av redan idag, krockvarning och vid körfältsbyte. P85D är en sjukt snabb bil. Sluta diskutera det. Jag drog två sportmotorcyklar i helgen. Omöjligt med en bil som inte ör sjukt snabb. Inte en enda bil eller motorcykel har dragit mig från stillastående när vi provat. Ingen... Och med n av uppdateringarna under våren så har den blivit märkbart snabbare vid 70-110 när man trampar plattan i botten. Faktiskt riktigt tröttsamt att se personer utan bilen tjafsa om detta hela tiden.LarsL skrev:Vad skulle de sagt när de började montera denna sensorerna?
Fel.Martinen skrev:Dom har hela tiden sagt att autopilot Och de andra funktionerna släpps efterhand...
Självstängande laddluckan skulle finnas på alla D-modeller.
Autopiloten skulle rullas ut kommande månaderna (enl pressrelease i oktober). Eftersom amerikanska P85D leveranserna skulle börja i december så kändes det som en rimlig timing. Jag var ju naiv och trodde att det skulle vara klart i god tid för min leverans.
Parkeringsassistans vid tex fickparkering är ingen "autopilot". Den borde funnits från dag ett.
700hk. Tror du dom kommer "efter hand" också?
http://www.blocket.se... Eller smartare ring en bilfirma och be dem sälja den. Du bör kunna göra vinst på bilen. Sälj och köp en M5. Problem solved!dstr skrev:Fel.Martinen skrev:Dom har hela tiden sagt att autopilot Och de andra funktionerna släpps efterhand...
Självstängande laddluckan skulle finnas på alla D-modeller.
Autopiloten skulle rullas ut kommande månaderna (enl pressrelease i oktober). Eftersom amerikanska P85D leveranserna skulle börja i december så kändes det som en rimlig timing. Jag var ju naiv och trodde att det skulle vara klart i god tid för min leverans.
Parkeringsassistans vid tex fickparkering är ingen "autopilot". Den borde funnits från dag ett.
700hk. Tror du dom kommer "efter hand" också?
Håller med om det mesta i denna post, även sektbitenmjwahl skrev:Ok - jag inser att några av oss har helt olika ingångsvärden i denna diskussion. jag förstår att ni är förbannade på försenade leveranser av autopilot och summon om det verkligen var just de funktionerna som fällde avgörandet att köpa.
Det är läskiga sektvibbar på den här posten alltså.️

Jag tycker det är fel av Tesla att marknadsföra P85D som en bil med 700 hästar men korrekt att säga att den har två motorer på 259 hästar samt 503 hästar (eller 262 hästar och 510 hästar om man har Ludicrous). Hade man satt sig in i att bilen hade två elmotorer och effekten på de bägge motorerna så hade man kanske också funderat på om det gick att få ut all kraft från bägge motorerna samtidigt.
Små detaljer som autopilotfunkioner och summon-funktion är ju bara extrasaker som man blir glad av när de kommer. Som sagt var så finns det i dagsläget inget som tävlar med Tesla Model S förutom Model X. Det är lite synd och jag hoppas att konkurrensen ökar snart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
LarsL skrev:Vad skulle de sagt när de började montera denna sensorerna?
"Dom här prylarna ska vi ha till autopiloten. När den finns kan ni få aktivera den för 40.000" hade dugit.
Att först ta betalt och inte leverera i tid är inte ok.
Just automatiska luckan hade jag också trott att jag skulle få. Anmärkt om det. Men detalj som bara blir viktig med summon och robotladdaren i garaget.
Alla år med BMW, Audi och Porsche så är det magiskt med OTA uppdateringar och att kunna uppgradera saker. Med dem fick man hela tiden köpa ny bil för det minsta lilla... Lätt att glömma hur det var förut. Bra att få en ICE som lånebil ibland för att vakna upp ur gnällkoman...
Alla år med BMW, Audi och Porsche så är det magiskt med OTA uppdateringar och att kunna uppgradera saker. Med dem fick man hela tiden köpa ny bil för det minsta lilla... Lätt att glömma hur det var förut. Bra att få en ICE som lånebil ibland för att vakna upp ur gnällkoman...
Jag är överlag väldigt nöjd med min bil. (Inte hybris-klass, men tids nog kanske
)
Men idag hände något läskigt. Skulle ut på en trafikerad 70-väg. Det uppstod en "lagom" lucka, jag körde ut och tryckte till. Men den omedelbara reaktionen, som jag snabbt vant mig vid och blivit bortskämd med, dröjde.
Kändes som att bilen hängde kvar runt 30 i flera sekunder. Lastbilen bakom närmade sig och gav mig helljus, jag fick släppa gasen och trycka igen, och då var det som vanligt.
Någon som råkat ut för något liknande?

Men idag hände något läskigt. Skulle ut på en trafikerad 70-väg. Det uppstod en "lagom" lucka, jag körde ut och tryckte till. Men den omedelbara reaktionen, som jag snabbt vant mig vid och blivit bortskämd med, dröjde.

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Paketen innan autopiloten var inte billigare... Fartradar fanns inte, krockvarning fanns inte, lösa hastighetsskyltar fanns inte, värme inratten fanns inte etc etc. Tycker jag fått mer i paketet för P85D än med P85+. (Samma uppdatering för alla modeller givetvis) Dock enig om att marknadsföringen av autopilot är felaktig.dstr skrev:LarsL skrev:Vad skulle de sagt när de började montera denna sensorerna?
"Dom här prylarna ska vi ha till autopiloten. När den finns kan ni få aktivera den för 40.000" hade dugit.
Att först ta betalt och inte leverera i tid är inte ok.
Är man så missnöjd är det läge att kontakta Tesla och diskutera återköp. Priset i Mars minus slant för antal mil?

Låter läskigt! Nej inte råkat ut för det.bladh skrev:Jag är överlag väldigt nöjd med min bil. (Inte hybris-klass, men tids nog kanske)
Men idag hände något läskigt. Skulle ut på en trafikerad 70-väg. Det uppstod en "lagom" lucka, jag körde ut och tryckte till. Men den omedelbara reaktionen, som jag snabbt vant mig vid och blivit bortskämd med, dröjde.Kändes som att bilen hängde kvar runt 30 i flera sekunder. Lastbilen bakom närmade sig och gav mig helljus, jag fick släppa gasen och trycka igen, och då var det som vanligt.
![]()
Nu missuppfattade du min kommentar helt.hybris skrev:Sensorerna har du nytta av redan idag, krockvarning och vid körfältsbyte. P85D är en sjukt snabb bil. Sluta diskutera det. Jag drog två sportmotorcyklar i helgen. Omöjligt med en bil som inte ör sjukt snabb. Inte en enda bil eller motorcykel har dragit mig från stillastående när vi provat. Ingen... Och med n av uppdateringarna under våren så har den blivit märkbart snabbare vid 70-110 när man trampar plattan i botten. Faktiskt riktigt tröttsamt att se personer utan bilen tjafsa om detta hela tiden.LarsL skrev:Vad skulle de sagt när de började montera denna sensorerna?
Att vissa påstår att bilen blivit långsam beror bara och helt på att Tesla försöker sälja en uppdatering. Bilen är lika snabb nu som tidigare, naturligtvis.
När hårdvaran släpptes fanns inga funktioner som använde den. Nu har ju vissa delar utnyttjat sensorerna.
Tycker det är jättebra om det kommer ut fler Teslor på begagnat marknaden. Snart kan jag köpa min alltså... Det lite lustiga är att jag då förmodligen kommer ha autopiloten

Men en P85D är inte så snabb som den borde vara.
Min 997 GT3 gör 0-200 snabbare än vad Teslan gör 100-200 på.
Min 997 GT3 gör 0-200 snabbare än vad Teslan gör 100-200 på.