Första långkörning med NoA

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare

Första långkörning med NoA

Inlägg av Sascha »

Tänkte dela med mig av lite erfarenheter av min första långkörning med NoA.

Åkte idag från Gbg till Sturup och tillbaka (ditresan blev det inget av pga passagerares rädsla för NoA ;) :D ), men tillbakaresan så testade jag den. Jag blev mäkta imponerad av hur den klarade av att ta avfarten från E65 till E6 (trp 14) som jag anser är ganska komplicerad. Den styrde relativt perfekt genom gafflarna inne i trp.

Resan i sig var väldigt lugn och avslappad, AP:n gjorde att man inte stressade runt utan höll trafikrytmen ganska bra. Man märkte också att datorn höll koll på inte bara bilen framför utan även den före.

Sedan så kom några frustrationer:

Varför den inte klarar av att byta fil automatiskt är för mig en gåta, även om beteendet är påtvingad av lagstiftningen. Datorn klarar ju av att räkna ut att det är någorlunda säkert att genomföra det, och ger man "tillåtelse" så genomför den det. Får den för sig att det finns fordon som omöjliggör det så väntar den.

Bilen saktar in ganska kraftigt om det finns fordon framför innan den ger förslag på att byta fil, även om omkörningsfilen är tom och det inte finns bilar bakom.

När man genomfört en omkörning med NoA så väntar datorn tills att "man nästan inte ser bilen i backspegeln" innan den meddelar att återgång till högerfilen är OK. Nog borde man kunna fixa den "buggen" från Teslas håll?

Kod: Markera allt

RANT: Händer ganska ofta att en påbörjad filbyte med NoA eller AP avbryts av olika anledningar, av vilka jag anser dessa vara värst:
* Påbörjat omkörning samtidigt som bilen bakom också påbörjar omkörning
* Påbörjat omkörning och den avbryts för anledningar bara datorn vet, inga bilar bakom etc.
Hur ser era upplevelser av NoA ut? Skulle vara kul att få erfarenheter (kanske man kan skicka dessa till Elon ;) :p )
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första långkörning med NoA

Inlägg av LarsL »

Sascha skrev:
När man genomfört en omkörning med NoA så väntar datorn tills att "man nästan inte ser bilen i backspegeln" innan den meddelar att återgång till högerfilen är OK. Nog borde man kunna fixa den "buggen" från Teslas håll?
Det så kallade Audi uppdateringen? ;) Avskyr när folk, helt i onödan, dyker in framför mig efter en omkörning på motorväg. Den som kör om bör ha koll så att jag har 3 sekunder till dem innan de svänger in, jag ska inte behöva bromsa bara för at jag blir omkörd.

Vore kanske bra om det avståndet var inställbart också, precis som avståndet framåt.
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare

Inlägg av Vkium »

Av sträckan Sthlm-Lund ToR förra helgen gjorde jag 80 mil med NoA. Man kan nog känna igen vår bil på att det var den som blinkade mest hela vägen :)

- Blinkar liiiite för länge vid filbyten.
- Avfarter från motorväg fixades samtliga gånger. Men satt själv på helspänn utan å veta om den skulle lyckas. Det får man väl lära sig.
- Är väldigt seg på att åka tillbaks i högerfil efter omkörning.
- Avbryter omkörning om en sån där som är limmad bakom en som inte avser köra om, också påbörjar filbyte när jag börjar blinka.

Men jag tycker den var ganska OK på att inte sakta ner för mkt innan den indikerade att jag borde starta en omkörning.
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag missuppfattade (tror jag) och trodde att Mad Max mode var hur snabbt själva filbytet skulle vara, men det verkar vara hur snabbt den bestämmer sig för att köra om, om framföriggande bil kör långsammare än min inställda hastighet. Filbytena känns lite väl långsamma.

Jag vart förvånad igår när bilen körde med NoA och svängde av (korrekt) vid Arlanda söderifrån utan att jag behövde göra något. Men att köra på på motorvägen vid en påfart krävde en verifikation via blinkers. Vad händer om man inte ger det när filen tar slut?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare

Inlägg av Vkium »

bjelkeman skrev:
Jag missuppfattade (tror jag) och trodde att Mad Max mode var hur snabbt själva filbytet skulle vara, men det verkar vara hur snabbt den bestämmer sig för att köra om, om framföriggande bil kör långsammare än min inställda hastighet. Filbytena känns lite väl långsamma.

Jag vart förvånad igår när bilen körde med NoA och svängde av (korrekt) vid Arlanda söderifrån utan att jag behövde göra något. Men att köra på på motorvägen vid en påfart krävde en verifikation via blinkers. Vad händer om man inte ger det när filen tar slut?
Ja det vågar man ju liksom inte prova väl? :p
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare

Inlägg av Sascha »

LarsL skrev:
Sascha skrev:
Det så kallade Audi uppdateringen? ;) Avskyr när folk, helt i onödan, dyker in framför mig efter en omkörning på motorväg. Den som kör om bör ha koll så att jag har 3 sekunder till dem innan de svänger in, jag ska inte behöva bromsa bara för at jag blir omkörd.

Vore kanske bra om det avståndet var inställbart också, precis som avståndet framåt.
Jag håller med. Grundregeln som jag håller är att jag skall kunna se hela den omkörda bilens front i backspegeln innan man påbörjar tillbakagången till högerfilen. Det kvittar om det är någon testosteronstinn idiot bakom, han får vänta.

Men som sagt, hela bilens front är inte "en liten prick i backspegeln"...
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare

Inlägg av Sascha »

bjelkeman skrev:
Men att köra på på motorvägen vid en påfart krävde en verifikation via blinkers. Vad händer om man inte ger det när filen tar slut?
Har testat det och det blir en väldig skarp svängning in till motorvägen. Han ser ju den grova heldragna linjen och hanterar den som vilken kurva som helst. Kan vara ganska obehagligt.
Skriv svar