Sägs ju att HW3 komprimerar med h265 istället för 264.
Rimligen borde filerna då bli betydligt mindre och förstås mindre slitage på lagringen.
Nån som kollat hur stora filerna blir med respektive komprimering?
På kameraövervakning sparar man upp till 60%, men komprimeringen kommer inte påverkad så mycket i en bil då det för det mesta är rörelse hela tiden, då blir det inte så mycket komprimerat.
Mnja, Sentry är ju typ kameraövervakning.
Tankar man en filmtorrent i h265 istf 264 så är den ofta mindre än hälften så stor.
Så rimligen bör en AP3 bil kunna lagra åtminstone dubbelt så många klipp på samma yta som en AP2,5. Plus att det då också bör slita åtminstone hälften så mkt på lagringen.
Fick besked att min P3D jag beställde 27/5 har HW3, har man blivit tilldelad VIN kan man gå in på tesla.com, ändra till US, gå till supportfliken och välja CHAT. Där kan man ställa frågan.
Chattade just med dem och fick bekräftat att jag har HW3 i min LR RWD. Tog en stund innan man kom fram i kön men det gick bra att få hjälp med det. Fick uppge de 6 sista siffrorna i VIN och mitt namn.
Fick besked att min P3D jag beställde 27/5 har HW3, har man blivit tilldelad VIN kan man gå in på tesla.com, ändra till US, gå till supportfliken och välja CHAT. Där kan man ställa frågan.
Chattade just med dem och fick bekräftat att jag har HW3 i min LR RWD. Tog en stund innan man kom fram i kön men det gick bra att få hjälp med det. Fick uppge de 6 sista siffrorna i VIN och mitt namn.
Smidigt va!
För mig som inte köpt till FSD är det ganska schysst att veta att bilen redan har HW3 hårdvaran, att Tesla lovat att alla AP2 och HW2 kommer få hårdvaran i framtiden tror jag inte ett dugg på. När framtiden väl är här och bilen kan vara autonom så kan man enkelt bara uppgradera FSD paketet utan att behöva byta några komponenter.
Smidigt va!
För mig som inte köpt till FSD är det ganska schysst att veta att bilen redan har HW3 hårdvaran, att Tesla lovat att alla AP2 och HW2 kommer få hårdvaran i framtiden tror jag inte ett dugg på. När framtiden väl är här och bilen kan vara autonom så kan man enkelt bara uppgradera FSD paketet utan att behöva byta några komponenter.
”I teorin”. Kan ju bli så att HW3 inte heller är tillräcklig, likt version 1, 2 & 2.5...
Eller att det krävs fler/andra sensorer, att det ändå inte blir klart innan bilen är skrot osv...
Tror själv ev. uppgradering av datorn kommer vara en struntkostnad om/när FSD blir aktuellt. Om inte annat kan man säkert få tag på sånna på skroten...
Vad har ni sagt i chatten? Dom ville inte hjälpa mig om jag inte fått min bil ännu. För allt kan hända innan leverans och jag kanske får en annan bil. Förklarade då att jag ska få leverans av en lagerbil om en vecka och redan fått reg nr.
Svaret,
“Anything can happen before delivery sir.”
Självklart så vill ha ha den bästa processorn och inte hoppas att den uppgraderas om man vill köpa FSD, det är dessutom omständigt att hårdvaruuppdatera. om FSD någon gång blir gratis under provperiod så är man i en sämre sits än m man har den senaste teknologin. Så jag skulle vara missnöjd om jag "bara" fick 2,5 på en sådan pass dyr bil.
Vad har ni sagt i chatten? Dom ville inte hjälpa mig om jag inte fått min bil ännu. För allt kan hända innan leverans och jag kanske får en annan bil. Förklarade då att jag ska få leverans av en lagerbil om en vecka och redan fått reg nr.
Svaret,
“Anything can happen before delivery sir.”
Gjorde ett nytt försök, nu lyckades jag och fick bekräftat att det ska vara HW3 i bilen.
Jag kollade precis min nylevereade M3 SR+ och trots KF3-VIN och FSD har min bil HW2.5.
Lite märkligt kan jag tycka att inte ens de som beställt en bil med FSD så sent som maj får HW3. Men Teslas vägar äro outgrundliga.
Det är väl bra? Då får du en ny fräsch dator sen, kanske ännu bättre än nuvarande HW3.
Dom lär ju utveckla den och om inte annat krympa tillverkningsprocessen så den blir billigare att producera, och drar mindre ström.
Jag kollade precis min nylevereade M3 SR+ och trots KF3-VIN och FSD har min bil HW2.5.
Lite märkligt kan jag tycka att inte ens de som beställt en bil med FSD så sent som maj får HW3. Men Teslas vägar äro outgrundliga.
Det är väl bra? Då får du en ny fräsch dator sen, kanske ännu bättre än nuvarande HW3.
Dom lär ju utveckla den och om inte annat krympa tillverkningsprocessen så den blir billigare att producera, och drar mindre ström.
Håller med. Känns faktiskt som en fördel att få äldre version.
Hämtade ut min SR+ igår (30/6). Den har tillverkningsdatum maj 2019 och är KF3. Den har FSD. Enligt VLC är mp4 filerna koderade med H.264, alltså HW 2.5.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Hämtade ut min SR+ igår (30/6). Den har tillverkningsdatum maj 2019 och är KF3. Den har FSD. Enligt VLC är mp4 filerna koderade med H.264, alltså HW 2.5.
Min P är också byggd i maj, inte beställt FSD men filerna är kodade med H265...
Stoppar dom HW3 främst i dom dyrare modellerna tro?
Kanske tänker Tesla att det är troligare att de kommer köpa FSD, än de som valt de billigare modellerna.
(Antagligen har Tesla forfarande lager/avtal med nvidia om leverans av AP2,5. Dvs de behöver stoppa dom nånstans...)
Min P är också byggd i maj, inte beställt FSD men filerna är kodade med H265...
Stoppar dom HW3 främst i dom dyrare modellerna tro?
Kanske tänker Tesla att det är troligare att de kommer köpa FSD, än de som valt de billigare modellerna.
(Antagligen har Tesla forfarande lager/avtal med nvidia om leverans av AP2,5. Dvs de behöver stoppa dom nånstans...)
Har KF3 och h.265 och därmed HW3. En av de första LR AWD med dragkrok? Beställde 15/5, levererades 7/6.
Har ej (ännu) FSD, men vill ju ha förstås
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”