fråga från Novis

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fregatten

fråga från Novis

Inlägg av Fregatten »

Hej

Jag har tittat på Tesla i flera år men S och X har varit lite dyra (har ändå eget AB). Nu med model 3 ser det bättre ut. Jag har också velat köra slut på min nuvarande bil och nu börjar det närma sig. Ingen lust lägga ut för kamremsbyte, nya däck m.m. Olika varningslampor börjar lysa mer och mer också :(

Nu återstår bara några frågor som jag hoppas ni kan svara på?

1. Jag har 2 barn i barnvagnsåldern (5 och 2 år). Ni som har 2 st barn som behöver barnvagn m.m., funkar 3:an för er?
2. Vi kör 1-2 långresor per år (sthlm-uddevalla, kanske till fjällen (Idre eller Sälen). Hur funkar model 3 om man laddar vanligt elbilsladdare typ på McD? Får man in tillräckligt med el på vanligt stopp? Eller måste man till Supercharger? Funkar Supercharger snabbt för Model 3? Typ Sthlm-Uddevalla behöver jag väl ladda en 10 mil vid 1 stopp. Går det på ca 45 minuter? Funkar bilen till fjällen?

Det var väl de frågorna jag hade :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: fråga från Novis

Inlägg av taliz »

Välj modell och knappa in dina rutter här så ser du https://abetterrouteplanner.com/

Barnvagn får man in sägs det, tom i frunken, men kanske inte jättemodeller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

I frunken vet jag att t.ex en babyzen yoyo 6+ får plats.

I bagaget får två babyzen yoyo 6+ samt en emmaljunga nxt90 ligg och sittdel. Nu är nxt90 en extremt liten vagn ihopfälld men det är ändå en fullstor vagn.

Vad gäller laddstopp har 3 blivit så pass snabb vid SuC (supercharger) att man måste flytta på bilen innan man har ätit färdigt. Vi är vana med 85kWh S och på ett 40-50min laddstopp får vi kanske 70% laddning. Med barn, blöjbyten och mat för fyra (vi är också två vuxna och två små barn i familjen) så fyller man absolut tillräckligt med ström på ett stopp. Kör du Stockholm-Uddevalla räcker det om du fyller på i t.ex Arboga för att nå fram till Uddevalla, annars kan du fint stoppa i Jung om det skulle krisa, 3an är dock mycket snålare än S och går du för LR får du ungefär 10mil mer i räckvidd än en 75/85 S i verkligheten.
Skriv svar