Så här funkar det:
- Gå till ABRP Beta på https://beta.abetterrouteplanner.com och lägg till en ny waypoint.
- Istället för en vanlig waypoint, där man åker exakt till den platsen, så kan man välja att göra det till en sökpunkt. Klicka på kniv&gaffel-ikonen till höger om namnet.
- Nu kan du välja vilken typ av amenity du vill söka efter och hur nära en laddare den måste ligga (*givetvis* vill du ladda medans du gör annat)
- Tryck "Plan" som vanligt - istället för att som vanligt få planen presenterad får du nu möjlighet att bläddra mellan upp till 10 förslag på bekvämlighet med laddning. ABRP beräknar hela resan och försöker minimera tiden du lägger på körning + laddning på vägen.
- Välj "Select this charger" om du hittar någon du gillar - den blir då en fast waypoint med inställd destinationsladdning
- Om du vill göra en ny sökning, tryck på kniv&gaffel igen och välj "Remove" på din tidigare valda laddare - då får du sökinställningar igen
- Rimligast är om man söker efter en amenity i taget och gör ett val, sedan kan man söka på nästa waypoint, osv.
Jag knappar in Lund, Linköping och Lund som waypoints, och väljer "Hotell" i sökrutan, samt max 400 meter från laddare och att jag tänker stanna i 10 timmar: Därefter trycker jag på "Plan" och får upp alternativ att bläddra bland. Man kan klicka på varje lila amenityikon och få närmare information, bl.a. från TripAdvisor: När jag är nöjd väljer jag "Select this charger" och får upp den som en vanlig waypoint. Då kan jag t.ex. editera laddningen, som här där den har räknat med att jag kan ladda i 22 kW, men min bil klarar bara 11: Så enkelt funkar det.
Så, vad kan du göra? Testa och kom med förslag hur det kan bli ännu bättre! Vad är bra och vad är dåligt?
Detta är en beta som är begränsad till Sverige och Texas just nu. Vi kommer släppa detta när det är bra nog, och det kan bli en premiumfunktion som innebär en prenumeration från användaren. I betan är det såklart gratis.