Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan.
2.8 förekommer även här men de är i %, inte g/cell. Sen hävdar VW att de kommer att halvera andelen kobolt i deras nästa generations celler vilket då ändå skulle vara dubbelt så mycket som Teslas nuvarande, vilket Elon också nämner. Tesla siktar mot nära 0% kobolt i kommande generations celler.
Nåväl, kan man bryta kobolten på ett arbetsmiljömässigt sätt så är det väl inget större problem än något av de andra materialen i batteriet. Dvs, främst en prisfråga.
Här är det tyska (auto motor & sport) inslaget:
VW kommer förresten att använda en induktionsmotor fram samt PM motor bak i deras MEB bilar, precis som Tesla Model 3. De pratar om en liten extra skjuts på autobahn pga överbelastnings delen i induktionsmotorer. Jag tror att det handlar främst om priset.
Det låter som någon form av missförstånd ja.
Induktionsmotor i fram handlar nog delvis om priset som du säger, men säkerligen också att de lämpar sig väl till att vara just "stödmotor" åt den primära och i drift mer effektiva PM-motorn. Induktionsmotorns förluster är lägre än en PM-motors när den bara snurrar med.
Induktionsmotor i fram handlar nog delvis om priset som du säger, men säkerligen också att de lämpar sig väl till att vara just "stödmotor" åt den primära och i drift mer effektiva PM-motorn. Induktionsmotorns förluster är lägre än en PM-motors när den bara snurrar med.
Men hade man haft en lika effektiv PM motor fram som bak så hade den inte behövt snurra med. Men det är kanske hårklyverier. Sen kommer det väl ingen AWD ID.3 heller så för denna tråd är det kanske en onödig diskussion
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
Golf har också en skidlucka. Det är ju bara rimligt att ID 3 får ungefär samma utrustning som Golf, med tanke på att ID 3 på längre sikt ska bli Golfens efterföljare.
Angående den typen av resor får man titta lite på VWs hemlamd. I Tyskland utgör bilar i Golf-klassen den allra största delen av bilmarknaden. Det är inte som t.ex. i Sverige där en bil i Golf-klassen ofta införskaffas som andrabil vid sidan av en stor Volvo-kombi. Det är mycket vanligare i Tyskland att man har en Golf (eller liknande) som första bil och således ska den fungera även på långresa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja VW har ju lite koll på vad man vill ha för utrustning, verkar ju ha tagit Tesla många år att lägga skidlucka som tillval till Model Y. Hoppas på att det kommer till en refresh av S också, annars kommer nog en Audi locka mig lite så det blir bekvämare på skidresan.
..I Tyskland utgör bilar i Golf-klassen den allra största delen av bilmarknaden. Det är inte som t.ex. i Sverige där en bil i Golf-klassen ofta införskaffas som andrabil vid sidan av en stor Volvo-kombi. Det är mycket vanligare i Tyskland att man har en Golf (eller liknande) som första bil och således ska den fungera även på långresa.
Och med framflyttad förarposition och medföljande förbättring utrymmesmässigt så kan den kanske också ta en del köpare från de som normalt hade valt en klass större bil. Golf har minskat en del sedan 2015 då man sålde 270k i Tyskland. 2018 var det 211k samtidigt som T-Roc började säljas då, 35k. Tiguan har ökat från 58k till 74k och är numera nr 2. Ford Kuga har gått från 28k till 42k, BMW X1 från 16k till 31k.
Golf har fortfarande en kraftig ledning men trenden är att kompakt-SUV ökar. ID.3 borde även ta köpare från den kategorin. Den är högre, bredare än Golf, större invändigt. Behövs inte så mycket styling så blir det en kompakt-SUV.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Intressanta siffror. Sånt gillar jag.. Ska bli väldigt intressant att se vad VW kommer göra i framtiden med sin Golf, Tiguan , Passat osv nu är MEB bilarna börjar rulla ut. Är det nya Golf 8 som blir deras sista Golf tex? Vem vill köpa en Golg eller Tiguan nu när ID.3 och ID.crozz släpps? Med tanke på höjda skatter och bränslepriser samt miljözoner?
Id crozz skulle passa perfekt, smart med skjutbara bakdörrar och ingen mittstolpe, äntligen. Hög markfrigång, fyrhjulsdrift, dragkrok, bra stereo h/k, allt för 500 k så kan jag tänka mig den.
Varför kan inte tillverkarna göra normalstora elbilar, antingen små, eller jättestora. De som vill ha en normal el bil får vänta.
Ja, det är ju ett aber förstås. Men man får dem till slut, snabbare än man får en ID3 i alla fall. En kollega hade litet flyt, tog några månader, en annan ett drygt halvår.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Nu börjar det dyka upp uppgifter om att Kia kommer att strypa tillgången på e-Niro i Europa eftersom de behöver mer till efterfrågan på hemmamarknaden.
Har du inte valt fel tråd nu?
Nejdå, men jag struntade i att citera:
Walker skrev:
PapaD skrev:
Eniro är ju en Svensson bil, lagom stor. Och smakligt pris jämfört med konkurrenterna.
...och skulle du vilja ha en och beställer idag - när får du den då?
Bara 50kW DC snabbladdning för minsta ID modellen.
Ajajaj.
För minsta batteriet. Men han pratade om tillval att uppgradera även varianten med minsta batteriet till 100kW laddning. Förhoppningsvis stämmer det att det är möjligt.
Bara 50kW DC snabbladdning för minsta ID modellen.
Vilken modell är det? ID.1?
Enligt videon 50 kW laddning för minsta batteriet i ID3.
Aha, så inte minsta modellen utan minsta batteriet då. Låter som ett knep för att folk ska speca upp bilen från basvarianter med dålig marginal, känns bekant.
Aha, så inte minsta modellen utan minsta batteriet då. Låter som ett knep för att folk ska speca upp bilen från basvarianter med dålig marginal, känns bekant.
Tänker att det är bra med alternativ. Väljer man minsta batteriet har man nog antagligen tänkt använda bilen främst för pendling. Kan tycka att 50 kW räcker ganska bra i det fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd