Stenskott..

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Stenskott..

Inlägg av Hjortis »

Hej,

Fick idag ett irriterande stenskott nästan i synfältet på min X från en mötande lastbil.
Tänkte att det kanske går att laga isf byta ruta.
Har idag en halvförsäkring inkl tesla tillägg från TH privat då jag har vagnskada från Tesla.

Ställer mig nu frågan:
1: var fixar man detta enklast (reparerar skadan) och billigast i Sthlm?
2: vad kostar det ungefär om de lyckas fylla igen skadan?
3: om det blir ett rutbyte, vilken verkstad gör sådant som är hovleverantör till Tesla?

Ska kontakta TH på måndag, men tänker att några andra sitter på erfarenheter i detta ämne.

/Hjortis
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Stenskott..

Inlägg av chpaulin »

Carglass. Ofta kostnadsfritt eller några hundringar om de lyckas limma/laga. Finns dock en största storlek på skada i synfältet där man inte får laga och måste byta.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Stenskott..

Inlägg av Hjortis »

Tack för svar, då hoppas jag att Carglass kan fixa detta.

/Johan
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Stenskott..

Inlägg av ellerstrom »

Bra att veta är också att man ska fixa det så snabbt som möjligt. Det blir absolut bäst då (dvs inte så synligt) och man minimerar risken för att det blir större/rutan spricker.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Stenskott..

Inlägg av Leo »

Ytterligare ett tips är att sätta på en tejpsnutt över skadan direkt. Då minskar risken att du får in fukt och smuts/damm. Vilket ger bättre förutsättningar för en lyckad lagning sen.

Tror jag sist fick med ett ”vindruteplåster” i förebyggande syfte från firman då jag lagade ett stenskott. Funkar säkert hyfsat med helt vanlig tejp också.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Stenskott..

Inlägg av tr1 »

Om du ska byta så tänk på:
Boka inte online utan ring, de måste vara tre pers för att få den på plats. Förbered också med att kolla vilken variant du har. Titta framifrån på kameran vid backspegel. Den ena har trekant och ring uppe till höger och den andra bara en trekant. Har hört ngt om att kalibrering hos Tesla kan behövas efteråt men har inte kollat ännu. Bild
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Stenskott..

Inlägg av Hjortis »

Bra tips!
har beställt tid i morgon, då jag inte vill att rutan ska spricka, ska tejpa lite själv för säkerhets skull.
En hundralapp skulle det kosta att laga, så vi får se om det stämmer:-)

Bra också att veta att det går 3 man om det blir ett rutbyte i framtiden, jag utgår dock från att kameror ska kalibreras, men det får framtiden utvisa.

/Johan
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Stenskott..

Inlägg av GreenMachine »

Någon som vet vad det kostar att byta till ny vindruta på en X? Den är ju som halva Globen.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Stenskott..

Inlägg av evilirish »

Nej ingen exakt summa, men det är ganska säkert mycket pengar. Fick min utbytt på garanti (hade fläck i sig från fabrik) och det tog ett par dagar före del att byta den..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stenskott..

Inlägg av Bjelke »

Priset på rutan är väl ointressant för det går väl på försäkringen? Så självrisken är väl svaret :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Stenskott..

Inlägg av tor-ake »

De två gångerna jag bytt vundruta var självrisken en andel av totalen (35%) så frågan är absolut relevant. Jag gissar på 25-30 tusen, dvs 10 tkr i självrisk.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stenskott..

Inlägg av OfarligTesla »

tor-ake skrev:
De två gångerna jag bytt vundruta var självrisken en andel av totalen (35%) så frågan är absolut relevant. Jag gissar på 25-30 tusen, dvs 10 tkr i självrisk.
Det är en av anledningarna till varför man inte bara väljer den försäkring med billigast premie utan en med villkor som passar också. Jag har t.ex. 1500 kr via THs Teslaförsäkring.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stenskott..

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:
De två gångerna jag bytt vundruta var självrisken en andel av totalen (35%) så frågan är absolut relevant. Jag gissar på 25-30 tusen, dvs 10 tkr i självrisk.
Det är en av anledningarna till varför man inte bara väljer den försäkring med billigast premie utan en med villkor som passar också. Jag har t.ex. 1500 kr via THs Teslaförsäkring.
Ja så kan det ju naturligtvis vara, vissa har fast belopp och vissa har % osv, my bad :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stenskott..

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:
De två gångerna jag bytt vundruta var självrisken en andel av totalen (35%) så frågan är absolut relevant. Jag gissar på 25-30 tusen, dvs 10 tkr i självrisk.
Det är en av anledningarna till varför man inte bara väljer den försäkring med billigast premie utan en med villkor som passar också. Jag har t.ex. 1500 kr via THs Teslaförsäkring.
Ja så kan det ju naturligtvis vara, vissa har fast belopp och vissa har % osv, my bad :oops:
Japp, glasskador är en av de saker där man kan trycka ner premien genom att höja självrisken. Finns gott om sådana saker att vrida och vända på i villkoren. Försäkring är ju typfallet av en produkt där man verkligen får vad man betalar för, så frågan man får ställa sig är vad vill man ha och hitta de villkoren som passar bäst.
Skriv svar