Luras
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Luras
Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Re: Luras
Hur ska man kunna undersöka en bil som man köper via nätet?? Då är det ju ännu viktigare att faktiskt all info stämmer??MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt.
En bostad har faktiskt visningar osv där du kan UNDERSÖKA ALLT!!
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Luras
Vid leverans?anna__ skrev:Hur ska man kunna undersöka en bil som man köper via nätet?? Då är det ju ännu viktigare att faktiskt all info stämmer??MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt.
En bostad har faktiskt visningar osv där du kan UNDERSÖKA ALLT!!
Re: Luras
.MDurante skrev:Vid leverans?anna__ skrev:Hur ska man kunna undersöka en bil som man köper via nätet?? Då är det ju ännu viktigare att faktiskt all info stämmer??MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt.
En bostad har faktiskt visningar osv där du kan UNDERSÖKA ALLT!!
Har bilen ens levererats?
oavsett så kommer man som köpare och ska hämta , väntat på bilen X veckor och kanske sålt sin egna så fattas det tillbehör, lika illa det.
Just pga man inte fick chansen att undersöka innan då tycker jag att säljaren, tesla i detta fall får bita i det sura äpplet och lösa det.
Re: Luras
Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Luras
Kvadratmeterpris är inte en fixed value på begagnade fastigheter, det förändrar sig beroende på VEM som köper bostaden och hur MYCKET den går för.HelectriC skrev:Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Stämmer inte? Då har du knappast köpt bostäder senaste decenniet. Skulle vilja se dig få en lägenhet i centrala Oslo som är 10% mindre än annonserat när det varit budgivning med flera spekulanter. Men det är klart du bor i Bergen och där har priserna stupat så du kanske får en makrillburk.
Vill du inte ha bostaden så får nästa man i kö. Även i Norge. Talar av erfarenhet efter köp av 10-tals selveierleiligheter och eneboliger. Samma i Sverige bubben.
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Luras
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/HelectriC skrev:Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Luras
Amen brotha. Var vänlig och sätt dig ner Helectric.jonsalgerier skrev:https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/HelectriC skrev:Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Hoppas trådstartaren tar till juridiskt bistånd och återkommer med svar från en advokat. Ingen tvekan om att Tesla bör få på fingrarna men inom rimlighetens värld.
Re: Luras
Det är inte nödvändigtvis de som talar högst och längst som har mest rätt. Jag har sagt mitt i den här frågan och enligt min mening kan man tycka vad man vill, men lagen måste vi alla förhålla oss till. Även Tesla.
Lag är också en god indikation om vad som är ett OK respektive inte OK sätt att agera på.
Lag är också en god indikation om vad som är ett OK respektive inte OK sätt att agera på.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Luras
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/bo ... risavdrag/jonsalgerier skrev:https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/HelectriC skrev:Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Luras
23% är inte försumbar det är lurendrejeri, helt rätt av tingsrätten.iAkita skrev:https://www.alltomjuridik.se/nyheter/bo ... risavdrag/jonsalgerier skrev:https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/HelectriC skrev:Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Dessutom användes cirka när man angav mätningarna. De visste att den inte var 140.
Re: Luras
Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Luras
De flesta är inte detsamma som alla.MDurante skrev:Fast det är väl att generalisera ganska rejält. Jag tycker jag är ganska tolerant mot Tesla men har haft mina omgångar med diverser service managers i Norge och överflöd av diskussioner på mail där de fått höra det ena och det andra. Det är mycket Tesla gör fel men samtidigt mycket de gör rätt eller försöker göra rätt, man får ingenting av att stå och skrika på service advisors vid disk till exempel. Men man ska ha rätt att klaga det tycker jag. Sen tycker jag personligen det går utanför rimlighetens krav att börja kräva saker som inte är möjliga att få på en bil, som i detta specifika fall FSD på en AP1 bil. Erbjuder Tesla köparen att häva köpet tycker jag man har ett ganska snällt ställningstagande. Man har alltså råkat skriva med 21" vinterhjul och FSD, det är tillbehör sammanlagt över 100.000kr. På en bil man redan sålt billigt. Ärligt talat, vill man inte längre ha bilen och får lämna tillbaka tycker jag man kan ta av sig offerkoftan och köpa en annan bil, han får ingen motsvarande bil till det priset.Verdi skrev:juristen skrev:Förstår inte varför så många här tar Teslas parti i den här frågan. Oavsett vilka parterna är och hur läget ser ut så är det i min värld en grundläggande självklarhet att det som utlovats till ett visst pris också ska hållas, annars får parterna förhandla om och hitta ett sätt att ersätta den tappande parten. Detta är också uttryckt i bl.a. 17 § köplagen, 1 § avtalslagen och 16 § konsumentköplagen.
Hur kompensationen ser ut och beräknas är mindre viktigt, det viktigaste är att det finns någon sorts vilja att komma överens och att ta ansvar för det som blivit fel. Tesla kör med en take-it-or-leave-it-attityd här och det är inte OK.
De flesta tar Teslas parti i alla frågor. Det är lönlöst.

De som köper en bostad som visar sig vara mindre än vad som utlovats bör inte ha nån som helst ersättning. De har väl varit på visning och sett bostaden innan köp?
När jag köper bostad köper jag läge, skick och bruksvärde för mina behov. 120 kvm i ett hus och 120 kvm i ett annat kan vara HELT olika sett till hur ytan är använd. Att båda husen är på 120 kvm spelar ingen roll om den ena är värdelöst planerad. En dåligt planerad bostad kan ju ha åtskilliga kvm som inte går att använda. Eller som tillför väldigt lite. Onödigt stor hall t ex.
Med det menar jag att de har köpt huset som det står. De har inte köpt "120 kvm".
Re: Luras
mati skrev:Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det.

Re: Luras
OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.Verdi skrev:Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det.mati skrev:Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.
Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Luras
Återigen du generaliserar.juristen skrev:OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.Verdi skrev:Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det.mati skrev:Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.
Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.
På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?
Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.
Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Re: Luras
Menar du att mati och trådskaparen har betett sig illa mot Tesla och att det är därför de inte fått någon ursäkt eller kompensation? Och att det ska hänga på att man beter sig på rätt sätt för att få det man har rätt till?MDurante skrev:Återigen du generaliserar.juristen skrev:OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.Verdi skrev:Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det.mati skrev:Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.
Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.
På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?
Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.
Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Sen menar jag inte alls att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande. Det är du som generaliserar det jag skriver!

Och i det här enskilda fallet så hade det, i mina ögon och enligt vad trådskaparen har rätt till enligt lag, varit mycket bättre om Tesla hade erbjudit åtminstone något som kompensation - istället för att bara säga take it or leave it. Oavsett vad bilen kostar och vilket klipp den ändå är så har de lovat något som de inte hållit och det tar inte Tesla något som helst ansvar för. Det är inte OK. Något skulle de kunna ge, om inte annat så bara för att visa att man tar ansvar och att man bryr sig om kunden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Luras
Denna bilden står som 75D men när man slår på VIN så är det en S60? Ännu ett fel?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E22GF150695
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E22GF150695
Re: Luras
Och? Det gör det inte mer rätt för det. Att alla gör fel är ju ingen ursäkt. Om alla kör för fort slipper jag knappast betala böter bara för det.Verdi skrev:Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det.
Det hjälper ju inte trådskaparen att Tesla behandlar dig som man ska behandla en kund. Jag har heller aldrig fått någon form av kompensation för någonting från Tesla. Jag har definitivt inte varit besvärlig eller "betett mig som en gammal strumpa". Tvärtom, det kanske jag borde ha gjort. Jag kanske borde ha klagat mer och hotat och så. Men jag orkar inte med sånt och det är inte min stil. Jag har varit helt Tesla-frälst med min första Model S. Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att jag någonsin skulle skaffa en annan bil igen. Men de har faktiskt lyckats med konststycket att få mig att bli missnöjd. Jag har bytt märke, och det är ett riktigt dåligt betyg.MDurante skrev:Återigen du generaliserar.
Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.
På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?
Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.
Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Luras
mati skrev:Och? Det gör det inte mer rätt för det. Att alla gör fel är ju ingen ursäkt. Om alla kör för fort slipper jag knappast betala böter bara för det.Verdi skrev:Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det.
Det hjälper ju inte trådskaparen att Tesla behandlar dig som man ska behandla en kund. Jag har heller aldrig fått någon form av kompensation för någonting från Tesla. Jag har definitivt inte varit besvärlig eller "betett mig som en gammal strumpa". Tvärtom, det kanske jag borde ha gjort. Jag kanske borde ha klagat mer och hotat och så. Men jag orkar inte med sånt och det är inte min stil. Jag har varit helt Tesla-frälst med min första Model S. Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att jag någonsin skulle skaffa en annan bil igen. Men de har faktiskt lyckats med konststycket att få mig att bli missnöjd. Jag har bytt märke, och det är ett riktigt dåligt betyg.MDurante skrev:Återigen du generaliserar.
Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.
På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?
Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.
Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Tråkigt, jag körde e-tron igår och skulle aldrig betalt en krona för den bilen. Törstig, noll plats bak, touchskärmar som liknar min första smartphone i feedback när man trycker, start-knapp och en prislapp på 885.000kr utan adaptiv farthållare, läderstolar, metallic, panotak, 360 kamera, 4 zons klima och bang olufsen ljud.
Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
Re: Luras
Jag måste säga att denna tråden blir mer och mer spännande för varje dag.MDurante skrev:Återigen du generaliserar.juristen skrev:OK, efter alla dessa sidor med text känner jag att det är på plats att vara väldigt tydlig.Verdi skrev:Det är klart att det inte är bra. Men ALLA biltillverkare har kunder som dig. Är bara att kolla ärenden hos ARN för att förstå det.mati skrev:Alla ni som försvarar Tesla, är det ingen som reflekterar över att det aldrig är en fördel att ha en kund som känner sig grundlurad? Det är svårt att bli nöjd med en bil när hela affären börjar på det här viset och när man blir bemött med en attityd som får mig att spy. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Min bilaffär började med att jag nästan hamnade hos inkasso pga Teslas otroliga inkompetens och arrogans. Det kostade mig både nerver, tid och pengar och jag fick inte ens en ursäkt. En sur eftersmak sitter alltid kvar, oavsett hur bra bilen må vara. (Och när bilfan sedan dessutom strular, då jävlar...)
Så behandlar man inte sina kunder om man är rädd om dem. Punkt. Jag drog redan för två år sedan slutsatsen att Tesla inte är intresserad av mig som kund, och jag berättade det för alla jag känner. Jag vet inte hur många affärer Tesla har gått miste om pga detta, men det nog några stycken skulle jag tro.
Problemet är inte att det blir fel mot kund ibland eller att en kund får ett måndagsexemplar till bil. Det händer som du säger alla biltillverkare.
Problemet är hur Tesla hanterar dessa saker. Hade Tesla haft en bättre attityd, erbjudit kompensation för sina misstag och haft en allmänt kundvårdande inställning där kunden får känna sig betydelsefull så hade ingen varit missnöjd. Så enkelt är det.
Tesla har genom åren kompenserat mig med tre gratis årsservicar inkl. hjulinställning. Helt nya bromsar, drivaxlar, nya turbinfälgar med helt nya michelindäck på grund av vibrationer, leverans av trasig bil hem och dåligt bemötande.
På vilket sätt menar du att Tesla alltid struntar i kompensation eller tillrättaläggande?
Snacka om att dra alla på företaget över en kam för en enskild försäljning av en snorbillig bil som de kan ta tillbaka.
Jag tror definitivt att Tesla kan tänkas kompensera med något, men det beror på vilken attityd och inställning trådstartaren har. Beter man sig som en gammal strumpa och osar skit får man oftast samma tillbaka, ödmjukhet är något många saknar i dessa sammanhang.
Bra att du fått "Kompensation". Du som kund ska alltså vara TACKSAM för att man får saker bytta på garanti eller uppenbara fel vid tillverkningen av bilen? Härlig inställningen! En stor tumme upp för det.
Det spelar ingen roll om bilen uppfattas som "snorbillig". Har trådskaparen bestämt priset? Då har jag missat det i sådana fall.
Kundens attityd och inställning har egentligen bara en liten betydelse hos de flesta seriösa företagen. Har du gjort fel så har du gjort fel och alla kunder beter sig på olika sätt och sitter man i kundtjänst så måste man kunna hantera alla fall och behandla alla lika och med respekt! Av egen erfarenhet så kan jag dock säga att detta har ingen betydelse alls på Tesla. Är du trevlig så blir du inte bemött som du borde bli och det är något de definitivt är tvungna att ordna upp. (Självklart har jag pratat med olika och inte bara 1 person).
Även om bilen är 10/10 så är serviceupplevelsen 2/10 och det är definitivt inte OK för en bil för dom pengarna och det ger tyvärr en dåligt eftersmak.
OBS: Det har sedan INGEN betydelse för trådskaparen om någon ANNAN har fått en kompensation. (Trodde det var självklart men tydligen inte).
Re: Luras
Jag tycker faktiskt inte att den är sämre alls, annars hade jag knappast köpt den. Om du tror att jag har skaffat en e-tron för en jäkla massa pengar bara för att jag vill markera att jag ogillar Tesla så kan jag bara tycka synd om dig. Jag ogillar inte Tesla dessutom. Det är bara ingen bil för mig (längre).MDurante skrev:Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Luras
Det gör du nog i vissa hänseenden.mati skrev:Jag tycker faktiskt inte att den är sämre alls, annars hade jag knappast köpt den. Om du tror att jag har skaffat en e-tron för en jäkla massa pengar bara för att jag vill markera att jag ogillar Tesla så kan jag bara tycka synd om dig. Jag ogillar inte Tesla dessutom. Det är bara ingen bil för mig (längre).MDurante skrev:Nä riktigt trist att du ogillar Tesla så mycket att du köper en mycket sämre bil, lider med dig.
Du var lyrisk över att de kunde uppdatera Audin OTA. När det visade sig att det bara gällde kartorna blev du tyst. Du har överseende med det.
Du har inte fått den där kroken du blev lovad trots månader av väntan. Du har överseende med det.
Bilen drar väldigt mycket el på vintern och på motorvägen. Du har överseende med det.
Det är fortfarande väldigt besvärligt att köra långt pga bristen på snabbladdare. Du har överseende med det.
De hade felmonterat säkerhetsbältet. Du har överseende med det.
Bilar återkallas pga brandrisk. Du har överseende med det.
Kort sagt, du verkar av nån anledning ha väldigt mycket överseende med alla problem du drabbas av med din Audi. Det hade du säkert i början med Tesla också. Men till slut rinner det över. När kommer det ske med Audi tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Luras
Men det är inte lurendrejeri att skriva att vinterdäck och fsd ingår trots att det inte gör det? Inte så konsekvent resonerat kan jag tycka. Måste säga att du är en dålig märkesambassadör när du tar Tesla i försvar i det här fallet. Ska man alltså behöva acceptera sånt här om man är intresserad av en Tesla? Det rimmar även illa med att Teslas huvudsakliga syfte inte är att tjäna pengar, utan att driva på övergången till elektriska transporter.MDurante skrev:23% är inte försumbar det är lurendrejeri, helt rätt av tingsrätten.iAkita skrev:https://www.alltomjuridik.se/nyheter/bo ... risavdrag/jonsalgerier skrev:https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fa ... rsattning/HelectriC skrev:Det stämmer inte heller! Om bostaden ska vara 200 kvadrat och den har betydligt mindre plats så är det skäl till kompensation. Hört om kvadratmeterpris? Man förväntas inte gå runt med linjal och komma fram till exakt areal på en bostad. Vad är då vitsen med produktbeskrivningar om de inte går att lita på? Kan ju bara skriva ”BIL/BOSTAD säljes, vidare detaljer får du ta redan på själv”MDurante skrev:Ingen här som har hört talas om undersökningsplikt?
När du köper en bostad och den är uppmätt till 200m2 och du ej undersöker före kontraktsskrivning kan du inte komma och klaga på att den bara är 190m2 och vilja ha kompensation.
Varför ska det vara annorlunda med en bil närmare miljonen? Fine gillar man att kasta pengar och hoppas på det bästa får man skylla sig själv. Varför har inte köparen undersökt bilen noga och kollat att alla tillbehören är med?
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte en big mac det saknas bacon på direkt.
Dessutom användes cirka när man angav mätningarna. De visste att den inte var 140.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Luras
Det går inte att se på chassinumret om den är 60D eller 75D. Om den är upplåst till 75D så behåller den ju sitt gamla chassinummer.anna__ skrev:Denna bilden står som 75D men när man slår på VIN så är det en S60? Ännu ett fel?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E22GF150695
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS