Träffade på en grävling i helgen vilket gjorde att kylaren bakom radarn började läcka med resultatet "Vehicle Coolant Low". Fått tid för inspektion i Danderyd den 24/6 och kanske reparation i slutet av juli. Ska endast köra bilen till verkstaden enligt SC, inget nöjesåkande.
När kan jag hyra en bil på försäkringen? Werksta Danderyd påstod att det inte var aktuell innan Trygg-Hansa godkänt reparationskostnaden och bilen är inlämnad på reparation. Ska jag vara utan bil i minst en månad kanske två?
Erfarenhet?
När får jag tillgång till hyrbil vid viltskada?
Moderator: Redaktion
När får jag tillgång till hyrbil vid viltskada?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- PoloPrinsen
Re: När får jag tillgång till hyrbil vid viltskada?
TH ska ge svar som gäller på,det om du nu har avtal skrivet med dom. Eller kolla pappret/filen du skrev under.
Men rent praktiskt, ring TH nu och fråga vart bil av sioså storlek (om viss storlek krävs o ingår enligt ert avtal) står parkerad och sen åker du väl bara och hämtar bilen när det passar/efter ök
Din tesla är ju utslagen o skall ej köras annat än till verkstaden.
Iallafall så smidigt var det för mig, men det var några år sen.
Mvh PP
Men rent praktiskt, ring TH nu och fråga vart bil av sioså storlek (om viss storlek krävs o ingår enligt ert avtal) står parkerad och sen åker du väl bara och hämtar bilen när det passar/efter ök
Din tesla är ju utslagen o skall ej köras annat än till verkstaden.
Iallafall så smidigt var det för mig, men det var några år sen.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Tack PP!
Fick ingen instruktion på "mina-skador" så jag ringde igen och fick beskedet att eftersom bilen endast ska köras till verkstad så kan jag hämta ut en hyrbil på direkten. Jag får betala 25% av hyrbilskostnaden. Sixt i Danderyd tog 2,5k/dygn för en Model X. Jag kanske kan få rabatt då jag kommer ha den till slutet av juli. Skulle vara kul att också testa nya Audi e-tron. Går den att hyra?
Fick ett sms från TH "Du får hyra bil under effektiv reparationstid, högst 65 dagar".
Vad är "effektiv reparationstid"?
Fick ingen instruktion på "mina-skador" så jag ringde igen och fick beskedet att eftersom bilen endast ska köras till verkstad så kan jag hämta ut en hyrbil på direkten. Jag får betala 25% av hyrbilskostnaden. Sixt i Danderyd tog 2,5k/dygn för en Model X. Jag kanske kan få rabatt då jag kommer ha den till slutet av juli. Skulle vara kul att också testa nya Audi e-tron. Går den att hyra?
Fick ett sms från TH "Du får hyra bil under effektiv reparationstid, högst 65 dagar".
Vad är "effektiv reparationstid"?
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Antagligen när den står på verkstad.roder99 skrev:Vad är "effektiv reparationstid"?
När jag hade min Volvo inne för EGR-byte förra året använde jag OKQ8 backupförsäkring. Den täckte stillestånd, och man fick välja hyrbil eller en kontantersättning per dygn.
Jag bad verkstaden skriva ut ett stilleståndsintyg som specificerade tiden de haft bilen. Sen skickade jag in det till OKQ8 och fick ersättning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nu hade vi inte TH utan LF när vi fick skada på bilen. Ingen Tesla men det spelar väl mindre roll. Verkstaden sa att det gick bra att köra korta sträckor men inte längre, fanns ett fel på tändningen som kunde innebära totalstopp på bilen men ingen risk för mer omfattande skador än det redan var. Vi fick vänta tre veckor för tid på verkstad.
Men LF resonerade så att om verkstaden sagt att det inte var ok med längre resor kunde vi ta hyrbil så fort vi skull åka längre. Hur lång en längre resa behövde vara sa de aldrig.
Detta gällde oavsett om bilen stod på verkstad eller stod hemma. Något liknande borde kunna gälla här. Kanske.
Men LF resonerade så att om verkstaden sagt att det inte var ok med längre resor kunde vi ta hyrbil så fort vi skull åka längre. Hur lång en längre resa behövde vara sa de aldrig.
Detta gällde oavsett om bilen stod på verkstad eller stod hemma. Något liknande borde kunna gälla här. Kanske.
Model Y LR.
Model S70D
- PoloPrinsen
Taliz har antagligen helt rätt, jag kan inte heller facktermens innebörd men gissningen låter vettig.
Hade nått liknande taliz exempel själv. Dock så behövde jag ha tillgång till bil några dagar så jag fick dels betalt (per dag) när jag avstod hyrbil och dels så var kostnaden nog just som nämnts en fjärdedel mot normalt.
-----------------
OM du snart skall ut och resa med (din nylagade bil) så kan jag av egen erfarenhet rekommendera att det är mycket bra att ha verkstadens/bilförsäljarens egna utlåningsbil till förfogande så att OM bilen inte repareras inom avtalad och (pga resa förvarnat om det) tid så kan du ta deras bil utomlands. Det vill de förmodligen inte och ser därmed till att prioritera upp din bil.
Mvh PP
Edit: Frippes svar kan kanske appliceras i TS fall det med. Verkstaden borde veta bäst vad gäller bilens körbarhet och F bolaget rätta,sig efter det..
Hade nått liknande taliz exempel själv. Dock så behövde jag ha tillgång till bil några dagar så jag fick dels betalt (per dag) när jag avstod hyrbil och dels så var kostnaden nog just som nämnts en fjärdedel mot normalt.
-----------------
OM du snart skall ut och resa med (din nylagade bil) så kan jag av egen erfarenhet rekommendera att det är mycket bra att ha verkstadens/bilförsäljarens egna utlåningsbil till förfogande så att OM bilen inte repareras inom avtalad och (pga resa förvarnat om det) tid så kan du ta deras bil utomlands. Det vill de förmodligen inte och ser därmed till att prioritera upp din bil.
Mvh PP
Edit: Frippes svar kan kanske appliceras i TS fall det med. Verkstaden borde veta bäst vad gäller bilens körbarhet och F bolaget rätta,sig efter det..
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jag blev hänvisad av assistansen att kontakta SC för kontroll. Fick en tid på den "icke ännu" nyöppnade stället i Segeltorp. De fixade några bullentiner (airbagbyte passagerare fram, bultbyte i styrningen) samt noterade läckande kylare som behöver bytas. De fyllde även på med mer kylvätska. Lämnade stället med en tydlig faktura på vad de gjort samt vad de ville ha betalt, dvs noll kronor. Hyvens ställe och mycket trevlig personal!
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart