Tidsinställd laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Tidsinställd laddning

Inlägg av Crappy »

Jag behöver kunna tidsinställa laddningen på sommarstället
Det vill säga, starta xx:xx sluta xx:xx och framför allt måste jag kunna stoppa i kabeln utan att det börjar ladda, för då går säkringen.

Jag fick tipset TeslaFi av Legato, och möjligheterna verkar finnas. Men jag får det inte att fungera. Framför allt så startar laddningen i samma ögonblick jag stoppar i kabeln. Någon som har några tips?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Re: Tidsinställd laddning

Inlägg av thedude »

Crappy skrev:
Det vill säga, starta xx:xx sluta xx:xx och framför allt måste jag kunna stoppa i kabeln utan att det börjar ladda, för då går säkringen.

Jag fick tipset TeslaFi av Legato, och möjligheterna verkar finnas. Men jag får det inte att fungera. Framför allt så startar laddningen i samma ögonblick jag stoppar i kabeln. Någon som har några tips?
Det finns inget sätt att inte börja ladda när du stoppar i laddkontakten, inte ens TeslaFi, om inte laddkabeln inte kopplats till vägguttaget förstås :)
Men varför går säkringen? och hur tänkte du ladda såsmåningom om säkringen fortsätter att gå? Vad försöker du åstadkomma med allt detta?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

thedude skrev:
Crappy skrev:

Det finns inget sätt att inte börja ladda när du stoppar i laddkontakten, inte ens TeslaFi, om inte laddkabeln inte kopplats till vägguttaget förstås :)
Men varför går säkringen? och hur tänkte du ladda såsmåningom om säkringen fortsätter att gå? Vad försöker du åstadkomma med allt detta?
Fel. Det är klart det går. Man ställer tiden när laddning skall påbörjas i bilen. Om du är orolig att säkringen skall gå så ställ ner styrkan till 8A? Det ger 10-11 km/h på enfas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag har en 16a säkring på stolpen till villavagnen. Vv-beredaren tar 2kw, kylskåp, lite allmän el. Det går inte ens köra en vanlig spis och vv-beredaren samtidigt.
Så nä börjar det ladda för tidigt så ryker säkringen, tyvärr sitter dessutom säkringen bakom sovrumsfönstret på grannens vagn två platser bort. Lite jobbig att ge sig dit fram på småtimmarna
Tanken är att ställa laddning på natten, och då har timer på vv-beredaren.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Crappy skrev:
Jag har en 16a säkring på stolpen till villavagnen. Vv-beredaren tar 2kw, kylskåp, lite allmän el. Det går inte ens köra en vanlig spis och vv-beredaren samtidigt.
Så nä börjar det ladda för tidigt så ryker säkringen, tyvärr sitter dessutom säkringen bakom sovrumsfönstret på grannens vagn två platser bort. Lite jobbig att ge sig dit fram på småtimmarna
Tanken är att ställa laddning på natten, och då har timer på vv-beredaren.
Du tidstyr starten vi laddmenyn i bilen som sagts ovan.
Genom att justera laddnivån, 50, 60 90% laddning kan du påverka hur länge den laddar.
Ställa strömstyrkan via menyn i bilen har ju redan nämts.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare

Inlägg av flows_swe »

Crappy skrev:

Skaffar du någon av dessa så kan du ställa in i handtaget _innan_ du sätter in den i bilen hur många ampere den ska dra! Du kan till och med öka/minska ampere under laddningen om du vill.
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Skriv svar