Jag kör inte Mercedesen själv dagligen utan har den bara för kroken, så egentligen är det ännu mer komplicerat. Jag byter Nissan Leaf mot en Model 3 och sedan byter min sambo en Mercedes mot en Nissan Leaf. Men jag tycker nog ändå att det är dessa två bilarna som ska ställas emot varandra.taliz skrev:Räcker väl med att fråga sig om månadskostnaden för Teslan känns rimlig?
Sitta och sura i ett dieselmonster är väl inget kul, oavsett vad kalkylen säger.
Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
Moderator: Redaktion
Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
Jo, det var lite på den spetsen jag ville ställa det. Om jag stod där och skulle köpa en begagnad Mercedes med många mil på mätaren eller en sprillans ny Model 3... borde inte vara så svårt val.ellerstrom skrev:Om du vill jämföra din nuvarande Merca med en Model 3, så har du gjort helt rätt att sätta det uppskattade värdet som "inköpspris" (även om den är betald). Bara att tänka så här: Du säljer Mercan för 75k och står nu utan bil. Ska du köpa tillbaka Mercan (för samma 75k) eller en Model 3 (och använda de 75k till kontantinsats)?
Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
jag har också en merca e-klass långmilare. Årsmodell 2012. Har beställt en model 3 sr+, när jag räknar själv (använder ej teslakalkylen) så kommer månadskostnaden för teslan vara lägre än för mercan. uträkningen är hyfsad säker eftersom vi har operationell leasing så ingen värdeminskningsrisk på teslan. och jag vet vad mercan kostar mig (inkl värdeminskningen som varit...cry...)
det som gör att kalkylen tippar över är att vi kör ca 3000 mil per år. då har elbilens lägre milkostnad stor effekt på kalkylen.
det som gör att kalkylen tippar över är att vi kör ca 3000 mil per år. då har elbilens lägre milkostnad stor effekt på kalkylen.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
Det hela beror på hur många mil du kör
Jag har beställt en M3sr+ som personalbil dvs operationell leasing.
När jag jämför kostnaderna med min nuvarande bil en Suzuki Swift 4x4 2012.
Den räknas väl som en ganska billig bil att köra, så kommer jag ändå ut med att teslan blir några hundralappar billigare i månaden, men då har jag räknat på 4000 mil/år.
Enkelt val för mig en ny säker elbil kontra en gammal harv som måste både servas och in på verkstad minst en gång per år.
Jag har beställt en M3sr+ som personalbil dvs operationell leasing.
När jag jämför kostnaderna med min nuvarande bil en Suzuki Swift 4x4 2012.
Den räknas väl som en ganska billig bil att köra, så kommer jag ändå ut med att teslan blir några hundralappar billigare i månaden, men då har jag räknat på 4000 mil/år.
Enkelt val för mig en ny säker elbil kontra en gammal harv som måste både servas och in på verkstad minst en gång per år.
- okjhum
- Teslaägare
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
- Ort: Moheda
- Referralkod: ts.la/olle4951
Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
I begreppet "servicekostnad" - lägg in nya däck också. Efter två år och 5000 mil totalt (varav okänt antal mil under en vintersäsong) var våra sommardäck helt slut. Alla fyra. De nya kostade nästan 19.000 kr! (Modell X) 

Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder
: midori64001 resp. hampus29576
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
Den servicekostnad jag har är endast däck och bromsar. Tesla kräver ingen annan service så jag planerar inte att åka med en hel bil till verkstaden.okjhum skrev:I begreppet "servicekostnad" - lägg in nya däck också. Efter två år och 5000 mil totalt (varav okänt antal mil under en vintersäsong) var våra sommardäck helt slut. Alla fyra. De nya kostade nästan 19.000 kr! (Modell X)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
Däck lär går åt minst dubbelt så fort och dyrare i inköp pga större dimension samt antagligen dyrare märke på däck av ena eller andra skälet. Kan verka snålt i sammanhanget men lika bra att påpeka.LarsL skrev:När jag förstknappar In siffrorna i Teslakalkylen ser det nästan för bra ut, måste tänkt fel någonstans?
Jag tittar alltså på vad det skulle kosta oss att byta ut Mercedesen mot en Model 3, nu när den fått dragkrok. Jag har värderat Mercedesen på KVD och tog där det lägsta värdet jag hittade. Jag satte det värdet till 100% kontant insats, eftersom det inte är några lån på bilen. Jag gissar att den med nuvarande tempo i mil räcker i 3 år till och servicen/reparationer har kostat mig 10000kr/år nu i år och det lär inte bli mindre de kommande åren.
Teslan är en SR+ med dragkrok och grå färg, lite lyx måste man ha.
Jag får det alltså till att bilen kommer kosta mig 500kr/mån mer? Eller ska man egentligen titta på sista raden och få det till 1500kr/mån. Då har jag väl tagit hänsyn till att jag får bidrag till kontantinsatsen från försäljningen av Mercedesen? Jag misstänker att jag lurat mig själv någonstans...![]()
Jag har förträngt vinterdäck och laddbox, men det ingår väl i standard självbedrägeriet![]()
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0007bd4a17
Underhåll så som tvätt och polering kanske går från noll till ett par hundra per månad?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?
Har du sett mina bilar så inser du att jag inte ruinerar mig på tvätt... 
