Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självbedrägeri eller är det verkligen så här?

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Räcker väl med att fråga sig om månadskostnaden för Teslan känns rimlig?
Sitta och sura i ett dieselmonster är väl inget kul, oavsett vad kalkylen säger.
Jag kör inte Mercedesen själv dagligen utan har den bara för kroken, så egentligen är det ännu mer komplicerat. Jag byter Nissan Leaf mot en Model 3 och sedan byter min sambo en Mercedes mot en Nissan Leaf. Men jag tycker nog ändå att det är dessa två bilarna som ska ställas emot varandra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ellerstrom skrev:
Om du vill jämföra din nuvarande Merca med en Model 3, så har du gjort helt rätt att sätta det uppskattade värdet som "inköpspris" (även om den är betald). Bara att tänka så här: Du säljer Mercan för 75k och står nu utan bil. Ska du köpa tillbaka Mercan (för samma 75k) eller en Model 3 (och använda de 75k till kontantinsats)?
Jo, det var lite på den spetsen jag ville ställa det. Om jag stod där och skulle köpa en begagnad Mercedes med många mil på mätaren eller en sprillans ny Model 3... borde inte vara så svårt val.
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

jag har också en merca e-klass långmilare. Årsmodell 2012. Har beställt en model 3 sr+, när jag räknar själv (använder ej teslakalkylen) så kommer månadskostnaden för teslan vara lägre än för mercan. uträkningen är hyfsad säker eftersom vi har operationell leasing så ingen värdeminskningsrisk på teslan. och jag vet vad mercan kostar mig (inkl värdeminskningen som varit...cry...)
det som gör att kalkylen tippar över är att vi kör ca 3000 mil per år. då har elbilens lägre milkostnad stor effekt på kalkylen.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
boz
Teslaägare

Inlägg av boz »

Det hela beror på hur många mil du kör
Jag har beställt en M3sr+ som personalbil dvs operationell leasing.
När jag jämför kostnaderna med min nuvarande bil en Suzuki Swift 4x4 2012.
Den räknas väl som en ganska billig bil att köra, så kommer jag ändå ut med att teslan blir några hundralappar billigare i månaden, men då har jag räknat på 4000 mil/år.
Enkelt val för mig en ny säker elbil kontra en gammal harv som måste både servas och in på verkstad minst en gång per år.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Inlägg av okjhum »

I begreppet "servicekostnad" - lägg in nya däck också. Efter två år och 5000 mil totalt (varav okänt antal mil under en vintersäsong) var våra sommardäck helt slut. Alla fyra. De nya kostade nästan 19.000 kr! (Modell X) :shock:
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

okjhum skrev:
I begreppet "servicekostnad" - lägg in nya däck också. Efter två år och 5000 mil totalt (varav okänt antal mil under en vintersäsong) var våra sommardäck helt slut. Alla fyra. De nya kostade nästan 19.000 kr! (Modell X) :shock:
Den servicekostnad jag har är endast däck och bromsar. Tesla kräver ingen annan service så jag planerar inte att åka med en hel bil till verkstaden.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
När jag förstknappar In siffrorna i Teslakalkylen ser det nästan för bra ut, måste tänkt fel någonstans?

Jag tittar alltså på vad det skulle kosta oss att byta ut Mercedesen mot en Model 3, nu när den fått dragkrok. Jag har värderat Mercedesen på KVD och tog där det lägsta värdet jag hittade. Jag satte det värdet till 100% kontant insats, eftersom det inte är några lån på bilen. Jag gissar att den med nuvarande tempo i mil räcker i 3 år till och servicen/reparationer har kostat mig 10000kr/år nu i år och det lär inte bli mindre de kommande åren.
Teslan är en SR+ med dragkrok och grå färg, lite lyx måste man ha ;).

Jag får det alltså till att bilen kommer kosta mig 500kr/mån mer? Eller ska man egentligen titta på sista raden och få det till 1500kr/mån. Då har jag väl tagit hänsyn till att jag får bidrag till kontantinsatsen från försäljningen av Mercedesen? Jag misstänker att jag lurat mig själv någonstans... :?

Jag har förträngt vinterdäck och laddbox, men det ingår väl i standard självbedrägeriet :D
653057DC-815D-4743-9E23-9BD8929F4649.jpeg
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0007bd4a17
Däck lär går åt minst dubbelt så fort och dyrare i inköp pga större dimension samt antagligen dyrare märke på däck av ena eller andra skälet. Kan verka snålt i sammanhanget men lika bra att påpeka.

Underhåll så som tvätt och polering kanske går från noll till ett par hundra per månad?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Har du sett mina bilar så inser du att jag inte ruinerar mig på tvätt... :D
Skriv svar