Testkörde nya programvaran på en rätt svår landsvägssträcka, och kunde konstatera att de nya restriktionerna kring rattutslag gör att Tesla inte längre klarar samtliga kruvor på sträckan, trots att den saktar in.
Men mest intressant var att bilen saktar in när den enligt navigatorn ska svänga av en landsväg och över till en annan. Aldrig varit med om förut, utan detta är nytt.
Jag ställde in navigatorn på hemmet, för att testa om det fanns några NOA-funktioner, men skulle köra en annan väg än den närmsta hem.
När den kom till platsen där jag skulle svänga från en 70-väg till en annan enligt navigatorn, saktade den ner till ungefär 45 km/h. Därefter passerade den avfarten, lade om rutten i navigatorn, och accellererade upp till 70 igen. Vet ej om den gör så om man inte har FSD, men detta var nytt uppträdande.
Den gör inte så här om man ska svänga av 70-väg till grusväg, men 70-70 innebar att den saktade ner. Återstår bara att den ska svänga själv också, men det kanske kommer ...
Specifika platsen där den saktade in var på Tostaredsvägen från Fjärås Station, där navigatorn ville svänga in på väg 932 mot Fjärås, men jag ville fortsätta på 926 för att testa AP:n i kurvorna. Se bildens pil för faktisk körning och cirkeln där den saktade in och navigatorn ville svänga höger.
Har noterat att den med uppdateringen har saktat in vid T-korsningar 70-70 eller 70-80-väg tidigare, men där har man varit tvungen att själv bromsa för att inte åka rakt ut i trafiken och i diket på andra sidan. Men den saktar alltså även in om man ska svänga av.
FSD/AP bromsar in när man ska svänga av 70-väg
Moderator: Redaktion