[JM] skrev:pefreli skrev:Har nu haft min TM3 i några veckor.
Har tänkt skaffa laddbox men väntar på besked kring laddboxbidrag som ska komma i slutet på juni. Installationen landar på ca 18 tkr (före ev. bidrag) med Teslas laddbox.
Börjar dock tveka kring behovet av laddbox då jag upptäckt att det går alldeles utmärkt att ladda på 10A från ett vanligt uttag.
Jag kommer upp i ca 14 km/timme på 10A. Det ger runt 15 mil över natten.
Hur resonerar ni andra?

Teslas WC kostar 5200kr. Menar du att din elektriker skall ha 12800kr för att installera den?
Ny Jordfelsbrytare 1500-2000 kr + Lite kabel + Nån timmes arbeten (500-1000kr/timme).
BYT ELEKTRIKER.....
/JM
Det är den prisbilden Teslas rekommenderade installatörer ger, den är sjuk. (Men enligt vissa ska allting till en Tesla vara dyrt

)
Jag fick 10k+ som svar från tre av deras elektriker för installation av WC, ~8m kabel och tillhörande jordfelsbrytare (som köps av/via elektrikern) i Stockholmsområdet. Startavgift, minideb halvdag osv osv..
On topic: Jag ska också ha in en WC, visst det fungerar för en del med schuko men det är inte värt risken resonerar jag.
Har jag en WC så kan alltid schuko laddaren ligga i bilen och är med, installationen kan göras snyggare samt stöldrisken är något mindre.
Blir mörkrädd när man ser 70-80-tals kåkar med två-tre skarvsladdar virade runt staket och med uppsamlad kabel i rullar laddandes en hybrid eller elbil. Folk har inte en susning om vad de pysslar med och sen när det går åt skogen skyller man sin okunskap på bilen och får lite rubriker och kan gråta ut. *mummel*
Darwinism..