Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Moderator: Redaktion
- Kaiser_Tesla
- Teslaägare
Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Körde precis på ett rådjur (don't worry, jägare tillkallade för att hitta det skadade stackars djuret).
Till min fråga. Bilen verkar ha klarat smällen väldigt bra med endast en liiiiiten bula i underkant dörr samt två popnitar som gått av vid frunkfästena. Det står ett felmeddelande, "aktiv motorhuv utlöst, stanna säkert!". Är det ett måste att ta sig till SC för detta? Vad jag kan se är det inga bekymmer i övrigt och nitarna är ju ganska enkelt fixade. Någon med liknande erfarenhet?
Till min fråga. Bilen verkar ha klarat smällen väldigt bra med endast en liiiiiten bula i underkant dörr samt två popnitar som gått av vid frunkfästena. Det står ett felmeddelande, "aktiv motorhuv utlöst, stanna säkert!". Är det ett måste att ta sig till SC för detta? Vad jag kan se är det inga bekymmer i övrigt och nitarna är ju ganska enkelt fixade. Någon med liknande erfarenhet?
Re: Klippte ett rådjur dag 2 med nya bilen :(
Olyckligt... 
Träffade du rådjuret med fronten? Isåfall borde fotgängarskyddet ha löst ut och huven åkt upp i bakkant men det verkar inte som om detta har inträffat...
Du måste ha hamnat i något slags mellanläge... huven intakt men givaren bakom stötfångarplasten har skadats...???

Träffade du rådjuret med fronten? Isåfall borde fotgängarskyddet ha löst ut och huven åkt upp i bakkant men det verkar inte som om detta har inträffat...
Du måste ha hamnat i något slags mellanläge... huven intakt men givaren bakom stötfångarplasten har skadats...???

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Kaiser_Tesla
- Teslaägare
Precis som du beskriver åkte huven upp i bakkant (vad jag kan se är det dock två popnitar som skjuvats av). Själva huven är intakt, förutom dessa två nitar då.
Är det det som de där två "pelarna" i silver gör? Trycker upp huven i bakkant, kraften gör så att popnitarna skjuvas av.
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- lator
- Teslaägare
Jo, finns ett system där en "list" i fronten känner av ett tryck och då frigörs dessa gaskolvar som skjuter upp huven i bakkant och då går nitarna samtidigt. Egentligen inget problem men du får ju ett felmeddelande som du märkte och systemet behöver återställas. Frågan är ju såklart, vad kostar detta...? Självrisk? Ska Tesla åtgärda det så får man nog ta fram den stora plånboken är jag rädd...Kaiser_Tesla skrev:Är det det som de där två "pelarna" i silver gör? Trycker upp huven i bakkant, kraften gör så att popnitarna skjuvas av.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Bra att ha försäkring med självriskreducering vid viltolycka.lator skrev:Jo, finns ett system där en "list" i fronten känner av ett tryck och då frigörs dessa gaskolvar som skjuter upp huven i bakkant och då går nitarna samtidigt. Egentligen inget problem men du får ju ett felmeddelande som du märkte och systemet behöver återställas. Frågan är ju såklart, vad kostar detta...? Självrisk? Ska Tesla åtgärda det så får man nog ta fram den stora plånboken är jag rädd...Kaiser_Tesla skrev:Är det det som de där två "pelarna" i silver gör? Trycker upp huven i bakkant, kraften gör så att popnitarna skjuvas av.
- Kaiser_Tesla
- Teslaägare
Felmeddelandet är borta, men lite skavanker gör att det nog blir ett försäkringsärende ändå. Tack för ert engagemang 

(Det värsta i dylik väg jag hört om var en SR-producent som berättade för mig om hur han klippt ett rådjur i Norduppland. Inte en skråma på bilen (Saab 9000, sent -90-tal som detta skedde). När han skulle köra vidare gick inte framdörrarna att stänga ordentligt - deformationszoner var intryckt knappt en millimeter. Hela bilen blev skrot.)
(Det värsta i dylik väg jag hört om var en SR-producent som berättade för mig om hur han klippt ett rådjur i Norduppland. Inte en skråma på bilen (Saab 9000, sent -90-tal som detta skedde). När han skulle köra vidare gick inte framdörrarna att stänga ordentligt - deformationszoner var intryckt knappt en millimeter. Hela bilen blev skrot.)
El-ioniq sedan 2018.