Jag snålladdar på 10A för tillfället och har inte nått till 100% än.

Men borde väl hamna nånstans runt 530-540 km?
Moderator: Redaktion
RWD???TeslaG skrev:Jag får bara 490 km vilket är helt klart under förväntan. Jag har dock fastnat på 2019.5.14.3, vilket gjort att jag nog inte fått räckviddsboosten som skulle komma med någon senare version.
Jag är lite intresserad av model 3 LR RWD och frågade en säljare i helgen men han sa att leveranserna börjar i sommar. När fick du din?TeslaG skrev:Ja RWD
Jag fick min för en vecka sedan, har du AWD?Pontus skrev:Jag är lite intresserad av model 3 LR RWD och frågade en säljare i helgen men han sa att leveranserna börjar i sommar. När fick du din?TeslaG skrev:Ja RWD
Kan tillägga att min just nu har 507 km fulladdad med SW 2019.8.5 och 3500 mil på mätaren.
Jag har fortfarande en RWD men den är i USA och jag skulle nu vilja ha en i Sverige. Därför är jag intresserad av leveranstiderna.TeslaG skrev:Jag fick min för en vecka sedan, har du AWD?Pontus skrev:Jag är lite intresserad av model 3 LR RWD och frågade en säljare i helgen men han sa att leveranserna börjar i sommar. När fick du din?TeslaG skrev:Ja RWD
Kan tillägga att min just nu har 507 km fulladdad med SW 2019.8.5 och 3500 mil på mätaren.
Märkligt, den är såld med WLTP på 600km.pefreli skrev:Nu har jag testat att gå upp till 100% och landade på 519 km.
Det är ok men jag hade förväntat mig 530-540.
Efter en tripp till Danmark/Tyskland är jag glad för lång räckvidd.
Motorväg käkar batteri.
Bilens typical konstant som visar räckvidd i km (eller vad man nu ska kalla det) baserar sig på EPA-räckvidd även i Europa. Därför siffran är lägre eftersom EPA-range direkt översatt till km landar runt 520km snarare än WLTP som är 600km.MDurante skrev:Märkligt, den är såld med WLTP på 600km.pefreli skrev:Nu har jag testat att gå upp till 100% och landade på 519 km.
Det är ok men jag hade förväntat mig 530-540.
Efter en tripp till Danmark/Tyskland är jag glad för lång räckvidd.
Motorväg käkar batteri.
Man lär sig något nytt! Tack för svarhelix skrev:Bilens typical konstant som visar räckvidd i km (eller vad man nu ska kalla det) baserar sig på EPA-räckvidd även i Europa. Därför siffran är lägre eftersom EPA-range direkt översatt till km landar runt 520km snarare än WLTP som är 600km.MDurante skrev:Märkligt, den är såld med WLTP på 600km.pefreli skrev:Nu har jag testat att gå upp till 100% och landade på 519 km.
Det är ok men jag hade förväntat mig 530-540.
Efter en tripp till Danmark/Tyskland är jag glad för lång räckvidd.
Motorväg käkar batteri.
Klart förvirrande, men detta är anledningen.
Performance har exempelvis 500km "full tank" precis som LR AWD trots att WLTP är 530km för P och 560km för LR AWD. Anledningen är för att EPA skiter i fälgstorlek, medans WLTP blir lägre för P på grund av 20" vs 18"
Undrar också det. Har aldrig varit det på model S utan då har det varit en förbrukning som Tesla själva tyckt varit typical och dessutom har den ändrats ibland utan att hårdvaran ändrats. Dock kan jag säga att typical på model 3 är väldigt mycket mer nära verkligheten än model S. Över 3000 mil i model fick jag ett snitt på 166 Wh/km mot typical 155. Då körde jag allt annat än ekokörning. I model S hade jag någonstans runt 230 mot typical 190.Verdi skrev:Är typical verkligen EPA-siffran då?
Min stod på 155 Wh/km medans EPA var 150-143 så jag tror inte att dom är kopplade helt.helix skrev:JappVerdi skrev:Är typical verkligen EPA-siffran då?
För Model 3 i Europa är det ivarjefall EPA som är omräknad. Man kan som bekant inte heller ändra mellan Rated och Typical i Model 3 på det sätt man kan i Model S/X.Pontus skrev:Min stod på 155 Wh/km medans EPA var 150-143 så jag tror inte att dom är kopplade helt.helix skrev:JappVerdi skrev:Är typical verkligen EPA-siffran då?
Exakt. Läser man på amerikanska forum så är deras angivna räckvidd enligt det vi kallar "typical" inte samma som vi har. De har inte samma "rated" heller. Gäller S och X.Pontus skrev:Min stod på 155 Wh/km medans EPA var 150-143 så jag tror inte att dom är kopplade helt.helix skrev:JappVerdi skrev:Är typical verkligen EPA-siffran då?
Tror det har ändrats och nu är det väl 325 miles och inte 310?helix skrev:För Model 3 i Europa är det ivarjefall EPA som är omräknad. Man kan som bekant inte heller ändra mellan Rated och Typical i Model 3 på det sätt man kan i Model S/X.Pontus skrev:Min stod på 155 Wh/km medans EPA var 150-143 så jag tror inte att dom är kopplade helt.helix skrev:JappVerdi skrev:Är typical verkligen EPA-siffran då?
Kika exempelvis på Model 3 LR AWD. Den har 310 miles EPA. 310 miles = 498km, vilket motsvarar precis vad en Model 3 LR AWD visar vid 100% (vid normal temp osv såklart).
Kan det inte vara så att EPA ändrats sedan du fick din bil? Tesla höll väl på fram och tillbaka där några gånger när Model 3 lanserades i USA?
Ja, 325 miles för RWD, men 310 för AWD.Pontus skrev:Tror det har ändrats och nu är det väl 325 miles och inte 310?helix skrev:För Model 3 i Europa är det ivarjefall EPA som är omräknad. Man kan som bekant inte heller ändra mellan Rated och Typical i Model 3 på det sätt man kan i Model S/X.Pontus skrev:Min stod på 155 Wh/km medans EPA var 150-143 så jag tror inte att dom är kopplade helt.helix skrev:JappVerdi skrev:Är typical verkligen EPA-siffran då?
Kika exempelvis på Model 3 LR AWD. Den har 310 miles EPA. 310 miles = 498km, vilket motsvarar precis vad en Model 3 LR AWD visar vid 100% (vid normal temp osv såklart).
Kan det inte vara så att EPA ändrats sedan du fick din bil? Tesla höll väl på fram och tillbaka där några gånger när Model 3 lanserades i USA?