Men man kan prata hur mycket som helst om TCO, men det som betyder mest för bankerna som ska finansiera är inköpspriset, vilket påverkar låneutrymmet för den som vill köpa och ligger på marginalen. Så det är inte så enkelt som TCO, man måste faktiskt se till inköpskostnaden också.LarsL skrev:Andra sidan finns ju också. När jag leasade/köpte Leafen så var det den överlägsnast dyraste bil jag någonsin köpt. Men nu i slutändan så har totalekonomin blivit väldigt bra.
Dragkrok till model 3
Moderator: Redaktion
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Att man inte har medlen att casha en bil för 420' är inget att gråta över, den kommer finnas tillgänglig som bättre begagnad för 250-300' inom tre år. Viktigast är att driftskostnaderna är låga och att många bilar kommer ut på marknaden så det finns ett utbud av begagnade. Jag hade lätt köpt en beg SR+ om de funnits, men jag har råd och klarar mentalt inte med Outlandern längre.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Absolut, men dom flesta privatköparna tar ett billån med bilen som säkerhet. Påverkar inte övriga krediter speciellt mycket.Jerker skrev:Men man kan prata hur mycket som helst om TCO, men det som betyder nåt för bankerna som ska finansiera det är inköpspriset, vilket påverkar låneutrymmet för den som vill köpa och ligger på marginalen. Så det är inte så enkelt som TCO, man måste faktiskt se till inköpskostnaden också.LarsL skrev:Andra sidan finns ju också. När jag leasade/köpte Leafen så var det den överlägsnast dyraste bil jag någonsin köpt. Men nu i slutändan så har totalekonomin blivit väldigt bra.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
äntligen!!!!
nu ska beställas LR AWD och äntligen dragkrok ... fantastiskt, och kan knappt minnas längre hur många som tvivlade på och så att det inte blir dragkrok och att det var nå ryktes hajp.
nu kan man äntligen tagga ner och få livet att närma sig det normala igen. That said, nu nästa:
1. provkörning no 2 bokad och WAF=ok ska kontrolleras
2. beställa!!!
nu ska beställas LR AWD och äntligen dragkrok ... fantastiskt, och kan knappt minnas längre hur många som tvivlade på och så att det inte blir dragkrok och att det var nå ryktes hajp.
nu kan man äntligen tagga ner och få livet att närma sig det normala igen. That said, nu nästa:
1. provkörning no 2 bokad och WAF=ok ska kontrolleras
2. beställa!!!

2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Det är klart att det gör! De ser på vilket utrymme du har att betala amorteringar och räntor, och har du för mycket fasta kostnader så beviljar de inte lånet, vilken säkerhet du än har. Däremot så frågar de aldrig hur många mil du tänker köra, vilket ju också påverkar din betalningsförmåga.Jjonas skrev:Absolut, men dom flesta privatköparna tar ett billån med bilen som säkerhet. Påverkar inte övriga krediter speciellt mycket.Jerker skrev:Men man kan prata hur mycket som helst om TCO, men det som betyder nåt för bankerna som ska finansiera det är inköpspriset, vilket påverkar låneutrymmet för den som vill köpa och ligger på marginalen. Så det är inte så enkelt som TCO, man måste faktiskt se till inköpskostnaden också.LarsL skrev:Andra sidan finns ju också. När jag leasade/köpte Leafen så var det den överlägsnast dyraste bil jag någonsin köpt. Men nu i slutändan så har totalekonomin blivit väldigt bra.
Är det bara jag som inte fått erbjudandet via mail att uppdatera sin M3 beställning med dragkrok? Jag hittar heller inte länken till orderuppdateringssidan, som fanns i forumet igår eftermiddag.
Hej,Nydet skrev:Är det bara jag som inte fått erbjudandet via mail att uppdatera sin M3 beställning med dragkrok? Jag hittar heller inte länken till orderuppdateringssidan, som fanns i forumet igår eftermiddag.
Här kommer länken:
https://forms.office.com/Pages/Response ... g4UFU2Vi4u
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Kanon! Tack!areskoug skrev:Hej,Nydet skrev:Är det bara jag som inte fått erbjudandet via mail att uppdatera sin M3 beställning med dragkrok? Jag hittar heller inte länken till orderuppdateringssidan, som fanns i forumet igår eftermiddag.
Här kommer länken:
https://forms.office.com/Pages/Response ... g4UFU2Vi4u
Är precis i fas att beställa M3 LR svart/svart 18" FSD
Hur långt lägger detta till på leveranstid tror ni?
Hur långt lägger detta till på leveranstid tror ni?
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Mailade nu på morgonen till deliveryse@tesla.com och bara skrev ’’I wish to upgrade to the tow hitch, please modify my order’’
Detta och att jag angav mitt RN nr i ämnesraden
Har inte fått svar från deliveryse än visserligen men har pratat med min inside delivery advisor
Man får ett nytt VIN efter krokupgradering men som i mitt fall med inkluderad AP på LR RWD ska det inte påverkas, den är fortfarande inkluderad
De kommer också att modifiera slutsumman såklart och man får ny faktura men påverkar inte den första förhöjda hyran/handpenningen om man som mig har privatlån via DNB
Men
Att man får ett nytt VIN innebär i praktiken att man får en ny bil
Det i sin tur innebär ju ev att bilarna faktiskt kommer från fabrik med krok
Åtminstone att de på något sätt är annorlunda än om man köper utan krok
Detta förklarar också varför det inte går att eftermontera
Bilar utan krok verkar således sakna något i kravspecen för typningen av krok
//Christian
Har inte fått svar från deliveryse än visserligen men har pratat med min inside delivery advisor
Man får ett nytt VIN efter krokupgradering men som i mitt fall med inkluderad AP på LR RWD ska det inte påverkas, den är fortfarande inkluderad
De kommer också att modifiera slutsumman såklart och man får ny faktura men påverkar inte den första förhöjda hyran/handpenningen om man som mig har privatlån via DNB
Men
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Vid viken peng skulle du köpa en model 3, jerker? 400k, 300k, 200k?
Jag skulle nog kunna sträcka mig till runt 400000 efter bonus för en bil som har rätt bra med utrustning, alltså inte en strippad version. Ur min synvinkel så har Tesla fel fokus, så Tesla är ju helt enkelt inte en bil för mig; den har en helt annan målgrupp.apkungen skrev:Vid viken peng skulle du köpa en model 3, jerker? 400k, 300k, 200k?
Jag tar upp Sono Sion igen, för den fokuserar på helt andra saker: Skitstort bagageutrymme, 220V 16A uttag, typ2-uttag och dragkrok för att ta det viktigaste.
Nu ska den förhoppningsvis kosta runt 270000 före bonus. Den har för litet batteri, så jag hade glatt lagt +100000 på den och fått en rejäl räckvidd också. Det hade gjort den till den perfekta bilen för mig. Men jag kompromissar hellre med ett litet batteri än några hundratusen till i pris, som det skulle bli med en Tesla.
Edit: Det skulle räcka med +50000 på Sion för att få en räckvidd som jag skulle nöja mig med.
Har du kört en Model 3 ?Jerker skrev:Jag skulle nog kunna sträcka mig till runt 400000 efter bonus för en bil som har rätt bra med utrustning, alltså inte en strippad version. Ur min synvinkel så har Tesla fel fokus, så Tesla är ju helt enkelt inte en bil för mig; den har en helt annan målgrupp.
Jag skulle alla dagar i veckan ta en strippad Model 3 istället för Kona, e-Niro, nya Leaf osv. Den är billig jämfört med dessa med tanke på vad man får.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ni som valde att lägga till dragkrok till er beställning, har ni fått något nytt avtal eller uppdatering av konfiguration på ert Tesla konto? Fråga 2, någon som fått bekräftat att det finns LR AWD med drag på båten som kom till Zebrugge häromdagen? Kanske på nästa båt som är vid Panama nu.
Otåligt väntande...
Otåligt väntande...
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Inte fått avtal/faktura etc updaterat men det kommerareskoug skrev:Ni som valde att lägga till dragkrok till er beställning, har ni fått något nytt avtal eller uppdatering av konfiguration på ert Tesla konto? Fråga 2, någon som fått bekräftat att det finns LR AWD med drag på båten som kom till Zebrugge häromdagen? Kanske på nästa båt som är vid Panama nu.
Otåligt väntande...
Jag fick samma leveranstid med som utan krok men de byter VIN / bil så det verkar vara specifika bilar som kan få drag
Men eftersom inte lev tiden ändrades finns det ett stort antal dragbilar på MorningCornelia gissar jag
Jag har rn LR RWD så en AWD borde det finnas ännu fler av
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Laban skrev:Har du kört en Model 3 ?Jerker skrev:Jag skulle nog kunna sträcka mig till runt 400000 efter bonus för en bil som har rätt bra med utrustning, alltså inte en strippad version. Ur min synvinkel så har Tesla fel fokus, så Tesla är ju helt enkelt inte en bil för mig; den har en helt annan målgrupp.
Jag skulle alla dagar i veckan ta en strippad Model 3 istället för Kona, e-Niro, nya Leaf osv. Den är billig jämfört med dessa med tanke på vad man får.
Det finns väl ingen "strippad" Model 3? Alla har ju keyless, backkamera, navigation, "skinnklädsel", bra prestanda... Vad är det du saknar som du får hos E-Niro och Kona?
Det skulle väl vara streamingen då. e-Niro/Kona har Car Play/Android Auto som ersätter. Hade man kunnat köra Spotify om man delar ut telefonens internet så hade det förstås varit ett icke problem.Verdi skrev:Det finns väl ingen "strippad" Model 3? Alla har ju keyless, backkamera, navigation, "skinnklädsel", bra prestanda... Vad är det du saknar som du får hos E-Niro och Kona?
Annars håller jag med dig och jag vill också veta vad Jerker anser vara nödvändigt att ha som han inte får i SR+ eller en potentiell SR

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Spotify/uppspelning via Bluetooth ska funka i SR/+, däremot blir du väl av med det mesta vad det gäller integrerade kontroller men ljud får du iallafall.Laban skrev:Det skulle väl vara streamingen då. e-Niro/Kona har Car Play/Android Auto som ersätter. Hade man kunnat köra Spotify om man delar ut telefonens internet så hade det förstås varit ett icke problem.Verdi skrev:Det finns väl ingen "strippad" Model 3? Alla har ju keyless, backkamera, navigation, "skinnklädsel", bra prestanda... Vad är det du saknar som du får hos E-Niro och Kona?
Annars håller jag med dig och jag vill också veta vad Jerker anser vara nödvändigt att ha som han inte får i SR+ eller en potentiell SR
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Spotify/uppspelning via Bluetooth ska funka i SR/+, däremot blir du väl av med det mesta vad det gäller integrerade kontroller men ljud får du iallafall.[/quote]Bejje skrev:att ha som han inte får i SR+ eller en potentiell SR
Precis, att köra musik via Bluetooth känns givet men jag vill kunna välja spellista, låt via skärmen. Antingen via Car Play/Android Auto eller att de tillåter streaming men bara över telefonens internet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Precis, att köra musik via Bluetooth känns givet men jag vill kunna välja spellista, låt via skärmen. Antingen via Car Play/Android Auto eller att de tillåter streaming men bara över telefonens internet.[/quote]Laban skrev:Spotify/uppspelning via Bluetooth ska funka i SR/+, däremot blir du väl av med det mesta vad det gäller integrerade kontroller men ljud får du iallafall.Bejje skrev:att ha som han inte får i SR+ eller en potentiell SR
Ja möjligheten att streama Spotify är nog den jag stör mig mest på att de inte ingår i sr+. Även satellit kartor är lite tråkigt att de inte ingår. Varför kan man inte betala till lite mer och få dessa features, de är ju bara mjukvara, varför måste jag köpa ett stort batteri och awd för att få dessa små detaljer?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ja möjligheten att streama Spotify är nog den jag stör mig mest på att de inte ingår i sr+. Även satellit kartor är lite tråkigt att de inte ingår. Varför kan man inte betala till lite mer och få dessa features, de är ju bara mjukvara, varför måste jag köpa ett stort batteri och awd för att få dessa små detaljer?[/quote]chaffis75 skrev:Precis, att köra musik via Bluetooth känns givet men jag vill kunna välja spellista, låt via skärmen. Antingen via Car Play/Android Auto eller att de tillåter streaming men bara över telefonens internet.Laban skrev:Spotify/uppspelning via Bluetooth ska funka i SR/+, däremot blir du väl av med det mesta vad det gäller integrerade kontroller men ljud får du iallafall.Bejje skrev:att ha som han inte får i SR+ eller en potentiell SR
du ska inte se bort från att den möjligheten kanske kommer på samma sätt som med FSD eller AP för de som itne har det. "+" ska ju gå att ta bort och lägga till ganska fritt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
du ska inte se bort från att den möjligheten kanske kommer på samma sätt som med FSD eller AP för de som itne har det. "+" ska ju gå att ta bort och lägga till ganska fritt.[/quote]HelectriC skrev:Ja möjligheten att streama Spotify är nog den jag stör mig mest på att de inte ingår i sr+. Även satellit kartor är lite tråkigt att de inte ingår. Varför kan man inte betala till lite mer och få dessa features, de är ju bara mjukvara, varför måste jag köpa ett stort batteri och awd för att få dessa små detaljer?chaffis75 skrev:Precis, att köra musik via Bluetooth känns givet men jag vill kunna välja spellista, låt via skärmen. Antingen via Car Play/Android Auto eller att de tillåter streaming men bara över telefonens internet.Laban skrev:Spotify/uppspelning via Bluetooth ska funka i SR/+, däremot blir du väl av med det mesta vad det gäller integrerade kontroller men ljud får du iallafall.Bejje skrev:att ha som han inte får i SR+ eller en potentiell SR
Jo helt klart kan de vara så att man plötsligt kan köpa till de..
Sen är de inte dessa saker som är avgörande för köp eller inte utan mer bara en sak som är lite störande/synd.
Ja de är synd de tog bort den bästa modellen i mina ögon, dvs midrange.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Så för att återgå till lite dragkroksdiskussioner i tråden...skegge skrev:Mailade nu på morgonen till deliveryse@tesla.com och bara skrev ’’I wish to upgrade to the tow hitch, please modify my order’’
Men
//Christian
Är det inte lite speciellt att man har varianter (enligt typgodkännandet) med dragkrok och utan? Så brukar det väl inte vara? Tex BB1T för AWD LR med krok och BB1N Utan krok.
Min gissning är att att Tesla vill undvika installation av tredjepartskrokar/synka med mjukvaran? Bara de som kan ändra "variant" i godkännandet?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Ligger nog mycket i detRagWal skrev:Så för att återgå till lite dragkroksdiskussioner i tråden...skegge skrev:Mailade nu på morgonen till deliveryse@tesla.com och bara skrev ’’I wish to upgrade to the tow hitch, please modify my order’’
Men
//Christian
Är det inte lite speciellt att man har varianter (enligt typgodkännandet) med dragkrok och utan? Så brukar det väl inte vara? Tex BB1T för AWD LR med krok och BB1N Utan krok.
Min gissning är att att Tesla vill undvika installation av tredjepartskrokar/synka med mjukvaran? Bara de som kan ändra "variant" i godkännandet?
Tesla vill ha kontroll på vilka bilar som har krok och kunna tuna mjukvaran för dessa
Vilket kanske också är ett måste iomed AP och FSD tex om man ser til visionen framåt
Bilen måste kunna veta om den har ett släp eller inte
En annan aspekt att inte släppa typningen fritt och låta 3epart installera krokarna kan vara serivceärenden
Hur många mekonomen verkstäder eller ”nisse på hörnet” verkstäder vet vart de fäster en krok på en batteribil tex.
Känns som överhängande risk att det går en bult genom batteripacket eller annat känsligt ställe
//Christian
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 LR RWD FSD
fast just hur man ska fästa den är busenkelt eftersom krokanordningen använder samma hål som balken, det behöver man inte vara teslamekaniker för att göra.
Model 3-24/Polestar 3-24