Standard range plus Kan beställas nu.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Standard range plus Kan beställas nu.

Inlägg av Jeppe_E »

Bejje skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
får vi se vad som händer med alla de bilarna nu när den mytomspunna dragkroken finns och INTE kan eftermonteras på de bilar som nu är på båt. Kan bli ganska många avbokningar.
Vet vi att den inte kan monteras på dessa bilar, eller är det spekulation? Beställningssidan säger ju att det är efter leverans de inte kan monteras.
Har man tur så är det SC lokalt som monterar innan leverans. Men det kan lika gärna vara en hel kabelstam som ska till vid produktion i fabrik.
Får se vad sälj säger.. Inte helt otippat har de fått en stadig telefonkö.

Är inte helt sugen på att eventuellt skjuta på en leverans ännu längre för att få drag, behöver en bil asap.

Nej, det kommer med väldigt stor sannolikhet inte att ligga på SC att eftermontera dragkroken.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
Bejje skrev:
bylund skrev:
HelectriC skrev:
får vi se vad som händer med alla de bilarna nu när den mytomspunna dragkroken finns och INTE kan eftermonteras på de bilar som nu är på båt. Kan bli ganska många avbokningar.
Vet vi att den inte kan monteras på dessa bilar, eller är det spekulation? Beställningssidan säger ju att det är efter leverans de inte kan monteras.
Har man tur så är det SC lokalt som monterar innan leverans. Men det kan lika gärna vara en hel kabelstam som ska till vid produktion i fabrik.
Får se vad sälj säger.. Inte helt otippat har de fått en stadig telefonkö.

Är inte helt sugen på att eventuellt skjuta på en leverans ännu längre för att få drag, behöver en bil asap.

Nej, det kommer med väldigt stor sannolikhet inte att ligga på SC att eftermontera dragkroken.
det tror jag vi kan konstatera att SC inte kommer göra. Det är en relativt stor grej och många delar som ska demonteras på bilen. SC har definitvt inte kapacitet till att göra det om det ska bli före 2025 :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Roj79
Teslaägare

Inlägg av Roj79 »

Alltså Tesla fortsätter överraska! Otroligt hur man kan lyckas ändra saker och ting konstant:-) det är därför många fastnar för just Tesla. Man blir aldrig uttråkad.
Själv avbröt jag min beställning av m3 sr+ två veckor sedan och får nu dragkrok som tillval som typ alla väntat på. Frågan är om jag ska ligga lågt med att lägga ny beställning? Tänker ifall Tesla kommer på några nya ändringar? Inte omöjligt, eller hur :-)
Bejje

Inlägg av Bejje »

Roj79 skrev:
Alltså Tesla fortsätter överraska! Otroligt hur man kan lyckas ändra saker och ting konstant:-) det är därför många fastnar för just Tesla. Man blir aldrig uttråkad.
Själv avbröt jag min beställning av m3 sr+ två veckor sedan och får nu dragkrok som tillval som typ alla väntat på. Frågan är om jag ska ligga lågt med att lägga ny beställning? Tänker ifall Tesla kommer på några nya ändringar? Inte omöjligt, eller hur :-)
Två veckor sedan? Den släpptes ju den 12:e för beställning, hade du den bara 1 1/2 vecka?

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Roj79 skrev:
Kan komma en prisdimp när det närmar sig kvartalslut, kanske blir i slutet av Maj början av Juni
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Ringde och la till dragkrok. Fortfarande 2-3 månader, med eller utan dragkrok, sa han.
Börjar bli dyyyrt...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Mickep

Inlägg av Mickep »

ojojoj. model3 blir den första (förutom X, och ipace .. och audin .. kanske någon till.. men sak samma) elbil som får dragkrok (hur är det med s?). Skall bli spännande att se hur de andra svarar.
Kul att det blev den svindyra billigare versionen med standard batteriet som fick den. Dock så kommer den inte kunna eftermonteras så de som köpt får väl sälja begagnat om de vill få ny. 11200 är inte billigt men jämförbart med vad andra tar. 910 kg är ok, inte superbra men användbar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

bonath skrev:
Ringde och la till dragkrok. Fortfarande 2-3 månader, med eller utan dragkrok, sa han.
Börjar bli dyyyrt... Bild

Är det så lång väntetid alltså?

ps. Jag har inte glömt bort kvittot. :)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
ojojoj. model3 blir den första (förutom X, och ipace .. och audin .. kanske någon till.. men sak samma) elbil som får dragkrok (hur är det med s?). Skall bli spännande att se hur de andra svarar.
Kul att det blev den svindyra billigare versionen med standard batteriet som fick den. Dock så kommer den inte kunna eftermonteras så de som köpt får väl sälja begagnat om de vill få ny. 11200 är inte billigt men jämförbart med vad andra tar. 910 kg är ok, inte superbra men användbar.
Jo, för en avtagbar krok är det helt ok pris faktiskt. Betalade samma för min krok till XC60 för 8 år sedan.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Verdi skrev:
bonath skrev:
Börjar bli dyyyrt... Bild

Är det så lång väntetid alltså?

ps. Jag har inte glömt bort kvittot. :)
BildBild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
De sägs nu att man kan lägga till krok i redan lagda beställningar. De var nog snart av tesla för annars hade de fått mycket med administration med avbeställning och ny beställning.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
De sägs nu att man kan lägga till krok i redan lagda beställningar. De var nog snart av tesla för annars hade de fått mycket med administration med avbeställning och ny beställning.
Whoot? Blir det då en såndär MX-historia, där kroken ändå kan eftermonteras hos SC, men som ändå inte sker pga tillgänglighet? :lol:

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Första förutom
Tesla Model X
Audi etron
Jaguar iPace
Nissan e NV200
Hyundai Kona Electric

Känns inte som att det är direkt först...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Första förutom
Tesla Model X
Audi etron
Jaguar iPace
Nissan e NV200
Hyundai Kona Electric

Känns inte som att det är direkt först...
Kona har inte krok.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
lagda beställningar kanske, men knappast producerade bilar och de bilar som befinner sig på båt nu bör ju vara färdigproducerade. Annars pratar vi om eftermontering igen och det gick ju inte och SC lär inte ha kapacitet på lång tid till detta.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

2-3 månader, krok eller inte, sa dom när jag ringde och la till kroken...
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Standard range plus Kan beställas nu.

Inlägg av skegge »

Har fått bekräftat att jag kan lägga till krok på min redan lagda LR RWD beställning
Lev var slutet maj-början juni utan krok
Den har då med största sannolikhet kommit hit med MorningCornelia som dockade i morse
Kunde bli lite fördröjt om jag lägger till krok enl de men tidsspannet är samma alltså fortfarande slutet maj-början på juni

Jag tolkar det som att SC (alt 3part åt SC) eftermonterar krokarna och att det då adderar några dagar på leveransdatumet

//Christian
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

skegge skrev:
Har fått bekräftat att jag kan lägga till krok på min redan lagda LR RWD beställning
Lev var slutet maj-början juni utan krok
Den har då med största sannolikhet kommit hit med MorningCornelia som dockade i morse
Kunde bli lite fördröjt om jag lägger till krok enl de men tidsspannet är samma alltså fortfarande slutet maj-början på juni

Jag tolkar det som att SC (alt 3part åt SC) eftermonterar krokarna och att det då adderar några dagar på leveransdatumet

//Christian
I så fall är det ett rent förlustprojekt för Tesla. Själva hårdvaran, kablage samt arbete kostar mer än vad tillbehöret kostar för dig som kund. Men kanske de tar den smällen på dessa övergångsbilar :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast de kan ju vara förberedda för det reden från fabrik. Svårt att de tar en smäll för detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Fast de kan ju vara förberedda för det reden från fabrik. Svårt att de tar en smäll för detta.
Det tror jag också, dom införde nog det som behövs för flera veckor sedan i produktionen, så gränssnittet för kablaget tex sitter nog väldigt nära
krokens läge redan nu, då behövs det bara ett kort och enkelt monterbart kablage den sista biten. Samma sak med den balk där fästet ska monteras samt
en ev lucka eller liknande (om det ens blir någon).
Dom bör ju rimligen ha varit skapligt säkra på att få godkännandet och alltså börjat införa förändringarna i produktionen så snart det var färdigkonstruerat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skall bli intressant att se vad 3djepart alt kommer kosta (om det ens är möjligt)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Nya bosal avtagbara krokar Ebay runt 2500:-
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Danne_S
Teslaägare

Inlägg av Danne_S »

Såg just att det står uppskattad leveranstid: Juni på SR+ i konfiguratorn! Hoppet om en Tesla innan semstern lever! :D
Tesla Model 3 LR -22, grå, drag, svart inredning
Tesla Model 3 SR+ -19, svart, svart inredning
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Shit vad jag är sugen nu på att beställa en sr+ nu när krok finns.
Ska köpa privat helt kontant och räknade så väldigt enkelt på en V60 bensin (vilket jag antagligen hade köpt om elbilar inte fanns) mot en sr+.

Räknade jag kör 2500 mil om året.
Räknade förbrukning 0,65 *16 kr för bensin (vilket är för lågt, stämmer bättre med diesel)
Räknade 2kr milen i el kostnad.
Räknar med att båda bilarna har tappat 50% på 3 år.

Om man räkna samma allt detta så visar de sig att de kostar ungefär lika mycket på 3 år, volvon typ 15000kr billigare på 3 år (dvs innanför felmarginalen)

De som inte är med i beräkningen är service och försäkring där jag tror tesla är dyrare tyvärr men skatten är ju ganska mycket dyrare på Volvo så de väger säkert upp varandra.

Ja vågar man köpa en tesla. Jag personligen känner ändå mer osäkerhet I Tesla än i Volvo och volvon är I mina ögon mer praktisk då de är en kombi. Ja jag är typen som värdesätter praktisk bil betydligt mer än fart resurser.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

0kr i service på teslan dock. Serviceintervaller är avskaffat!
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar