Har alltid hävdat att Model 3 förmodligen är för liten för oss. Men att jag var villig att kompromissa med det har jag också sagt. Fast att kompromissa när dragvikten bara är 910 kg blir däremot väldigt svårt, jag hade behövt 1250 kg minst (vilket jag sagt flera gånger).Henrik Torphammar skrev:Haha... nu kom dragkroken, då blev bilen för liten. Undra om det finns en lösning på det också och vad som blir nästa hake?LarsL skrev:Bra!
Nu återstår att Model 3 förmodligen är en för liten bil för oss. Ytterligare en begränsning är att den inte klarar mer än 910 kg, en av mina kärror ligger på 1250 kg. Kostnaden måste hålla en ordentlig distans till en begagnad/inventarie Model X som ju inte har ovanstående nackdelar.![]()
![]()
Dragkrok till model 3
Moderator: Redaktion
Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?
Kanske underförstått men det är samma typ/ser lika ut som på Model X
De hade inga bilder att dela med sig av när jag frågade delivery men det döljs bakom en lucka när den inte används
Bör se ut som Björn Nyland visar på sin X
//Christian
De hade inga bilder att dela med sig av när jag frågade delivery men det döljs bakom en lucka när den inte används
Bör se ut som Björn Nyland visar på sin X
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Risken är ändå mindre med Sion än för andra tillverkare i samma läge då de har helt öppen service där ägaren själv kan skruva med allt.Verdi skrev:Nu är du allt lite grinig Jerker.Jerker skrev:Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.Legato skrev:Lån får du, men kanske orimligt dyrt. Den avvägningen kan du ju bara göra själv. Men om det inte sker nu så öppnade sig ju iaf möjligheten för en begagnad Tesla i framtiden. Man får väl anta att de första Teslorna med drag för mindre än säg 300k kommer vara SR+, inte X.Jerker skrev:Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.Legato skrev:För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.
Får nog snällt vänta på att Sono Sion eller nån annan lågprisbil med drag kommer. En Sion kostar efter bonus c:a 1/3 av vad en Tesla 3 med krok kostar.![]()
Den där Sion kan du nog få vänta ännu längre på än du redan väntat på Model 3. Ärligt talat tror jag inte den blir massproducerad och även om den blir det så är det extremt stor risk att köpa av en så liten tillverkare. Risken för konkurs är högst avsevärd. Och då står man där med skägget i brevlådan. Inga reservdelar, ingen garanti, ingenting...
Ska inte Volkswagen presentera sin ID idag förresten? Den kan ju bli nåt för den stora massan.
910 kg är c:a 2000 pund, som väl är gränsen för när man behöver elektriska bromsar i USA, så antagligen har man satt gränsen där av den anledningen, och inte för att det är vad icke-p-motorn klarar.Mickep skrev:Det är väl standard sedan länge att bilen håller koll på om det är något som skjuter på. (som stabilseringskontroll)
Jag tror att 910 kg kommer utökas på performance, då den har kraftigare motor och awd. (och det är därför det inte går att beställa).
eller är det någon bestämmelse att om det är en prestandabil FÅR MAN INTE ha släpvagn. pga. (det är en anledning till att släp bara får gå i en viss högsta hastighet)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Suck! Varför kan de inte förstå hur det funkar i EU?bylund skrev:910 kg är c:a 2000 pund, som väl är gränsen för när man behöver elektriska bromsar i USA, så antagligen har man satt gränsen där av den anledningen, och inte för att det är vad icke-p-motorn klarar.Mickep skrev:Det är väl standard sedan länge att bilen håller koll på om det är något som skjuter på. (som stabilseringskontroll)
Jag tror att 910 kg kommer utökas på performance, då den har kraftigare motor och awd. (och det är därför det inte går att beställa).
eller är det någon bestämmelse att om det är en prestandabil FÅR MAN INTE ha släpvagn. pga. (det är en anledning till att släp bara får gå i en viss högsta hastighet)
Kanske finns det en poäng med att vänta och att få upp vikten på släpet?
Hur som helst så får man väl planera in ett besök hos Tesla med familjen för att se om vi får plats eller inte.
Men AWD och Performance har samma motorer, endast olika säkringar.Mickep skrev:Det är väl standard sedan länge att bilen håller koll på om det är något som skjuter på. (som stabilseringskontroll)
Hej!
Äntligen!!!!
Nu är det dags att beställa sin M3..
Dragkrok finns med på beställningssidan för 11500:-. Max 910 kg.
Dock ej till Performance som många trott tidigare.
//Stefan
Äntligen!!!!
//Stefan
Model 3 LR AWD drag Pearl White svart.
Nähä?Sportsman skrev:Hej!
Äntligen!!!!
//Stefan

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Eller...Walker skrev:Nähä?Sportsman skrev:Hej!
Äntligen!!!!
//Stefandet måste jag ha missat!
Välkommen till forumet, Stefan. Grattis till en (snart) beställd Model 3!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren skrev:Eller...Walker skrev:Nähä?Sportsman skrev:Hej!
Äntligen!!!!
Välkommen till forumet, Stefan. Grattis till en (snart) beställd Model 3!

.... bara det att de 15 föregående sidorna behandlat denna ”nyhet”. Som var en nyhet i morse.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Avtagbar dragkrok. Kanske kan vara nåt...
Men hur ser det ut när den inte används?
Jag hoppas de gjort en snygg lösning. Vill inte ha nån blaffa på kofångaren bak. Jag tror säkert de gjort en lösning som ser bra ut men är det någon som sett en bild på hur det ser ut?
Jag hoppas de gjort en snygg lösning. Vill inte ha nån blaffa på kofångaren bak. Jag tror säkert de gjort en lösning som ser bra ut men är det någon som sett en bild på hur det ser ut?

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Ställde den frågan till deliverypefreli skrev:Avtagbar dragkrok. Kanske kan vara nåt...
Den är av liknande typ som ModelX och döljs bakom en lucka så ska inte synas när den inte är monterad
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Tack Christian!skegge skrev:Ställde den frågan till deliverypefreli skrev:Avtagbar dragkrok. Kanske kan vara nåt...
Den är av liknande typ som ModelX och döljs bakom en lucka så ska inte synas när den inte är monterad
//Christian
Då blir det till att ta sig en snabb funderare på om man ska justera ordern.
Jag använder drag väldigt sällan dock. Båten till stugan ska upp och ner i sjön (utan dragkrok slipper jag och då får någon annan i släkten göra detta...

Sen blir det kanske en vända till tippen lite då och då. Har haft kombi hittills och kör faktiskt hellre 2 ggr istället för att hämta släp.
Men med en sedan kanske dragkroken kommer användas mer.
Min erfarenhet är att dragkrok är ett av de tillval som står sig bäst i värde.
Priset är väl inte så farligt heller kan jag tycka. Men jag har kanske blivit fartblind?

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Jerker skrev:Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.Legato skrev:Lån får du, men kanske orimligt dyrt. Den avvägningen kan du ju bara göra själv. Men om det inte sker nu så öppnade sig ju iaf möjligheten för en begagnad Tesla i framtiden. Man får väl anta att de första Teslorna med drag för mindre än säg 300k kommer vara SR+, inte X.Jerker skrev:Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.Legato skrev:För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.
Får nog snällt vänta på att Sono Sion eller nån annan lågprisbil med drag kommer. En Sion kostar efter bonus c:a 1/3 av vad en Tesla 3 med krok kostar.
Jag förstår inte vad som hänt med dig Jerker. Du var så aktiv o så positiv till Tesla och nu när kroken äntligen kommit så ska du inte ha den. Du har gått ur grupper och skriver knappt något längre. Hur mår du?
Tesla model 3 Sr+ med drag kostar 490 kkr efter supermiljöbilspremien.
SR som är en mjukvarustrypt SR+ med kortare räckvidd och mindre funktioner kommer nog att kosta runt
430 kkr efter premien så långe dollarn inte går upp ännu mer. Elon har sagt att den kommer i höst och det har jag även fått höra av anställda här i Europa.
Haha ja man blir lätt fartblind med dessa priserpefreli skrev:Tack Christian!skegge skrev:Ställde den frågan till deliverypefreli skrev:Avtagbar dragkrok. Kanske kan vara nåt...
//Christian
Då blir det till att ta sig en snabb funderare på om man ska justera ordern.
Jag använder drag väldigt sällan dock. Båten till stugan ska upp och ner i sjön (utan dragkrok slipper jag och då får någon annan i släkten göra detta...)
Sen blir det kanske en vända till tippen lite då och då. Har haft kombi hittills och kör faktiskt hellre 2 ggr istället för att hämta släp.
Men med en sedan kanske dragkroken kommer användas mer.
Min erfarenhet är att dragkrok är ett av de tillval som står sig bäst i värde.
Priset är väl inte så farligt heller kan jag tycka. Men jag har kanske blivit fartblind?

Men tror inte krokpriset är oskäligt högt även om det ligger i den övre skalan
Har lite samma dilemma som dig
Använder inte drag jätteofta blir nån enstaka tripp till tippen
Men det som känns dumt att inte ta med det nu är attdet inte går att eftermontera (officiellt)
Väntar på att de ska bekräfta att jag får behålla min inkluderade AP på min LR RWD innan jag lägger till krok
Bör ju göra det men vad vet man

//Christian
Model 3 LR RWD FSD
SorryWalker skrev:Surfaren skrev:Eller...Walker skrev:Nähä?Sportsman skrev:Hej!
Äntligen!!!!
Välkommen till forumet, Stefan. Grattis till en (snart) beställd Model 3!f’låt. Menade inte att vara dryg (denna gång).
.... bara det att de 15 föregående sidorna behandlat denna ”nyhet”. Som var en nyhet i morse.

Model 3 LR AWD drag Pearl White svart.
Jag har skrivit det flera ggr här att det kokar ner till ekonomiska realiteter. Jag har inte råd med en bil som kostar så mycket som den billigaste Teslan. Eller, jag skulle i teorin kunna ha råd med den men då skulle jag inte ha pengar över till nåt annat efter att alla mina andra fasta kostnader är betalda. Det är ett direkt vansinne att leva så.apkungen skrev:Jag förstår inte vad som hänt med dig Jerker. Du var så aktiv o så positiv till Tesla och nu när kroken äntligen kommit så ska du inte ha den. Du har gått ur grupper och skriver knappt något längre. Hur mår du?Jerker skrev:Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.
SR som är en mjukvarustrypt SR+ med kortare räckvidd och mindre funktioner kommer nog att kosta runt
430 kkr efter premien så långe dollarn inte går upp ännu mer. Elon har sagt att den kommer i höst och det har jag även fått höra av anställda här i Europa.
Jag har tillåtit mig att under några år leva i den bubbla som så lätt skapas här och låtit mig ryckas med och övertalas av argument som man bara kan kosta på sig om man antingen är höginkomsttagare eller kan ha förmåns- eller firmabil.
Bit för bit har jag tvingat mig att acceptera detta. 430000 är fortfarande för mycket, och särskilt för en bil så strippad på finesser som en Tesla 3 skulle bli. Som ni alla vet vid det här laget så är jag inte imponerad av acceleration och jag har inget behov av att ligga och köra 120+ i timtal på motorvägar i Europa. Jag är ingen bilfantast utan jag är en sån som imponeras av mycket praktisk bil för pengarna, och det var så som Ny Teknik beskrev Sono Sion, och det är där jag hör hemma. Jag är en främmande fågel på detta forum.
Jag vill inte lägga mer pengar på min bil än på mitt boende, så fungerar inte jag. Därför blir det ingen Tesla för mig, dragkrok eller ej.
Moget, sunt och insiktsfullt tycker jag!Jerker skrev:Jag har skrivit det flera ggr här att det kokar ner till ekonomiska realiteter. Jag har inte råd med en bil som kostar så mycket som den billigaste Teslan. Eller, jag skulle i teorin kunna ha råd med den men då skulle jag inte ha pengar över till nåt annat efter att alla mina andra fasta kostnader är betalda. Det är ett direkt vansinne att leva så.apkungen skrev:Jag förstår inte vad som hänt med dig Jerker. Du var så aktiv o så positiv till Tesla och nu när kroken äntligen kommit så ska du inte ha den. Du har gått ur grupper och skriver knappt något längre. Hur mår du?Jerker skrev:Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.
Jag har tillåtit mig att under några år leva i den bubbla som så lätt skapas här och låtit mig ryckas med och övertalas av argument som man bara kan kosta på sig om man antingen är höginkomsttagare eller kan ha förmåns- eller firmabil.
Bit för bit har jag tvingat mig att acceptera detta. 430000 är fortfarande för mycket, och särskilt för en bil så strippad på finesser som en Tesla 3 skulle bli. Som ni alla vet vid det här laget så är jag inte imponerad av acceleration och jag har inget behov av att ligga och köra 120+ i timtal på motorvägar i Europa. Jag är ingen bilfantast utan jag är en sån som imponeras av mycket praktisk bil för pengarna, och det var så som Ny Teknik beskrev Sono Sion, och det är där jag hör hemma. Jag är en främmande fågel på detta forum.
Jag vill inte lägga mer pengar på min bil än på mitt boende, så fungerar inte jag. Därför blir det ingen Tesla för mig, dragkrok eller ej.
Det är lätt att dras med och bli fartblind av "sekten" på sådana här forum (inget ont sagt om något eller någon) och lever i en bubbla med bloggar och youtube kring ett och samma ämne.
Tycker det är ett stort och imponerande beslut att kunna kliva utanför det och se "nyktert" på situationen och inte rusa in i något som riskerar att bli tokigt.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Sen ska vi inte glömma "bubblan" som skapats när man inte tänker "hela cykeln" och enbart läser vissa rubriker. (tänker absolut INTE på Jerker här, utan generellt). Många blev besvikna på svenska priset på trean.Bejje skrev:Det är lätt att dras med och bli fartblind av "sekten" på sådana här forum (inget ont sagt om något eller någon) och lever i en bubbla med bloggar och youtube kring ett och samma ämne.
När den lanserades så var det $35.000 och vi hade en annan dollarkurs än idag. Många (inkl journalister) glömde gärna frakt, tull och moms... De som haft den målbilden har fått ett rätt bryskt uppvaknande.
Exakt samma som på VW ID.3dstr skrev:Sen ska vi inte glömma "bubblan" som skapats när man inte tänker "hela cykeln" och enbart läser vissa rubriker. (tänker absolut INTE på Jerker här, utan generellt). Många blev besvikna på svenska priset på trean.Bejje skrev:Det är lätt att dras med och bli fartblind av "sekten" på sådana här forum (inget ont sagt om något eller någon) och lever i en bubbla med bloggar och youtube kring ett och samma ämne.
När den lanserades så var det $35.000 och vi hade en annan dollarkurs än idag. Många (inkl journalister) glömde gärna frakt, tull och moms... De som haft den målbilden har fått ett rätt bryskt uppvaknande.
Personligen hamnade priset på 3’an där jag trodde.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Värsta jag upplevt där var Mercedes när GT S lanserades. $100.000 skulle den kosta (och då var dollarn betydligt lägre än idag). Jag sprang (nåväl, åkte) direkt till Mercedes i Akalla för att beställa en.Walker skrev:Exakt samma som på VW ID.3dstr skrev:Sen ska vi inte glömma "bubblan" som skapats när man inte tänker "hela cykeln" och enbart läser vissa rubriker. (tänker absolut INTE på Jerker här, utan generellt). Många blev besvikna på svenska priset på trean.Bejje skrev:Det är lätt att dras med och bli fartblind av "sekten" på sådana här forum (inget ont sagt om något eller någon) och lever i en bubbla med bloggar och youtube kring ett och samma ämne.
1,7mkr blev svenska priset. Jag lommade ut genom dörren med svansen mellan benen.
Ja, det blev ju ingen $35000 bil. 420000kr hade ju varit acceptabelt särskilt med en 60000kr bonus uppe på det. Nu ligger bilen 100000 kr högre vilket är en enorm skillnad för en vanlig löntagare. Är bilen värd det priset? Det får ju var och en avgöra själv.
Andra sidan finns ju också. När jag leasade/köpte Leafen så var det den överlägsnast dyraste bil jag någonsin köpt. Men nu i slutändan så har totalekonomin blivit väldigt bra.
Andra sidan finns ju också. När jag leasade/köpte Leafen så var det den överlägsnast dyraste bil jag någonsin köpt. Men nu i slutändan så har totalekonomin blivit väldigt bra.
Samtidigt så är det ju vad kiaorna kostar. Om det är värt det är upp till var och en.
Medellönen i Sverige är 31000. Det innebär att man kan låna upp till 1.8 miljoner. I snitt, så någon med villa gör att det det blir svårt att få lån. Men det börjar skönjas alternativ, även om lev tider på över ett år avskräcker.
Medellönen i Sverige är 31000. Det innebär att man kan låna upp till 1.8 miljoner. I snitt, så någon med villa gör att det det blir svårt att få lån. Men det börjar skönjas alternativ, även om lev tider på över ett år avskräcker.
Jag var inne på Kia just för att prisbilden blev något lindrigare, däremot en leverans kring december stjälpte det.Mickep skrev:Samtidigt så är det ju vad kiaorna kostar. Om det är värt det är upp till var och en.
Jag behöver en bil omgående, hade jag inte gjort det hade jag nog väntat in.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Ja, jag har i det tysta hela tiden tänkt att ID aldrig kommer att gå och köpa för €25.000, som man dessutom översatt till SEK 250.000. Då glömmer man både växelkurs och svensk moms. Och det kommer likt Tesla 3 att vara en så strippad version att ingen vill ha den.Walker skrev:Exakt samma som på VW ID.3dstr skrev:Sen ska vi inte glömma "bubblan" som skapats när man inte tänker "hela cykeln" och enbart läser vissa rubriker. (tänker absolut INTE på Jerker här, utan generellt). Många blev besvikna på svenska priset på trean.Bejje skrev:Det är lätt att dras med och bli fartblind av "sekten" på sådana här forum (inget ont sagt om något eller någon) och lever i en bubbla med bloggar och youtube kring ett och samma ämne.