Jag vet inte hur det fungerar på Tesla, men den är absolut annorlunda än andra bilar. Av alla Tesla-bilar jag kollat hastigheten med GPS så har den visat max 2 km/h för mycket i hög hastighet. Ingen annan bil jag mätt hastigheten på har varit i närheten av att vara så exakt.Verdi skrev:Jag vet inte om Tesla kan vara annorlunda på den punkten. Hastigheten mäts väl via hjulen? Det ska ju fungera i tunnlar osv. Och då bör de väl lämna en liten marginal eftersom det, i Sverige åtminstone, är tillåtet att sätta på hjul som har 5% längre rullomkrets? Eller kalibrerar bilen om sig under sträckor där den har GPS-täckning?helix skrev:Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.
Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet
Autopiloten, vad tycker ni om den?
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nicke Nyfiken skrev:Jag vet inte hur det fungerar på Tesla, men den är absolut annorlunda än andra bilar. Av alla Tesla-bilar jag kollat hastigheten med GPS så har den visat max 2 km/h för mycket i hög hastighet. Ingen annan bil jag mätt hastigheten på har varit i närheten av att vara så exakt.Verdi skrev:Jag vet inte om Tesla kan vara annorlunda på den punkten. Hastigheten mäts väl via hjulen? Det ska ju fungera i tunnlar osv. Och då bör de väl lämna en liten marginal eftersom det, i Sverige åtminstone, är tillåtet att sätta på hjul som har 5% längre rullomkrets? Eller kalibrerar bilen om sig under sträckor där den har GPS-täckning?helix skrev:Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.
Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet
På min förra hade jag 21" staggered och då blir bakhjulen lite högre. På den skiljde det ca 3 km på de ca 8 mil jag kör till jobbet (enligt bilen, i verkligheten är det exakt lika långt

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Min bil visar 2 km/h för mycket i 120 km/h oavsett om jag har 19” eller 21” staggered. (Michelin PS2 på båda)Verdi skrev:På min förra hade jag 21" staggered och då blir bakhjulen lite högre. På den skiljde det ca 3 km på de ca 8 mil jag kör till jobbet (enligt bilen, i verkligheten är det exakt lika långtNicke Nyfiken skrev:Jag vet inte hur det fungerar på Tesla, men den är absolut annorlunda än andra bilar. Av alla Tesla-bilar jag kollat hastigheten med GPS så har den visat max 2 km/h för mycket i hög hastighet. Ingen annan bil jag mätt hastigheten på har varit i närheten av att vara så exakt.Verdi skrev:Jag vet inte om Tesla kan vara annorlunda på den punkten. Hastigheten mäts väl via hjulen? Det ska ju fungera i tunnlar osv. Och då bör de väl lämna en liten marginal eftersom det, i Sverige åtminstone, är tillåtet att sätta på hjul som har 5% längre rullomkrets? Eller kalibrerar bilen om sig under sträckor där den har GPS-täckning?helix skrev:Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.
Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet). Skulle varit intressant att mäta upp med såna fälgar också och se om det påverkar hastighetsmätaren något.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nicke Nyfiken skrev:Min bil visar 2 km/h för mycket i 120 km/h oavsett om jag har 19” eller 21” staggered. (Michelin PS2 på båda)Verdi skrev:På min förra hade jag 21" staggered och då blir bakhjulen lite högre. På den skiljde det ca 3 km på de ca 8 mil jag kör till jobbet (enligt bilen, i verkligheten är det exakt lika långtNicke Nyfiken skrev:Jag vet inte hur det fungerar på Tesla, men den är absolut annorlunda än andra bilar. Av alla Tesla-bilar jag kollat hastigheten med GPS så har den visat max 2 km/h för mycket i hög hastighet. Ingen annan bil jag mätt hastigheten på har varit i närheten av att vara så exakt.Verdi skrev:Jag vet inte om Tesla kan vara annorlunda på den punkten. Hastigheten mäts väl via hjulen? Det ska ju fungera i tunnlar osv. Och då bör de väl lämna en liten marginal eftersom det, i Sverige åtminstone, är tillåtet att sätta på hjul som har 5% längre rullomkrets? Eller kalibrerar bilen om sig under sträckor där den har GPS-täckning?helix skrev:Inte på Tesla. Hastighetsmätaren visar nästan exakt hastighet. Skiljer kanske 1km/h. Så 85km/h på en Tesla är nog 84km/h verklig hastighet.
Är med på din poäng dock och i detta fallet blev det snarare tvärtom, att man knappt behöver köra över vad bilen visar för att hålla korrekt hastighet). Skulle varit intressant att mäta upp med såna fälgar också och se om det påverkar hastighetsmätaren något.
Men hur går det till? Nån som vet hur de gör rent tekniskt? Eller är det framhjulen som sköter hastigheten men bakhjulen sträckan?
Normalt sett så har ju elektriska hastighetsmätare en pulsgivare på hjulaxeln vid växellådan.Verdi skrev:
Men hur går det till? Nån som vet hur de gör rent tekniskt? Eller är det framhjulen som sköter hastigheten men bakhjulen sträckan?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Bilen är smartare än vi tror. Även energiberäkningen i navigatorn kompenserar beroende på vilka hjul man har.Verdi skrev:Men hur går det till? Nån som vet hur de gör rent tekniskt? Eller är det framhjulen som sköter hastigheten men bakhjulen sträckan?Nicke Nyfiken skrev:Min bil visar 2 km/h för mycket i 120 km/h oavsett om jag har 19” eller 21” staggered. (Michelin PS2 på båda)Verdi skrev:På min förra hade jag 21" staggered och då blir bakhjulen lite högre. På den skiljde det ca 3 km på de ca 8 mil jag kör till jobbet (enligt bilen, i verkligheten är det exakt lika långt). Skulle varit intressant att mäta upp med såna fälgar också och se om det påverkar hastighetsmätaren något.
Fast att 21” staggered drar betydligt mer energi än 19” standard så visar bilen lika rätt på beräknad kvarvarande % i batteriet vid framkomst.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
numera har den sparats bort, signal tas från abs sensorernaJeppe_E skrev:Normalt sett så har ju elektriska hastighetsmätare en pulsgivare på hjulaxeln vid växellådan.Verdi skrev:
historiskt var avståndsmätning mycket mer exakt än hastigheten
ms 76132 "Eleamore"
Hade min MS 100D inne hos SC i Malmö i går och fick en MS 75D som lånebil utan aktiverad AP. Det var horribelt! Så fort man vänjer sig vid AP och så skönt det är! Aldrig bil utan AP igen.
Model S 100D
Jag är intresserad av vad den kommer klara av i framtiden. Kommer den klara av rondeller? Det finns inga sådana i videon med total självkörning de släppte nyss. Kommer man kunna skicka hem bilen så skiftarbetaren (jag) kan använda den vid ärenden innan jobbet? Det skulle vara skönt att slippa ha två bilar.
Sen hur mycket av den man kan förvänta sig få tillbaka när man säljer bilen påverkar också om man vill ha det eller inte. Just nu känns det som standard på S och X eftersom det är en sån liten del av totalpriset samt att ligger man i den prisklassen vill man kanske hellre spexa med halvt onödiga men coola funktioner än om plånboken är halvtom. Men för en trea? Kan man räkna med att det höjer bilens värde lika mycket som hos S och X?
Sen hur mycket av den man kan förvänta sig få tillbaka när man säljer bilen påverkar också om man vill ha det eller inte. Just nu känns det som standard på S och X eftersom det är en sån liten del av totalpriset samt att ligger man i den prisklassen vill man kanske hellre spexa med halvt onödiga men coola funktioner än om plånboken är halvtom. Men för en trea? Kan man räkna med att det höjer bilens värde lika mycket som hos S och X?
Jodå. I december så tweetades det "Already testing traffic lights, stop signs & roundabouts in development software."Halvar skrev:Jag är intresserad av vad den kommer klara av i framtiden. Kommer den klara av rondeller? Det finns inga sådana i videon med total självkörning de släppte nyss. Kommer man kunna skicka hem bilen så skiftarbetaren (jag) kan använda den vid ärenden innan jobbet? Det skulle vara skönt att slippa ha två bilar.
Själv tycker jag autopiloten är riktigt bra för vad det är. Visst gör den fel ibland och visst är det riktigt "kul" att testa den på landsväg utan mittlinje och sitta och skratta kallsvettandes över att den kör som någon som precis börjat övningsköra (man kanske skulle sätta övningskör skylt på). I övrigt tycker jag som någon tidigare sa här att den på sätt och vis bilen lär dig köra bättre. Som att den skakar på ratten när jag skiter i att blinka när jag byter fil.
Först var jag irriterad över dom långa avstånden till framförvarande bil, men när man tänker efter så är det säkrare och lämnar större lucka om någon annan märker att dom ligger i fel fil. Jag var också irriterad på att det tog sån tid att byta fil efter man slagit på blinkers (sure, filbyten är långt från perfekt om det är bilar runtom, lite mer bestämd måste den bli). Fast även här så är det på sätt och vis bättre än att blinka samtidigt som man byter, som jag oftast gör själv.
Det jag tycker funkar sämst är att den har väldigt dåligt samspel med framförvarande bil. Om bilen framför byter fil eller ska svänga, då saktar AP in till samma hastighet ända tills bilen är helt borta från körbanan. Det gör faktiskt trafiksituationen något farligare, för den som är bakom är inte riktigt med på varför jag saktar in så mycket och samspelet blir ganska dåligt. Här kunde man tänka att den tillät att luckan minskade något för att flytet skulle bli bättre.
Den greppar inte heller framförvarande vid påfarter utan tror att jag ska köra om den som är framför och börjar gasa på, för att inse att den bilen framför också svänger ut, vilket resulterar i lite panikbromsning. Finns en helt annan miss vid påfarter. Om påfarten försvinner samtidigt som den börjar byta fil, då kan den få för sig att den ska slänga sig ytterligare en fil åt höger, som en rolig överraskning... Men sure, nu använder jag autopilot över vad Tesla själva säger att den ska klara av än så länge, och förhoppningsvis blir den ganska mycket bättre under det kommande året.
Edit: Right, hastighetsskyltar. Funkar riktigt dåligt just nu. Den läser inte av skyltar optiskt utan förlitar sig på kartdata som är fel på väldigt många ställen. Det gör också att den inte byter hastighet innan man redan passerat skylten, förutom att det blir olagligt, så blir det jäkligt fel när man kommer i för hög fart in mot en kurva.