Jag har den senast tiden roat mig med att notera hur många Teslaförare som hälsar när vi möts i trafiken. Jag vinkar på alla Teslor jag möter, och resultatet är som följer.
Model S = 9 av 10 hälsar. Visst, ingen är perfekt.
Model X = 6 av 10 hälsar. Okej, din bil är större än min.
Model 3 = 0 av 10 hälsar. WTF... är det för fel på dessa människor.
OBS! Lokala avvikelser kan förekomma.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag har den senast tiden roat mig med att notera hur många Teslaförare som hälsar när vi möts i trafiken. Jag vinkar på alla Teslor jag möter, och resultatet är som följer.
Jag vill vända på det. Nu när jag äntligen har en Model 3 tycks alla S & X-ägare tröttnat på att heja, eller så tycker de att ”folkelbilen” är för vanligt folk. Inte vet jag, men jag har slutat hälsa redan efter en dryg månad eftersom ingen vinkade tillbaka (utom tysken i Melsungen i en S).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag vill vända på det. Nu när jag äntligen har en Model 3 tycks alla S & X-ägare tröttnat på att heja, eller så tycker de att ”folkelbilen” är för vanligt folk. Inte vet jag, men jag har slutat hälsa redan efter en dryg månad eftersom ingen vinkade tillbaka (utom tysken i Melsungen i en S).
Okej, så Model 3-ägare hälsar inte ens på andra Model 3-ägare?
Jag har vinkat i över två år så handen gick nästan av. Ytterst sällan, nästan aldrig, har någon vinkat tillbaka. Förutom några kändisar här på forumet såklart. Jag kände mig allt dummare att jag satt och vinkade på för mig helt främmande människor som tydligen tyckte att jag var helt störd. Har slutat vinka nån gång runt förra sommaren.
Nu vinkar e-tron förare på varandra. Vi är ju inte så många heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Första teslan (S) jag mötte, vinkade glatt. Så jag trode MC-hälsningen var "en grej". Men efter det har inte en enda hälsat. Så då tänkte jag att den första hälsade för att han såg en Model 3 för första gången. Eller att det var någon jag kände (utan att fatta det själv).
Sedan efter det läser jag på forumet att det är lite tradition att hälsa teslor emellan. känner mig aningen förvirrad
Model 3 LRVit FSD+AccBoostsåld Model Y LRGrå med matt PPF+FSDska säljas Model 3 SRletar efter begagnad som andrabil Model 3 P Highlandblåbeställd
Jag körde bara hoj i över 10 år. När jag bodde i Skåne hälsade alla, samma på ostkusten. I Stockholm hälsade få/ingen.
Fullt förståeligt för det blir ju tröttsamt när det är så många.
Hälsar på så många jag kan. Noterar dock att hälsandet gått ner och att X och 3:or är mindre benägna till hälsning än S. Tycker mig även mäska skillnad på gamla och nya S där förare av S med gamla fronten verkar mer vinkbenägna.
Samma notering. Man sitter med näsan nere i mobilen och ser inte mig som vinkar trots 300watt LED ramp på taket och nedvevad ruta med tummen upp. Otroligt!
Jag kör 3’a
Vinkar till alla. Hittills har 0 av 10 vinkat tillbaka. Oavsett modell.
Här var svaret på min fråga i andra tråden om det var din svagt pollenfärgade silver jag mötte idag. Det var en av alla 3or som inte hälsade tillbaka på mig, så uppenbarligen inte du.
Hälsar på så många jag kan. Noterar dock att hälsandet gått ner och att X och 3:or är mindre benägna till hälsning än S. Tycker mig även mäska skillnad på gamla och nya S där förare av S med gamla fronten verkar mer vinkbenägna.
Tor att Tesla lämnat entusiaststadiet...
Har gjort samma iakttagelser.
Nästan 100% av Model S classic-förarna vinkar på mig som också har en nose cone.
Vinka till andra av samma sort är ju kanske något som pågår när det inte finns så många av samma sort, det är liksom lite av grejen. Att ha en liten intern grej med de som är annorlunda. Nu är det ju så många Tesla att det inte är något speciellt. Då faller liksom hela grejen med att hålla på att vinka till höger och vänster. Förr när vi åkte till Sverige med Teslan, så var det lite kul att hälsa, men nu är det ju så många även i gamla Svedala, att det har förlorat charmen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lokalt så funkar det. Vi känner inte varandra, men känner igen varandra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag vinkar ofta. Kruxet för mig är att jag ofta åker från Märsta mot Roslagen, och då åker man förbi trista bla.
En trea, vink
En till trea, vink
Efter 7:e så orkar man inte
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Tor att Tesla lämnat entusiaststadiet...
Har gjort samma iakttagelser.
Nästan 100% av Model S classic-förarna vinkar på mig som också har en nose cone.
Samma observation i Schweiz
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Vid närmare eftertanke är det nog precis så. De gånger någon HAR vinkat på mig i min trea så är det noseconebilar. Gamla gardet håller på traditionen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Renault Zoe-ägare vinkar inte ofta heller. (Nu är det väl många här som flabbar arslet av sig för att jag förväntar mig detta! ) Men jag vinkar också ihärdigt. Möter en vit Zoe varje morgon på väg till jobbet. Bor på landet, så det är väldigt få möten så dags, så föraren kan inte missa att den möter en annan Zoe, men jag får aldrig nån respons...
Jag vinkar till ALLA elbilar! Sen att det är sällan nån vinkar tillbaka är strunt samma. Dom fåtal som gör det är det hela värd!
Hälsade glatt på en Kona ägare i Danmark i påsken på en parkering vid ett museum. Först fattade han inget, tills han såg jag gick till min Tesla, sen log han jätte glatt och vinkade tillbaka.