Trafikmedveten farthållare,

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Filuren
Teslaägare

Trafikmedveten farthållare,

Inlägg av Filuren »

Min m3 anpassar ibland (30%) inställd hastighet efter skyltad hastighet. Även när hastighetsskylten på skärmen visar verklig hastighetsbegränsning ändrar inte farthållaren inställd hastighet.
Ibland fungerar det utmärkt, inställd hastighet på farthållaren ändrar sig upp och ned efter skyltad hastighet.
Någon annan som har samma problem?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Re: Trafikmedveten farthållare,

Inlägg av frippan »

Har samma problem, har inte kommit på när det fungerar och när det inte fungerar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Samma här. Man måste vara med hela tiden, går inte att lita på "automatiken".

Ett sätt att hjälpa till när den automatiska anpassningen inte fungerar är att klicka på den gällande hastighetsskylten på skärmen, då tar farthållaren över den gällande hastighetsgränsen.

Vid användning av autopiloten tycks anpassningen fungerar bättre än vi enbart användning av den adaptiva farthållaren. :roll:
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare

Inlägg av Joohan »

Det skulle behöva finnas en option "Always follow speedlimit" eller liknande.
Nu verkar det vara beroende på vad som är inprogrammerat i kartan.
Och som sagt olika beroende på om man har igång autosteer eller inte.

Om alla tar och rapporterar in en bug när den beter sig illa händer så kanske det kan hjälpa till att snabba upp en fix för detta.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Generellt gäller att på mötesfria vägar begränsar den dig inte till att hålla hastighetsgränsen, men annars gör den det, när filhållaren är på. Däremot är kartdatat inte alltid korrekt, så vissa mötesfria vägar begränsar den ändå, och vissa vägar med möte begränsar den inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Referralkod: ts.la/svante12917

Inlägg av Syncronauten »

Har man aktiverat farthållaren på en lägre hastighet så ökar inte farthålaren till en högre hastighet. Har farthållare sänkt hastigheten själv så kan den öka tillbaka till den högre hastigheten som man aktiverade vid.
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare

Inlägg av Zindar »

Filuren skrev:
Min m3 anpassar ibland (30%) inställd hastighet efter skyltad hastighet. Även när hastighetsskylten på skärmen visar verklig hastighetsbegränsning ändrar inte farthållaren inställd hastighet.
Ibland fungerar det utmärkt, inställd hastighet på farthållaren ändrar sig upp och ned efter skyltad hastighet.
Någon annan som har samma problem?
Såhär har jag fattat det. Jag kan ha fel dock:

Om man kör på en motorväg och kör på tex 110-väg, och man trycker på hastighetsskylten på displayen, så ställer sig bilen på den hastigheten (+/- det man ställt i inställningar). Blir det då 90, så drar den ner till 90. Blir det sedan 110 igen så ökar den.

Om du däremot ställer in den på 110 utan att trycka på hastighetsskylten så behåller den nuvarande hastighet när den sänks till 90.

Sedan för att göra det extra förvirrande, om du kör 110 på motorväg utan att ha tryckt på hastighetsskylten och det blir 90, så sänker den inte till 90 om det är motorväg, om den däremot tror att det är landsväg, så sänker den till 90. Detta märktes tydligt i norrland när bilen ibland tyckte det var motorväg och ibland landsväg. Sjukt förvirrande.

Som sagt, det är såhär jag upplever det men har inte testat 100%.. så inte helt säker på att det alltid är såhär eller om jag bara missuppfattat.

/Erik
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Zindar skrev:
Såhär har jag fattat det. Jag kan ha fel dock:

Om man kör på en motorväg och kör på tex 110-väg, och man trycker på hastighetsskylten på displayen, så ställer sig bilen på den hastigheten (+/- det man ställt i inställningar). Blir det då 90, så drar den ner till 90. Blir det sedan 110 igen så ökar den.

Om du däremot ställer in den på 110 utan att trycka på hastighetsskylten så behåller den nuvarande hastighet när den sänks till 90.

Sedan för att göra det extra förvirrande, om du kör 110 på motorväg utan att ha tryckt på hastighetsskylten och det blir 90, så sänker den inte till 90 om det är motorväg, om den däremot tror att det är landsväg, så sänker den till 90. Detta märktes tydligt i norrland när bilen ibland tyckte det var motorväg och ibland landsväg. Sjukt förvirrande.

Som sagt, det är såhär jag upplever det men har inte testat 100%.. så inte helt säker på att det alltid är såhär eller om jag bara missuppfattat.

/Erik
Oh, det där låter ganska logiskt faktiskt, att man måste "aktivera" att den ska följa skyltningen genom att trycka på skylten en gång. Det måste jag testa, hade ingen aning om att detta fungerar öht, men jag har suttit och funderat på det flera ggr - "varför byter den inte bara hastighet, den vet ju vad det är".
Skriv svar