Parkeringsskada

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Parkeringsskada

Inlägg av thedude »

Har tyvärr råkat ut för det tråkiga, parkeringsskada vid högra bakre delen av stötfångaren. Det är en ytlig skada men lacken är borta och ingen buckla (se bild). Letade lite i forumet här och hittade en tråd om Werksta i Täby så jag har bokat tid där för skadebedömning. Ville höra om någon har matnyttig tips angående sånt, typ vad man ska eller inte ska göra i såna längen och annat att tänka på?
IMG_0125.JPG
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Parkeringsskada

Inlägg av Smutt »

Eftersom det där inte lönar sig att ta på försäkringen kan du använda vilken duktig lackerare som helst, passa på att kolla så du inte har nån annan småskada som dom kan fixa samtidigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Du kan kolla med www.elltebil.se de har numer möjlighet att reparera försäkringsskador för Teslor (tidigare var det väl bara RM / Wekstra som gjorde det i Stockholmsområdet). Jag skall lämna in min S hos Ellie för en liknande skada senare i maj.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Jag vill få det fixat med högsta kvalitet till rimligt pris men vet att det blir svårt.
Idesta skrev:
Du kan kolla med http://www.elltebil.se de har numer möjlighet att reparera försäkringsskador för Teslor (tidigare var det väl bara RM / Wekstra som gjorde det i Stockholmsområdet). Jag skall lämna in min S hos Ellie för en liknande skada senare i maj.
Låter bra med verkstäder som är Tesla aukoriserade, även om det är bara lacken. Har du någon prisidé mellan tummen och pekfingret? hur stor skada har du?
Smutt skrev:
Eftersom det där inte lönar sig att ta på försäkringen kan du använda vilken duktig lackerare som helst, passa på att kolla så du inte har nån annan småskada som dom kan fixa samtidigt
Sant, det låter inte som försäkringsärende men har du tips på någon duktig lackerare? Jag känner inga lackerare alls
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Varför lönar det inte sig att ta på försäkringen? pga hög självrisk eller något annat?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Om du är i Täby, fråga Johan på Rosenbergs inpol https://www.rosenbergsinpol.com/. Jag hade en liknande skada och han hade en kontakt som fixade det till under självriskpris. Med kvitto.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Det är vagnskadegarantin som gäller och självrisken är 13k så sålänge reparationen inte kostar mer än det så är det inte värt det, eller finns det något som jag förbiser här?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Bod skrev:
Om du är i Täby, fråga Johan på Rosenbergs inpol https://www.rosenbergsinpol.com/. Jag hade en liknande skada och han hade en kontakt som fixade det till under självriskpris. Med kvitto.
Tack för tipset, ska göra det
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Min skada var inte stor men aluminium plåten var lite intryckt + jag har pärlemorvit (eller vad färgen heter) vilket gör lackningen lite mer besvärlig efter. Jag tror min självrisk är 18 000 och de estimerade kostnad till 13-15 000.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Kom på att jag har Sentry mode men man måste aktivera det varje gång man lämnar bilen! Jag hade behövt det nu av alla tillfällen ... förbannad på mig själv nu men mest på folk som skadar andras bilar och bara sticker därifrån :cry:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

thedude skrev:
Kom på att jag har Sentry mode men man måste aktivera det varje gång man lämnar bilen! Jag hade behövt det nu av alla tillfällen ... förbannad på mig själv nu men mest på folk som skadar andras bilar och bara sticker därifrån :cry:
Om det är någon annan som skadat din bil så blir det
inte den höga självrisken på din försäkring utan en
polisanmälan osv och mycket lägre självrisk...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Bjelke skrev:
thedude skrev:
TH säger att det går under vagnskadegarantin som har 13k som självrisk och med självriskreducering så blir det ca 10k

Kan man kategorisera det som något annat än det som går under vagnskadegarantin?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

thedude skrev:
Bjelke skrev:
thedude skrev:
TH säger att det går under vagnskadegarantin som har 13k som självrisk och med självriskreducering så blir det ca 10k

Kan man kategorisera det som något annat än det som går under vagnskadegarantin?
https://www.if.se/privat/vid-skada/skad ... sskada-bil
Det här var bara första bästa träff men förfarandet gäller oavsett vilket bolag man har...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Bjelke skrev:
thedude skrev:
Bjelke skrev:
thedude skrev:

https://www.if.se/privat/vid-skada/skad ... sskada-bil
Det här var bara första bästa träff men förfarandet gäller oavsett vilket bolag man har...
Tack! jag läser nu på trafikförsäkringsföreningens hemsida men är osäker på vad skillnaden mellan dessa trå är
"Motorfordon med vagnskadegaranti: Om ditt fordon har vagnskade­garanti ska du anmäla skadan till det försäkringsbolag som har vagn­skadegarantin."
och
"Försäkrat motorfordon utan vagnskadegaranti: Om ditt fordon är försäkrat anmäler du skadan till ditt försäk­rings­bolag."

Jag har förvisso vagnskadegaranti men vilket är försäkringsbolaget som har vagnskadegarantin? är det TH? och om ja, vad är då skillnaden mellan dessa två punkter om det är i slutändan samma försäkringsbolag?

Ja, ni märker att jag är inte så duktig på sånt :|
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det kan vara olika, t ex att Trygg-Hansa har vagnskadegarantin som Tesla betalt, men du har en halvförsäkring hos ett annat bolag. Då är det Trygg-Hansa du ska vända dig till ändå, och inte ditt försäkringsbolag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

bylund skrev:
Det kan vara olika, t ex att Trygg-Hansa har vagnskadegarantin som Tesla betalt, men du har en halvförsäkring hos ett annat bolag. Då är det Trygg-Hansa du ska vända dig till ändå, och inte ditt försäkringsbolag.
Ok tack för förtydligandet!
Det är TH som jag har som försäkringsbolag och dem har då vagnskadegarantin också.

Men då kan man tycka att TH borde talat om detta med trafikskadeföreningen för mig eftersom det är parkeringsskada och inget självförvållat, det skiljer ganska mycket i självrisk. Jag ringer dem igen och gör en polisanmälan så får vi se vart jag landar :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Parkeringsskada

Inlägg av taliz »

Fick höger bakdörr på min Volvo intryckt av någon...
Pyntade 5k i självrisk till LF för det.
När jag hämtade ut bilen sa dom att det hade varit hälften om jag specifikt anmält som parkeringsskada.
Så dags att säga det då...

Kan ju tycka att dom borde fattat det med tanke på att jag förklarade hur den uppstått samt var den uppstått.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag anmälde en parkeringsskada som just parkeringsskada (troligtvis någon som backat in med dragkrok i min front) men jag fick ändå betala full självrisk.

Jag har också god erfarenhet av rekommendationer från Johan på Rosenbergs och Werksta Danderyd tidigare RM Bil).

Undvik Werksta Sätra!
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Någon körde på min gamla bmw utanför ica. Fick betala full självrisk, anledning sa mitt försäkringsbolag (LF) var att jag inte polisanmält det innan jag lämnade platsen samt att jag var tvungen att ha ett vittne.
Jag ska komma ihåg det till nästa gång för de sa att det var halva självrisken om det var anmält.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Daven skrev:
Någon körde på min gamla bmw utanför ica. Fick betala full självrisk, anledning sa mitt försäkringsbolag (LF) var att jag inte polisanmält det innan jag lämnade platsen samt att jag var tvungen att ha ett vittne.
Jag ska komma ihåg det till nästa gång för de sa att det var halva självrisken om det var anmält.
Det är väl trafikskadeföreningen som i teorin ska gå in och täcka upp för självrisken vid smitare och p-skador.
Min uppfattning är att i praktiken väldigt svårt att få ut något därifrån
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Et ... -parkerat/
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

5% av pbb ska man betala om man får igenom att det är en smitningsskada. Tyvärr ligger bevisbördan på dig. Jag hade vittne, foton, dokument osv. Det tog 4mån, men tillslut så fick jag igenom det. Extremt krångligt och trist.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

_TonyV skrev:

Det är väl trafikskadeföreningen som i teorin ska gå in och täcka upp för självrisken vid smitare och p-skador.
Min uppfattning är att i praktiken väldigt svårt att få ut något därifrån
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Et ... -parkerat/
Jag skulle snarare uttrycka det som vid smitare och oförsäkrade fordon. En normal parkeringsskada täcks ju av den som är vållande. Men det är väl extra vanligt att smita när man orsakat en parkeringsskada.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Tja!
Har en model y som min fru precis drog fronten mot en trottoarkant, med tanke på strejken, är det någon som är påläst och vet om man ”måste” åtgärda detta snarast?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Fosilfri2035 skrev: 15 jan 2024 18:37
Tja!
Har en model y som min fru precis drog fronten mot en trottoarkant, med tanke på strejken, är det någon som är påläst och vet om man ”måste” åtgärda detta snarast?

Tacksam för svar!
Om du vill nyttja vagnskadegaranti så måste du anmäla det skyndsamt men åtgärden är det inte bråttom med. Jag skrapade själv i en stolpe innan jul och kollade upp detta. Så länge man anmält ärendet är det ingen direkt brådska.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Fosilfri2035 skrev: 15 jan 2024 18:37
Tja!

Tacksam för svar!
Är stötfångaren spräckt eller är det bara typ repor, kanske lite djupare? I så fall blir det troligen billigare än självrisken på vsg att låta en fristående lackfirma spotreparera.

Jag skrapade min stötfångare längst ned och ska lämna den till LSF kustomlackering i Åkersberga. Tror inte de har kollektivavtal.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar