Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Re: Även LR RWD ska vara beställningsbar via telefon

Inlägg av zyax »

loftux skrev:
TeslaG skrev:
Ni som beställt LR RWD, har ni fortfarande SR+ eller LR AWD specat som ”min bil” när ni loggar in hos Tesla? Har ni fått några besked om leveranstid?
Japp, sedan 10 dagar ligger det som LR AWD istället för LR RWD. Skulle uppdateras under veckan (denna) sa de, kontakt igår igen, ärendet är hos HQ (osäker om de menar i Sverige eller USA) och är på G. Skulle visst bara vara att vänta. "Inget som påverkar din beställning eller nån köplats för produktion" skrev de.

Skulle helt klart kännas bekvämare om det ligger rätt handlingar på konto-sidan, att det sen kan dröja lite är jag införstådd med då det inte verkar vara den modell som är vanligast i deras batcher.
Det är ju bra att du ligger på, du kan ju säga när du ringer att vi är många som väntar på detta besked via forumet, så om de svarar dig så svarar de många på en gång så slipper alla ringa! :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
paupa
Teslaägare

Inlägg av paupa »

Jag funderade på att ändra min beställning från AWD till RWD. Frågade säljaren idag om AP ingick även på RWD. Fick svaret: ”AP ingår ej, men går att lägga till för 33 200 ink moms.”

Har ni fått samma besked? För mig som
Vill ha AP blir priset för LR RWD
då 90kkr mer än SR+ och 23kkr mindre än LR AWD.

Hur har ni tänkt?
Verdi

Inlägg av Verdi »

paupa skrev:
Jag funderade på att ändra min beställning från AWD till RWD. Frågade säljaren idag om AP ingick även på RWD. Fick svaret: ”AP ingår ej, men går att lägga till för 33 200 ink moms.”

Hur har ni tänkt?
Dealbreaker. Skillnaden mellan RWD och AWD blir då väldigt liten.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Exkremt konstigt att ap inte var inkluderad i lr rwd då det klart och tydligt var det i bilden på föregående sida (för 588 000). Detta är teslas välsignelse och förbannelse i ett. transparansen, men olika information beroende på när och vem man pratar med.
Då blev det inte riktigt samma bra erbjudande. (tycker dock fortfarande att sr+ är för dyr 480 000 vore rimligt med ap)
TeslaG

Inlägg av TeslaG »

Mickep skrev:
Exkremt konstigt att ap inte var inkluderad i lr rwd då det klart och tydligt var det i bilden på föregående sida (för 588 000). Detta är teslas välsignelse och förbannelse i ett. transparansen, men olika information beroende på när och vem man pratar med.
Då blev det inte riktigt samma bra erbjudande. (tycker dock fortfarande att sr+ är för dyr 480 000 vore rimligt med ap)
Enligt offerten jag erhållit och beställt på så är AP och premiuminteriör inkluderad i de 588 tkr (597 inkl destinationsavgift)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Från min spec.

Kod: Markera allt

AUTOPILOT
Autopilot Inkluderad
Teslas säljare vet inte vad de pratar om tror jag. Klart att vi ska ha det när det står i specen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
paupa
Teslaägare

Inlägg av paupa »

Tack!

Jag kollar om hon kan ha fattat fel.
AP inkluderat gör det till ett hett alternativ. Utan AP är steget till AWD för kort.

Jag hade förstått det som att alla nya treor skulle levereras med AP så jag blev förvånad över svaret.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av dhanjel »

Är sååå nära att trycka på knappen för en LR RWD. Men kan inte bestämma mig för färg :/

Röd har jag en svaghet för, men den är så mycket dyrare
Vit, nja har en vit leaf idag. Hopplös att få den att se ren ut mer än 5min efter tvätt.
Blå / Silver, kanske. Osäker på vilken dock
Svart, prisvärt! Men smuts syns tydligt och kanske har de andra färgerna en fördel i att de "sticker ut mer" vid försäljning då de flesta antagligen kommer vara svarta.

(Svart inredning, ej fullständig AP, 18" däck och ej vinterdäck i övrigt)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
TeslaG

Inlägg av TeslaG »

zyax skrev:
Från min spec.

Kod: Markera allt

AUTOPILOT
Autopilot Inkluderad
Teslas säljare vet inte vad de pratar om tror jag. Klart att vi ska ha det när det står i specen.
Jag kan inte se att jag fått någon spec. på min beställning. Bara ett mail att en beställning har gått iväg i enlighet med en offert. Har efterfrågat spec/beställningsbekräftelse, men inte fått något svar. Allt känns väldigt vagt överlag, är inte helt 100 på att jag faktiskt har en beställning på rätt bil i dagsläget. Och när någon då drar upp att AP ej ingår känner man sig inte mer komfortabel med hela beställningsupplevelsen.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

paupa skrev:

Hur har ni tänkt?

Utan att veta, så killgissar jag på att intresset för Tesla som bil och vad som bestäms och ändras inte ligger på vår nivå hos säljaren. Således är den informationen som säljaren delgav sanning, så som det var innan Tesla beslutade att AP skulle ingå som standard. Om man ska sälja en produkt så bör man ju vara minst lika uppdaterad som köparen. Vilket iofs bara stärker min tes av att Tesla rent organisatoriskt inte är helt friskt företag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Jeppe_E skrev:
paupa skrev:

Hur har ni tänkt?

Utan att veta, så killgissar jag på att intresset för Tesla som bil och vad som bestäms och ändras inte ligger på vår nivå hos säljaren. Således är den informationen som säljaren delgav sanning, så som det var innan Tesla beslutade att AP skulle ingå som standard. Om man ska sälja en produkt så bör man ju vara minst lika uppdaterad som köparen. Vilket iofs bara stärker min tes av att Tesla rent organisatoriskt inte är helt friskt företag.

Säljarna vet i princip lika mycket som oss, när standard range+ skulle börja säljas så visste jag det tidigare än Säljare, han fick alltså ett mail samma dag det blev officellt.
Måste vara svårt att jobba under sådana förhållanden :/
Användarvisningsbild
paupa
Teslaägare

Inlägg av paupa »

Nu har jag fått bekräftat både på mail och telefon (efter en halvtimmes väntan) att AP _inte_ ingår i LR RWD. Man hade förstått fel på sälj / leverans tidigare men nu fått ett mail som tydliggjort att AP inte ingår på den modellen.

När jag frågade vad som händer med lagda beställningar där AP finns med fick jag svaret att de funderade på hur man skulle hantera de kunderna.Lite googlande på internationella forum visar att det verkar gälla för USA också, https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... m3.149462/ Där finns ett gäng som verkar ha fått sina beställningar justerade från gratis AP till extra kostnad för AP i efterhand.

Sammantaget får man intrycket att de inte vill sälja LR RWD helt enkelt. Det är ju ett smidigt sätt att sänka intresset för konfigurationen.

Är det någon av er som beställt som fått någon klarhet i vad som händer med era beställningar?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

paupa skrev:
Nu har jag fått bekräftat både på mail och telefon (efter en halvtimmes väntan) att AP _inte_ ingår i LR RWD. Man hade förstått fel på sälj / leverans tidigare men nu fått ett mail som tydliggjort att AP inte ingår på den modellen.

När jag frågade vad som händer med lagda beställningar där AP finns med fick jag svaret att de funderade på hur man skulle hantera de kunderna.Lite googlande på internationella forum visar att det verkar gälla för USA också, https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... m3.149462/ Där finns ett gäng som verkar ha fått sina beställningar justerade från gratis AP till extra kostnad för AP i efterhand.

Sammantaget får man intrycket att de inte vill sälja LR RWD helt enkelt. Det är ju ett smidigt sätt att sänka intresset för konfigurationen.

Är det någon av er som beställt som fått någon klarhet i vad som händer med era beställningar?
MEH!

Det där är ju totalt trams. Då skulle en extra motor och extra prestanda bara kosta 23k???

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
TeslaG

Inlägg av TeslaG »

Jeppe_E skrev:
paupa skrev:

MEH!

Det där är ju totalt trams. Då skulle en extra motor och extra prestanda bara kosta 23k???
Pratade med en säljare nu som bekräftade ovanstående. AP ingår ej hade de fått veta idag. Jobbigt för säljarna när alla förutsättningarna är så oklara. Kan nog tycka att de (jag exempelvis) som fått en offert, accepterat och sedan fått acceptans på beställning har ingått ett avtal med Tesla. Då borde man kunna hävda att AP ska ingå, men jag är inte jurist, kan säkert finnas finstilt som säger att Tesla har rätten på sin sida.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Har beställt LR RWD med FSD, och då är ju rimligen AP med.
Med mina tillval blir det ca 55 tkr billigare än AWD, men framför allt är det lägre förmånsvärden som gör att ekonomin skall gå ihop.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Jag har lagt en beställning (och betalt handpenning på 25.000 kr) för 1 vecka sedan på en LR RWD och har skriftlig accept på allt så jag hoppas verkligen de står för vad som överenskommits.

AP ska ju dessutom ingå som standard i alla bilar om jag fattat det rätt. Har de gjort fel hoppas jag de tar ansvar för detta.

Jag har försökt komma i kontakt med säljaren och det är oroväckande tyst...

Men då vet jag vad tystnaden sannolikt beror på iaf.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare

Inlägg av SimonB »

Utan tvekan anser jag att det ska ingå om vi fått bekräftelse att det ska ingå.

Om inte så tvekar jag inte en sekund att anmäla ärendet till ARN. Men det hoppas jag att jag slipper ;).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Låter jättekonstigt.
Står bokstavligen ”Autopilot inkluderad” i offerten jag fick.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

SimonB skrev:
Utan tvekan anser jag att det ska ingå om vi fått bekräftelse att det ska ingå.

Om inte så tvekar jag inte en sekund att anmäla ärendet till ARN. Men det hoppas jag att jag slipper ;).
Vi får köra en grupptalan om det behövs!

Men hoppas verkligen inte det ska behövas! :(
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Låter jättekonstigt.
Samma i min. Jag har tyvärr inte beställt ännu dock
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
TeslaG

Inlägg av TeslaG »

En annan fråga rörande Long Range RWD:
Är den fortfarande i produktion? Dvs kommer man få en lagerbil som producerats för ett tag sedan, ex. en bil någon gett återbud på eller inte velat hämta ut, eller där senaste hårdvara för FSD inte ingår.. eller produceras bilen fortfarande på beställning?
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

TeslaG skrev:
Är den fortfarande i produktion? Dvs kommer man få en lagerbil som producerats för ett tag sedan, ex. en bil någon gett återbud på eller inte velat hämta ut, eller där senaste hårdvara för FSD inte ingår.. eller produceras bilen fortfarande på beställning?
Eftersom det ska vara ccs-laddning i Europa lär det inte finnas lagerbilar då den inte sålts här ännu
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

FlyingBlue skrev:
TeslaG skrev:
Eftersom det ska vara ccs-laddning i Europa lär det inte finnas lagerbilar då den inte sålts här ännu
Det är iofs en smal sak för tesla att montera rätt kontakt på bilen. Dvs byta från den befintliga.

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Remuz skrev:
taliz skrev:
Låter jättekonstigt.
Samma i min. Jag har tyvärr inte beställt ännu dock
Jag fick också en offert där det står Autopilot inkluderad
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jeppe_E skrev:
Det är iofs en smal sak för tesla att montera rätt kontakt på bilen. Dvs byta från den befintliga.
Nej, så enkelt är det inte. Olika regler för belysning/blinkers bland annat.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar