Trafikinfo via FM radion i mod 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matyr75
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 aug 2018 19:26

Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av Matyr75 »

I mina senaste bilar (VW) har jag kunnat få trafikinfo via radion (även om jag t.ex. lyssnat på CD). I min mod 3 har jag ännu inte hört någon sådan info. Det finns ju en infosymbol längst till höger på kartan, men den verkar bara toggla rödmarkerade vägsträckor i kartan. Och var den infon kommer ifrån kan man fråga sig. Har aldrig märkt ngt konstigt när jag kört på en sådan sträcka. Någon som vet något mer om detta?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av e5m1r »

Matyr75 skrev:
I mina senaste bilar (VW) har jag kunnat få trafikinfo via radion (även om jag t.ex. lyssnat på CD). I min mod 3 har jag ännu inte hört någon sådan info. Det finns ju en infosymbol längst till höger på kartan, men den verkar bara toggla rödmarkerade vägsträckor i kartan. Och var den infon kommer ifrån kan man fråga sig. Har aldrig märkt ngt konstigt när jag kört på en sådan sträcka. Någon som vet något mer om detta?
Nu har jag inte M3 men i S och X har du samma symbol när du är i radio det ör denna som aktiverar trafikmeddelanden.
Det verkar dock som att tesla inte får det att bryta annan musik källa eller slå på trots tyst ljud osv
Vekar bara funka om man lyssnar på radio.
Nu ska jag tillägga att under de 3 år jag ägt bilen har jag inte fått ett endaste trafikmeddelande
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4987
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av chaffis75 »

e5m1r skrev:
Matyr75 skrev:
I mina senaste bilar (VW) har jag kunnat få trafikinfo via radion (även om jag t.ex. lyssnat på CD). I min mod 3 har jag ännu inte hört någon sådan info. Det finns ju en infosymbol längst till höger på kartan, men den verkar bara toggla rödmarkerade vägsträckor i kartan. Och var den infon kommer ifrån kan man fråga sig. Har aldrig märkt ngt konstigt när jag kört på en sådan sträcka. Någon som vet något mer om detta?
Nu har jag inte M3 men i S och X har du samma symbol när du är i radio det ör denna som aktiverar trafikmeddelanden.
Det verkar dock som att tesla inte får det att bryta annan musik källa eller slå på trots tyst ljud osv
Vekar bara funka om man lyssnar på radio.
Nu ska jag tillägga att under de 3 år jag ägt bilen har jag inte fått ett endaste trafikmeddelande
Då RDS inte finns i USA vad jag känner till så kan de ju vara så att de inte är implementerat än i mjukvara.. Tesla är en väldigt amerikansk bil på många sätt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av kler »

RDS fungerar för mig - jag får trafikmeddelanden, dock endast när jag lyssnar på radio.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av Mickep »

Ur trafiksäkerhetssunpunkt tycker jag det borde finnas ett system att även via internet (rssfeed kanske) kunna distrubuera medelanden, inte bara till de som lyssnar på radio. Vid kommande full självkörning, bör folk få veta att det är en full självkörande bil som är ute och vinglar (Här sätter vi en skämtet om en bilist som får ett varningsmedelade att det är en bilist som far mot färdriktningen och utbrister, "En?!!! det är ju flera stycken!!"). Man tycker att det borde finnas liksom.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av Dr Mabuse »

Bump.

Jag lyssnar i stort sett alltid på musik från USB-minne, hela vägen från Stockholm till Örebro tycker jag att man borde hört minst ett meddelande. Pendlat till jobben en vecka nu, samma här. Inte ett pip. P4 Örebro brukar alltid ha minst ett avbrott före 4a-nyheterna på eftermiddagen.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av mikebike »

Dr Mabuse skrev: 26 jun 2023 19:04
Bump.

Jag lyssnar i stort sett alltid på musik från USB-minne, hela vägen från Stockholm till Örebro tycker jag att man borde hört minst ett meddelande. Pendlat till jobben en vecka nu, samma här. Inte ett pip. P4 Örebro brukar alltid ha minst ett avbrott före 4a-nyheterna på eftermiddagen.
Nej, det finns inget TA som bryter media hos Tesla. Inte ens om man lyssnar på radio, men "fel" kanal.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av Dr Mabuse »

mikebike skrev: 26 jun 2023 19:59
Dr Mabuse skrev: 26 jun 2023 19:04
Bump.

Jag lyssnar i stort sett alltid på musik från USB-minne, hela vägen från Stockholm till Örebro tycker jag att man borde hört minst ett meddelande. Pendlat till jobben en vecka nu, samma här. Inte ett pip. P4 Örebro brukar alltid ha minst ett avbrott före 4a-nyheterna på eftermiddagen.
Nej, det finns inget TA som bryter media hos Tesla. Inte ens om man lyssnar på radio, men"fel" kanal.
Hur gör man för att rapportera denna bugg?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av agehall »

It’s not a bug, it’s a feature.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av mikebike »

agehall skrev: 26 jun 2023 21:40
It’s not a bug, it’s a feature.
Right, or a lack of feature.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Trafikinfo via FM radion i mod 3

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 27 jun 2023 07:22
agehall skrev: 26 jun 2023 21:40
It’s not a bug, it’s a feature.
Right, or a lack of feature.
Och ytterligare ett exempel på när kunden borde ha kunnat haft åtminstone ett val
i någon meny, men som Tesla skiter högaktningsfullt i.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar