Korkad fråga om kontantinsats DNB
Moderator: Redaktion
Om jag anger 50% kontantinsats och 50% restvärde (som alla exempelkalkyler använder som restvärde, och 36 månader) i Teslakalkylen för en privat finansiering får jag negativ "privat kostnad per månad".
Är det möjligt? Jag fattar att det inte innebär att DNB kommer betala mig för lånet men är det rimligt att betala halva summan av bilens kostnad och finansiera resten (0kr?) hos DNB? Jag är medveten om risken för att restvärdet är mindre/mer än 50% efter 3 år och att det är upp till mig som brukare att se efter bilen osv.
Någon som har någon gissning eller kanske råkat ut för liknande situation?
Är enda sättet att ta reda på om det är möjligt att lägga en beställning, skicka in 15k och gå vidare och söka finansiering och se vad de säger?
Provar jag på DNBs sida som man verkar hamna på efter beställning så går det inte att öka kontantinsatsen till 50% https://tesla.dealerpad.net/sv_SE/tesla ... e=54088000
Provar jag motsvarande siffror här istället: https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html verkar sidan krascha.
Är det möjligt? Jag fattar att det inte innebär att DNB kommer betala mig för lånet men är det rimligt att betala halva summan av bilens kostnad och finansiera resten (0kr?) hos DNB? Jag är medveten om risken för att restvärdet är mindre/mer än 50% efter 3 år och att det är upp till mig som brukare att se efter bilen osv.
Är enda sättet att ta reda på om det är möjligt att lägga en beställning, skicka in 15k och gå vidare och söka finansiering och se vad de säger?
Provar jag på DNBs sida som man verkar hamna på efter beställning så går det inte att öka kontantinsatsen till 50% https://tesla.dealerpad.net/sv_SE/tesla ... e=54088000
Provar jag motsvarande siffror här istället: https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html verkar sidan krascha.
Re: Korkad fråga om kontantinsats DNB
Har det inte att göra med att premien på 60k ex moms trillar in ?
Alltså att kalkylen räknar fel ?
Alltså att kalkylen räknar fel ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Ragge
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/barbro73794
Prova 0 som restvärde, då får du låneuträkning på 50%.Rubiks skrev:Om jag anger 50% kontantinsats och 50% restvärde (som alla exempelkalkyler använder som restvärde, och 36 månader) i Teslakalkylen för en privat finansiering får jag negativ "privat kostnad per månad".
2022-09-08:Model 3 LR
Jag har precis köpt en TMX med finansiering via DNB för att få garanterat restvärde.
Jag har 52% restvärde. Den högsta kontantinsats jag fick göra var 45%. 3% finansiering med andra ord. Stor del av det betalas av med de 60k i miljöpremie som kommer månad 6. Jag får en månadsbetalning på ~2030kr första 6 mån och sen ~30 kr resterande 30 mån.
Jag har 52% restvärde. Den högsta kontantinsats jag fick göra var 45%. 3% finansiering med andra ord. Stor del av det betalas av med de 60k i miljöpremie som kommer månad 6. Jag får en månadsbetalning på ~2030kr första 6 mån och sen ~30 kr resterande 30 mån.
Glad för att jag sålt min Tesla
Det verkar stämma att 60k bonusen ställer till det för räknaren siffrorna blir mer trovärdiga om man tar bort den.
Det låter som något i stil med det jag klurar på. Är DNB så "fula" så på de resterande 30 månaderna tillkommer fakturaavgift? (som är mer än de 30kr månadskostnaden är på) Det kanske man får leva med med ett sådant här upplägg.Hertsh skrev:Jag har precis köpt en TMX med finansiering via DNB för att få garanterat restvärde.
Ja det är de. MEN jag lyckades via min säljare på Tesla få ner avgiften från 55kr till 25kr per månad. Även om det är onödiga pengar tyckte jag det var värt det för att få garanterat restvärde.Rubiks skrev:Det låter som något i stil med det jag klurar på. Är DNB så "fula" så på de resterande 30 månaderna tillkommer fakturaavgift? (som är mer än de 30kr månadskostnaden är på) Det kanske man får leva med med ett sådant här upplägg.
Rubiks skrev:Om jag anger 50% kontantinsats och 50% restvärde (som alla exempelkalkyler använder som restvärde, och 36 månader) i Teslakalkylen för en privat finansiering får jag negativ "privat kostnad per månad".
Alltså du lånar ju fortfarande 50% av bilens värde. Dessa 50% genererar ju ränta som skall betalas.
1118 kr/månad i fallet med en TM3 LR
Men detta är ju privat och således kan du använda de 60000 kr till att betala av månadskostnaden. Men du ligger ju ändå ute med 316.000 kr som du har som ägandekostnad. Jag förstår inte vad det är du vill uppnå?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Garanterat restvärde.Jeppe_E skrev:Jag förstår inte vad det är du vill uppnå?
(och det kan så klart även handla om att man inte har eller vill lägga upp cashen för bilen)
- Teslaspolingen
- Teslaägare
Hmmm, intressant tråd. Men hur mycket bedömer ni det garanterande restvärdet vara värt? Vad tror ni om andrahandsvärdet på en M3 om tre år, går det ens att gissa map utveckling och framtida försäljning?
Model 3 aficionado. BS sensitive. MSM Silver Bullet M3 owner. White, seats.
Som jag uppfattar det så finns det inget "garanterat restvärde" av någon för model 3. Om något liknade ekonomiskt upplägg skulle genomföras är jag medveten om att jag själv är ansvarig för bilens restvärde efter tre år och risken ligger hos mig som ägare av bilen under de tre åren.Teslaspolingen skrev:Hmmm, intressant tråd. Men hur mycket bedömer ni det garanterande restvärdet vara värt? Vad tror ni om andrahandsvärdet på en M3 om tre år, går det ens att gissa map utveckling och framtida försäljning?
Du är inne på frågeställningen till att jag skapade tråden och frågade.Jeppe_E skrev:Rubiks skrev:Om jag anger 50% kontantinsats och 50% restvärde (som alla exempelkalkyler använder som restvärde, och 36 månader) i Teslakalkylen för en privat finansiering får jag negativ "privat kostnad per månad".
Alltså du lånar ju fortfarande 50% av bilens värde. Dessa 50% genererar ju ränta som skall betalas.
1118 kr/månad i fallet med en TM3 LR
Men detta är ju privat och således kan du använda de 60000 kr till att betala av månadskostnaden. Men du ligger ju ändå ute med 316.000 kr som du har som ägandekostnad. Jag förstår inte vad det är du vill uppnå?
Grejen med restvärde är väll att man använder bilen och ett gissat värde på bilen vid ett senare tillfälle som säkerhet för lånet. Lånet är det som det ska betalas ränta på till långivaren och består av bilens pris - kontantinsatsen.
Efter en bestämd tidsperiod (3 år verkar typiskt) är lånetiden slut. Det låntagaren tar på sig att gör är att amortera och betala ränta på lånet så summan av lånet efter tre år matchar bilens restvärde. Efter tre år löser man lånet med att lämna ifrån sig bilen och betalar eller får eventuell mellanskillnad från uppskattat restvärde och faktiskt restvärde. Om resterande summa av lånet och bilens gissade (och kanske även faktiska restvärdet) restvärdet stämmer överens efter redan första avbetalningen på lånet borde det rimligen inte finnas någon skulld kvar att amortera på. Huruvida ränta ska betalas på hela lånesumman eller bara den del som låntagaren förväntas amortera till lyckas jag inte räkna ut från de exempel som finns. Borde vara hela lånesumman, men jag förväntas bara amortera på hälften av den?
Vad jag vill uppnå är inte något tokmärkligt hoppas jag. För att göra det enkelt kan vi säga att jag vunnit en lagom summa pengar jag vill köpa en bil för men trots att det är en skaplig summa täcker den inte hela kostnaden av bilen jag vill köpa. Samtidigt har jag utrymme för ett lån på en bil men jag är självklart intresserad av att kostnaden av lånet ska bli så låg som möjligt.
Hertsh verkar ha lyckats få till ungefär vad jag funderade på om det var möjligt och så som det fungerade.
Disclaimer: jag är urkass på ekonomi, jag kan mycket väl ha använt fel ekonomiska termer på sina ställen i detta inlägg.
- Teslaspolingen
- Teslaägare
Jag har företagsleasat bilar i 20 år (Volvo och Audi) och är genuint ointresserad av, och okunnig om, ekonomi men mina 50 cent är att behåll inte bilen mer än 3 år. Dock har aldrig restvärdet varit så högt som på Teslan, dvs 50%. Nu tror jag verkligen på det restvärdet (man vill ju att bilen ska kunna säljas för mer pengar), men helt säker är jag inte, så "garantin" tar jag med en nypa salt. Och vad "garantin" anbelangar så är det ju som påpekat naturligtvis beroende på skicket av bilen, vilket kan tolkas olika hur "het" den är på marknaden. Rimligtvis så är den fortfarande hyfsat het om tre år men det finns inga garantier för det.
Model 3 aficionado. BS sensitive. MSM Silver Bullet M3 owner. White, seats.
Hur ser det ut med lån till model 3 egentligen?
På teslas hemsida hittar jag inget mer än den något diffusa texten: ”Du kan ansöka om finansiering genom en föredragen partner efter att du har gjort din beställning.”
Jag förstår att Dnb gäller.
Men vilken ränta är det och vilka förutsättningar i övrigt?
Har inte beställt ngn bil än, funderar alltjämt.
På teslas hemsida hittar jag inget mer än den något diffusa texten: ”Du kan ansöka om finansiering genom en föredragen partner efter att du har gjort din beställning.”
Ordagrannt citerat från DNB:Delpiero skrev:Hur ser det ut med lån till model 3 egentligen?
"Räntan är rörlig. Den är planerad att ligga på 1,95 under hela avtalstiden, men vi har rätt att ändra den om stora förändringar sker i det allmänna ränteläget. Detta är ovanligt att vi gör, men om det blir aktuellt så är vi skyldiga att informera er som kund i förväg.
Restvärdet garanteras av er som leasetagare."
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Lustigt, DNB informerade inte mig när de höjde räntan.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skulle inte förvåna om en förhöjd månadsavisering räknas som "information"..kler skrev:Lustigt, DNB informerade inte mig när de höjde räntan.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!