Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Moderator: Redaktion
- FutureTesla
- Teslaägare
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Ok men då gäller samma sak för dessa bilar, inget för dom som inte har god ekonomi eller är medveten om värdeminskningen
Model S Plaid 2023
Ja, exakt.FutureTesla skrev:Ok men då gäller samma sak för dessa bilar, inget för dom som inte har god ekonomi eller är medveten om värdeminskningen
Jag har sagt tusen ggr på det här forumet att jag aldrig skulle drömma om att KÖPA en ny Tesla privat. Månadskostnaden för värdeminskningen och kapitalkostnaden blir 15-20 tusen. Men i och med att förmånsvärdet är så lågt så funkar det.
En X5 för över 1 miljon har förmånsvärde på över 20 tusen i månaden. Det blir i princip lika dyrt som att köpa privat. Det är så förmånsbeskattningen fungerar.
DÄRFÖR kan man inte jämföra Tesla med andra bilar med liknande prislapp. Man får även väldigt låg ränta och låga driftskostnader på en Tesla. En sån där X5 drar ju soppa för 20 kronor milen. Malus ligger nog på 15-20 tusen per år också. Försäkringen är också svindyr.
Jag räknade en gång ut att en fossilbil som kostade lika mycket som min S 100D skulle kosta mig MER ÄN DUBBELT så mycket per månad i TCO.
- FutureTesla
- Teslaägare
OK förstår din poäng, Teslan blir ju billigare som företagsbil/förmånsbil abosolut, men tror ändå det är få personer som kan ta ut bilen på det sättet...kräver ju ändå en kontantinsats på minst 2-300 tk om man har eget bolag samt för förmånsbil via företag gäller att den finns i policyn och att den anställde ifråga också har en bra lön m m. Jag tror att en del av dom som har Tesla kört antingen privatlån/leasing, eller belånat hus m m vilket såklart kan bli dyrt om saker inte går "som man tänkt sig".
Model S Plaid 2023
FutureTesla skrev:OK förstår din poäng, Teslan blir ju billigare som företagsbil/förmånsbil abosolut, men tror ändå det är få personer som kan ta ut bilen på det sättet...kräver ju ändå en kontantinsats på minst 2-300 tk om man har eget bolag samt för förmånsbil via företag gäller att den finns i policyn och att den anställde ifråga också har en bra lön m m. Jag tror att en del av dom som har Tesla kört antingen privatlån/leasing, eller belånat hus m m vilket såklart kan bli dyrt om saker inte går "som man tänkt sig".
Nej, tvärtom. Det är väldigt få som tar ut en Tesla privat. I varje fall historiskt sett med MS/MX. Med Model 3 är det en annan historia.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
FutureTesla skrev:OK förstår din poäng, Teslan blir ju billigare som företagsbil/förmånsbil abosolut, men tror ändå det är få personer som kan ta ut bilen på det sättet...kräver ju ändå en kontantinsats på minst 2-300 tk om man har eget bolag samt för förmånsbil via företag gäller att den finns i policyn och att den anställde ifråga också har en bra lön m m. Jag tror att en del av dom som har Tesla kört antingen privatlån/leasing, eller belånat hus m m vilket såklart kan bli dyrt om saker inte går "som man tänkt sig".
Känns som nästan alla här är egenanställda eller har mindre företag där man får bestämma själv.
Är man anställd på större företag så får man ofta inte ta så dyra bilar på leasing.
Sen är det såklart ett gäng som köpt privat också. Och de är såklart antingen väldigt motiverade eller har mycket pengar på riktigt.
När SR kommer så kommer den kunna nås av "vanliga anställda" då man kan klämma in den i diverse policies och då kommer det bli riktigt populärt och vi får se helt andra volymer än idag.
Vad är det du säger? Menar du att Tesla INTE kommer gå i konkurs?!Verdi skrev:När SR kommer så kommer den kunna nås av "vanliga anställda" då man kan klämma in den i diverse policies och då kommer det bli riktigt populärt och vi får se helt andra volymer än idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Beror väl på om de går med vinst på SR eller inte...taliz skrev:Vad är det du säger? Menar du att Tesla INTE kommer gå i konkurs?!Verdi skrev:När SR kommer så kommer den kunna nås av "vanliga anställda" då man kan klämma in den i diverse policies och då kommer det bli riktigt populärt och vi får se helt andra volymer än idag.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Snart "vet" vi mer för nu kom ju SR+Verdi skrev:Beror väl på om de går med vinst på SR eller inte...taliz skrev:Vad är det du säger? Menar du att Tesla INTE kommer gå i konkurs?!Verdi skrev:När SR kommer så kommer den kunna nås av "vanliga anställda" då man kan klämma in den i diverse policies och då kommer det bli riktigt populärt och vi får se helt andra volymer än idag.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det var för att bana väg för en ny modell. P200TP
<3