Ja, om 3 år vore NU ja. Men om 3 år ser det säkert helt annorlunda ut. Det kanske inte ens finns en Model S då. Kanske en ny svindyr modell? Eller nåt annat. Tesla kanske slutat göra egna bilar då också. Vem vet?taliz skrev:Om du köpt en Model S för säg 1,2 mille, sen sänker tesla priset till 950k. Köper du då en ny efter 3 år då är det inte 1,2 mille igen du ska ut med, utan du sparar 250k.Verdi skrev:Det vet du ju inte. Billigare i förhållande till vad? Om 3 år kanske det inte ens finns någon Model S att köpa längre.taliz skrev:Va? Grejen är ju just att det blir billigare att skaffa ny tesla.
Om priserna sjunkit ytterligare om 2-3 år får du mindre för din nuvarande, men din nya blir billigare.
Om priserna gått upp så får du ju rimligen mer för din nuvarande och har därmed råd att betala ett högre pris för den nya.
Det är precis som bostadsmarknaden. När man väl "är inne" i den så vinner man på både prisuppgång och nedgång.
Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Moderator: Redaktion
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Ja världen kanske gått under också, vem vet.Verdi skrev:Ja, om 3 år vore NU ja. Men om 3 år ser det säkert helt annorlunda ut. Det kanske inte ens finns en Model S då. Kanske en ny svindyr modell? Eller nåt annat. Tesla kanske slutat göra egna bilar då också. Vem vet?taliz skrev:Om du köpt en Model S för säg 1,2 mille, sen sänker tesla priset till 950k. Köper du då en ny efter 3 år då är det inte 1,2 mille igen du ska ut med, utan du sparar 250k.Verdi skrev:Det vet du ju inte. Billigare i förhållande till vad? Om 3 år kanske det inte ens finns någon Model S att köpa längre.taliz skrev:Va? Grejen är ju just att det blir billigare att skaffa ny tesla.
Om priserna sjunkit ytterligare om 2-3 år får du mindre för din nuvarande, men din nya blir billigare.
Om priserna gått upp så får du ju rimligen mer för din nuvarande och har därmed råd att betala ett högre pris för den nya.
Det är precis som bostadsmarknaden. När man väl "är inne" i den så vinner man på både prisuppgång och nedgång.
Men man kanske skall försöka vara lite rimlig i sina antaganden.
Tesla är inte ute efter att skapa kaos, tyvärr verkar dock som sagt många inte riktigt hänga med i svängarna.
Själv blir jag fascinerad varje gång hur listiga dom är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Model S är jättegammal. Tesla har svårt att göra vinst. Vad är orimligt?taliz skrev:Ja världen kanske gått under också, vem vet.Verdi skrev:Ja, om 3 år vore NU ja. Men om 3 år ser det säkert helt annorlunda ut. Det kanske inte ens finns en Model S då. Kanske en ny svindyr modell? Eller nåt annat. Tesla kanske slutat göra egna bilar då också. Vem vet?taliz skrev:Om du köpt en Model S för säg 1,2 mille, sen sänker tesla priset till 950k. Köper du då en ny efter 3 år då är det inte 1,2 mille igen du ska ut med, utan du sparar 250k.Verdi skrev:Det vet du ju inte. Billigare i förhållande till vad? Om 3 år kanske det inte ens finns någon Model S att köpa längre.taliz skrev:Va? Grejen är ju just att det blir billigare att skaffa ny tesla.
Men man kanske skall försöka vara lite rimlig i sina antaganden.
Tesla är inte ute efter att skapa kaos, tyvärr verkar dock som sagt många inte riktigt hänga med i svängarna.
Själv blir jag fascinerad varje gång hur listiga dom är.
- Greenlight
- Teslaägare
Otroligt att det finns Tesla-ägare här som kan försvara att man sänker priset från 1.6 till 1 Mkr på de dyraste modellerna. Självklart drabbar det dessa kunder. Att man kan köpa en ny bil senare billigare gör ju inte det hela bättre. Det hade man ju kunnat även om man köpt en annan bil innan prissänkningen eller inte ägde nån bil alls.
Pratet förut från Tesla var konstant att det kommer snart en prishöjning så skynda dig nu och slå till på bilen innan den blir dyrare osv. Sen kommer man runt hörnet med en prissänkning av den här kalibern.
Det verkar inte som de Teslaägare som demonstrerat mot prishöjningarna på gatorna i vissa länder håller med om hur fantastiskt det är att man nu kan köpa en ny bil billigare. De som sagt här att Tesla inte bryr sig om de kunder som köpt de dyrare bilarna är nog de som har rätt. Det är nog så det ser ut. Att höra att Tesla erbjuder vissa kunder 50% och vissa 40% i återköpsgaranti bidrar ju också till att stärka varumärket som pålitligt ytterligare.
Precis som många säger här hade det åtminstone varit vettigt att göra att de billigare bilarna skiljer sig åt på något sätt. Inte att man både sänker priset på dem och ger dem exakt samma spec som tidigare.
Pratet förut från Tesla var konstant att det kommer snart en prishöjning så skynda dig nu och slå till på bilen innan den blir dyrare osv. Sen kommer man runt hörnet med en prissänkning av den här kalibern.
Det verkar inte som de Teslaägare som demonstrerat mot prishöjningarna på gatorna i vissa länder håller med om hur fantastiskt det är att man nu kan köpa en ny bil billigare. De som sagt här att Tesla inte bryr sig om de kunder som köpt de dyrare bilarna är nog de som har rätt. Det är nog så det ser ut. Att höra att Tesla erbjuder vissa kunder 50% och vissa 40% i återköpsgaranti bidrar ju också till att stärka varumärket som pålitligt ytterligare.
Precis som många säger här hade det åtminstone varit vettigt att göra att de billigare bilarna skiljer sig åt på något sätt. Inte att man både sänker priset på dem och ger dem exakt samma spec som tidigare.
Håller med. Jag hade ju inte tänkt byta bil, men trist när man tappat 50% på 2 år även om det bara är i teorin. Hade som plan att sträcka ekonomin och våga köpa en roadster men är nu väldig tveksam om man vågar köpa någon ny Tesla igen.Greenlight skrev:Otroligt att det finns Tesla-ägare här som kan försvara att man sänker priset från 1.6 till 1 Mkr på de dyraste modellerna. Självklart drabbar det dessa kunder. Att man kan köpa en ny bil senare billigare gör ju inte det hela bättre. Det hade man ju kunnat även om man köpt en annan bil innan prissänkningen eller inte ägde nån bil alls.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Greenlight: Kan du förklara varför du konstant överdriver siffrorna? Blir en ganska tröttsam diskussion när du fortsätter upprepa helt felaktiga siffror. Sänkningen på XPL är som sagt 420k, ganska stor skillnad mot de 600k du envist påstår.
Du verkar också ha fastnat i att det var några Taiwaneser ute och demonstrerade (där priserna sänktes långt mycket mer än i Sverige). Är det någon generell syn på världen du har att demonstranter per definition alltid har rätt, eller varför denna stora låsning vid detta?
Du verkar också ha fastnat i att det var några Taiwaneser ute och demonstrerade (där priserna sänktes långt mycket mer än i Sverige). Är det någon generell syn på världen du har att demonstranter per definition alltid har rätt, eller varför denna stora låsning vid detta?
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Procenten beror nog på hur många år man leasar och/eller hur långt man kör.Greenlight skrev:Otroligt att det finns Tesla-ägare här som kan försvara att man sänker priset från 1.6 till 1 Mkr på de dyraste modellerna. Självklart drabbar det dessa kunder. Att man kan köpa en ny bil senare billigare gör ju inte det hela bättre. Det hade man ju kunnat även om man köpt en annan bil innan prissänkningen eller inte ägde nån bil alls.
Greenlight du låter som en trasig skiva. Alla har förstått nu att du stör dig på detta.
Det här kommer vara bortglömt om bara några månader. För det kommer garanterat nya tvära kast.
Det här kommer vara bortglömt om bara några månader. För det kommer garanterat nya tvära kast.
Jag hade inte tänkt byta upp mig från min "gamla" S90D från 2016 men passade på att köpa en XP100DL när de hade rea på den under några veckor. Visst, med tanke på prisdroppet så förlorade min S90D kanske 100 000 kr, men min nästa bil blev ca 400 000 billigare. Så ja, jag som tidigare ägare blev glad att priset gick ner. Jag är säker på att fler tänkte likadant och beställde en ny bil.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Funkar ju hyfsat om man vill ha något dyrare. Jag höll på att sälja min XP och skulle skaffa en 3a... blev lite tufft. Så nu har jah kvar den tills SR+ kommer (om den nu landar under 10pbb)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Samma sak för mig, skulle precis byta från SP100D till P3D men det var bara att avbeställa efter prissänkningen.
Jag beställde en S100D för att ersätta min S85D. Det skulle jag inte gjort om de inte sänkt priset. För min del förlorade jag lite på att min befintliga bil sjönk i värde, samtidigt tjänade jag mycket mer på att den nya blev signifikant billigare.
Sen tjatet om att man ska försvara eller förkasta Tesla, vad är poängen med det? Tesla är ett företag som inte fungerar som alla andra. Gillar man inte det kan man väl köpa en Audi e-tron eller Jaguar i-Pace, Kia eller någon annan elbil? Har man inte råd att förlora hundratusentals kronor i värdeminskning ska man inte köpa en svindyr bil.
Sen tjatet om att man ska försvara eller förkasta Tesla, vad är poängen med det? Tesla är ett företag som inte fungerar som alla andra. Gillar man inte det kan man väl köpa en Audi e-tron eller Jaguar i-Pace, Kia eller någon annan elbil? Har man inte råd att förlora hundratusentals kronor i värdeminskning ska man inte köpa en svindyr bil.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Skojig attityd. Vara vinnare på sänkningen och håna förlorarna.David D skrev:Jag beställde en S100D för att ersätta min S85D. Det skulle jag inte gjort om de inte sänkt priset. För min del förlorade jag lite på att min befintliga bil sjönk i värde, samtidigt tjänade jag mycket mer på att den nya blev signifikant billigare.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Hån? Det där är inget hån, det är fakta.Verdi skrev:Skojig attityd. Vara vinnare på sänkningen och håna förlorarna.David D skrev:Jag beställde en S100D för att ersätta min S85D. Det skulle jag inte gjort om de inte sänkt priset. För min del förlorade jag lite på att min befintliga bil sjönk i värde, samtidigt tjänade jag mycket mer på att den nya blev signifikant billigare.
Det är fruktansvärt tröttsamt att höra en massa gnäll från folk som gjort fantasikalkyler och blir sura när verkligheten kommer och knackar på.
Det är NI som gjort fel, och nu får NI ta konsekvenserna. Deal with it.
Förlåt, jag ska i fortsättningen försöka ta efter din i alla lägen konstruktiva och positiva attityd. Jag har i vilket fall som helst inte hånat de som drabbats negativt av prissänkningen, men jag har lite svårt för det evinnerliga gnället. En vardagsbil i miljonklassen är en kostnad och inte en investering. Känner man sig lurad av Tesla kan man köpa en bil från en annan tillverkare. Jag har inte fått min bil, men jag vet att precis efter den levererats kommer säkert Tesla att komma med en ny modell, bättre motorer, större batteri, lägre pris eller allt av ovanstående. Vill jag ha de spelregler som de traditionella biltillverkarna följer kan jag köpa en bil av dem. Så listigt fungerar marknaden.Verdi skrev:Skojig attityd. Vara vinnare på sänkningen och håna förlorarna.David D skrev:Jag beställde en S100D för att ersätta min S85D. Det skulle jag inte gjort om de inte sänkt priset. För min del förlorade jag lite på att min befintliga bil sjönk i värde, samtidigt tjänade jag mycket mer på att den nya blev signifikant billigare.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Om det nu blir en stor prishöjning när en ny generation av S&X (eventuellt) lanseras så blir det spännande att se om alla som nu gnällt över de lägre priserna också tänker jubla över höjda priser
Något säger mig att ungefär samma personer kommer gnälla då också. Konstant halvtomt glas liksom.
Personligen hoppas jag såklart att Tesla med hjälp av effektivare produktion och lägre kostnad för batterier kommer klara att hålla priserna på denna nivå. Dock känns det väl sannolikt att det åtminstone i X fall kommer ett klart större batteri med högre prislapp som följd.

Personligen hoppas jag såklart att Tesla med hjälp av effektivare produktion och lägre kostnad för batterier kommer klara att hålla priserna på denna nivå. Dock känns det väl sannolikt att det åtminstone i X fall kommer ett klart större batteri med högre prislapp som följd.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Otroligt tråkig attityd i den här tråden och detta var droppen för mig. Tack och hej.
Ja visst är det för jävligt att några av oss tycker att det är bra att priserna pressas på elbilar så att fler får råd att köra miljövänligt... Bättre var det förr när det bara var en liten exklusiv grupp som körde Tesla.ovelundkvist skrev:Otroligt tråkig attityd i den här tråden och detta var droppen för mig. Tack och hej.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- FutureTesla
- Teslaägare
Jag förstår alla som är ledsna över sänkningen, men som kommenterats i tråden är en bil ingen direkt investering, dvs man förlorar alltid pengar, ju dyrare bil desto mer är risken att förlora mer. Prismässigt är Tesla model S/X (och även prestandamässigt) att jämföra med bilar som Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati m m, med andra ord är köparen oftast någon med väldigt god ekonomi (läs rik) eller på något sätt har buffert m m, vi pratar ändå om bilar > 1 milj kr. Sen att Tesla haft väldigt bra andrahandsvärde är en "bonus" men inget man ska ta för givet och räkna att det alltid är så, då lurar man sig nog själv lite. Jag tror i Teslas fall, så är flera av köparna inte typiska "miljonbilsköpare" som övriga märken ovan, utan mer "vanliga köpare" som kanske inte är så insatta i bilbranschen sen innan samt har stenkoll på en bils prisutveckling m m, men kan ha fel:)
Till det positiva hör att det är väldigt grymma bilar med teknik i framkant som fortfarande har rätt så bra andrahandsvärde även om det inte är lika bra som tidigare. Jag tror långsiktigt kommer dom ha bra värde och inte tappa så mkt jmf med annat bilmärke i samma prisklass.
Till det positiva hör att det är väldigt grymma bilar med teknik i framkant som fortfarande har rätt så bra andrahandsvärde även om det inte är lika bra som tidigare. Jag tror långsiktigt kommer dom ha bra värde och inte tappa så mkt jmf med annat bilmärke i samma prisklass.
Model S Plaid 2023
FutureTesla skrev:Jag förstår alla som är ledsna över sänkningen, men som kommenterats i tråden är en bil ingen direkt investering, dvs man förlorar alltid pengar, ju dyrare bil desto mer är risken att förlora mer. Prismässigt är Tesla model S/X (och även prestandamässigt) att jämföra med bilar som Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati m m, med andra ord är köparen oftast någon med väldigt god ekonomi (läs rik) eller på något sätt har buffert m m, vi pratar ändå om bilar > 1 milj kr. Sen att Tesla haft väldigt bra andrahandsvärde är en "bonus" men inget man ska ta för givet och räkna att det alltid är så, då lurar man sig nog själv lite. Jag tror i Teslas fall, så är flera av köparna inte typiska "miljonbilsköpare" som övriga märken ovan, utan mer "vanliga köpare" som kanske inte är så insatta i bilbranschen sen innan samt har stenkoll på en bils prisutveckling m m, men kan ha fel:)
Nej det är inte alls att jämföra med en Ferrari. Herregud. Vad tror du? Tesla gör familjebilar. En Audi Q7 eller BMW X5 kan kosta över 1 miljon också i dessa dagar. Även med en dieselmotor...
Många har suttit på Teslakalkylen och räknat hem en Tesla istället för typ en V90 eller BMW 5-serie och dessutom gått på snacket här på forumet om att andrahandsvärdet på bilarna är jättebra. Av precis samma personer som nu sitter och skriver "det borde ni väl ha fattat"-inlägg. Det är lite provocerande i mina ögon. För min egen del är det som sagt lugnt dock men det finns ju andra som kanske satsat för hårt på en Tesla av ideologiska orsaker och nu råkar illa ut.
Vet att många sekterister anser mig gnällig men om man som Tesla-"ägare" (jag leasar min tack och lov) också skriver under en "överenskommelse" om att sponsra övergången med hundratusentals kronor så kan man inte räkna med mig. Jag har ingen lust med det (att ha "råd" är väldigt luddigt eftersom det även har med motivation och vilja att göra). Det är ändå helt jävla hopplöst. Kina ska ju öppna hur många nya kolgruvor som helst. Och i trafiken hajar man fortfarande till när man ser en elbil. Förstår ni hur långt borta det är innan man hajar till när man ser en fossilbil?
Tesla är en dyr bil. Min helt (helt) ovetenskapliga bild är dock att majoriteten av Teslaägarna, innan model 3, varit personer som haft förmånsbil/tjänstebil, då det varit väldigt förmånligt att plocka ut en bil i miljonklassen som beskattas som en bil för halva priset.FutureTesla skrev:Jag förstår alla som är ledsna över sänkningen, men som kommenterats i tråden är en bil ingen direkt investering, dvs man förlorar alltid pengar, ju dyrare bil desto mer är risken att förlora mer. Prismässigt är Tesla model S/X (och även prestandamässigt) att jämföra med bilar som Ferrari, Lamborghini, Porsche, Maserati m m, med andra ord är köparen oftast någon med väldigt god ekonomi (läs rik) eller på något sätt har buffert m m, vi pratar ändå om bilar > 1 milj kr. Sen att Tesla haft väldigt bra andrahandsvärde är en "bonus" men inget man ska ta för givet och räkna att det alltid är så, då lurar man sig nog själv lite. Jag tror i Teslas fall, så är flera av köparna inte typiska "miljonbilsköpare" som övriga märken ovan, utan mer "vanliga köpare" som kanske inte är så insatta i bilbranschen sen innan samt har stenkoll på en bils prisutveckling m m, men kan ha fel:)
Visst, du har säkert ett bra jobb om du kan förhandla till dig en Tesla som förmånsbil, men tror inte att den övervägande delen här snyter ur sig en miljon av skattade pengar. Väldigt mycket Off Topic också...
Priserna på elbilar kommer sjunka drastiskt.
Men vad tror ni händer med priserna på icebilar?
Tillverkarna säger att om bara några år kommer elbilar sälja sig själv för de är lika dyra eller billigare än motsvarande fossilbil. Om det är en revolution så måste man inse att det kommer krävas offer även bland de som står vid sidan om. Det är tråkigt, men något som förr eller senare kommer inträffa.
Men vad tror ni händer med priserna på icebilar?
Tillverkarna säger att om bara några år kommer elbilar sälja sig själv för de är lika dyra eller billigare än motsvarande fossilbil. Om det är en revolution så måste man inse att det kommer krävas offer även bland de som står vid sidan om. Det är tråkigt, men något som förr eller senare kommer inträffa.
- FutureTesla
- Teslaägare
Verdi: självklart förstår jag också att Tesla är en familjbil, det jag skrev är att prismässigt och prestandamässigt matchar dom bilar som Ferrari, Maserati m m, vilket jag fortfarande säger att dom gör...bara att kolla upp priserna så förstår man. Sen finns självklart väldigt dyra Ferrari men jag syftade på dom som ligger runt miljonen eller mellan 1-2 milj. Mao kan man för dom pengarna köpa en Maserati t.ex istället för Tesla, det va min tanke. Sen skriver du att X5 och Q7 ligger i dem prisklasserna? Inte riktigt, dom börjar på betydligt lägre priser än så, tror X5 ingångspris är 650tk? Tesla börjar typ på 1 miljon...men visst finns det dyra bmw också, t.ex m5, 8 serien m m men då räknas dessa bilar också till skaran "dyra bilar" som inte är för alla 

Model S Plaid 2023
Ska du ha en X5 eller Q7 som är ok prestandamässigt är det ~1 miljon som gäller.FutureTesla skrev:Verdi: självklart förstår jag också att Tesla är en familjbil, det jag skrev är att prismässigt och prestandamässigt matchar dom bilar som Ferrari, Maserati m m, vilket jag fortfarande säger att dom gör...bara att kolla upp priserna så förstår man. Sen finns självklart väldigt dyra Ferrari men jag syftade på dom som ligger runt miljonen eller mellan 1-2 milj. Mao kan man för dom pengarna köpa en Maserati t.ex istället för Tesla, det va min tanke. Sen skriver du att X5 och Q7 ligger i dem prisklasserna? Inte riktigt, dom börjar på betydligt lägre priser än så, tror X5 ingångspris är 650tk? Tesla börjar typ på 1 miljon...men visst finns det dyra bmw också, t.ex m5, 8 serien m m men då räknas dessa bilar också till skaran "dyra bilar" som inte är för alla
X5:
400 hästars diesel för 1,2 miljoner: https://www.blocket.se/jonkoping/BMW_X5 ... ?ca=10&w=3
340 hästars bensinare för 1,1 miljoner: https://www.blocket.se/sodermanland/BMW ... ?ca=10&w=3
Q7:
286 hästars diesel för 926 tusen: https://www.blocket.se/stockholm/Audi_Q ... ?ca=10&w=3
På de där tillkommer ganska dryga malus-skatter också.
Tesla Model S LR börjar på 895 tusen efter bonusen.
En Ferrari är en leksak som man köper om man har väldigt mycket mer pengar eftersom den inte fyller en praktisk funktion i vardagen.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.