Nyckeln börjar gå sönder
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Nyckeln börjar gå sönder
Efter ett halvår började man se cirklar runt de tre knapparna och nu har det lossnat runt bagageluckeknappen. Det kanske inte var så smart konstruktion? Jag har inte sett någon annan nyckel som inte har gummi på knapparna.. Undrar om man får en ny på nybilsgarantin.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Nyckeln börjar gå sönder
Samma sak hände med en av mina nycklar, efter några månader lossnade plasten över knappen på taket. Har varit försiktig med nycklarna så det måste ha varit ett tillverkningsfel på den jag fick. På servicecentret hade de inte heller sett det felet innan så det är nog ganska ovanligt. Det var inga problem att få en ny nyckel på garantin.
Ursäkta en dum fråga. men jag antog att man aldrig behöver ta upp nyckel för att låsa upp / låsa bilen?
Varken dörrar eller bagagelucka. Frunk, kanske.
Varken dörrar eller bagagelucka. Frunk, kanske.
MYLR-24
Man måste inte, men man kan. Särskilt bekvämt är att öppna bagageluckan med fjärrkontrollen när man närmar sig bilen, så kan man slänga in grejerna direkt när man är framme.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
This. Jag kommer ihåg när jag pratade med en bilsäljare om det här med elbaklucka, och han tyckte bara det var ett jobbigt tillval eftersom man hela tiden fick vänta på luckan. Wuuuuut, tyckte jag, man öppnar ju luckan medan man är på väg till bilen och stänger den medan man är på väg från den, inga konstigheter, och ingen väntan!bylund skrev:Man måste inte, men man kan. Särskilt bekvämt är att öppna bagageluckan med fjärrkontrollen när man närmar sig bilen, så kan man slänga in grejerna direkt när man är framme.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+1danni skrev:This. Jag kommer ihåg när jag pratade med en bilsäljare om det här med elbaklucka, och han tyckte bara det var ett jobbigt tillval eftersom man hela tiden fick vänta på luckan. Wuuuuut, tyckte jag, man öppnar ju luckan medan man är på väg till bilen och stänger den medan man är på väg från den, inga konstigheter, och ingen väntan!bylund skrev:Man måste inte, men man kan. Särskilt bekvämt är att öppna bagageluckan med fjärrkontrollen när man närmar sig bilen, så kan man slänga in grejerna direkt när man är framme.
Vidare är det ofta jag låser upp bilen en bit ifrån (imponerande räckvidd för övrigt) så att damen och eller andra kan gå in i bilen. Nyckeln används ofta.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Alltid tveksam när man refererar till garanti när det gäller nya saker som köpts.
Köplagen säger i texten att en vara skall levereras på utlovat datum, felfri och skall så förbli i två år om inget annat avtalats. Om så ej sker skall ny vara levereras och om fördröjning sker skall skadestånd utges.
Undantag måste förståss gälla delar som är avsedda att förslitas ex bromsbelägg.
Nyckel till bilen borde inte behöva räknas till delar som förslits, däremot batteriet i den.
Skall man tro köplagens text är garanti helt onödig förutom när säljande part inkluderar sådant som normalt förväntas slitas de första två åren. Utlovade garantier bortom två år är också meningsfulla och om infrias, guld värda.
Kanske någon jurist på forumet kan verifiera?
Köplagen säger i texten att en vara skall levereras på utlovat datum, felfri och skall så förbli i två år om inget annat avtalats. Om så ej sker skall ny vara levereras och om fördröjning sker skall skadestånd utges.
Undantag måste förståss gälla delar som är avsedda att förslitas ex bromsbelägg.
Nyckel till bilen borde inte behöva räknas till delar som förslits, däremot batteriet i den.
Skall man tro köplagens text är garanti helt onödig förutom när säljande part inkluderar sådant som normalt förväntas slitas de första två åren. Utlovade garantier bortom två år är också meningsfulla och om infrias, guld värda.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det här är ju annars ett klassiskt problem med bilar som har keyless. Varje gång vi ska på lunch och tar kompanjonens bil och jag kommer fram till passagerardörren före han är framme vid förardörren för att låsa upp så dör jag en smula av frustration... Själv brukar jag faktiskt ha hyfset att låsa upp med nyckeln i de situationerna. Rätt fånig sak att bli frustrerad av, jag vetAnteF skrev:+1danni skrev:This. Jag kommer ihåg när jag pratade med en bilsäljare om det här med elbaklucka, och han tyckte bara det var ett jobbigt tillval eftersom man hela tiden fick vänta på luckan. Wuuuuut, tyckte jag, man öppnar ju luckan medan man är på väg till bilen och stänger den medan man är på väg från den, inga konstigheter, och ingen väntan!bylund skrev:Man måste inte, men man kan. Särskilt bekvämt är att öppna bagageluckan med fjärrkontrollen när man närmar sig bilen, så kan man slänga in grejerna direkt när man är framme.
Vidare är det ofta jag låser upp bilen en bit ifrån (imponerande räckvidd för övrigt) så att damen och eller andra kan gå in i bilen. Nyckeln används ofta.

Jag problem med min ibland att den inte känner av att jag har nyckeln på mig.
Ibland kommer handtagen ut när jag är 2-3 meter ifrån, och andra gånger kan jag stå vid förardörren som en fjåne och måste ta upp nyckeln ut fickan innan den fattar att jag vill in.
Lite störigt. Hände aldrig på Volvon.
Ibland kommer handtagen ut när jag är 2-3 meter ifrån, och andra gånger kan jag stå vid förardörren som en fjåne och måste ta upp nyckeln ut fickan innan den fattar att jag vill in.
Mobilen i samma ficka som nyckeln när det inte fungerar? Det gör stor skillnad har jag märkt.Martinen skrev:Jag problem med min ibland att den inte känner av att jag har nyckeln på mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej jag har mobilen i annan ficka alltid.bylund skrev:Mobilen i samma ficka som nyckeln när det inte fungerar? Det gör stor skillnad har jag märkt.Martinen skrev:Jag problem med min ibland att den inte känner av att jag har nyckeln på mig.
Har nyckeln i den den främre fickan så borde inte va nån problem.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har haft problem med lite okänslig keyless på bilar från både Audi och VW.
Sen ett antal år är det tre år som gäller som konsumentskydd.. Men observera att konsumentköplagen (KKL) och reklamation med hänvisning till den enbart gäller privatköp.Jwe skrev:Alltid tveksam när man refererar till garanti när det gäller nya saker som köpts.
De första 6 månaderna ligger bevisbördan för att det inte är ett ursprungsfel på säljare, därefter går det över på köparen.
Man måste alltså vid en reklamation "bevisa" att skadan beror på ett konstruktionsfel eller att felet funnits sen köp.. Det betyder att det oftast är rätt svårt att med KKL få nån ersättning efter dom första 6 månaderna.. Ofta beror det på hur säljaren tar emot reklamationen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag råkade fippla med nyckeln när jag var inne i huset ca. 30 m ifrån garaget och bakluckan öppnades gick emot garagepporten med ett skavmärke som minne det går säkert att bättra men tänk på att det finns tillräkligt med utrymme bakåt om ni öppnar i garaget. 

S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Det är ju väldigt synd att det ska hända på en så fin och dyr bil men jag kan erkänna att jag inte kunde hålla mig från skratt, optimal otur?Bow skrev:Jag råkade fippla med nyckeln när jag var inne i huset ca. 30 m ifrån garaget och bakluckan öppnades gick emot garagepporten med ett skavmärke som minne det går säkert att bättra men tänk på att det finns tillräkligt med utrymme bakåt om ni öppnar i garaget.
Hänt för mig också. Stängde en branddör i stål samtidigt som bakluckan stängdes. Dörren kilades fast mot plåtkanten på bakluskan där en 5 cm färgavskrap uppstod. Servicecenter i Kastrup fixade en nästan osynlig lagning med ett färgstift jag köpt. Ingen debitering som plåster på såret. Gillar SC i Kastrup.vigge50 skrev:Det är ju väldigt synd att det ska hända på en så fin och dyr bil men jag kan erkänna att jag inte kunde hålla mig från skratt, optimal otur?Bow skrev:Jag råkade fippla med nyckeln när jag var inne i huset ca. 30 m ifrån garaget och bakluckan öppnades gick emot garagepporten med ett skavmärke som minne det går säkert att bättra men tänk på att det finns tillräkligt med utrymme bakåt om ni öppnar i garaget.