Surfaren skrev:Jag vet inte om jag är modig eller dum som ger mig in i den här diskussionen, men det visar sig väl.
Teslas master plan har sedan början varit ungefär:
1. Bygg en dyr bil i liten volym, använd pengarna till steg 2.
2. Bygg en lite mindre dyr bil i lite större volym, använd pengarna till steg 3.
3. Bygg en hyfsat överkomlig bil i betydande volym.
Jag tänkte redan från början när jag köpte Model S att den bilen bör jag sälja innan Model 3 kommer hit. Nu sålde jag den drygt ett år innan Model 3 kom hit så det var väl onödigt tidigt (och istället blev jag påverkad av Teslas dumpning av begagnatpriserna i slutet av sommaren 2017, för den som annars kanske tror att jag slapp undan prisfall). Men det är som det är. Svårt att tajma när man förstås inte vet exakt vad som kommer hända eller när.
Tesla är nu alltså på steg 3 i planen. Jag har funderat kring varför Tesla valt att ha kvar steg 2 efter att steg 3 rullat ut, då man inte behöll steg 1 efter att steg 2 rullat ut. Visst gör de ökande volymerna i varje steg att det är mer värt att behålla den produkten, men volymer är relativa.
Kommer det komma någon ny Model S över huvud taget? Jag är inte helt säker på det.
Min bild av hur Elon tänker har säkert massor med brister, men jag tror inte han bryr sig lika mycket om "varumärket" Tesla som han bryr sig om visionen om att tvinga fram en omställning eller om att verkligen realisera sin master plan för att nå dit.
Vidare tror jag att Elon på en känslomässig nivå är uppriktigt tacksam till alla som stöttat Tesla genom att köpa bilar (framförallt i de tidigare stegen) men att han inte anser att Tesla har något direkt ansvar över dessa kunders "investering" annat än att bilarna ska fungera som tänkt.
Det är mina 2 ören. Med tanke på hur stämningen varit ibland rörande prissänkningarna så kanske jag ska hämta hjälmen nu...
Jag förstår inte riktigt logiken i ditt inlägg.
En biltillverkare vill kanske ha en heltäckande produktportfölj där de kan erbjuda bilar i flera olika klasser. Är det helt omöjligt att Tesla helt enkelt är där precis som andra biltillverkare är?
Sedan är nog det stora problemet inte modellerna eller modellprogrammet utan att ekonomin ser helt olika ut om du är pionjär i en bransch eller eftersläpande.
För, utan eldrivlina, vore samtliga Teslas bilar inte så speciella egentligen. Ja lite annat tänk, men hade nog inte attraherat så många. Men med drivlinan med el blir det helt annorlunda. Men samtidigt blir bilarna så pass dyra att de hamnar i ett premium segment, just p.g.a. priset, men inte p.g.a annat.
Priserna på ny teknik går kontinuerligt ned och därför behöver Tesla justera sina priser.
Men vad det har med plan att bygga en viss modell eller modeller att göra. Om Tesla nu vill ställa om bilflottan, då är det väl relativt naturligt att de vill erbjuda bilar till alla möjliga kundgrupper.
Så varför skulle inte model s komma i en ny version?
Model 3 är knappast en ersättare, inte model y heller. De är komplement, precis som 5serien och 3serien för BMW.
Eller missuppfattade jag ditt inlägg.....?!
Model Y LR.
Model S70D