Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Köpte för några år sedan en två år gammal beg Lexus LS480 med nypris 1 m för 240’ ett år senare sålde jag den för 160’ . Intresset var svalt minst sagt. Det är dyrt att köpa nytt, det gäller även Tesla numera. De som kunde rida på dollaruppgången gjorde dock bra affärer med sina Teslor och fortfarande kan man nog sälja en fin 2014 till nästan samma pris som man gav...

Jag ifrågasätter inte det. Men jag antar att Lexus inte sänkte priset med 20% på SAMMA bil över en natt? Värdeminskning på t ex bilar är fullt naturligt dock. Ser ni inte skillnaden? Varför kan man inte ifrågasätta Tesla alls utan att hela kavalleriet kommer ridandes? Så är det inte på andra märkesforum.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Mickep »

Hur mycket brukar andra bilmärken sänka sina priser över en natt när det är modelbyte, när de gör plats för nya årsuppgraderingen? (förutom de 8-10% man kan få direkt utan att ens försöka pruta) Tycker det är rimligt. Beg bilar SKALL vara mycket billigare än nya. Att teslor hållt värdet beror i stor grad på att de artificiellt hållt uppe dem med återköpsgarantin (för att trygga kunderna att satsa på ett nytt märke).
Priset har egentligen ingenting med värdet att göra. Volvo säljer bilar mycket billigare till svenskar än tex tyskar, för att de vill att svenskar skall äga och köpa volvo. Men bilar sjunker enormt i värde (klassikerbilar undantagna) så tror inte de andra bilköparna av andra märken tycker att det är så konstigt.
Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Hur mycket brukar andra bilmärken sänka sina priser över en natt när det är modelbyte, när de gör plats för nya årsuppgraderingen? (förutom de 8-10% man kan få direkt utan att ens försöka pruta) Tycker det är rimligt. Beg bilar SKALL vara mycket billigare än nya. Att teslor hållt värdet beror i stor grad på att de artificiellt hållt uppe dem med återköpsgarantin (för att trygga kunderna att satsa på ett nytt märke).
Priset har egentligen ingenting med värdet att göra. Volvo säljer bilar mycket billigare till svenskar än tex tyskar, för att de vill att svenskar skall äga och köpa volvo. Men bilar sjunker enormt i värde (klassikerbilar undantagna) så tror inte de andra bilköparna av andra märken tycker att det är så konstigt.
De sänker inte alls i prislistan. Däremot får man diverse specialerbjudanden.

Klart jag fattar att bilar sjunker i värde. Men det här var inte normalt.
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Greenlight »

taliz skrev:
Du verkar ha hängt upp dig på just prissänkningen av Performance-modellerna.
Det är en väldigt liten kundgrupp som varit väldigt viktiga för Tesla historiskt. Men iom massproduktionen av Model 3 är de faktiskt inte alls lika viktiga, att några få blir irriterade gör helt enkelt inte mycket.
Fokusgruppen nu är medelklassen. Den är de flesta tillverkares bread and butter, och är nu det för Tesla också.

Tesla har också en historisk av omstuvningar av paketeringar, modeller och prissättningar. Det lär fortsätta så. Frågan är väl mest vem som blir nästa tillverkare att gå i samma spår.
Att hålla på med sega kampanjer hos fysiska återförsäljare är helt enkelt old school, funkar inte hos millenials.
Tryck köp på mobilen nu! Väntar du så missar du tillfället!
Det är inte bara performance-modellerna det gäller som du redan vet. Model S 100D har ju sänkts med över 200 000kr också. Självklart tar andrahandsvärdet ordentligt med stryk när bilarna sänks på det viset. Det här går inte att jämföra med när andra märken kör tillfälliga kampanjer eller maxutrustar bilar med rabatt. Här pratar vi om att Tesla sänkt allt över ett bräde, basversionerna och man har sänkt det rejält. Att det här inte är ett sätt att behandla kunder man vill behålla på märks ju inte minst av att kunderna är ute och demonstrerar på gatorna till och med i vissa länder. Att Tesla är på väg mot att bli ett varumärke med billiga bilar och på väg att såga bort sin kundgrupp med kunder som köpte de dyrare bilarna håller jag med om. Om Tesla har en bra framtid där vet jag däremot inte men det lär bli väldigt svårt för dem att komma tillbaks som premiummärke i framtiden efter de här sänkningarna. Lycka till med att sälja en Tesla Roadster för flera miljoner när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. Att ens utveckla en sån bil verkar ju väldigt märkligt i ljus av det man precis gjorde med priserna på de andra modellerna.
kallekula
Inlägg: 752
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
kallekula skrev:
Jag tror introduktionen av Model 3 sänkte priset på min X mer än prissänkningen. Jag vet flera som köpt en S/X som aldrig skulle få för sig att köpa en annan bil för 1+ MSEK. Nu när det finns en billigare variant så tar många hellre den.

Det tror inte jag. Möjligen just nu när Model 3 kom. Men det hade varit en tillfällig dipp.
Jag tror tvärtom. Model 3 (och alla andra billigare elbilar som kommer släppas framöver) sänker priset långsiktigt på alla elbilar. Sen kommer det självklart finnas ett lyxsegment men det segmentet kommer behöva mer lyx än vad S/X har idag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Greenlight skrev:
taliz skrev:
Du verkar ha hängt upp dig på just prissänkningen av Performance-modellerna.
Det är en väldigt liten kundgrupp som varit väldigt viktiga för Tesla historiskt. Men iom massproduktionen av Model 3 är de faktiskt inte alls lika viktiga, att några få blir irriterade gör helt enkelt inte mycket.
Fokusgruppen nu är medelklassen. Den är de flesta tillverkares bread and butter, och är nu det för Tesla också.

Tesla har också en historisk av omstuvningar av paketeringar, modeller och prissättningar. Det lär fortsätta så. Frågan är väl mest vem som blir nästa tillverkare att gå i samma spår.
Att hålla på med sega kampanjer hos fysiska återförsäljare är helt enkelt old school, funkar inte hos millenials.
Tryck köp på mobilen nu! Väntar du så missar du tillfället!
Det är inte bara performance-modellerna det gäller som du redan vet. Model S 100D har ju sänkts med över 200 000kr också. Självklart tar andrahandsvärdet ordentligt med stryk när bilarna sänks på det viset. Det här går inte att jämföra med när andra märken kör tillfälliga kampanjer eller maxutrustar bilar med rabatt. Här pratar vi om att Tesla sänkt allt över ett bräde, basversionerna och man har sänkt det rejält. Att det här inte är ett sätt att behandla kunder man vill behålla på märks ju inte minst av att kunderna är ute och demonstrerar på gatorna till och med i vissa länder. Att Tesla är på väg mot att bli ett varumärke med billiga bilar och på väg att såga bort sin kundgrupp med kunder som köpte de dyrare bilarna håller jag med om. Om Tesla har en bra framtid där vet jag däremot inte men det lär bli väldigt svårt för dem att komma tillbaks som premiummärke i framtiden efter de här sänkningarna. Lycka till med att sälja en Tesla Roadster för flera miljoner när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. Att ens utveckla en sån bil verkar ju väldigt märkligt i ljus av det man precis gjorde med priserna på de andra modellerna.
"när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. "

Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Daniel »

Legato skrev:
Greenlight skrev:
taliz skrev:
Du verkar ha hängt upp dig på just prissänkningen av Performance-modellerna.
Det är en väldigt liten kundgrupp som varit väldigt viktiga för Tesla historiskt. Men iom massproduktionen av Model 3 är de faktiskt inte alls lika viktiga, att några få blir irriterade gör helt enkelt inte mycket.
Fokusgruppen nu är medelklassen. Den är de flesta tillverkares bread and butter, och är nu det för Tesla också.

Tesla har också en historisk av omstuvningar av paketeringar, modeller och prissättningar. Det lär fortsätta så. Frågan är väl mest vem som blir nästa tillverkare att gå i samma spår.
Att hålla på med sega kampanjer hos fysiska återförsäljare är helt enkelt old school, funkar inte hos millenials.
Tryck köp på mobilen nu! Väntar du så missar du tillfället!
Det är inte bara performance-modellerna det gäller som du redan vet. Model S 100D har ju sänkts med över 200 000kr också. Självklart tar andrahandsvärdet ordentligt med stryk när bilarna sänks på det viset. Det här går inte att jämföra med när andra märken kör tillfälliga kampanjer eller maxutrustar bilar med rabatt. Här pratar vi om att Tesla sänkt allt över ett bräde, basversionerna och man har sänkt det rejält. Att det här inte är ett sätt att behandla kunder man vill behålla på märks ju inte minst av att kunderna är ute och demonstrerar på gatorna till och med i vissa länder. Att Tesla är på väg mot att bli ett varumärke med billiga bilar och på väg att såga bort sin kundgrupp med kunder som köpte de dyrare bilarna håller jag med om. Om Tesla har en bra framtid där vet jag däremot inte men det lär bli väldigt svårt för dem att komma tillbaks som premiummärke i framtiden efter de här sänkningarna. Lycka till med att sälja en Tesla Roadster för flera miljoner när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. Att ens utveckla en sån bil verkar ju väldigt märkligt i ljus av det man precis gjorde med priserna på de andra modellerna.
"när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. "

Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
Personligen håller jag med det du skriver Legato, och ställer fortfarande frågan till de som är upprörda över prissänkningen: Vid vilket läge hade det varit ok för Tesla att förändra prisbilden nedåt på sina bilar, enligt er? Blir knivigt att agera som bolag om detta aldrig kan göras utan att "kunderna är ute och demonstrerar på gatorna..." (inte läst om att det hänt själv, men måste varit en väldigt blygsam demonstration, om den skett, sett till det absoluta antal teslaägare som finns i världen).

Jag kan förstå frustrationen. Har dock svårt att köpa argumenten bakom.
Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

"när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. "

Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
De får göra precis vad de vill framöver för min del. Jag personligen tycker Tesla är alldeles för osäkert.

För det första vet du inte om du får ett måndagsexemplar. Att köpa en ny Tesla är som att spela på kasino. Risken är inte obetydlig att du får ett kasst exemplar. Det har vi sett mängder av exempel på här och av det jag läst om Model 3 så är kvaliteten ännu sämre där.

Som Tesla-kund måste man ta i princip hela valutarisken också. De andra tillverkarna jobbar med stabilare priser på de olika marknaderna och valutasäkrar själva.

Tesla jobbar även helt oförutsägbart. Det kan komma en ny eller faceliftad Model S när som helst helt utan förvarning. Andra tillverkare är öppna och säger till långt innan. Eller man vet egentligen redan när en modell är ny ungefär hur länge den kommer finnas kvar. Och så prissättningen då. Tesla kan sänka och höja priserna helt slumpmässigt hit och dit.

Visst, det finns massor med fördelar också. Det är ju onekligen spännande med Tesla. Det händer saker. Bilarna är trevliga att köra och det finns i praktiken inga konkurrenter riktigt än eftersom de andra laddnätverken är så pass mycket sämre.

Jag ångrar inte mitt köp, jag gillar min bil och jag har återköpsgaranti så mig går det ingen nöd på... Den här gången. Det är egentligen två saker som gör att jag antagligen aldrig mer köper en ny Tesla. Dels risken som jag skrivit om här ovan och dels prisnivån. Ska bilarna falla som knivar likt andra bilar i samma prisklass så är det ingenting jag vill köpa i fortsättningen (eller ens kan). Då lämnar jag det åt de som är bättre bemedlade och/eller är mer motiverade. Tycker inte det är så anmärkningsvärt.

Givetvis så kan mycket hända som får mig att omvärdera. Men så här känner jag just nu.
Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

Daniel skrev:

Personligen håller jag med det du skriver Legato, och ställer fortfarande frågan till de som är upprörda över prissänkningen: Vid vilket läge hade det varit ok för Tesla att förändra prisbilden nedåt på sina bilar, enligt er? Blir knivigt att agera som bolag om detta aldrig kan göras utan att "kunderna är ute och demonstrerar på gatorna..." (inte läst om att det hänt själv, men måste varit en väldigt blygsam demonstration, om den skett, sett till det absoluta antal teslaägare som finns i världen).

Jag kan förstå frustrationen. Har dock svårt att köpa argumenten bakom.
Normala bilmärken ser ett värde i att skydda sina existerande kunder. Tesla gör på ett annat sätt. Det är möjligt att det är en bra strategi för Tesla men just _jag_ känner att risken blir för hög. Självklart får Tesla göra precis som de vill, men det får även jag göra. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Legato skrev:

"när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. "

Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
De får göra precis vad de vill framöver för min del. Jag personligen tycker Tesla är alldeles för osäkert.

För det första vet du inte om du får ett måndagsexemplar. Att köpa en ny Tesla är som att spela på kasino. Risken är inte obetydlig att du får ett kasst exemplar. Det har vi sett mängder av exempel på här och av det jag läst om Model 3 så är kvaliteten ännu sämre där.

Som Tesla-kund måste man ta i princip hela valutarisken också. De andra tillverkarna jobbar med stabilare priser på de olika marknaderna och valutasäkrar själva.

Tesla jobbar även helt oförutsägbart. Det kan komma en ny eller faceliftad Model S när som helst helt utan förvarning. Andra tillverkare är öppna och säger till långt innan. Eller man vet egentligen redan när en modell är ny ungefär hur länge den kommer finnas kvar. Och så prissättningen då. Tesla kan sänka och höja priserna helt slumpmässigt hit och dit.

Visst, det finns massor med fördelar också. Det är ju onekligen spännande med Tesla. Det händer saker. Bilarna är trevliga att köra och det finns i praktiken inga konkurrenter riktigt än eftersom de andra laddnätverken är så pass mycket sämre.

Jag ångrar inte mitt köp, jag gillar min bil och jag har återköpsgaranti så mig går det ingen nöd på... Den här gången. Det är egentligen två saker som gör att jag antagligen aldrig mer köper en ny Tesla. Dels risken som jag skrivit om här ovan och dels prisnivån. Ska bilarna falla som knivar likt andra bilar i samma prisklass så är det ingenting jag vill köpa i fortsättningen (eller ens kan). Då lämnar jag det åt de som är bättre bemedlade och/eller är mer motiverade. Tycker inte det är så anmärkningsvärt.

Givetvis så kan mycket hända som får mig att omvärdera. Men så här känner jag just nu.
Tesla går snabbt fram, tydligen för snabbt för många som är vana vid långsamma traditionella avgasbilstillverkare. ”Varför gör dom inte som alla andra!!!”

Om Tesla hade så dålig kvalitet eller att det var stor risk att man får ett ”kasst exemplar” så är det väääääldigt konstigt att de inte dumpas ut på begmarknaden till reapris.

Vad ska du byta till förresten? En avgasbil? :)
Själv är jag övertygad om att Tesla fortsatt kommer leda utvecklingen i många år framöver. De bör därmed också ha fortsatt bäst andrahandsvärde.
Att byta till ett märke som ligger efter i utvecklingen gör nog knappast under för efterfrågan på andrahandsmarknaden.
En två år gammal Model X är tex fortfarande i de flesta hänseenden bättre än en sprillans etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

"när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. "

Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
De får göra precis vad de vill framöver för min del. Jag personligen tycker Tesla är alldeles för osäkert.

För det första vet du inte om du får ett måndagsexemplar. Att köpa en ny Tesla är som att spela på kasino. Risken är inte obetydlig att du får ett kasst exemplar. Det har vi sett mängder av exempel på här och av det jag läst om Model 3 så är kvaliteten ännu sämre där.

Som Tesla-kund måste man ta i princip hela valutarisken också. De andra tillverkarna jobbar med stabilare priser på de olika marknaderna och valutasäkrar själva.

Tesla jobbar även helt oförutsägbart. Det kan komma en ny eller faceliftad Model S när som helst helt utan förvarning. Andra tillverkare är öppna och säger till långt innan. Eller man vet egentligen redan när en modell är ny ungefär hur länge den kommer finnas kvar. Och så prissättningen då. Tesla kan sänka och höja priserna helt slumpmässigt hit och dit.

Visst, det finns massor med fördelar också. Det är ju onekligen spännande med Tesla. Det händer saker. Bilarna är trevliga att köra och det finns i praktiken inga konkurrenter riktigt än eftersom de andra laddnätverken är så pass mycket sämre.

Jag ångrar inte mitt köp, jag gillar min bil och jag har återköpsgaranti så mig går det ingen nöd på... Den här gången. Det är egentligen två saker som gör att jag antagligen aldrig mer köper en ny Tesla. Dels risken som jag skrivit om här ovan och dels prisnivån. Ska bilarna falla som knivar likt andra bilar i samma prisklass så är det ingenting jag vill köpa i fortsättningen (eller ens kan). Då lämnar jag det åt de som är bättre bemedlade och/eller är mer motiverade. Tycker inte det är så anmärkningsvärt.

Givetvis så kan mycket hända som får mig att omvärdera. Men så här känner jag just nu.
Tesla går snabbt fram, tydligen för snabbt för många som är vana vid långsamma traditionella avgasbilstillverkare. ”Varför gör dom inte som alla andra!!!”

Om Tesla hade så dålig kvalitet eller att det var stor risk att man får ett ”kasst exemplar” så är det väääääldigt konstigt att de inte dumpas ut på begmarknaden till reapris.

Vad ska du byta till förresten? En avgasbil? :)
Själv är jag övertygad om att Tesla fortsatt kommer leda utvecklingen i många år framöver. De bör därmed också ha fortsatt bäst andrahandsvärde.
Att byta till ett märke som ligger efter i utvecklingen gör nog knappast under för efterfrågan på andrahandsmarknaden.
En två år gammal Model X är tex fortfarande i de flesta hänseenden bättre än en sprillans etron.
Vem har sagt att jag ska byta? Min bil är bara 6 månader.

Och vad jag förstår så har du ingen Tesla själv. Så då kan du vara tyst.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Köpte för några år sedan en två år gammal beg Lexus LS480 med nypris 1 m för 240’ ett år senare sålde jag den för 160’ . Intresset var svalt minst sagt. Det är dyrt att köpa nytt, det gäller även Tesla numera. De som kunde rida på dollaruppgången gjorde dock bra affärer med sina Teslor och fortfarande kan man nog sälja en fin 2014 till nästan samma pris som man gav...

Jag ifrågasätter inte det. Men jag antar att Lexus inte sänkte priset med 20% på SAMMA bil över en natt? Värdeminskning på t ex bilar är fullt naturligt dock. Ser ni inte skillnaden? Varför kan man inte ifrågasätta Tesla alls utan att hela kavalleriet kommer ridandes? Så är det inte på andra märkesforum.
Håller med om att prissänkningen var i saftigaste laget. Hade jag köpt en P, vilket jag övervägde, hade jag tyckt att det var surt. Tycker man kunde sänkt mindre men inkluderat alla optioner i priset t.ex. även fritt serviceavtal i 3 år supercharging eller nåt för att göra P mer prisvärd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

"när kunderna vet att den kan halveras i nypris nästa dag. "

Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
De får göra precis vad de vill framöver för min del. Jag personligen tycker Tesla är alldeles för osäkert.

För det första vet du inte om du får ett måndagsexemplar. Att köpa en ny Tesla är som att spela på kasino. Risken är inte obetydlig att du får ett kasst exemplar. Det har vi sett mängder av exempel på här och av det jag läst om Model 3 så är kvaliteten ännu sämre där.

Som Tesla-kund måste man ta i princip hela valutarisken också. De andra tillverkarna jobbar med stabilare priser på de olika marknaderna och valutasäkrar själva.

Tesla jobbar även helt oförutsägbart. Det kan komma en ny eller faceliftad Model S när som helst helt utan förvarning. Andra tillverkare är öppna och säger till långt innan. Eller man vet egentligen redan när en modell är ny ungefär hur länge den kommer finnas kvar. Och så prissättningen då. Tesla kan sänka och höja priserna helt slumpmässigt hit och dit.

Visst, det finns massor med fördelar också. Det är ju onekligen spännande med Tesla. Det händer saker. Bilarna är trevliga att köra och det finns i praktiken inga konkurrenter riktigt än eftersom de andra laddnätverken är så pass mycket sämre.

Jag ångrar inte mitt köp, jag gillar min bil och jag har återköpsgaranti så mig går det ingen nöd på... Den här gången. Det är egentligen två saker som gör att jag antagligen aldrig mer köper en ny Tesla. Dels risken som jag skrivit om här ovan och dels prisnivån. Ska bilarna falla som knivar likt andra bilar i samma prisklass så är det ingenting jag vill köpa i fortsättningen (eller ens kan). Då lämnar jag det åt de som är bättre bemedlade och/eller är mer motiverade. Tycker inte det är så anmärkningsvärt.

Givetvis så kan mycket hända som får mig att omvärdera. Men så här känner jag just nu.
Tesla går snabbt fram, tydligen för snabbt för många som är vana vid långsamma traditionella avgasbilstillverkare. ”Varför gör dom inte som alla andra!!!”

Om Tesla hade så dålig kvalitet eller att det var stor risk att man får ett ”kasst exemplar” så är det väääääldigt konstigt att de inte dumpas ut på begmarknaden till reapris.

Vad ska du byta till förresten? En avgasbil? :)
Själv är jag övertygad om att Tesla fortsatt kommer leda utvecklingen i många år framöver. De bör därmed också ha fortsatt bäst andrahandsvärde.
Att byta till ett märke som ligger efter i utvecklingen gör nog knappast under för efterfrågan på andrahandsmarknaden.
En två år gammal Model X är tex fortfarande i de flesta hänseenden bättre än en sprillans etron.
Vem har sagt att jag ska byta? Min bil är bara 6 månader.

Och vad jag förstår så har du ingen Tesla själv. Så då kan du vara tyst.
Du skrev att du ”antagligen aldrig mer köper en ny Tesla”. Då borde du ju ha något annat märke i åtanke? Eller det var bara ett helt ogenomtänkt uttalande?

Lol, på vilket sätt är det relevant?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Greenlight »

Legato skrev:
Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
Att bilarna säljer uselt är ingen anledning att förstöra värdet på andrahandsmarknaden för befintliga kunder. Finns gott om bilmärken som trots trög försäljning av modeller ändå väljer att ligga kvar med sina priser.

Kanske är det här ett tecken på att Tesla helt enkelt ger upp sin position som premiummärke och nu ska fokusera på billigare modeller. Man rear ut det sista man kan ur de dyrare modellerna, på de befintliga kundernas bekostnad. Sen fokuserar man på billigare bilar framöver. De förlorade kunderna som köpt Model S och Model X innan prissänkningen bryr man sig inte så mycket om. Kanske accepterar man att det kommer bli svårt att konkurrera med t ex Porsche Taycan nu när den är prissatt till runt 1.2 Mkr med 50 mils räckvidd. Självklart komnmer de andra märkena lösa ett laddnätverk på något sätt. Det vore ju märkligt om de inte hade en plan för det. Tesla är knappast de enda som kan bygga ett nätverk av laddstationer.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Surfaren »

Jag vet inte om jag är modig eller dum som ger mig in i den här diskussionen, men det visar sig väl.

Teslas master plan har sedan början varit ungefär:
1. Bygg en dyr bil i liten volym, använd pengarna till steg 2.
2. Bygg en lite mindre dyr bil i lite större volym, använd pengarna till steg 3.
3. Bygg en hyfsat överkomlig bil i betydande volym.

Jag tänkte redan från början när jag köpte Model S att den bilen bör jag sälja innan Model 3 kommer hit. Nu sålde jag den drygt ett år innan Model 3 kom hit så det var väl onödigt tidigt (och istället blev jag påverkad av Teslas dumpning av begagnatpriserna i slutet av sommaren 2017, för den som annars kanske tror att jag slapp undan prisfall). Men det är som det är. Svårt att tajma när man förstås inte vet exakt vad som kommer hända eller när.

Tesla är nu alltså på steg 3 i planen. Jag har funderat kring varför Tesla valt att ha kvar steg 2 efter att steg 3 rullat ut, då man inte behöll steg 1 efter att steg 2 rullat ut. Visst gör de ökande volymerna i varje steg att det är mer värt att behålla den produkten, men volymer är relativa.

Kommer det komma någon ny Model S över huvud taget? Jag är inte helt säker på det.

Min bild av hur Elon tänker har säkert massor med brister, men jag tror inte han bryr sig lika mycket om "varumärket" Tesla som han bryr sig om visionen om att tvinga fram en omställning eller om att verkligen realisera sin master plan för att nå dit.

Vidare tror jag att Elon på en känslomässig nivå är uppriktigt tacksam till alla som stöttat Tesla genom att köpa bilar (framförallt i de tidigare stegen) men att han inte anser att Tesla har något direkt ansvar över dessa kunders "investering" annat än att bilarna ska fungera som tänkt.

Det är mina 2 ören. Med tanke på hur stämningen varit ibland rörande prissänkningarna så kanske jag ska hämta hjälmen nu...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av taliz »

Greenlight skrev:
Legato skrev:
Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
Att bilarna säljer uselt är ingen anledning att förstöra värdet på andrahandsmarknaden för befintliga kunder. Finns gott om bilmärken som trots trög försäljning av modeller ändå väljer att ligga kvar med sina priser.

Kanske är det här ett tecken på att Tesla helt enkelt ger upp sin position som premiummärke och nu ska fokusera på billigare modeller. Man rear ut det sista man kan ur de dyrare modellerna, på de befintliga kundernas bekostnad. Sen fokuserar man på billigare bilar framöver. De förlorade kunderna som köpt Model S och Model X innan prissänkningen bryr man sig inte så mycket om. Kanske accepterar man att det kommer bli svårt att konkurrera med t ex Porsche Taycan nu när den är prissatt till runt 1.2 Mkr med 50 mils räckvidd. Självklart komnmer de andra märkena lösa ett laddnätverk på något sätt. Det vore ju märkligt om de inte hade en plan för det. Tesla är knappast de enda som kan bygga ett nätverk av laddstationer.
Herregud, cry me a river.

12000 S och X är sisådär 4-500% mer än vad Mercedes säljer S-klass. Så "uruselt"? Inte riktigt va...

Taycan kommer få ett 95kwh batteri, dvs mindre än nuvarande S och X. När nya S och X kommer(kanske redan i vår, men troligen senast i höst) lär Taycan ligga långt efter, dvs redan innan den släppts.
IONITY är väl det som har bäst hopp, men de ligger långt långt efter Tesla. Och Tesla ligger inte på latsidan direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2685
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av frippe »

Surfaren skrev:
Jag vet inte om jag är modig eller dum som ger mig in i den här diskussionen, men det visar sig väl.

Teslas master plan har sedan början varit ungefär:
1. Bygg en dyr bil i liten volym, använd pengarna till steg 2.
2. Bygg en lite mindre dyr bil i lite större volym, använd pengarna till steg 3.
3. Bygg en hyfsat överkomlig bil i betydande volym.

Jag tänkte redan från början när jag köpte Model S att den bilen bör jag sälja innan Model 3 kommer hit. Nu sålde jag den drygt ett år innan Model 3 kom hit så det var väl onödigt tidigt (och istället blev jag påverkad av Teslas dumpning av begagnatpriserna i slutet av sommaren 2017, för den som annars kanske tror att jag slapp undan prisfall). Men det är som det är. Svårt att tajma när man förstås inte vet exakt vad som kommer hända eller när.

Tesla är nu alltså på steg 3 i planen. Jag har funderat kring varför Tesla valt att ha kvar steg 2 efter att steg 3 rullat ut, då man inte behöll steg 1 efter att steg 2 rullat ut. Visst gör de ökande volymerna i varje steg att det är mer värt att behålla den produkten, men volymer är relativa.

Kommer det komma någon ny Model S över huvud taget? Jag är inte helt säker på det.

Min bild av hur Elon tänker har säkert massor med brister, men jag tror inte han bryr sig lika mycket om "varumärket" Tesla som han bryr sig om visionen om att tvinga fram en omställning eller om att verkligen realisera sin master plan för att nå dit.

Vidare tror jag att Elon på en känslomässig nivå är uppriktigt tacksam till alla som stöttat Tesla genom att köpa bilar (framförallt i de tidigare stegen) men att han inte anser att Tesla har något direkt ansvar över dessa kunders "investering" annat än att bilarna ska fungera som tänkt.

Det är mina 2 ören. Med tanke på hur stämningen varit ibland rörande prissänkningarna så kanske jag ska hämta hjälmen nu...
Jag förstår inte riktigt logiken i ditt inlägg.
En biltillverkare vill kanske ha en heltäckande produktportfölj där de kan erbjuda bilar i flera olika klasser. Är det helt omöjligt att Tesla helt enkelt är där precis som andra biltillverkare är?

Sedan är nog det stora problemet inte modellerna eller modellprogrammet utan att ekonomin ser helt olika ut om du är pionjär i en bransch eller eftersläpande.
För, utan eldrivlina, vore samtliga Teslas bilar inte så speciella egentligen. Ja lite annat tänk, men hade nog inte attraherat så många. Men med drivlinan med el blir det helt annorlunda. Men samtidigt blir bilarna så pass dyra att de hamnar i ett premium segment, just p.g.a. priset, men inte p.g.a annat.

Priserna på ny teknik går kontinuerligt ned och därför behöver Tesla justera sina priser.
Men vad det har med plan att bygga en viss modell eller modeller att göra. Om Tesla nu vill ställa om bilflottan, då är det väl relativt naturligt att de vill erbjuda bilar till alla möjliga kundgrupper.
Så varför skulle inte model s komma i en ny version?
Model 3 är knappast en ersättare, inte model y heller. De är komplement, precis som 5serien och 3serien för BMW.

Eller missuppfattade jag ditt inlägg.....?!
Model Y LR.
Model S70D
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Surfaren »

frippe skrev:
Eller missuppfattade jag ditt inlägg.....?!
Jag tror nog det, som jag tolkade svaret. Jag försöker vara noggrann med att skriva precis vad jag menar och utan att lägga något mellan raderna, medan många väljer att läsa mellan raderna ändå. Ett exempel (utifrån hur jag uppfattar situationen):

"Är det helt omöjligt att Tesla helt enkelt är där precis som andra biltillverkare är?"
Nej, det är inte alls omöjligt och jag har inte heller sagt något om det, eller ens tänkt tanken. Lustiga frågor man får i retur ibland...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Greenlight skrev:
Legato skrev:
Fattar verkligen inte vitsen med att slänga ur sig sådana extrema överdrifter...

P-modellerna hade sålt uselt en längre tid och det borde inte kommit som en överraskning för någon att det kom en prissänkning inför ett generationsskifte, särskilt inte när det var solklart att marginalerna var långt, långt mycket högre på P-modellerna. En fråga man kan ställa sig är om man föredrar att det görs i skymundan genom rabatter som förhandlas fram eller rakt, ärligt och till alla kunder. En annan fråga är om det hade varit bättre att successivt sänka priset tex en gång i månaden under ett halvår. Personligen tycker jag båda delarna är sämre än det sätt Tesla gjorde det på.
Att bilarna säljer uselt är ingen anledning att förstöra värdet på andrahandsmarknaden för befintliga kunder. Finns gott om bilmärken som trots trög försäljning av modeller ändå väljer att ligga kvar med sina priser.

Kanske är det här ett tecken på att Tesla helt enkelt ger upp sin position som premiummärke och nu ska fokusera på billigare modeller. Man rear ut det sista man kan ur de dyrare modellerna, på de befintliga kundernas bekostnad. Sen fokuserar man på billigare bilar framöver. De förlorade kunderna som köpt Model S och Model X innan prissänkningen bryr man sig inte så mycket om. Kanske accepterar man att det kommer bli svårt att konkurrera med t ex Porsche Taycan nu när den är prissatt till runt 1.2 Mkr med 50 mils räckvidd. Självklart komnmer de andra märkena lösa ett laddnätverk på något sätt. Det vore ju märkligt om de inte hade en plan för det. Tesla är knappast de enda som kan bygga ett nätverk av laddstationer.
Att behålla en prissättning som uppenbarligen inte fungerar är det inga duktiga företag som sysslar med. Antingen sänker man priset eller så lanserar man en ny modell. Tesla gör troligen båda delarna nu. S&X säljer dåligt och då är det självklart att man agerar. Att ha linor som står stilla är otrolig kapitalförstöring.

Taycan kan självfallet inte jämföras med S & X överhuvudtaget, det är en helt annan typ av bil. Dessutom är det ingen som sett var Taycans priser landar.

Det tycks vara helt omöjligt för dig att greppa Teslas mission trots att jag nu skrivit om den flera ggr. Med den missionen så är det självklart att man fortsätter pressa priser. Det är nämligen inget nytt... Detta är första gången man sänker priserna så kraftigt, men både S & X har de facto sänkts löpande genom att man adderat mer och mer utrustning "gratis" istället för som extrautrustning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Rapture
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 mar 2019 06:52

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Rapture »

Hur man än vrider och vänder på det var prissänkningen riktigt taskigt mot teslas mest trogna kunder, framförallt de som stöttat tesla och köpt P. Tror dock inte att det fanns något val, nya S/X lär ju bli någon form av blandning av 100D/P100D/3. treans batteriteknik/laddning/motor. Något kvickare än vanlig 100D men något långsammare än PL. Betydligt bättre bränsleekonomi och laddning. Nästa prestandamodell lär bli Roadster.
Min chansning :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Rapture skrev:
Hur man än vrider och vänder på det var prissänkningen riktigt taskigt mot teslas mest trogna kunder, framförallt de som stöttat tesla och köpt P. Tror dock inte att det fanns något val, nya S/X lär ju bli någon form av blandning av 100D/P100D/3. treans batteriteknik/laddning/motor. Något kvickare än vanlig 100D men något långsammare än PL. Betydligt bättre bränsleekonomi och laddning. Nästa prestandamodell lär bli Roadster.
Min chansning :D
Håller inte med. Taskigt (om det nu var taskigt) var det isf mot aktieägarna. De lojala kunderna tjänar på prissänkningen, köper de en ny P-modell så har mellanskillnaden de måste lägga vid nästa köp minskat.

De som drabbas utöver aktieägarna är de som byter ner sig till en Tesla med sämre prestanda/storlek samt de som är "otrogna" och byter till en sämre ( ;)) tillverkare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Rapture
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 mar 2019 06:52

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Rapture »

Jao, både och... tycker att de som går i bräschen mest för tesla är de som får minst. Som alla som köat länge för trean och får högre pris och (typ) samma lev tid som nya köpare.
Allt vel med autopilotspaketen som är dyra och osäkert om det någonsin ger utlovad funktion. (Detta får jag väl skit för :? )

Tänker på artikeln ”Dr Elon och Mr Musk” som tibor länkade till. Alla hinder för teslas mission skall undanröjas, vad det än kostar. Han verkar vara ganska lik Trump på det sättet, men på helt olika saker. Man måste krossa några ägg för att göra en omelett. Men å andra sidan är därför jag tror Tesla lyckas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av taliz »

Har tyckt AP och FSD varit snårigt och mycket snack och lite verkstad på FSD sidan.
Men nu på sistone tycker jag dom fått till paketen riktigt bra.
FSD ger mervärde på riktigt nu med navigate on autopilot, och demos på hur den snart kan läsa trafikljus finns.
Det börjar alltså bli riktigt intressant IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Legato »

Rapture skrev:
Jao, både och... tycker att de som går i bräschen mest för tesla är de som får minst. Som alla som köat länge för trean och får högre pris och (typ) samma lev tid som nya köpare.
Allt vel med autopilotspaketen som är dyra och osäkert om det någonsin ger utlovad funktion. (Detta får jag väl skit för :? )

Tänker på artikeln ”Dr Elon och Mr Musk” som tibor länkade till. Alla hinder för teslas mission skall undanröjas, vad det än kostar. Han verkar vara ganska lik Trump på det sättet, men på helt olika saker. Man måste krossa några ägg för att göra en omelett. Men å andra sidan är därför jag tror Tesla lyckas.
Japp, räcker att läsa boken om Musk så inser man snabbt att han alltid försöker optimera för den stora bilden/missionen/visionen. Tror han skiter fullständigt i om någon köpt en massa Teslor tidigare, anser han att det hjälper den stora missionen att "kasta hen under bussen" så gör han det.

Personligen ser jag det inte som att Tesla är skyldiga mig något för att jag köpt deras bilar. Tvärtom, det är jag som är skyldig dem för att jag fått tillgång till bilar som i mitt tycke är flera nivåer bättre än allt annat på marknaden.

Hade det varit Apples produkter jag hade köpt till gigantiskt överpris med extremt höga marginaler så hade jag sett det annorlunda. I Teslas fall så har hittills bolaget förlorat pengar på att bygga bilar till mig och alla andra.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Daniel »

Legato skrev:
Rapture skrev:
Jao, både och... tycker att de som går i bräschen mest för tesla är de som får minst. Som alla som köat länge för trean och får högre pris och (typ) samma lev tid som nya köpare.
Allt vel med autopilotspaketen som är dyra och osäkert om det någonsin ger utlovad funktion. (Detta får jag väl skit för :? )

Tänker på artikeln ”Dr Elon och Mr Musk” som tibor länkade till. Alla hinder för teslas mission skall undanröjas, vad det än kostar. Han verkar vara ganska lik Trump på det sättet, men på helt olika saker. Man måste krossa några ägg för att göra en omelett. Men å andra sidan är därför jag tror Tesla lyckas.
Japp, räcker att läsa boken om Musk så inser man snabbt att han alltid försöker optimera för den stora bilden/missionen/visionen. Tror han skiter fullständigt i om någon köpt en massa Teslor tidigare, anser han att det hjälper den stora missionen att "kasta hen under bussen" så gör han det.

Personligen ser jag det inte som att Tesla är skyldiga mig något för att jag köpt deras bilar. Tvärtom, det är jag som är skyldig dem för att jag fått tillgång till bilar som i mitt tycke är flera nivåer bättre än allt annat på marknaden.

Hade det varit Apples produkter jag hade köpt till gigantiskt överpris med extremt höga marginaler så hade jag sett det annorlunda. I Teslas fall så har hittills bolaget förlorat pengar på att bygga bilar till mig och alla andra.
Håller med dig i sak gällandes Tesla, men inte gällandes apple. Dyra prylar, men fantastisk kvalitet (imho).

Personligen hoppas jag också att Tesla inte gör någonting alls med Model S/X på minst ett år, då jag inväntar leverans på min nya under maj. Nu tror jag ju tyvärr inte att min egen önskan kommer bli sann, utan en uppdatering lär komma i höst. Då hoppas jag bara att den är så marginell att jag inte behöver hitta sätt att kränga min nya för att uppdatera! (oerhört rationellt och ekonomiskt tänkt. I know).
Skriv svar