Vill inte ladda över 99%

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Max3

Vill inte ladda över 99%

Inlägg av Max3 »

Hej min Model 3 long range vill inte ladda över 99% även fast jag låter laddaren sitta i ett bra tag efter den når 99. Dessutom får jag bara 471 km vid 99% medan de flesta på detta forumet rapporterar 499km vid 100. Vad är det som gör att den inte vill ladda mer och att jag får ca 20 km mindre. Dåligt batteri?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vill inte ladda över 99%

Inlägg av TiborBlomhall »

När de flesta elbilar säger "batteri 100% laddat" har de en säkerhetsmarginal, batterierna är egentligen bara typ 95% laddade. Att vara verkligen 100% laddad sliter oerhört på ett batteri.

Tesla har ingen sådan säkerhetsmarginal, laddar du batterierna 100% är de verkligen helt fullt laddade. Vilket alltså sliter på batterierna. Ha dem inte 100% laddade mer än 24 timmar. Endast inför sådana långresor då man absolut är tvungen.

Därmed är det också så att vad 100% är blir lite mer osäkert. Hur mycket batterierna kan ta emot kan variera, och max laddning bestäms av hur väl balanserat batteripacket är.

Att din bil bara kan ladda till 99% är inget att oroa sig för. Efter ett tag, när batterierna balanserats kan de nog ta emot den där sista procenten också.

Läs mer om batteribalansering här: http://teslaclubsweden.se/batteribalansering/

Du ska snarare ställa dig frågan "varför vill jag ladda till 100% trots att det inte är bra för mina batterier?"

Anmäl dig förresten att du är Teslaägare mha länken uppe till höger på sidan så kan du även komma åt VIP avdelningen på forumet för Teslaägare.
Max3

Inlägg av Max3 »

Så om ett tag kan jag förvänta mig ca 500 km när jag laddar 100%? (Den gången skulle jag köra 400km på en laddning).
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

Max3 skrev:
Så om ett tag kan jag förvänta mig ca 500 km när jag laddar 100%? (Den gången skulle jag köra 400km på en laddning).
Nu gissar jag, har ingen Tesla. Den beräknade räckvidden är väl baserad på det historiska körmönstret? Alltså kör du fort och accelererar hårt, bromsar hårt och inte planerar din körning (inte ecodriving) så kommer du aldrig kunna köra 500km. Det vet bilen om. Precis så fungerar det på min fossilbil också. Räckvidden räknas om baserat på hur du kör. Alltså blir det svårt/fel att jämföra med andra eftersom vi antagligen inte kör på samma sätt och samma sträckor. Bilen ger dig "ditt resultat". Jag gissar att om du får ner din förbrukning så kommer räckvidden öka.

Vad är din snittförbrukning hittills?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Headline skrev:
Nu gissar jag, har ingen Tesla. Den beräknade räckvidden är väl baserad på det historiska körmönstret?
Nej. Den är (tack och lov) baserad på en fix förbrukningssiffra som varierar med modell.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Har en annan fråga som kanske till viss del har med frågeställningen att göra.
Hur gör man om man reser bort och parkerar bilen i Arlanda t.ex. Bör bilen vara kopplad till laddare för att försäkra sig att bilen har ström när man kommer hem efter 2 veckor? Anta att bilen vid parkering har ca 80% batteri kvar, kommer den tömmas med tiden när den står parkerad så man måste ladda?
Om ja, är det inte skadligt att ha bilen kopplad till laddare i ca 2 veckor?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bäst är att ha den ansluten med en lämplig nivå, t ex 80 %, satt. Då laddar bilen när den tappat några procent. Det skadliga är om man sätter den på 100 % och lämnar den, eller lämnar den oinkopplad så länge att den laddar ur helt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Tack för svaret! Då ser vi till att ha den inkopplad för säkerhetsskull så vi kan ta oss hem efter resan:)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

FutureTesla skrev:
Tack för svaret! Då ser vi till att ha den inkopplad för säkerhetsskull så vi kan ta oss hem efter resan:)
Tänk dock på att om man bor i villa så ska man inte göra detta under sommarhalvåret. Ladda hellre då till 80-90% och låt den stå urkopplad. Blixtnedslag i bilen genom elnätet är ingen bra kombination.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

bylund skrev:
Bäst är att ha den ansluten med en lämplig nivå, t ex 80 %, satt. Då laddar bilen när den tappat några procent. Det skadliga är om man sätter den på 100 % och lämnar den, eller lämnar den oinkopplad så länge att den laddar ur helt.
Det där var ett halvt svar. Intressant vore ju också att veta hur länge man kan lämna bilen utan laddning och utan att den då tar skada.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Vill inte ladda över 99%

Inlägg av taliz »

perre skrev:
bylund skrev:
Det där var ett halvt svar. Intressant vore ju också att veta hur länge man kan lämna bilen utan laddning och utan att den då tar skada.
Det ”beror på” som man brukar säga...
Batteripack, laddnivå, temperatur, vilken MCU man har osv..

En Model 3 LR bör väl klara sig någon månad åtminstone om det är plusgrader och man lämnar den med säg 90%.
För det är väl inte så hög vampire drain på den?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar