En kort fråga om förbrukning är på sin plats i mitt fall.
Har kört en del sträckor och den faktiska förbrukningen är avsevärt högre än vad man kan förvänta sig.
Sträcka 1
Enkel 54 km. Asfalt, temp 0 grader, hastighet, 120km/h@50% , 50km/h@50%
Total körsträcka 110 km, faktisk batteriförbrukning 200km
Sträcka 2
Enkel 17 km. Asfalt, temp - 4 grader, hastighet, 70km/h@30% , 50km/h@30%, 30km/h@40%
Total körsträcka 38 km, faktisk förbrukning 61 km
Detta innebär en reell förbrukning på +100% och +60%, vilket verkar helt orimligt. Det medför att vårt LR-batteri räcker i 250km - ett skämt.
Vi har hittills inte laddat fullt utan legat kring 40-70%.
Är detta normalt eller gör vi något fel?
Förbrukning
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning
Korta sträckor i kyla blir förhållandevis sämre än en lång sträcka (i kyla) eftersom uppvärmningen "kostar" mest i början, sommartid
blir det däremot mycket bättre
Den enda gången det egentligen har någon riktig betydelse med räckvidden är ju när man faktiskt kör långt i en sammanhängande sträcka,
och då stämmer förbrukningen bättre
Att bilen drar mer på flera korta körningar blir ju i praktiken inget problem såvida man inte helt saknar laddmöjlighet hemma (eller på jobbet)...
Så dina siffror känns ganska normala.
blir det däremot mycket bättre

Den enda gången det egentligen har någon riktig betydelse med räckvidden är ju när man faktiskt kör långt i en sammanhängande sträcka,
och då stämmer förbrukningen bättre

Att bilen drar mer på flera korta körningar blir ju i praktiken inget problem såvida man inte helt saknar laddmöjlighet hemma (eller på jobbet)...
Så dina siffror känns ganska normala.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19