Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Moderator: Redaktion
- Greenlight
- Teslaägare
Hej allihopa.
Sökte runt lite men hittade inte andra trådar om just detta. Jag äger en Model S 100D som jag köpte ny 2018. Fick av en bekant höra att priserna sänkts rejält på Model S och Model X i år och såg att det stämde. Nu verkar det som att andrahandsvärdet tagit en rejäl smäll av detta. Jag kollade med några handlare vad de skulle vara beredda att betala för min bil som nu gått runt 3000 mil och är cirka ett år gammal. Det högsta inbytespriset jag fick (som gällde vid köp av annan ny bil hos ett annat märke) var runt 56% av vad jag gav för bilen för ett år sedan. Inräknat och bortdraget för miljöpremien. Återköpsgarantin går inte att överföra till en ny ägare enligt handlaren.
Vad jag kan se så har man sänkt priset på Model S med runt 20% nu i år. Läste att man sänkt ännu mer på t ex P100D och att det till och med lett till demonstrationer på gatorna av Teslaägare i vissa länder.
Har ni andra några erfarenheter av vad som hänt med andrahandsvärdet på era bilar efter prissänkningen? Om ni köpt dem före sänkningen förstås. Det känns ju riktigt illa att Tesla kapar värdet på de bilar som rullar ute med en prissänkning på identiska nya bilar.
Sökte runt lite men hittade inte andra trådar om just detta. Jag äger en Model S 100D som jag köpte ny 2018. Fick av en bekant höra att priserna sänkts rejält på Model S och Model X i år och såg att det stämde. Nu verkar det som att andrahandsvärdet tagit en rejäl smäll av detta. Jag kollade med några handlare vad de skulle vara beredda att betala för min bil som nu gått runt 3000 mil och är cirka ett år gammal. Det högsta inbytespriset jag fick (som gällde vid köp av annan ny bil hos ett annat märke) var runt 56% av vad jag gav för bilen för ett år sedan. Inräknat och bortdraget för miljöpremien. Återköpsgarantin går inte att överföra till en ny ägare enligt handlaren.
Vad jag kan se så har man sänkt priset på Model S med runt 20% nu i år. Läste att man sänkt ännu mer på t ex P100D och att det till och med lett till demonstrationer på gatorna av Teslaägare i vissa länder.
Har ni andra några erfarenheter av vad som hänt med andrahandsvärdet på era bilar efter prissänkningen? Om ni köpt dem före sänkningen förstås. Det känns ju riktigt illa att Tesla kapar värdet på de bilar som rullar ute med en prissänkning på identiska nya bilar.
Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen
Det är alltid en Rea av utgående model gäller alla varor, var väl ingen som trodde att S och X inte skulle uppgraderas med ny interiör batterier bättre 0 till 100 siffror osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
Handlarna är nog oroliga just nu så de kommer betala avsevärt mindre, privat verkar det vara lite bättre iaf. Sen vet vi inte vad nypriserna ligger på senare heller så det kanske bara är om man säljer i en nu och köper annan bil än Tesla som man blir berörd.
Skall du inte sälja nu så oroa dig inte.
Skall du inte sälja nu så oroa dig inte.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Hur tänker du då? Oavsett när man säljer kommer man ju få betydligt mindre än man skulle fått innan prissänkningen.OfarligTesla skrev:Skall du inte sälja nu så oroa dig inte.
Greenlight skrev:Hej allihopa.
Så är det. Jag köpte en likadan som dig, fast min är bara ett halvår gammal. Hade väl inga direkta tankar på att sälja den innan prissänkningen heller men nu är det omöjligt. Så den blir kvar leasingtiden ut (och kanske ännu längre beroende på hur det ser ut då).
Det är vad det är. De flesta här inne kommer försvara Tesla och säga att du får se det som att pengarna går till omställningen av fordonsparken (som om urusla restvärden kommer locka folk att köpa elbil...). Att om du tycker 2-300 tusen är mycket pengar så borde du aldrig köpt en Tesla osv osv. Det kanske knepigaste argumentet som brukar framföras är att man fick det man betalade för och uppenbarligen tyckte man bilen var värd priset. Det lustiga där är att det är samma människor som gillar att framhålla att det INTE är priset man ska stirra sig blind på utan Total Cost of Ownership (TCO). Nu är det ju så att TCO beror i allra högsta grad på vad man får den såld för sen... Ja på det stora hela ska du skylla dig själv och inte klaga på Tesla. För de gör nämligen aldrig fel.

Någon ny Tesla eller ny elbil köper jag nog inte igen förrän priserna stabiliserar sig. Är så sjukt tacksam att jag har återköpsgaranti iaf. Du får se det som jag gör. Kostnaden för att ha bilen de år som är kvar på avtalet är riktigt låg. Sjukt billig bil från nu och framåt.

Vid vilket läge hade en prisändring varit ok från bolagets sida? Med argumenten ovan låter det som att man i princip aldrig kan prisjustera nedåt, pga de sänkta andrahandsvärden på föremål X som drabbar existerande ägare.Verdi skrev:Greenlight skrev:Hej allihopa.
Så är det. Jag köpte en likadan som dig, fast min är bara ett halvår gammal. Hade väl inga direkta tankar på att sälja den innan prissänkningen heller men nu är det omöjligt. Så den blir kvar leasingtiden ut (och kanske ännu längre beroende på hur det ser ut då).
Det är vad det är. De flesta här inne kommer försvara Tesla och säga att du får se det som att pengarna går till omställningen av fordonsparken (som om urusla restvärden kommer locka folk att köpa elbil...). Att om du tycker 2-300 tusen är mycket pengar så borde du aldrig köpt en Tesla osv osv. Det kanske knepigaste argumentet som brukar framföras är att man fick det man betalade för och uppenbarligen tyckte man bilen var värd priset. Det lustiga där är att det är samma människor som gillar att framhålla att det INTE är priset man ska stirra sig blind på utan Total Cost of Ownership (TCO). Nu är det ju så att TCO beror i allra högsta grad på vad man får den såld för sen... Ja på det stora hela ska du skylla dig själv och inte klaga på Tesla. För de gör nämligen aldrig fel.
Någon ny Tesla eller ny elbil köper jag nog inte igen förrän priserna stabiliserar sig. Är så sjukt tacksam att jag har återköpsgaranti iaf. Du får se det som jag gör. Kostnaden för att ha bilen de år som är kvar på avtalet är riktigt låg. Sjukt billig bil från nu och framåt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Bara om prissänkningen är bestående vilket vi inte har en susning om just nu. Uppdateringar av modellerna verkar vara runt hörnet och när det hänt kan de mycket väl höja priserna igen. Eller så kan kronan försämrats ytterligare mot dollarn vilket ökar priset i kronor, eller så har de ökat förmånsvärdena på nya modeller eller massvis med andra anledningar. Allt detta kan ju såklart slå åt andra hållet också och sänka priserna i kronor på nya bilar.ovelundkvist skrev:Hur tänker du då? Oavsett när man säljer kommer man ju få betydligt mindre än man skulle fått innan prissänkningen.OfarligTesla skrev:Skall du inte sälja nu så oroa dig inte.
Kontentan är helt enkelt att det inte är speciellt intressant vad en ny S kostar nu om man skall sälja om 2 år.
Nu är väl 20% inte direkt en "justering". Alla får tycka vad de vill men om man inte har ett track record av bra andrahandsvärden så blir det jättejättesvårt att sälja dyra bilar till vanliga konsumenter. Kvar blir entusiaster och förmögna. Räcker de till? Undrar hur många som motiverat sig själva att skaffa Tesla högt över sin egentliga budget pga det "fantastiska andrahandsvärdet"? Nu ser det istället ut som att vi får dras med rätt dåliga andrahandsvärden framöver. Hur många är då sugna på att lägga mycket pengar på en Tesla? Inte jättemånga och det har väl redan visat sig. Försäljningen av S och X har redan avstannat och antalet Model S på blocket har mer än dubblerats i vinter.Daniel skrev:
Vid vilket läge hade en prisändring varit ok från bolagets sida? Med argumenten ovan låter det som att man i princip aldrig kan prisjustera nedåt, pga de sänkta andrahandsvärden på föremål X som drabbar existerande ägare.
Nu ska det dock sägas att det inte går någon nöd på mig. Har pengar så jag klarar detta och räknade inte med mer än de garanterade 50% och det är väl det jag kommer få när leasingen tar slut. Däremot sitter jag mer eller mindre fast med bilen tills dess. Det är den stora skillnaden. Jag gillar inte den känslan. Jag vill ha ryggen fri. Skiter det sig på jobbet eller vad som helst så hade det varit trevligt att kunna dumpa den dyra bilen och skaffa nåt billigt istället.
Detta gör andra tillverkare också när en modell står inför byte (i Teslas fall en rejäl facelift antar jag), BMW brukar tex. släppa Innovation Edition som är fullsmetade med utrsutning som folk året innan fått betala flera hundratusen för.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- Gustafsson
- Teslaägare
Återköpsgarantin gäller ju fortfarande. Har själv en 8 mån gammal 100D, men då jag fick ett betydande övervärde för min gamla 70D när jag leasade 100D tycker jag inte det känns såå tufft.
Det är fortfarande en fantastisk bil, och jag tror ärligt att M3 kommer att sjunka betydligt mer procentuellt sett. Model S har större förutsättningar att åldras med värdighet, läs rostfritt...
Det är fortfarande en fantastisk bil, och jag tror ärligt att M3 kommer att sjunka betydligt mer procentuellt sett. Model S har större förutsättningar att åldras med värdighet, läs rostfritt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast nu känns det som du gör lite fel, gissningsvis kom prissänkningen på grund av minskad efterfråga på befintliga modeller inte tvärtom, om något lär prissänkningen drivit på efterfrågan på slutet. Tror knappast Tesla tappade så många bilar som de gjort bara under de sista veckorna av kvartalet på grund av prissänkningarna.Verdi skrev:Nu är väl 20% inte direkt en "justering". Alla får tycka vad de vill men om man inte har ett track record av bra andrahandsvärden så blir det jättejättesvårt att sälja dyra bilar till vanliga konsumenter. Kvar blir entusiaster och förmögna. Räcker de till? Undrar hur många som motiverat sig själva att skaffa Tesla högt över sin egentliga budget pga det "fantastiska andrahandsvärdet"? Nu ser det istället ut som att vi får dras med rätt dåliga andrahandsvärden framöver. Hur många är då sugna på att lägga mycket pengar på en Tesla? Inte jättemånga och det har väl redan visat sig. Försäljningen av S och X har redan avstannat och antalet Model S på blocket har mer än dubblerats i vinter.
Nu ska det dock sägas att det inte går någon nöd på mig. Har pengar så jag klarar detta och räknade inte med mer än de garanterade 50% och det är väl det jag kommer få när leasingen tar slut. Däremot sitter jag mer eller mindre fast med bilen tills dess. Det är den stora skillnaden. Jag gillar inte den känslan. Jag vill ha ryggen fri. Skiter det sig på jobbet eller vad som helst så hade det varit trevligt att kunna dumpa den dyra bilen och skaffa nåt billigt istället.
sen ska man inte glömma att de flesta fossilbilar kan man förhandla sig till ganska stora rabatter på. Dessa rabatter finns inte hos Tesla, men senaste sänkningen är väl på nivå med de bästa rabatter?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja, men det finns en viss förutsägbarhet i det. Folk vet vad som kommer hända och blir inte överraskade. En modell lever i 6-8 år och köper man mot slutet av modellcykeln så får man bra rabatter som skydd mot sämre andrahandsvärde. De som köper till ordinarie pris innan de fina erbjudandena kommer får faktiskt skylla sig själva. Tesla överraskar hela tiden. Det finns inget sätt att veta vad som kommer hända. Dels är Tesla inte som andra märken och dels så är det en omogen teknik som också ställer till det lite.ippii skrev:Detta gör andra tillverkare också när en modell står inför byte (i Teslas fall en rejäl facelift antar jag), BMW brukar tex. släppa Innovation Edition som är fullsmetade med utrsutning som folk året innan fått betala flera hundratusen för.
BMW lurade dock en del kunder på ett oschysst sätt nu vid senaste modellbytet. De som köpte förra generationens 5-serie med Innovation Edition måste känt sig jävligt snopna när samma erbjudanden kom nästan omedelbart på nya femman. Men det har ju med den här brytningstiden att göra också. Idag kommer både nya elbilar och nya fossilbilar ha dåliga andrahandsvärden. Vet inte hur det är med dig men jag känner mig inte supersugen. Då har jag hellre kvar det jag har eller köper nåt begagnat.
Där har du svaret på din fråga. Behåll bilen och utnyttja din återköp/restärdesgaranti. Någonstans där har du ju beräknat din TOC.Greenlight skrev:Hej allihopa.
Återköpsgarantin går inte att överföra till en ny ägare enligt handlaren.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Gustafsson
- Teslaägare
Kolla vad Tesla tar på sina begbilar, det är ju ett riktmärke åt andra hållet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gå till vilken Audi, BMW eller Mercedes-handlare som helst... du kan få rabatter där på långt mkt mer än Tesla sänkte sina priser.
Särskilt stora dyra dieselbilar är inte så hett just nu..
Eller tror nån på fullt allvar att det bara är Tesla som måste anpassa sig till efterfrågan?
Problemet är väl ”det man inte vet har man inte ont av”. Teslas prisjusteringar görs ju i det öppna, vs smusslandet hos avgasbilshandlarna..
Särskilt stora dyra dieselbilar är inte så hett just nu..
Eller tror nån på fullt allvar att det bara är Tesla som måste anpassa sig till efterfrågan?
Problemet är väl ”det man inte vet har man inte ont av”. Teslas prisjusteringar görs ju i det öppna, vs smusslandet hos avgasbilshandlarna..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, absolut. Men "dolda rabatter" påverkar inte begagnatmarknaden lika mycket som offentliga sänkningar. De andra märkena använder ju rabatterna för att kompensera för ökad eller minskad efterfrågan. Det är ju därför det är lägre rabatter när modellen är ny och "het" och högre när den börjar närma sig slutet. Och om en modell slår och blir populär så får du också lägre rabatt än på den där modellen som inte hittade sin kundgrupp riktigt.HelectriC skrev:sen ska man inte glömma att de flesta fossilbilar kan man förhandla sig till ganska stora rabatter på. Dessa rabatter finns inte hos Tesla, men senaste sänkningen är väl på nivå med de bästa rabatter?
Tesla gör väl samma sak och visst borde man ha förutsett detta. Att Model 3 och konkurrenter från andra tillverkare skulle komma var ju t ex känt. Själv var det exakt därför som jag bytte i höstas och köpte en ny med återköpsgaranti. Skrev även detta men fick kritik för att jag var så negativ angående begagnatpriserna. Fick höra saker som "Finns ingen som behövt använda sig av garantin" och liknande. Användaren "walker" (var det väl?) räknade med 75-80% restvärde efter 3 år t ex. Jag trodde dock prissänkningen skulle komma smygande på ett annat sätt.
Gustafsson skrev:Kolla vad Tesla tar på sina begbilar, det är ju ett riktmärke åt andra hållet.
De tar ju alldeles för mycket. Bara de som inte är informerade köper en begagnad Tesla till närheten av vad som står på prislappen idag.
fast inte egentligen, eftersom de har lite dålig koll.Gustafsson skrev:Kolla vad Tesla tar på sina begbilar, det är ju ett riktmärke åt andra hållet.
En begagnad S75D 2017 med 4500 mil på mätaren - 709.000 kr
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898
Helt ny S75D 2019, pris efter miljöbonus - 793.000 kr
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Jeppe_E skrev:Där har du svaret på din fråga. Behåll bilen och utnyttja din återköp/restärdesgaranti. Någonstans där har du ju beräknat din TOC.Greenlight skrev:Hej allihopa.
Nu är det ju så att saker och ting kan förändras. Då vill man inte sitta fast. Folk blir av med jobbet, skiljer sig, får svåra sjukdomar, får ändrade värderingar, flyttar till lägenhet och får problem med laddningen, flyttar utomlands osv osv.
Läs det högt för dig själv.Verdi skrev:De andra märkena använder ju rabatterna för att kompensera för ökad eller minskad efterfrågan. Det är ju därför det är lägre rabatter när modellen är ny och "het" och högre när den börjar närma sig slutet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Låter lite motsägelsefullt. Vill man ha "ryggen fri" är det väl dumt att binda upp sig på en bil i miljonklassen under tre år, där man iskallt räknar med att restvärdet på bilen ska vara så högt att man närsomhelst under denna tid kan kränga bilen för ett fenomenalt andrahandsvärde? Dels är det bilar vi pratar om (dålig investering i grunden) och dels så är det väl frivilligt att välja om man vill välja att ta en risk med en så dyr bil, baserat på ett bra restvärde, givet då att man tar i beaktning livets potentiella nyckfullheter som sjukdomar, skilsmässor, utlandsflyttar etc.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Där har du svaret på din fråga. Behåll bilen och utnyttja din återköp/restärdesgaranti. Någonstans där har du ju beräknat din TOC.Greenlight skrev:Hej allihopa.
Nu är det ju så att saker och ting kan förändras. Då vill man inte sitta fast. Folk blir av med jobbet, skiljer sig, får svåra sjukdomar, får ändrade värderingar, flyttar till lägenhet och får problem med laddningen, flyttar utomlands osv osv.
Jag förstår att det är trist med ett sämre andrahandsvärde än vad man tänkt, med en bil som inte ens är ett år gammal. Min Tesla har också minskat i värde pga prissänkningen, om än antagligen något mindre, givet att den är fem år gammal, men har svårt att kräva av Tesla att de aldrig ska genomföra prisförändringar på bilar de säljer i år som innebär att jag som existerande ägare kan drabbas negativt då jag någon gång i framtiden ska sälja bilen.
taliz skrev:Läs det högt för dig själv.Verdi skrev:De andra märkena använder ju rabatterna för att kompensera för ökad eller minskad efterfrågan. Det är ju därför det är lägre rabatter när modellen är ny och "het" och högre när den börjar närma sig slutet.
Läs det jag skrev om förutsägbarhet också. Tesla talar aldrig om nåt i förväg. Det bara händer. Jag gillar inte det.
antar att andemeningen var att man kanske kan räkna med att tex Model S som kom ut 2012 och har haft en facelift antagligen är inne på sista versen?Verdi skrev:taliz skrev:Läs det högt för dig själv.Verdi skrev:De andra märkena använder ju rabatterna för att kompensera för ökad eller minskad efterfrågan. Det är ju därför det är lägre rabatter när modellen är ny och "het" och högre när den börjar närma sig slutet.
Läs det jag skrev om förutsägbarhet också. Tesla talar aldrig om nåt i förväg. Det bara händer. Jag gillar inte det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ur DN idag. 2023 kommer elbilar att vara billigare itan bara i ägande utan också inköpspris vara lägre än motsvarande fossibil. (fritt ur minnet)
Så självklar så kommer och skall andrahandsvärde påverkas negativt. Vi kommer se fler prisjusteringar. (eller så är det ett önsketänkande och en sorts FUD från biltillverkare för att få folk att avstå att köpa elbilar och istället vänta på rimligt prissatta). vi får se facit om 4 år.
Så självklar så kommer och skall andrahandsvärde påverkas negativt. Vi kommer se fler prisjusteringar. (eller så är det ett önsketänkande och en sorts FUD från biltillverkare för att få folk att avstå att köpa elbilar och istället vänta på rimligt prissatta). vi får se facit om 4 år.