Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
dstr skrev:
dhanjel skrev:
Jag tror dock inte medel-svensken kör 6000 mil om året.
Nej. 1200
Jo fast då räknas alla bilar som står stilla mest också. Sportbilar, veteranbilar, små andrabilar osv... Bruksbilar rullar nog uppåt 2000 mil per i snitt.
Har argumenterat för samma sak. Men 1200 mil siffran innefattar väl alla bilar inte bara privatbilar? Dvs även tex taxi som kanske snittar 8-10000 mil per år?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hok

Inlägg av Hok »

Jag gissar att snittet för huvudbilen i ett hushåll ligger någonstans mellan 1500 och 2000 mil per år. Men det är just ett genomsnitt det finns stora variationer.
Många kör mindre och några kör mycket mer.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

En riktig "Enhörning" och blivande klassiker. Dvs P85+ med AP. Tillverkades mindre än 100st av de. Vet inget om den men kändes som ganska rimligt pris.

https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 4.htm?aw=1
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Framför allt orkar ju ingen vanlig människa åka till Supercharger och ladda varje gång.
Jodå det är faktiskt ett gäng som gör det, jag har pratat med flera ägare som gör så, det är ju tex dom som var på Teslas
informationsträffar för några år sedan där Tesla skröt stort med att det funkar alldeles utmärkt med en Tesla om man bor hyfsat nära
en supercharger och "det är ju gratis att ladda :) " (vilket bla flera taxiåkare reagerade positivt på).
Tesla sålde alltså tom in själva konceptet till folk som inte bor i villa osv (och kanske inte ens kan ladda på jobbet...
Man måste även komma ihåg att dom potentiella köparna då redan vara vana att åka till en mack regelbundet, det handlade mest om
praktikaliteter som vad man ska göra under den stunden man laddar (ofta bara nån halvtimme, man sitter inte och laddar helt fullt i det läget normalt sett),
tex jobba lite, handla, passa på att äta eller ta en tupplur (inte ovanligt bland taxiförarna).
Man hör ofta att SuC inte är "till för" hemma-laddning utan "bara för långresor", men det eg inte sant, det finns absolut inget som hindrar en Teslaägare att
superladda så mycket man vill, på senare tid har Tesla ändrat lite i villkoren så att yrkestrafik är lite reglerat, och nu när fri SuC försvinner mer och mer
så blir det ju annat läge också. Men SuC har i princip inga sådana restriktioner eg, vill man så kan man ladda där varenda km man kör, sedan hur praktiskt
det är är ju en annan femma, jag skulle inte göra det men så bor jag i hus och kan dessutom ladda på/vid jobbet oftast.

Mmmhm..

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hans tredje tips, som kryddas med en hel del "jag tror att" osv, är redan statistiskt säkrat helt fel, att Supercharga mycket är precis
tvärtemot vad man kan tro, det förlänger livslängden (minskar degraderingen), se gärna det som Tibor skrev igår (och det var inte
första gången)..
http://teslaclubsweden.se/snabbare-snabbladdning/

Däremot det han säger om att ladda till 100% och köra ner mot 0% är dåligt rent generellt.

Han gissar (!) på att det beror på värmen (vilket alltså tydligen är fel) vid SuC som är problemet, och han gissar (!) även på att det är
"high voltage" dvs den höga spänningen som degraderar, vilket även det är lite fel eftersom det är mycket liten skillnad i spänning men det är
mer ström som går in i batterierna (som förvisso åstadkommes genom högre spänning men det är ingen megaskillnad) och eftersom kylningen
tar hand om värmen (vilket märks på fläktarna som även han noterar) så blir det alltså snällare mot batteriet än vanlig laddning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Bjelke skrev:
Hans tredje tips, som kryddas med en hel del "jag tror att" osv, är redan statistiskt säkrat helt fel, att Supercharga mycket är precis
tvärtemot vad man kan tro, det förlänger livslängden (minskar degraderingen), se gärna det som Tibor skrev igår (och det var inte
första gången)..
http://teslaclubsweden.se/snabbare-snabbladdning/

Däremot det han säger om att ladda till 100% och köra ner mot 0% är dåligt rent generellt.

Han gissar (!) på att det beror på värmen (vilket alltså tydligen är fel) vid SuC som är problemet, och han gissar (!) även på att det är
"high voltage" dvs den höga spänningen som degraderar, vilket även det är lite fel eftersom det är mycket liten skillnad i spänning men det är
mer ström som går in i batterierna (som förvisso åstadkommes genom högre spänning men det är ingen megaskillnad) och eftersom kylningen
tar hand om värmen (vilket märks på fläktarna som även han noterar) så blir det alltså snällare mot batteriet än vanlig laddning.
Han körde dock sönder batteriet på sin CPO genom att bara ladda på SuC. Sedan säger jag inte att det i sig är orsaken, men kan vara en bidragande faktor om man är oförsiktig eller använder det på fel sätt. Vi vet ju alla hur vi människor är :lol:

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast om SuC vore så jävla bra för batteriet, varför får en del effektbegränsning efter x antal SuC-laddningar för att skydda batteriet? :)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Fast om SuC vore så jävla bra för batteriet, varför får en del effektbegränsning efter x antal SuC-laddningar för att skydda batteriet? :)
Grattis till 5000 inlägg :D

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Har det hänt på annat än 90-batterier?
Min känsla är att dom är betydligt sämre än andra av nån anledning.

Teslabjörn sa också i en video nyligen att vad han hört så hade ingen med 100-batterier drabbats, trots tiotusentals mil via SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Leo skrev:
En riktig "Enhörning" och blivande klassiker. Dvs P85+ med AP. Tillverkades mindre än 100st av de. Vet inget om den men kändes som ganska rimligt pris.

Hej.
Ny på forumet och siktar på en begagnad S85.
Är en 14 av detta snitt något att satsa på eller bör man hellre satsa på nyare årsmodeller?
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:

Teslabjörn sa också i en video nyligen att vad han hört så hade ingen med 100-batterier drabbats, trots tiotusentals mil via SUC.
Var nån med 75kWh batteri nyligen som skrev att ha än inte kom över 80kW på SuC sen en tid tillbaka.

Ps. Men nog är jag nöjd med att ha bytt från en 90D till en 100D allt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Var nån med 75kWh batteri nyligen som skrev att ha än inte kom över 80kW på SuC sen en tid tillbaka.

Om det gäller 75 så borde zalman3 drabbas kan man tycka, med tanke på hur mkt han kör och att han laddar så gott som exklusivt på SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Om det gäller 75 så borde zalman3 drabbas kan man tycka, med tanke på hur mkt han kör och att han laddar så gott som exklusivt på SUC.

Det vad faktiskt han som skrev det.
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Vad har du för bil? Men minst ca 98kW borde du få (75D). Med en 85/90/100/M3 borde du få uppåt 120kW.
Har en S75D.
Har som bäst laddat i 96kW när den var ny.
Nu efter snart 8000 mil är max ca 82kW.
Är det onormalt?

Laddar till 98% på SuC eftersom jag inte kan ladda hemma och att jag reser mycket.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vulgarsonic skrev:
Leo skrev:

Hej.
Är en 14 av detta snitt något att satsa på eller bör man hellre satsa på nyare årsmodeller?
Sena 14 har autopilot och lite bättre bygg kvalitet.
Nästa tröskel kommer bilar byggda efter sommaren 2015 då byttes takluckan UMC samt listen på bagageluckan
Nästa steg är facelift uppenbart att se
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Vulgarsonic skrev:
Leo skrev:

Hej.
Ja såg länge den har radar nere under nosen (det indikerar att den har autopilot-hårdvara). Har den inte radarn hade jag personligen inte varit intresserad.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Nu har jag tagit leverans på Verdis tips pris 703222kr känner mig så sjukt nöjd :D och när B/M kommer om sex månader kommer det också kännas bra 8-)
B3E6CFBC-0BB1-4DE3-81DE-FDA81FC6558C.jpeg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Smutt skrev:
Nu har jag tagit leverans på Verdis tips pris 703222kr känner mig så sjukt nöjd :D och när B/M kommer om sex månader kommer det också kännas bra 8-)

Jämt och bra pris :lol:

Grattis till bilen. Är den fullt utrustad?

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:

Jämt och bra pris :lol:

Grattis till bilen. Är den fullt utrustad?
Tack :) den är svart och har halvvegan klädsel annars rubbet
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Kul!

Får jag någon lott att vinna en roadster på? ;)
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Kul!

Jag skickade in din kod men tydligen hade jag beställt tre dagar för tidigt, men jag ska nog fixa en lott åt dig som tack!
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Kul!

Jag skickade in din kod men tydligen hade jag beställt tre dagar för tidigt, men jag ska nog fixa en lott åt dig som tack!
Äsch. Chansen lär vara försvinnande liten. Fri SuC har jag redan så...
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Tesla model S 85D 2016 med praktiskt taget all utrustning utom barnstolarna i bagaget (oklart om den hade luftfjädring, kanske inte), svart och svart, 8200 mil. Någon har bjudit 575 500 kr, tillkommer förmedlingsavgift på 8 750 kr. Reservationspris ej uppnått... :roll:

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 25hk-33142

Tesla model S P85D 2015 med all utrustning inkl barnstolarna och 21" sommarhjul, silver och svart, 4100 mil. 579 500 kr bjudet + 10 000 kr förmedlingsavgift. Reservationspris ej uppnått.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 00hk-33119

Det är då inte många av de teslor som KVD auktionerar ut som kommer upp i reservationspriset....
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

Ni som har lite koll på vad begagnade Teslorna går för nuförtiden, vad tror ni jag får ut för min :

Modell S90D svartmetallic, prefacelift, helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten, AP1. Uthämtad 1 april 2016 (fyller alltså tre år imorgon). Gått 4000 mil, normalt slitage. Fri SuC under bilens livslängd.

Har vänt mig till diverse handlare på webben men inte fått nån värdering ännu. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret?

Tack på förhand :)
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

RobinG skrev:
Ni som har lite koll på vad begagnade Teslorna går för nuförtiden, vad tror ni jag får ut för min :

Modell S90D svartmetallic, prefacelift, helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten, AP1. Uthämtad 1 april 2016 (fyller alltså tre år imorgon). Gått 4000 mil, normalt slitage. Fri SuC under bilens livslängd.

Har vänt mig till diverse handlare på webben men inte fått nån värdering ännu. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret?

640-680 skulle jag gissa.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
RobinG skrev:

640-680 skulle jag gissa.
Visserligen mer mil på mätaren. men vägs upp av Facelift med 4 år/8000 mil garanti för 650k. Jag tror på betydligt mindre från handlarna.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E26GF131342

Skriv svar