Vagnskadeförsäkring Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Thilo
Teslaägare

Vagnskadeförsäkring Model 3?

Inlägg av Thilo »

Kan någon förklarar för mig om vagnskadeförsäkringen ingår i M3 leverans oavsett om jag tecknar med TryggHansa eller nån annan försäkring? Har inte hittat nånting om det i mina dokument från Tesla. Om VSG ingår behöver jag nog bara teckna halvförsäkring annars helförsäkring, eller?
Model 3 LR sedan mar 2019; Model S 70D aug 2015 - mar 2019
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Re: Vagnskadeförsäkring Model 3?

Inlägg av perre »

Thilo skrev:
Kan någon förklarar för mig om vagnskadeförsäkringen ingår i M3 leverans oavsett om jag tecknar med TryggHansa eller nån annan försäkring? Har inte hittat nånting om det i mina dokument från Tesla. Om VSG ingår behöver jag nog bara teckna halvförsäkring annars helförsäkring, eller?
Enligt min kontakt på TH så räcker det med deras halvförsäkring de första tre åren tills VSG går ut, då bör man uppgradera till helförsäkring om man vill behålla samma täckning.

Rätta mig gärna om jag har fel någon och bra att få bekräftat om jag förstått det hela rätt.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Vagnskadegaranti som följer med bilen har inget med vilket bolag du väljer att använda. Den kommer från TH. Det medföljer tre års försäkring så halvförsäkring från valfritt bolag räcker första tre åren, precis som för alla (?) andra bilar sålda på svenska marknaden.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare

Inlägg av Joohan »

För en företagsleasad bil så kan jag tipsa om OKQ8 backup försäkring.
Företagsvarianten av den täcker självrisken utöver 3000kr.
Men privatvarianten ersätter självrisk med max 3000kr så den är rätt värdelös.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Ett tips för att få ner självrisken vid skada som täcks av vagnskadeförsäkringen är OKQ8 Backup (gäller givetvis även vid skada som täcks av halvförsäkringen):

”Självriskersättning

Du kan få självriskersättning på upp till 3 000 kronor per skadetillfälle och för varje moment i försäkringen max två gånger per år.”

89kr per månad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare

Inlägg av JosefAlex »

Tesla tipsade mig om denna tilläggsförsäkring: https://www.non-stop.se/#/forsakringar

SJÄLVRISK­REDUCERING VID VAGNSKADE­GARANTI
Omfattas fordonet av fabrikants vagnskadegaranti ersätter NonStop den del av självrisken som överstiger 2 000 kr. (Momentet kan inte kombineras med ”kollision med djur” eller ”uppsåtlig skadegörelse”).

Kostar 899:-/år känns rätt vårt om nåt skulle hända, annars är ju självrisken på typ 11k ?!

Ersätter även självrisken på 1500:- för glassskada osv.
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Jag undrar samma sak. Vem är det egentligen som står för vagnskadegarantin? Hittar inte något i de PDFer jag fick vid leveransen. Har någon ringt och kollat?
Användarvisningsbild
Thilo
Teslaägare

Inlägg av Thilo »

oscfor skrev:
Vagnskadegaranti som följer med bilen har inget med vilket bolag du väljer att använda. Den kommer från TH. Det medföljer tre års försäkring så halvförsäkring från valfritt bolag räcker första tre åren, precis som för alla (?) andra bilar sålda på svenska marknaden.
Har du fått en skriftlig bekräftelse på detta? Med min första Tesla Model S fick jag ett garantibrev om VSG men inte nu med M3 som jag vet. Jag är från Tyskland och har fattat att det här med VSG som täcker skador på egen bil vid olyckor som ägaren förorskade själv är en svensk grej. Men vet inte om det är krav på det enligt lag? Om så är fallet behövs nog inget garantibrev, eller?
Användarvisningsbild
Thilo
Teslaägare

Inlägg av Thilo »

Skulle vara tacksam för nån som skulle kunna guida mig var jag hitta en skriftligt bekräftelse på VSG i dokumenten för min nya M3. Garantibrevet i mitt Tesla konto använder begreppet ”begränsat nybilsgaranti” och när man läser genom engelska texten så är det klart för mig att den gäller t.o.m. fyra år eller max 8000 mil men inkluderar inte skador på egen bil vid olyckor förorsakade av ägaren. Var finns VSG???
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

JosefAlex skrev:
Tesla tipsade mig om denna tilläggsförsäkring: https://www.non-stop.se/#/forsakringar

SJÄLVRISK­REDUCERING VID VAGNSKADE­GARANTI
Omfattas fordonet av fabrikants vagnskadegaranti ersätter NonStop den del av självrisken som överstiger 2 000 kr. (Momentet kan inte kombineras med ”kollision med djur” eller ”uppsåtlig skadegörelse”).

Kostar 899:-/år känns rätt vårt om nåt skulle hända, annars är ju självrisken på typ 11k ?!

Ersätter även självrisken på 1500:- för glassskada osv.
Vad man ska tänka på med dessa är att man inte alltid kan se dem som att de sänker självrisken till 2k. Om du får en skada som kostar 9 000 kr att fixa, och självrisken är på 12 000 menar de att du aldrig betalade någon självrisk, då det inte var försäkringen som betalade för skadan då du inte kom upp i självrisken, och de därmed inte betalar ut något. Så kolla villkoren!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Förstår inte riktigt varför folk måste ifrågasätta allt hela tiden. När man beställer en Tesla står det att den har treårig vagnskadegaranti. Vilket gällt sedan 2014. Då Protector, nu Trygg-Hansa.

Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

oscfor skrev:
Förstår inte riktigt varför folk måste ifrågasätta allt hela tiden. När man beställer en Tesla står det att den har treårig vagnskadegaranti. Vilket gällt sedan 2014. Då Protector, nu Trygg-Hansa.

Bild
Ifrågasätta och ifrågasätta, informationen på den sidan hade jag glömt, och det är ju viktigt att veta så att man kan köpa rätt försäkring. När jag pratade med Trygg-Hansa om alternativ till standarderbjudandet frågade de mig om det fanns vagnskadegaranti och bad mig dubbelkolla när jag sa att jag var ganska säker på det.

Vem som står för vagnskadegarantin förstår jag fortfarande inte, det finns ju inte med i dokumentet från Tesla, och är det Trygg-Hansa så verkar de själva inte veta om det. Men att det är någon tror jag på utifrån den skärmdumpen.
Philiph

Inlägg av Philiph »

Något som också är väldigt viktigt är hur stor självrisken är för VSG. Man vill ju veta vad det skulle kosta om man får en skada som man själv orsakat.
Användarvisningsbild
Thilo
Teslaägare

Inlägg av Thilo »

Tack för alla inlägg! Efter jag ringde till Tesla har jag fått tipps om att kolla i handskfacket. Där fanns beviset om treårigt vagnskadegaranti. Men som nämnt tidigare är självrisken rätt hög och ligger på 13750 kr inkl. moms.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Jag ringde idag och frågade eftersom If inte kunde se att det fanns någon vagnskadegaranti men hade mycket lägre premie än Trygg-Hansa under förutsättning att det fanns.

De surfade runt lite på hemsidan utan och hitta något och sa sen att jag skulle ha fått det vid leverans. Kollade just i handskfacket men där fanns inget.

Kan någon som har fått det ta en bild eller sammanfatta? Vem står för försäkringen? Täcks ny bil vid stor skada, eller krävs ytterligare försäkring för det?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Självrisk på 13000kr låter oerhört högt. Kör tjänstebil och det skulle vara ganska tråkigt om arbetsgivaren råkade ut för denna kostnad någon gång pga mänskliga faktorn

Är trygg hansas självrisk reducering någon bra eller sänker den bara självrisken från 13k till 10k?

Okq8 vekar ha en vettig lösning
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

13.000 i självrisk på en företagsbilförsäkring är inget speciellt anmärkningsvärt. Kostnaden är dessutom avdragsgill.

För en privatperson är det dock mycket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Ja i och för sig men inte så kul som anstälkd att företaget ska behöva ta sådan smäll. Med årlig premie på ca 1000kr för dessa tilläggs försäkringar så lönar sig dessa om man får en skada vart 10e år eller oftare. Dock var min arbetsgivare inte villig betala för en sådan försäkring.
Kolbackx

Inlägg av Kolbackx »

Arn skrev:
Ja i och för sig men inte så kul som anstälkd att företaget ska behöva ta sådan smäll. Med årlig premie på ca 1000kr för dessa tilläggs försäkringar så lönar sig dessa om man får en skada vart 10e år eller oftare. Dock var min arbetsgivare inte villig betala för en sådan försäkring.
Tänk på att dessa försäkringar som minskar självrisken endast faller ut om du kommer upp till det belopp där självrisk betalas! Dvs om du får en skada som kostar mindre än 13000 kronor så betalar du ingen självrisk (eftersom du då inte utnyttjar försäkringen) och då får du heller inte ut några pengar på din extraförsäkring...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kolbackx skrev:
Arn skrev:
Tänk på att dessa försäkringar som minskar självrisken endast faller ut om du kommer upp till det belopp där självrisk betalas! Dvs om du får en skada som kostar mindre än 13000 kronor så betalar du ingen självrisk (eftersom du då inte utnyttjar försäkringen) och då får du heller inte ut några pengar på din extraförsäkring...
Den där "åsikten" har jag sett på många ställen. Ännu har jag inte sett något villkor som säger att man inte får nyttja försäkringen om skadekostnaderna understiger självrisken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Kolbackx skrev:
Arn skrev:
Den där "åsikten" har jag sett på många ställen. Ännu har jag inte sett något villkor som säger att man inte får nyttja försäkringen om skadekostnaderna understiger självrisken.
Man får väl kolla med den försäkring man är intresserad av, och kolla noga vad de säger i villkoren. Jag använder OKQ8 Backup, och där är det olika på olika moment:
Vid räddningsskada på fordonet ersätter vi din självrisk eller din faktiska kostnad på räddningsförsäkringen, dock högst med 1500 kronor.
Alltså, man behöver inte komma upp i självrisken på detta moment, då faktiska kostnader ersätts.
Vid stöld eller stöldförsök av fordonet eller vid stöld av lös egendom ur fordonet ersätter vi din självrisk du får via hem-, fordon- eller företagsförsäkringen, dock högst med 1500 kronor.
Alltså ersätts självrisk, inte faktiska kostnader, på detta moment.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar