Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dragkrok

Inlägg av danni »

Jag har aldrig i hela mitt liv ens kommit på tanken att ha eller hyra en husvagn, och jag har aldrig haft båt heller, så jag har fnyst lite åt konceptet dragkrok. Men på min nuvarande bil har jag faktiskt för första gången det, och den har blivit använd ganska flitigt. I en flytt, vid otaliga resor till möbelställen och liknande (där det oftast finns gratis lånesläp!), till tippen, med mera. Det har varit bra att ha, men det är inget jag känner att jag kommer dö av att vara utan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Herr X skrev:
bladh skrev:
Såg i undersökningen som Tibor länkade till att det bara är 3% som skulle vilja dra husvagn med Tesla. Målgruppen för husvagnsfantaster och Tesla tycks inte se likadana ut.
Jag har haft dragkrok på alla mina bilar och känner mig handikappad utan sådan på Teslan. Har aldrig dragit en husvagn bakom bilen i hela mitt liv och heller aldrig åkt på husvagnssemester.
Däremot hyr jag släp ett tiotal gånger per år för att köra trädgårdsavfall till tippen, brädor om jag bygger något, växter om vi planterar i trädgården eller åkgräsklipparen till service.
Tror att gruppen "villaägare" har ungefär samma behov och känner igen sig i min beskrivning av dragkroksanvändande för icke-husvagnssemesterfirare.
+1
Villa + Tesla => 2:a bil med dragkrok
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Idag dök det upp ett paket från USA. Blir ett litet helgprojekt Bild
ImageUploadedByTapatalk1439914187.611538.jpg
Återkommer med en rapport när den är på plats.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Surfaren
elbilist

Dragkrok

Inlägg av Surfaren »

Min bilprovarvän återkopplade och skrev att det varierar lite från bil till bil om det går att regga med drag. Men normalt sett är det nej på elbilar.
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.
"De flesta" kanske innebär att vi kan slinka igenom med våra Teslor. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Min bilprovarvän återkopplade och skrev att det varierar lite från bil till bil om det går att regga med drag. Men normalt sett är det nej på elbilar.
För de flesta elbilar är det på detta sättet. Gemensamt för elmotorer är att de är känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen kraftigt om man skulle köra med släp. Då räckvidden redan är begränsad skulle detta säkert upplevas som en stor nackdel.
Det svaret gav oss inte så mycket :(
Att det är generellt nej för elbilar kan man ju förstå av den anledningen han nämner, men om Tesla själva släpper en dragkrok till sina bilar så måste ju situationen bli annorlunda. Då tar ju de ett producentansvar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Det svaret gav oss inte så mycket :(
Nej, tyvärr. Hans första kommentar var "jag får ta ditt regnr sen, verkar totalt flummigt det här med draget". Tydligen är det inte svart eller vitt utan en enda stor gråzon, men det låter aningen mörkt iaf som jag tolkar det. Kan ju hända att dom vägrar för befintliga bilar även om Tesla börjar klassa nyare Model S för dragkrok, med hänvisning till vad som helst.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Fast det där var ett märkligt svar. Det finns ju inga generella regler om huruvida elbilar får ha drag eller inte. Jag har drag på min PHEV och kan dra släp helt på eldrift utan problem. Räckvidden får väl var och en ta ansvar för på egen hand? Kort sagt är det väl upp till tillverkaren om de vill bestämma sig för att typgodkänna bilen för att ha drag, baserat på vad de tror om bilens förmågor och kundernas behov.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Surfaren skrev:
Att jag får kortare räckvidd ska berörda myndigheter vänligen ge f*n i :evil:
Det är upp till mig som användare att bedöma om jag kan acceptera den förkortade räckvidden eller inte.
Det är upp till tillverkaren att bedöma om deras elmotor kan hantera överbelastningen eller inte.
Bilprovningens bedömning borde endast bygga på om monteringen av dragkrok är säker eller ifall den riskerar att lossna vid belastning!
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Tibor och danni, jag håller helt med er. Men det var det svaret jag fick. Jag tror inte den som skrev det där tänkte på Tesla särskilt mycket heller. Det verkar omöjligt att få ett generellt svar, möjligen kan man få något mer exakt om man har en specifik bil att kolla upp. Jag får fråga igen när jag fått min bil och se om dom har ett klart svar på den.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mahulkp skrev:
Som nämnts tidigare. Det finns risk att garantin ryker om du har monterat dragkrok och får problem med batteri, DU eller något annat som kan påverkas på grund av ökad belastning eller själva monteringen (rost/oxidering t.ex.). En på Tesla Service Center i Mölndal meddelade mig att montera dragkrok räknas som sådan åtgärd som gör att garantin försvinner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Svenssons skrev:
mahulkp skrev:
Som nämnts tidigare. Det finns risk att garantin ryker om du har monterat dragkrok och får problem med batteri, DU eller något annat som kan påverkas på grund av ökad belastning eller själva monteringen (rost/oxidering t.ex.). En på Tesla Service Center i Mölndal meddelade mig att montera dragkrok räknas som sådan åtgärd som gör att garantin försvinner.
Jag är inte ett dugg orolig för garantin. Teslas (och alla andra biltillverkare för den delen) har naturligtvis en officiell hållning att minsta modifiering av bilen riskerar att påverka garantin.

Faktum är att Tesla Centers i USA har hjälpt till att monterat ett antal identiska Ecohitch åt Teslaägare innan de antog en striktare hållning kring tredje-partsprodukter. Det finns flera inlägg på TMC kring detta.

Bilen är ju inte typad för dragkrok men Ecohitch kan mycket väl monteras för att användas för ex. cykelhållare och liknande. I Danmark har nu fd Teslaanställda börjat montera Ecohitch såg jag i en annan tråd.
Model YP 2024
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Messade med en kompis som började jobba som bilprovare tidigare i år. (färska kunskaper från utbildningen)
Han skriver på frågan om eftermontering och godkännande:

"Helbilsgodkänd där inte dragkrok ingår. Glöm det"

Gav honom ett regnummer på en P85D och han kollade:

"Ser inget om nån maximal släpvikt. Då är den inte godkänd med släp"

Frågade om dom som redan finns kan godkännas i efterhand om Tesla Model S får nytt helbilsgodkännande. på det svarar han:

"Möjligt"

Så i nuläget är det nog bara att hoppas på att det händer nått i USA först och att de blir ändring i typgodkännandet i EU sen.

Frågade också om vad som händer om de får in en Tesla med dragkrok.. men han försvann offline innan så får väl det svaret senare. :)

Edit:
Han svarade att det troligen blir återställande alternativt regbes.
Men regbes skulle knappast godkännas, så det är nog rätt kört, just nu.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Surfaren skrev:
Att jag får kortare räckvidd ska berörda myndigheter vänligen ge f*n i :evil:
Det är upp till mig som användare att bedöma om jag kan acceptera den förkortade räckvidden eller inte.
Det är upp till tillverkaren att bedöma om deras elmotor kan hantera överbelastningen eller inte.
Bilprovningens bedömning borde endast bygga på om monteringen av dragkrok är säker eller ifall den riskerar att lossna vid belastning!
Bilprovningen i ärju inte en myndighet längre i Sverige, dessutom är det här ju ett uttalande från en person inget officiellt. Det hela handlar ju om att Tesla inte typat Model S med dragkrok, varken mer eller mindre. Kan ju hoppas på att när Model X kommer med drag så kanske Model S följer med. Personligen är jag enormt tveksam till att gamla Model S skulle omtypas med drag efter det också.

För övrigt har Bilprovningen, Besikta eller vad de nu blivit betydligt bättre sedan de konkurrents utsattes. Tidigare var det ofta den där typen av kommentarer, det vet du väl att då överhettar bilen bla, bla, bla.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
För övrigt har Bilprovningen, Besikta eller vad de nu blivit betydligt bättre sedan de konkurrents utsattes.
Du fiskar i grumliga vatten!!!
Detta handlar statliga tillgångar som sålts ut för att rika riskkapitalister ska kunna göra vinst! Skattebetalarnas pengar som blir vinst när Sverige säljs ut av patriarkatet, och hamnar i skatteparadis som Jersey.
Statliga verk levererar hög kvalitet och trygga tjänster i Sverige. Vi ska aldrig tumma på kvaliteten i bilprovningen! Lyckades jag reta upp dig? :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
För övrigt har Bilprovningen, Besikta eller vad de nu blivit betydligt bättre sedan de konkurrents utsattes.
Du fiskar i grumliga vatten!!!
Detta handlar statliga tillgångar som sålts ut för att rika riskkapitalister ska kunna göra vinst! Skattebetalarnas pengar som blir vinst när Sverige säljs ut av patriarkatet, och hamnar i skatteparadis som Jersey.
Statliga verk levererar hög kvalitet och trygga tjänster i Sverige. Vi ska aldrig tumma på kvaliteten i bilprovningen! Lyckades jag reta upp dig? :)
Ja för fan! Jörnsy och Görnsy heter det jö! :twisted:
Mycket bra info, joel80! Så långt det nu håller...
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Mahulkp funkar draget till en vanlig kulhandske? Man har väl 2" kula i staterna och 50mm i europa ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

jonas skrev:
Mahulkp funkar draget till en vanlig kulhandske? Man har väl 2" kula i staterna och 50mm i europa ?
2" är väl 50,4mm?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bladh skrev:
jonas skrev:
2" är väl 50,4mm?
Är inte en tum 25,4mm och två tum 50,8mm?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

2" är mer än 50.0mm iallafall ;-). Mätte på min gamla fossil och där är kulan strax under 50mm
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Jag köpte en svensk 50 mm kula och monterade få de amerikanska är lite för stora. . Ska försöka sammanfatta en rapport på monteringen inom kort.
Model YP 2024
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Blir det inte tråkigt att ha en Tesla med körförbud? ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Pontus skrev:
bladh skrev:
jonas skrev:
2" är väl 50,4mm?
Är inte en tum 25,4mm och två tum 50,8mm?
Helt rätt. Slarv-fel av mig.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

joel80 skrev:
Blir det inte tråkigt att ha en Tesla med körförbud? ;)
Vet inte, jag har inte körförbud på min Bild
Model YP 2024
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Jag återuppväcker denna tråd ... :) ... hoppas det är OK.

Som jag skrev i mitt första inlägg på detta forum är dragkrok viktigt för mig och helst vill jag ha en Model S.
Än så länge går inte denna kombination...

Men, jag hoppas att det snart blir verklighet, med tanke på att Model X får drag. Hoppas, hoppas, hoppas :D

Till min fråga ... är det någon som vet något, kanske har hört eller läst något, ett rykte, någon tweet .... jag tar alla halmstrån som finns :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

flaco skrev:
Till min fråga ... är det någon som vet något, kanske har hört eller läst något, ett rykte, någon tweet .... jag tar alla halmstrån som finns :)
Nej, absolut ingenting. Följer Tesla via en mängd olika fora och har inte hört ett pip från Tesla eller någon journalist kring detta.
Som jag förstått saken är det förhållandevis ovanligt med dragkrok på vanliga personbilar i USA - istället har de familjer med sådana behov en pickup i tillägg till sina "daily drivers". När det gäller dragkrok, är det nog faktiskt så att vi i Skandinaven sticker ut - den engelskspråkiga Wikipedia-sida som handlar om dragkrokar lyfter särskilt fram den höga installationsgraden av dragkrokar i Skandinavien: https://en.wikipedia.org/wiki/Tow_hitch.

Om inte vi i Skandinavien ligger på Tesla om att vi vill ha dragkroksmöjlighet till Model S så kommer därför sannolikt Tesla inte att fokusera på detta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar