UMC max laddström

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

UMC max laddström

Inlägg av Oskobe »

Min UMC verkar ladda max 8 A via Schuko. Har det alltid varit sådan begränsning?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: UMC max laddström

Inlägg av e5m1r »

Det är bilen som sätter limit inte UMC
( UMC kan sätta ner strömmen eller om bilen även sköter detta ? Om spänningen börjar sjunka när Ampere ökar )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: UMC max laddström

Inlägg av bat »

Har du en förlängningssladd kan den sänkas också.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7954
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: UMC max laddström

Inlägg av TiborBlomhall »

Nya UMC till Model 3 drar max 8A från vägguttag. Man måste använda blåa CEE uttaget för att kunna ladda med 16A.

(glöm inte anmäla dig som Teslaägare på http://teslaclubsweden.se/forum/ucp.php?mode=elreg )
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8130
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: UMC max laddström

Inlägg av fth »

Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: UMC max laddström

Inlägg av e5m1r »

fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Den är nog billigare att tillverka + att man undviker rubriker
Man måste ha bra uttag för att dra 13 från Schuko, själv kör jag inte mer än 10
Sen kan man tycka att de borde ha valet uppgraderad UMC vid nyköp för dem som vill ha den gamla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7954
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: UMC max laddström

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla vill du ska montera deras laddbox hemma.

Ute på resa passar 8A bättre, du slipper problem med säkringar. Många vägguttag sitter på 10A säkringar, som går om du försöker dra 13A men funkar med 8. Med 8A kan du tom ha andra grejer på samma säkring.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: UMC max laddström

Inlägg av Elof »

Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10713
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: UMC max laddström

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2670
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: UMC max laddström

Inlägg av frippe »

Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: UMC max laddström

Inlägg av Jjonas »

Tror det är bra att den begränsar till 8a på schuko nu när den stora massan börjar ladda här och där. Tror att förståelsen för riskerna är högre här än där ute.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10713
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: UMC max laddström

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles själv ;) Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).

Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: UMC max laddström

Inlägg av helix »

Enligt Teslas hemsida så ska UMC till Model 3 klara 13A på Schuko och 16A på blå kontakt.
umc.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8130
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: UMC max laddström

Inlägg av fth »

För en Model 3 är 8A kanske hyfsat ok, men inte för en X, det är ju bara 7-8km/h.

Jag har bara schuko tillgängligt i mitt garage (lägenhet), laddplatserna är dessutom begränsade till 8 timmar med p-skiva, skulle jag bara ha möjlighet att ladda 8A så skulle det inte vara särskilt praktiskt.

Säkerhetsaspekten är förstås viktig, men jag tror att det här får motsatt effekt, när andra i samma situation (med kanske lite mindre elsäkerhets-/elbilserfarenhet) inser att dom kan använda en CEE/schuko-adapter och ösa på 16A så kan det bli problem på riktigt...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8130
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: UMC max laddström

Inlägg av fth »

helix skrev:
Enligt Teslas hemsida så ska UMC till Model 3 klara 13A på Schuko och 16A på blå kontakt.
Ja, den här tråden var första gången jag hörde talas om 8A begränsning, vad är det som gäller egentligen?

Lite olika bud, vissa säger ju att dom laddar med 10A med sin nya UMC?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: UMC max laddström

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
frippe skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles själv ;) Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).

Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8130
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: UMC max laddström

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.
Håller helt med, sannolikheten att det blir en "riktig" installation är väl iofs mycket högre om man sätter upp en WC.

UMCn går ju att plugga i vilket gammalt sunkigt schuko-uttag som helst. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7954
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: UMC max laddström

Inlägg av TiborBlomhall »

Elof skrev:
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i din ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8130
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: UMC max laddström

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Elof skrev:
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i din ;)
Vilken enorm källa till förvirring det här kommer att bli, det känns inte som Tesla tänkt igenom detta...

Hur är det med Norge, funkar alla nya UMC där, eller måste man som förut ha en norsk UMC för att det skall funka?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10713
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: UMC max laddström

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
Elof skrev:
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i din ;)
13A för mig också visade det sig idag vid första användning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10713
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: UMC max laddström

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Legato skrev:
frippe skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar. :?

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?

/fth
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.

Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.

Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles själv ;) Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).

Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.
Sedan fixen gjordes på WC så tycker jag den verkar extremt stabil. Sen verkar de iofs förbättrat UMCn också... :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar