UMC max laddström
Moderator: Redaktion
Re: UMC max laddström
Det är bilen som sätter limit inte UMC
( UMC kan sätta ner strömmen eller om bilen även sköter detta ? Om spänningen börjar sjunka när Ampere ökar )
( UMC kan sätta ner strömmen eller om bilen även sköter detta ? Om spänningen börjar sjunka när Ampere ökar )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7954
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: UMC max laddström
Nya UMC till Model 3 drar max 8A från vägguttag. Man måste använda blåa CEE uttaget för att kunna ladda med 16A.
(glöm inte anmäla dig som Teslaägare på http://teslaclubsweden.se/forum/ucp.php?mode=elreg )
(glöm inte anmäla dig som Teslaägare på http://teslaclubsweden.se/forum/ucp.php?mode=elreg )
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: UMC max laddström
Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth

Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: UMC max laddström
Den är nog billigare att tillverka + att man undviker rubrikerfth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Man måste ha bra uttag för att dra 13 från Schuko, själv kör jag inte mer än 10
Sen kan man tycka att de borde ha valet uppgraderad UMC vid nyköp för dem som vill ha den gamla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7954
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: UMC max laddström
Tesla vill du ska montera deras laddbox hemma.
Ute på resa passar 8A bättre, du slipper problem med säkringar. Många vägguttag sitter på 10A säkringar, som går om du försöker dra 13A men funkar med 8. Med 8A kan du tom ha andra grejer på samma säkring.
Ute på resa passar 8A bättre, du slipper problem med säkringar. Många vägguttag sitter på 10A säkringar, som går om du försöker dra 13A men funkar med 8. Med 8A kan du tom ha andra grejer på samma säkring.
Re: UMC max laddström
Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Re: UMC max laddström
Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: UMC max laddström
Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.
Model Y LR.
Model S70D
Re: UMC max laddström
Tror det är bra att den begränsar till 8a på schuko nu när den stora massan börjar ladda här och där. Tror att förståelsen för riskerna är högre här än där ute.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: UMC max laddström
OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles självfrippe skrev:Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.

Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: UMC max laddström
Enligt Teslas hemsida så ska UMC till Model 3 klara 13A på Schuko och 16A på blå kontakt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: UMC max laddström
För en Model 3 är 8A kanske hyfsat ok, men inte för en X, det är ju bara 7-8km/h.
Jag har bara schuko tillgängligt i mitt garage (lägenhet), laddplatserna är dessutom begränsade till 8 timmar med p-skiva, skulle jag bara ha möjlighet att ladda 8A så skulle det inte vara särskilt praktiskt.
Säkerhetsaspekten är förstås viktig, men jag tror att det här får motsatt effekt, när andra i samma situation (med kanske lite mindre elsäkerhets-/elbilserfarenhet) inser att dom kan använda en CEE/schuko-adapter och ösa på 16A så kan det bli problem på riktigt...
/fth
Jag har bara schuko tillgängligt i mitt garage (lägenhet), laddplatserna är dessutom begränsade till 8 timmar med p-skiva, skulle jag bara ha möjlighet att ladda 8A så skulle det inte vara särskilt praktiskt.
Säkerhetsaspekten är förstås viktig, men jag tror att det här får motsatt effekt, när andra i samma situation (med kanske lite mindre elsäkerhets-/elbilserfarenhet) inser att dom kan använda en CEE/schuko-adapter och ösa på 16A så kan det bli problem på riktigt...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: UMC max laddström
Ja, den här tråden var första gången jag hörde talas om 8A begränsning, vad är det som gäller egentligen?helix skrev:Enligt Teslas hemsida så ska UMC till Model 3 klara 13A på Schuko och 16A på blå kontakt.
Lite olika bud, vissa säger ju att dom laddar med 10A med sin nya UMC?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: UMC max laddström
Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.Legato skrev:OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles självfrippe skrev:Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).
Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: UMC max laddström
Håller helt med, sannolikheten att det blir en "riktig" installation är väl iofs mycket högre om man sätter upp en WC.Gustafsson skrev:Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.
UMCn går ju att plugga i vilket gammalt sunkigt schuko-uttag som helst.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7954
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: UMC max laddström
Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i dinElof skrev:Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.

- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8130
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: UMC max laddström
Vilken enorm källa till förvirring det här kommer att bli, det känns inte som Tesla tänkt igenom detta...TiborBlomhall skrev:Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i dinElof skrev:Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
Hur är det med Norge, funkar alla nya UMC där, eller måste man som förut ha en norsk UMC för att det skall funka?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: UMC max laddström
13A för mig också visade det sig idag vid första användning.TiborBlomhall skrev:Tesla hade precis bytt UMC när leveranserna till Europa började. Vissa bilar levereras med 13A UMC vissa med 8A. Håll hårt i dinElof skrev:Med min UMC, som följde med 3:an går det att ladda med åtminstone 10A. Har inte vågat prova med 13.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: UMC max laddström
Sedan fixen gjordes på WC så tycker jag den verkar extremt stabil. Sen verkar de iofs förbättrat UMCn också...Gustafsson skrev:Kört trefas 13 A med UMC i alla väder i fyra år. Funkar förträffligt bra. Har dock monterat min WC nu (fortf 13 A) och det är ju lite smidigare ändå. Tror knappast att WC är mer pålitlig än UMC.Legato skrev:OK. Fast om du använder UMC som ersättare till laddbox så är du nog del av svaret alldeles självfrippe skrev:Ja, varje natt kör vi trefas med vår UMC hemma. Vi har ingen laddbox så den lösningen i ett trefasuttag är perfekt.Legato skrev:Kör ni ofta trefas med UMC? Personligen har jag aldrig någonsin gjort det. Tycker det är väldigt mycket oftare man har nytta av sin typ 2 kabel.fth skrev:Nya UMC verkar ju vara en kalkon, ingen trefas och bara 8A via schuko? Den skulle iaf för mig vara helt oanvändbar.![]()
Man undrar varför Tesla har försämrat den så pass mycket, vill dom inte att man ska använda den alls?
/fth
Tycker sällan man vågar köra UMCn på 13 ampere. Blir oftast 10-11a för min del. Då laddar ju en X klart långsammare än en trea gör på 8a. Så användbar tycker jag definitivt den är trots allt.
Har även använt UMC med enbart 8A på resa eller vi sommarstället, ger tillräckligt för att efter lite tid ha gott om kräm i batteriet.
Så tycker UMC även med enbart 8A är väldigt användbar. 13A har jag inte vågat testa i ett schukouttag.Det är ju inte avsikten med UMC, den är ju inte ens garanterad att klara väta (vilket jag däremot tycker är märkligt).
Håller helt med om att 8a är användbart dock, framförallt på en trea.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021