Standard ljudsystem vs ultra hi-fi

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daoops

Re: Standard ljudsystem vs ultra hi-fi

Inlägg av Daoops »

I ultra hifi går reglagen till 11 (sett filmen om Spinal Tap? :)), du har bas, mellanregister och diskant att ställa in. Och en liten boll typ du drar över skärmen som anger vart ljudet skall centreras, som anpassar volymen individuellt på dom olika högtalarna åt dig.

Skulle tro att det är samma i standard, men nån kanske kan fylla på här?
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Daoops skrev:
I ultra hifi går reglagen till 11 (sett filmen om Spinal Tap? :)), du har bas, mellanregister och diskant att ställa in. Och en liten boll typ du drar över skärmen som anger vart ljudet skall centreras, som anpassar volymen individuellt på dom olika högtalarna åt dig.

Skulle tro att det är samma i standard, men nån kanske kan fylla på här?
Samma i standard
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Hmm...
Kan det vara så att det finns totalt 3 olika stereosystem?
Standard
HiFi 1 (innan prisökning)
HiFi 2 (efter prisökning)

Har nämligen ett svagt minne av att beskrivningen av systemet skiljde markant före och efter prishöjningen.
Någon annan som minns?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det låter ju faktiskt ganska rimligt. Inget att backa upp det med dock.
Användarvisningsbild
ziggy
Teslaägare

Inlägg av ziggy »

Kan man efterbeställa ultra HIFI av Tesla eller är det enbart möjligt vid tillverkning?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

det är ingen skillnad på ultra före och efter prishöjningen. subben och fler högtalare gör stor skillnad i ljudbilden. och nej man skall inte provlyssna med radio... ultra spelar riktigt bra som jag sagt tidigare. Nej inte som min Marantz i finlyssnarrummet men för bilstereo riktigt bra. ja den behöver ställas om lite i ljudbilden för bästa ljud men det gör man på 1 minut.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tesla verkar kunna eftermontera det mesta men ofta ganska dyrt...
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:
det är ingen skillnad på ultra före och efter prishöjningen. subben och fler högtalare gör stor skillnad i ljudbilden. och nej man skall inte provlyssna med radio... ultra spelar riktigt bra som jag sagt tidigare. Nej inte som min Marantz i finlyssnarrummet men för bilstereo riktigt bra. ja den behöver ställas om lite i ljudbilden för bästa ljud men det gör man på 1 minut.
Hur anser du att inställningen ska vara?
Lägg gärna ut foto.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

skall dela min inställning... postar det senast Måndag. sjukt mycket i helgen. Ljud är väldigt personligt, har ändrat ganska mycket men skulle inte säga att det är den perfekta inställningen då,det är mina öron och inte mätinstrument. men skall posta vad mina öron säger senast. måmdag. Med ultra alltså.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:
skall dela min inställning... postar det senast Måndag. sjukt mycket i helgen. Ljud är väldigt personligt, har ändrat ganska mycket men skulle inte säga att det är den perfekta inställningen då,det är mina öron och inte mätinstrument. men skall posta vad mina öron säger senast. måmdag. Med ultra alltså.
Toppen!
Det förstår jag också, men det är intressant att jämföra. Jag har också Ultra, dock inte panorama vilket kan göra skillnad på ljudet.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

jag har inte perfekt gehör. men skall dela min inställning. vore kul att få se andras också och testa lite. troligen finns det folk med bättre öron.. ;-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Som alltid med musikåtergivning så är det källan som har den största betydelsen. Vinylskivan (endast överträffad av "mastertape") är ju lite besvärlig i bilen och CD är ju inte gångbar längre så vad använder ni för källa? Inte USB med MP3-filer hoppas jag... Att köra musik från telefon eller Ipod eller dylikt kan ju aldrig ge musiken en rättvis chans. Då hjälper det inte vad man än stoppar in efteråt i form av ljudvrängare och dussintals högtalare. Man kan aldrig förbättra ursprungsmaterialet. Därför ar det så bra att Tesla inte har byggt fossilbilar förut. De har ingen begränsning i ursprunget...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

USB med lossless flac borde väl ge hyfsad källa. Helst med original från bra mastrad SACD då.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Är inte FLAC bara ett bättre komprimeringssystem? Känns ändå som om musiken kommer till korta... SACD är väl ok men hur stora filer blir det på en sticka?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare

Inlägg av Matsson »

En annan ljudfråga - har standardsystemet och tycker att det ser ut som det sitter högtalare nedanför fönstret i bakluckan men det kommer inget ljud där? Ska det göra det eller ser det bara ut som det sitter högtalare där...??? Någon som vet?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kan någon beskriva skillnaderna mellan standard ljud och ultra? På deras hemsida står specat vad ultra innehåller men vad finns i standardpaketet?
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Matsson skrev:
En annan ljudfråga - har standardsystemet och tycker att det ser ut som det sitter högtalare nedanför fönstret i bakluckan men det kommer inget ljud där? Ska det göra det eller ser det bara ut som det sitter högtalare där...??? Någon som vet?
Dom går kanske att koppla in? :)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

lator skrev:
Är inte FLAC bara ett bättre komprimeringssystem? Känns ändå som om musiken kommer till korta... SACD är väl ok men hur stora filer blir det på en sticka?
Ja och nej. Flac har fördelen att man kan komprimera ljudet lossless. Dvs man kan få tillbaka ljudet exakt ner på minsta bit. Ungefär som när man zippar en fil på datorn så kan man sen få tillbaka ursprungsfilen.
Så lossless flac från sacd borde ge bästa resultat. Men har för mig att teslan bara klarar tvåkanalsfiler så nermixning måste ske om ursprunget är multikanal.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

mina högst personliga inställningar. Lyssnar på väldigt blandad musik. Har Ultra. Kör mest Spotify högsta bitrate och BT (som minskar kvalitet vs tex USB).

Bass: +5,0, Mid: +1,0, Treble: +0,5, Dolby: Off, Fade: 9 (rear)

Inte testat så mycket med mid och treble men tycker det fungerar bra.,Gärna förslag som jag kan testa om någon funnit bättre inställningar för allätare...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

skulle inte vilja vara utan subben... Som sagt tidigare tycker jag ljudet är riktigt bra i model S.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

standard har sju högtalare ingen sub. Ultra har 12 högtalare och sub liksom tunade codecs för bilen (beroende på taklucka, tyg eller läder etc). Ljud och bild nedan gillade Ultra... samma med tidningen M3 som höjde ljudet till skyarna. Jag säger bara att Ultra är bra och värt pengarna. ;/)

http://www.ljudochbild.se/test/tesla-model-s-p85

För övrigt är det samma hårdvara sedan 2013. Massa rykten om nyheter men så är inte fallet. Någon påstod att det är bättre högtalare i Ultra men skulle gissa att det är samma för de högtalarna som är gemensamma...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

skall erkänna att jag inte provat WMA lossless eller FLAC så misstänker att jag kan bli ännu mer imponerad... dock lite jobbigt då jag inte längre köper musik... Kör Spotify och Xbox Music. Nej piratkopierar inte musik då det inte är min grej. Men får väl ta någon gammal CD och komvertera till WMA losless eller FLAC och prova... ;-)
Användarvisningsbild
Tosh
Teslaägare

Inlägg av Tosh »

Tysk tidning har testat Teslas ultra hi-fi mot Audi A7 B&O. Tesla vinner!!!

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag beställde givetvis med Ultra igen. På min p85+ var priset bara 9500 SEK i September 2013 men prisstrukturen var annorlunda då. Bilarna kostade mer i grunden och mer ingick och färre tillval. Men även med dagens pris så är det ett givet tillval för mig. Skulle inte klarsr mig utan subben och sedan ger nog de extra högtalarna kite extra ljud.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tosh skrev:
Tysk tidning har testat Teslas ultra hi-fi mot Audi A7 B&O. Tesla vinner!!!

Det var klart jämnt test men Audin förlorade tre poäng på det höga priset annars hade det blivit oavgjort.
Skriv svar