Med min begränsade tid som Tesla ägare ( 2,5 veckor) upptäcker man nya saker hela tiden. En sak som jag lärde mig idag, men som säkert är självklart föra alla med längre erfarenhet, är att man kan köra Teslan inte bara utan nyckel men också utan den lilla svarta Teslabilen i fickan.
I morse när jag åkte till jobbet bytte jag jackan jag hade på mig till en kavaj precis innan jag skulle åka (stod bredvid bilen). Jag hade Tesla sändaren i jackfickan och min fru tog in jackan medans jag kunde åka iväg utan denna lilla tingest i bilen?
Det kan vara bra att känna till detta då bilen naturligtvis vägrade att släppa in mig när jag skulle hem från jobbet och min fru fick vackert komma med sändaren så jag kunde ta mig hem - good to know!
Ny betydelse av nyckellös
Moderator: Redaktion
Re: Ny betydelse av nyckellös
De värsta vore nog om du tapa den när du sätter dig, och sen kör över den med bakjulet..
(Som worst case senario)
(Som worst case senario)
man har ju två nycklar... så ännu värre vore att tappa och backa över båda... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- lator
- Teslaägare
Jag har konstaterat att detta lilla problem finns även hos andra elbilar. Jag testade i en Leaf att avsiktligt åka iväg utan "nyckel" i bilen och det fungerar hur bra som helst tills man stänger av bilen. Då står man där "med skägget i brevlådan".
Det borde inte vara så svårt att se till att bilen varnar föraren omgående då den känner av att "nyckeln" fattas alternativt att den helt enkelt stänger av vissa funktioner efter typ 50 meter. Tänk er att packa in familjen och ge sig iväg till stugan 30 mil bort och där upptäcka att "nyckeln" ramlade ur fickan hemma på parkeringen... Då finns det ingen fru att ringa till!
Det borde inte vara så svårt att se till att bilen varnar föraren omgående då den känner av att "nyckeln" fattas alternativt att den helt enkelt stänger av vissa funktioner efter typ 50 meter. Tänk er att packa in familjen och ge sig iväg till stugan 30 mil bort och där upptäcka att "nyckeln" ramlade ur fickan hemma på parkeringen... Då finns det ingen fru att ringa till!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

jag vet en vän som hade sin nyckel i träningsväskan som lades i bagaget. lyclades låsa in den då bilen låste sig automagiskt. En BMW 5-serie.
Tesla går att köra iväg utan nyckeln men det sägs att den skall varna att ingen nyckel är i bilen? något popup meddelande?
Tesla går att köra iväg utan nyckeln men det sägs att den skall varna att ingen nyckel är i bilen? något popup meddelande?
På BMW så är det billigaste att slå sönder en ruta med fönsterhissar ( om man står mitt ute i skogen 25 mil hemifrån)hybris skrev:jag vet en vän som hade sin nyckel i träningsväskan som lades i bagaget. lyclades låsa in den då bilen låste sig automagiskt. En BMW 5-serie.
Anar vi att det är erfarenhetens röst som talar?Sofie skrev:På BMW så är det billigaste att slå sönder en ruta med fönsterhissar ( om man står mitt ute i skogen 25 mil hemifrån)hybris skrev:jag vet en vän som hade sin nyckel i träningsväskan som lades i bagaget. lyclades låsa in den då bilen låste sig automagiskt. En BMW 5-serie.

Nu förstår jag inte vad du menar...