En ny S100D standard range med motsvarande spec kostar 938K före bonus. Det är alltså 131K skillnad och då skiljer bara batteristorleken om jag fattat rätt. Det kan helt klart vara prisvärt tycker jag, förutsatt så klart att man gillar färgen, vill ha den utrustning som den har och inte behöver större batteri.Klintan skrev:Billigaste nya Model S kostar 807000 kr - bonus inkl EAP, den är inte tagen i trafik, oregistrerad. Rätt prisvärd? Är det 0,25% ränta på denna?
Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Bra pris absolut, men en viktig skillnad är också att det är.350 voltsbatteri. Dvs 12,5% långsammare laddning på SUC.juristen skrev:En ny S100D standard range med motsvarande spec kostar 938K före bonus. Det är alltså 131K skillnad och då skiljer bara batteristorleken om jag fattat rätt. Det kan helt klart vara prisvärt tycker jag, förutsatt så klart att man gillar färgen, vill ha den utrustning som den har och inte behöver större batteri.Klintan skrev:Billigaste nya Model S kostar 807000 kr - bonus inkl EAP, den är inte tagen i trafik, oregistrerad. Rätt prisvärd? Är det 0,25% ränta på denna?
En fördel är dock att bilen blir avsevärt lättare och smidigare!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Splitter ny 75D för 700.496kr. Alltså 640k efter miljöbonus!
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Köp den om du vill. Jag hade aldrig gjort det med tanke på vad nya kostar.erikskol skrev:I trafik 15-12-18 dvs 3,3 år gammal m få mil...
Hur kan man va säker att man får supermiljöbilspremien?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Man får höra med Tesla, eller så kollar man här: https://biluppgifter.se/fordon/5YJSA7E2 ... -anchor-v2Smutt skrev:Hur kan man va säker att man får supermiljöbilspremien?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hur hittade du den? I min lista är 807"-bilen fortfarande billigast.helix skrev:Splitter ny 75D för 700.496kr. Alltså 640k efter miljöbonus!
YOLO!
Elbilist sedan 2014
Jag förväntar mig fritt fall på begagnatmarknaden nu i 1-2 månader. Priserna anpassas till nya nypriser och det pumpas ut nya Model 3 på marknaden som ersätter befintliga Model S, vilka kommer ut på marknaden som begagnade. Nya Model 3 konkurrerar dessutom prismässigt med begagnade Model S. När sedan Model 3 SR börjar säljas i Sverige kommer nästa prisfall.
Jag vill ha en Tesla NU, eller igår, men smartast för mig som tänker begagnat är att avvakta.
Jag vill ha en Tesla NU, eller igår, men smartast för mig som tänker begagnat är att avvakta.
Problemet med att avvakta är dock att man inte får köra Tesla medans man väntarjuristen skrev:Jag förväntar mig fritt fall på begagnatmarknaden nu i 1-2 månader. Priserna anpassas till nya nypriser och det pumpas ut nya Model 3 på marknaden som ersätter befintliga Model S, vilka kommer ut på marknaden som begagnade. Nya Model 3 konkurrerar dessutom prismässigt med begagnade Model S. När sedan Model 3 SR börjar säljas i Sverige kommer nästa prisfall.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Stort Grattis!!!Klintan skrev:Hur hittade du den? I min lista är 807"-bilen fortfarande billigast.helix skrev:Splitter ny 75D för 700.496kr. Alltså 640k efter miljöbonus!
YOLO!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Snygg fångst!Klintan skrev:Hur hittade du den? I min lista är 807"-bilen fortfarande billigast.helix skrev:Splitter ny 75D för 700.496kr. Alltså 640k efter miljöbonus!
YOLO!

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Är helt med på det!bylund skrev:Problemet med att avvakta är dock att man inte får köra Tesla medans man väntarjuristen skrev:Jag förväntar mig fritt fall på begagnatmarknaden nu i 1-2 månader. Priserna anpassas till nya nypriser och det pumpas ut nya Model 3 på marknaden som ersätter befintliga Model S, vilka kommer ut på marknaden som begagnade. Nya Model 3 konkurrerar dessutom prismässigt med begagnade Model S. När sedan Model 3 SR börjar säljas i Sverige kommer nästa prisfall.

Eller så blir det en stor efterfrågeboost när Model 3 börjar rulla på vägarna och de nöjda ägarna "sprider ordet"... Väldigt svårt att spekulera i framtida begagnatpriser, personligen skulle jag säga att det största misstaget är att inte köpa bumsjuristen skrev:Är helt med på det!bylund skrev:Problemet med att avvakta är dock att man inte får köra Tesla medans man väntarjuristen skrev:Jag förväntar mig fritt fall på begagnatmarknaden nu i 1-2 månader. Priserna anpassas till nya nypriser och det pumpas ut nya Model 3 på marknaden som ersätter befintliga Model S, vilka kommer ut på marknaden som begagnade. Nya Model 3 konkurrerar dessutom prismässigt med begagnade Model S. När sedan Model 3 SR börjar säljas i Sverige kommer nästa prisfall.
Jag vill ha en Tesla NU, eller igår, men smartast för mig som tänker begagnat är att avvakta.Det vore bra och smart ekonomiskt om jag kunde hålla mig till marknaden punkterats av Model 3 SR, men det är ju bra långt dit ändå...
Det är dock svårt att resonera sig förbi argumentet att det finns 50-100K att spara på att vänta ett drygt halvår. Men vi får se hur det går, det är mycket som påverkar.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Och att inte sälja ev fossiltraktor så fort som möjligt, i morgon kan hela andrahandsvärdet vara borta!
Nej, man vet aldrig. Fast det är ändå rätt säkert att Model 3 SR(+) kommer om ett halvår för nånstans 480K minus bonus så det sämsta som kan hända om jag avvaktar tills dess är att jag kan köpa en ny Model 3 för samma pengar som den billigaste begagnade Model S idag. Men jag har svårt att tro att en model S 85 årsmodell 2013-2014 går att sälja för mer än vad en ny model 3 SR+ kostar den dagen man kan välja.Legato skrev:Eller så blir det en stor efterfrågeboost när Model 3 börjar rulla på vägarna och de nöjda ägarna "sprider ordet"... Väldigt svårt att spekulera i framtida begagnatpriser, personligen skulle jag säga att det största misstaget är att inte köpa bumsjuristen skrev:Är helt med på det!bylund skrev:Problemet med att avvakta är dock att man inte får köra Tesla medans man väntarjuristen skrev:Jag förväntar mig fritt fall på begagnatmarknaden nu i 1-2 månader. Priserna anpassas till nya nypriser och det pumpas ut nya Model 3 på marknaden som ersätter befintliga Model S, vilka kommer ut på marknaden som begagnade. Nya Model 3 konkurrerar dessutom prismässigt med begagnade Model S. När sedan Model 3 SR börjar säljas i Sverige kommer nästa prisfall.
Jag vill ha en Tesla NU, eller igår, men smartast för mig som tänker begagnat är att avvakta.Det vore bra och smart ekonomiskt om jag kunde hålla mig till marknaden punkterats av Model 3 SR, men det är ju bra långt dit ändå...
Det är dock svårt att resonera sig förbi argumentet att det finns 50-100K att spara på att vänta ett drygt halvår. Men vi får se hur det går, det är mycket som påverkar.
Det är det enda jag ångrar, att jag inte köpte Tesla tidigare...
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
I natt har dom sänkt priserna på lagerbilarna igen. Undra varför med tanke på att en prisökning kommer imorrn.
Min säljare sa dock att det blir en ”global average” vilket innebär att priserna kan komma att sänkas.
Min säljare sa dock att det blir en ”global average” vilket innebär att priserna kan komma att sänkas.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag vet inte om jag håller med om uttryck som "punkterad marknad" och "fritt fall på priserna" (potentiella köpare just nu vill såklart se det så
)
men visst håller jag med om att begagnat-priserna ligger (och har legat så länge) lite väl högt, jag tänkte ju själv köpa en S85D från 2015 nu tex
och tyckte kanske att det var lite saftigt pris ibland (eller eg kikade jag även på P85D också)...
Men som jag skrev tidigare så tänker inte jag lägga mig lika högt på min "gamla" bil, även om jag självklart låter högsta bud gälla, men 400tkr kommer jag att nöja med
om ingen bjuder över det.

men visst håller jag med om att begagnat-priserna ligger (och har legat så länge) lite väl högt, jag tänkte ju själv köpa en S85D från 2015 nu tex
och tyckte kanske att det var lite saftigt pris ibland (eller eg kikade jag även på P85D också)...
Men som jag skrev tidigare så tänker inte jag lägga mig lika högt på min "gamla" bil, även om jag självklart låter högsta bud gälla, men 400tkr kommer jag att nöja med
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Teslas begagnatutbud sjunker lite för varje dag/vecka de står, ner till en miniminivå. Det är inget nytt.SolnaGnagarn skrev:I natt har dom sänkt priserna på lagerbilarna igen. Undra varför med tanke på att en prisökning kommer imorrn.
Mailade lite med Stefan på Shiftgear. Han hade sålt 3s & 3x efter sänkningen och han tyckte det var väldigt liten skillnad på de mindre dyra Teslorna medan de dyraste såklart påverkats ordentligt.Bjelke skrev:Jag vet inte om jag håller med om uttryck som "punkterad marknad" och "fritt fall på priserna" (potentiella köpare just nu vill såklart se det så)
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jo jag vet men det känns som att sänkningen har varit ganska hög sista veckan. Detta är ju alltså nya lagerbilar.Jeppe_E skrev:Teslas begagnatutbud sjunker lite för varje dag/vecka de står, ner till en miniminivå. Det är inget nytt.SolnaGnagarn skrev:I natt har dom sänkt priserna på lagerbilarna igen. Undra varför med tanke på att en prisökning kommer imorrn.
De som köper en 4 år gammal Tesla för över 600 tkr när man kan få en helt ny för 100 tkr till är dåligt informerade. Priserna borde rasa men de har inte gjort det än av nån anledning. Ska bli spännande att se hur stor prishöjningen blir imorgon.Bjelke skrev:Jag vet inte om jag håller med om uttryck som "punkterad marknad" och "fritt fall på priserna" (potentiella köpare just nu vill såklart se det så)
Någon som reflekterat över vad mycket högre andrahandsvärde vi har i Sverige vs USA?
Den "magiska gränsen" för en Model S är fortfarande 500k. Under det priset säljs Model S väldigt sällan från Tesla Sverige.
I USA skulle jag säga att motsvarande nivå är $30.000...
500k/30k = 16,7
På en ny S Standard så har vi
888k/79k = 11,2
Baserat på denna enkla jämförelse så skulle begagnatpriserna i Sverige ligga 16,7 / 11,2 = 49% högre i Sverige...
Givetvis ger inte detta hela bilden, men ändå intressant att skillnaden är så stor tycker jag.
Den "magiska gränsen" för en Model S är fortfarande 500k. Under det priset säljs Model S väldigt sällan från Tesla Sverige.
500k/30k = 16,7
888k/79k = 11,2
Baserat på denna enkla jämförelse så skulle begagnatpriserna i Sverige ligga 16,7 / 11,2 = 49% högre i Sverige...
Givetvis ger inte detta hela bilden, men ändå intressant att skillnaden är så stor tycker jag.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag tror att en del av den sanningen ligger i att MX och MS ofta är företagsbilar i Sverige och då är det inte lika priskänsligt. Samtidigt är det nog många privatpersoner som skulle kunna tänka sig att köpa en begagnad MS/MX men att det är alldeles för mycket pengar för en 3-4 år gammal bil med många mil på mätaren. För det är ju fortfarande det mindset som råder, att man värderar en bil efter hur långt den gått.Legato skrev:Någon som reflekterat över vad mycket högre andrahandsvärde vi har i Sverige vs USA?
500k/30k = 16,7
888k/79k = 11,2
Baderst på denna enkla jämförelse så skulle begagnstpriserna i Sverige ligga 16,7 / 11,2 = 49% högre i Sverige...
Det är logiskt att de dyraste påverkas först eftersom den jämförelsen blir mer direkt mot nypriserna. Sedan när segmentet med de dyraste och nyaste begagnatbilarna anpassat sig till de nya nypriserna så blir prissegmentet under mindre prisvärda och priset på dom också kommer justeras. Och så vidare. Lite domino-effekt fast mer utdraget. Det tar lite längre tid innan även de billigaste Teslorna påverkats av prissänkningarna.Legato skrev:Mailade lite med Stefan på Shiftgear. Han hade sålt 3s & 3x efter sänkningen och han tyckte det var väldigt liten skillnad på de mindre dyra Teslorna medan de dyraste såklart påverkats ordentligt.
- Ptesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peder89808
Ingen Tesla, men tänker er denna med en Tesla-drivlina & batteri
https://www.blocket.se/vi/84245300.htm

https://www.blocket.se/vi/84245300.htm
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot