Attention: Calling P85D owners world-wide
Moderator: Redaktion
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Om man löser Den Danska siten så är det viktiga de påstår att Tesla i April nedgraderat P85D så att den är ca 0.5s långsammare än innan. Diskussionen handlar inte om rollout eller att P85D aldrig varit så snabb som Tesla påstår! De påstår helt enkelt att vid en uppgradering i April så vart alla P85D rejält långsammare till 100 (0.5s). Om detta stämmer är det ju en skandal av stora mått. Så,det är nog den delen diskussionen skall fokuseras på! Liksom verifieras! Finns det någon med Vbox tider/stripptider från Mars? Enkelt att jämföra med idag...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Nej!dstr skrev:Kan man inte gå upp i ampere om man sänker spänningen? Det är väl totala energin som flödar igenom som skjuter säkringen?LarsL skrev:Men 630A är alltid 630A oavsett spänning. Och jag antar att batteriet ger ifrån sig ca 400V vid full laddning, eller vad är SC på? Om det är en fas blir det alltså:
630*400=252kW ungefär 345hk
???
Känns inte rätt eller hur?
Alltså, jag tror att säkringen är olika i olika bilar.
Enligt produktnumret så skulle det där batteriet kunna ha suttit på en P85+. Den låg väl på 470hk enligt Tesla?
Det är därför vi har högspänningsledningarna från Norrland, för att inte behöva överföra så mycket ström men ändå få fram effekten.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Jo apsolut! Danskarna ber ju oss kolla om de är samma för oss, om de stämmer som de säger så är de faktist rett dåligt.Niclas skrev:Men snälla ni, hela denna tråd bygger ju på danskarnas klagomål ang acc. De är ju 15 P85D som testats med vbox och de har fått 3,8-4,1s.
Finns väl ingen anledning att testa detta en gång till, särskilt inte genom att filma med iphone!:-)
Så pass dåligt att de skulle vara konstigt om de va sant, man tvivlar ju faktist på att det är så, därför bör vi kolla igen istellet för att anta att det är så.
Som carl sagan bruka säga:
Extrodinary clames require extrodinary evidens.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Är det inte två parallella smältsäkringar på 630 ampere? Jag har för mig att Elon sa att med den nya säkringen som ingår i "Ludicrous Mode" uppgraderingen så kunde man öka strömuttaget från 1300 ampere till 1500 ampere.
Model 3 Performance 2022
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Det som stör mig litegrann i hela historien är att:
- ingenstans dokumenteras de påstått dåliga accelerationsvärdena danskarna påstås ha fått
- ingenstans kan man se vilka de påstådda 15 danskarna är
- ingenstans kan man se de påstådda två klagomålen de ska ha skickat till Tesla Motors
- ingenstans på danska sajten kan jag hitta inlägg om de påstådda aktiviteterna
- danska sajten nämner inte ens saken på sin förstasida.
Jag säger inte att det är FUD - men visst luktar det så.
En sak kan jag i alla fall säga: skulle jag ha gått ut med en liknande grej här på TCS skulle jag sett till att ovanstående punkter länkas till klart och tydligt så skeptiker kan läsa vidare och fördjupa sig.
- ingenstans dokumenteras de påstått dåliga accelerationsvärdena danskarna påstås ha fått
- ingenstans kan man se vilka de påstådda 15 danskarna är
- ingenstans kan man se de påstådda två klagomålen de ska ha skickat till Tesla Motors
- ingenstans på danska sajten kan jag hitta inlägg om de påstådda aktiviteterna
- danska sajten nämner inte ens saken på sin förstasida.
Jag säger inte att det är FUD - men visst luktar det så.
En sak kan jag i alla fall säga: skulle jag ha gått ut med en liknande grej här på TCS skulle jag sett till att ovanstående punkter länkas till klart och tydligt så skeptiker kan läsa vidare och fördjupa sig.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
+1TiborBlomhall skrev:Det som stör mig litegrann i hela historien är att:
- ingenstans dokumenteras de påstått dåliga accelerationsvärdena danskarna påstås ha fått
- ingenstans kan man se vilka de påstådda 15 danskarna är
- ingenstans kan man se de påstådda två klagomålen de ska ha skickat till Tesla Motors
- ingenstans på danska sajten kan jag hitta inlägg om de påstådda aktiviteterna
- danska sajten nämner inte ens saken på sin förstasida.
Jag säger inte att det är FUD - men visst luktar det så.
En sak kan jag i alla fall säga: skulle jag ha gått ut med en liknande grej här på TCS skulle jag sett till att ovanstående punkter länkas till klart och tydligt så skeptiker kan läsa vidare och fördjupa sig.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Du är fel på det, du kan inte multiplicera 700volt med 630A för att få effekten. Det är väldigt enkelt, men har man aldrig lärt sig så är det ju svårt ändå.dstr skrev:Med tanke på att effektuttaget man ser på mätaren i bilen ligger i linje med den här säkringen så känns det osannolikt att det skulle skilja sig mellan batteripacken.
Det är förmodligen därför man måste välja 90kwh-batteriet när man nybeställer en Ludicrous.
Tesla använder ca 400volt, säkringen släpper 630A. Det blir som konstaterat tidigare 252kW. Någonting missar vi här helt enkelt. Tesla är väl dem som nämnt 1300A? Möjligen dubbla sådana säkringar för att nå dit?
BMW i3 REX i väntan på Model3
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Jag tror inte de som skriker högt om stämningar/ kompensation m.m. är missnöjda med sina bilar per se. Visst, de vill gärna ha mer av det göttiga men om de fick möjligheten att häva köpet idag mot pengarna tillbaka är jag mycket tveksam att särskilt många skulle ta dealen. Jag tycker Tesla borde syna deras bluff!
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Effekt är en tredje diskussion. Det intressanta är fakta gällande prestanda innan April och efter. Om den levererar 700hk eller 560 kvittar om prestandan är bra eller hur?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Håller med dig i detta. Undrar också varför denna tråd inte ligger under Teslaägare, eftersom brevet riktar sig till ägare. Om det visar sig ligga sanning bakom detta kan det vara relevant för övriga intressenter också.TiborBlomhall skrev:Det som stör mig litegrann i hela historien är att:
- ingenstans dokumenteras de påstått dåliga accelerationsvärdena danskarna påstås ha fått
- ingenstans kan man se vilka de påstådda 15 danskarna är
- ingenstans kan man se de påstådda två klagomålen de ska ha skickat till Tesla Motors
- ingenstans på danska sajten kan jag hitta inlägg om de påstådda aktiviteterna
- danska sajten nämner inte ens saken på sin förstasida.
Jag säger inte att det är FUD - men visst luktar det så.
En sak kan jag i alla fall säga: skulle jag ha gått ut med en liknande grej här på TCS skulle jag sett till att ovanstående punkter länkas till klart och tydligt så skeptiker kan läsa vidare och fördjupa sig.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Håller med helt och fullt, det är vad som händer som har betydelse.hybris skrev:Effekt är en tredje diskussion. Det intressanta är fakta gällande prestanda innan April och efter. Om den levererar 700hk eller 560 kvittar om prestandan är bra eller hur?
Om Tesla hade försämrat din acceleration med 10-15% hade du inte märkt det då? Utan annat än känslan i bilen?
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Jo jag borde märkt det. Iofs tokgasar jag inte så ofta skall erkännas. Men tycker insane känns lika insane som nör jag fick den i Mars...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Apsolut, men om de e FUD så går det lätt att bevisa med en vbox eller till och med att filma hastighetsmätaren, gärna brevid ett fasttejpat tidtagarur.TiborBlomhall skrev:Det som stör mig litegrann i hela historien är att:
- ingenstans dokumenteras de påstått dåliga accelerationsvärdena danskarna påstås ha fått
- ingenstans kan man se vilka de påstådda 15 danskarna är
- ingenstans kan man se de påstådda två klagomålen de ska ha skickat till Tesla Motors
- ingenstans på danska sajten kan jag hitta inlägg om de påstådda aktiviteterna
- danska sajten nämner inte ens saken på sin förstasida.
Jag säger inte att det är FUD - men visst luktar det så.
En sak kan jag i alla fall säga: skulle jag ha gått ut med en liknande grej här på TCS skulle jag sett till att ovanstående punkter länkas till klart och tydligt så skeptiker kan läsa vidare och fördjupa sig.
Veldigt enkelt sätt att avgöra de hela på faktist, förutsatt att man har en P85D förståss
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
@tibor, kan lova dig att det här är allvarligt. Vi har kört med det här emot Tesla Motors i nu 3 månader utan ett jävla ljud från dem. Du tror vel inte nu 18 killar (+ ett stigande antal tillslutningar från utlandet) som har råd med bilar til + millionen tycker det är skojigt att kasta bort tid och pengar på att diskutera upp och ner på diverse fora?TiborBlomhall skrev:Det som stör mig litegrann i hela historien är att:
- ingenstans dokumenteras de påstått dåliga accelerationsvärdena danskarna påstås ha fått
- ingenstans kan man se vilka de påstådda 15 danskarna är
- ingenstans kan man se de påstådda två klagomålen de ska ha skickat till Tesla Motors
- ingenstans på danska sajten kan jag hitta inlägg om de påstådda aktiviteterna
- danska sajten nämner inte ens saken på sin förstasida.
Jag säger inte att det är FUD - men visst luktar det så.
En sak kan jag i alla fall säga: skulle jag ha gått ut med en liknande grej här på TCS skulle jag sett till att ovanstående punkter länkas till klart och tydligt så skeptiker kan läsa vidare och fördjupa sig.
ÄR DU seriös så registrera dig på sitet, så får du se mera inte före.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Jag har fått lära mig att V × A = watt18650 skrev:Du är fel på det, du kan inte multiplicera 700volt med 630A för att få effekten. Det är väldigt enkelt, men har man aldrig lärt sig så är det ju svårt ändå.dstr skrev:Med tanke på att effektuttaget man ser på mätaren i bilen ligger i linje med den här säkringen så känns det osannolikt att det skulle skilja sig mellan batteripacken.
Det är förmodligen därför man måste välja 90kwh-batteriet när man nybeställer en Ludicrous.
Tesla använder ca 400volt, säkringen släpper 630A. Det blir som konstaterat tidigare 252kW. Någonting missar vi här helt enkelt. Tesla är väl dem som nämnt 1300A? Möjligen dubbla sådana säkringar för att nå dit?
Vad i den ekvationen är fel?
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Det blir väl spänningsfall när man belastar, som man måste ta hänsyn till när man räknar.
Model X, Pearl White
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Någon med Vbox, P85D, 265 och PS2? Testa tiden på kärran i insane mode.
Jag vet att min bil är mycket snabbare än min P85+. Den klockade jag till 4.1s i test. Inte klockat min P85D. Inte orkat då jag drar alla bilar jag träffar på. Audi RS, BMW M, Porsche 911, Panamera, en lambo, motorcyklar av diverse typ etc. Känns som real world performance är sjukt bra.
Stämmer det som skrivs på den Danska siten är set en stor skandal som kommer bli jobbig för Tesla. Men håller med Tibor att nör man läser siten luktar det lite "vi vill ha L mode gratis"... Dåligt med fakta.
Har själv inte tillgång till Vbox eller liknande just nu. Om någon kan testa?
Jag vet att min bil är mycket snabbare än min P85+. Den klockade jag till 4.1s i test. Inte klockat min P85D. Inte orkat då jag drar alla bilar jag träffar på. Audi RS, BMW M, Porsche 911, Panamera, en lambo, motorcyklar av diverse typ etc. Känns som real world performance är sjukt bra.
Stämmer det som skrivs på den Danska siten är set en stor skandal som kommer bli jobbig för Tesla. Men håller med Tibor att nör man läser siten luktar det lite "vi vill ha L mode gratis"... Dåligt med fakta.
Har själv inte tillgång till Vbox eller liknande just nu. Om någon kan testa?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Attention: Calling P85D owners world-wide
Har du någon sorts mätutrustning?dstr skrev:Jag har fått lära mig att V × A = watt18650 skrev:Du är fel på det, du kan inte multiplicera 700volt med 630A för att få effekten. Det är väldigt enkelt, men har man aldrig lärt sig så är det ju svårt ändå.dstr skrev:Med tanke på att effektuttaget man ser på mätaren i bilen ligger i linje med den här säkringen så känns det osannolikt att det skulle skilja sig mellan batteripacken.
Det är förmodligen därför man måste välja 90kwh-batteriet när man nybeställer en Ludicrous.
Tesla använder ca 400volt, säkringen släpper 630A. Det blir som konstaterat tidigare 252kW. Någonting missar vi här helt enkelt. Tesla är väl dem som nämnt 1300A? Möjligen dubbla sådana säkringar för att nå dit?
Vad i den ekvationen är fel?
Om ja, så kan vi kolla din och min.
Alltså accelerationen.
Passerar väsby ofta.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Ja, känns riktigt illa.hybris skrev:Någon med Vbox, P85D, 265 och PS2? Testa tiden på kärran i insane mode.
Jag vet att min bil är mycket snabbare än min P85+. Den klockade jag till 4.1s i test. Inte klockat min P85D. Inte orkat då jag drar alla bilar jag träffar på. Audi RS, BMW M, Porsche 911, Panamera, en lambo, motorcyklar av diverse typ etc. Känns som real world performance är sjukt bra.
Stämmer det som skrivs på den Danska siten är set en stor skandal som kommer bli jobbig för Tesla. Men håller med Tibor att nör man läser siten luktar det lite "vi vill ha L mode gratis"... Dåligt med fakta.
Har själv inte tillgång till Vbox eller liknande just nu. Om någon kan testa?
Vi får undersöka saken snarast.
Den som har mätutrustning kan väl höra av sig så får vi redan på om det stämmer. Träffas kanske i väsby så vi kan ladda 90%.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Det finns inga 700volt att tillgå, det finns ca 400volt. Säkringen tål 630A oavsett om det är 0.1volt eller 700volt, så det blir aldrig fråga om 700Vx630A~590hk. Spänningsmärkningen av säkringen är förmodligen bara intressant i hänseende till överslag.dstr skrev:Jag har fått lära mig att V × A = watt18650 skrev:Du är fel på det, du kan inte multiplicera 700volt med 630A för att få effekten. Det är väldigt enkelt, men har man aldrig lärt sig så är det ju svårt ändå.dstr skrev:Med tanke på att effektuttaget man ser på mätaren i bilen ligger i linje med den här säkringen så känns det osannolikt att det skulle skilja sig mellan batteripacken.
Det är förmodligen därför man måste välja 90kwh-batteriet när man nybeställer en Ludicrous.
Tesla använder ca 400volt, säkringen släpper 630A. Det blir som konstaterat tidigare 252kW. Någonting missar vi här helt enkelt. Tesla är väl dem som nämnt 1300A? Möjligen dubbla sådana säkringar för att nå dit?
Vad i den ekvationen är fel?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Tror till och med att 400v är för högt räknat. 400 är laddspänningen när den är full. Vid belastning sjunker spänningen ganska mycket.
Nominell spänning är väl 360v eller nått sånt. Fulladdat batteri kan väl ligga på detta vid belastning. Kanske till och med lägre vid max belastning.
Nominell spänning är väl 360v eller nått sånt. Fulladdat batteri kan väl ligga på detta vid belastning. Kanske till och med lägre vid max belastning.
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Är det något som presenterat tester på detta? Än så länge så kan jag inte se några presenterade resultat.
Har man fått dåligt resultat med samma testutrustning eller har man gjort kontrollmätning med annan utrustning?
Har man fått dåligt resultat med samma testutrustning eller har man gjort kontrollmätning med annan utrustning?
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
I betraktning av att Model S P85D är en ganska dyr bil i Sverige (sammanliknat med vad man får för 1,2-1,4 MSEK), så undras jag faktisk över att ingen har mätad sina bilar - har ni fått det ni har betalad för?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Det är väl en trefasmotor? Isåfall är formeln inkomplett.dstr skrev:Jag har fått lära mig att V × A = watt18650 skrev:Du är fel på det, du kan inte multiplicera 700volt med 630A för att få effekten. Det är väldigt enkelt, men har man aldrig lärt sig så är det ju svårt ändå.dstr skrev:Med tanke på att effektuttaget man ser på mätaren i bilen ligger i linje med den här säkringen så känns det osannolikt att det skulle skilja sig mellan batteripacken.
Det är förmodligen därför man måste välja 90kwh-batteriet när man nybeställer en Ludicrous.
Tesla använder ca 400volt, säkringen släpper 630A. Det blir som konstaterat tidigare 252kW. Någonting missar vi här helt enkelt. Tesla är väl dem som nämnt 1300A? Möjligen dubbla sådana säkringar för att nå dit?
Vad i den ekvationen är fel?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Attention: Calling P85D owners world-wide
Säkringen sitter på batteriet. Det är väl likström?danni skrev:Det är väl en trefasmotor? Isåfall är formeln inkomplett.