Skambud från Tesla
Moderator: Redaktion
Skambud från Tesla
Tänkte köpa en ny Tesla och frågade Tesla om inbytesbud. För min s75 från 2017 som gått 6000 mil bjöd dem 479 000. På ett och ett halvt år ska den enligt Tesla således tappat 50 %.
Tittar man däremot på Tesla hemsida tar de själva 799 000 för en 75D 2017 som gått 4500. Inga dåliga marginaler de jobbar med.
Tittar man däremot på Tesla hemsida tar de själva 799 000 för en 75D 2017 som gått 4500. Inga dåliga marginaler de jobbar med.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Skambud från Tesla
Ja det var verkligen extremt snålt. De där 799 lär ju dock ingen betala, gissar att de låter priserna vara tills vi sett prishöjningen, blir den bara runt 3% på S så antar jag att de kommer sänka S75orna rejält.Soja86 skrev:Tänkte köpa en ny Tesla och frågade Tesla om inbytesbud. För min s75 från 2017 som gått 6000 mil bjöd dem 479 000. På ett och ett halvt år ska den enligt Tesla således tappat 50 %.
Tror ett rimligt pris på din bil är någonstans runt 600 just nu. Räknar med ca 650 för min motsvarande med 2200 mil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja fast då blir det ju inte lika roligt att byta i vilket fall.TiborBlomhall skrev:Vänta till nästa vecka då priserna går upp igen.
KVD?Soja86 skrev:Ja fast då blir det ju inte lika roligt att byta i vilket fall.TiborBlomhall skrev:Vänta till nästa vecka då priserna går upp igen.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Vad tänkte du byta till: X, S eller 3? Gissningsvis betalar de mer i de två förra fallen.Soja86 skrev:Tänkte köpa en ny Tesla och frågade Tesla om inbytesbud. För min s75 från 2017 som gått 6000 mil bjöd dem 479 000. På ett och ett halvt år ska den enligt Tesla således tappat 50 %.
OK då föll min hypotesSoja86 skrev:Tänkte byta till en S long range

Tänk på att det inte är Tesla som köper in och lämnar buden, utan deras underkonsulter, oftast Fordonsbolaget i Sthlm. Och eftersom de senare ju köper in bilen (till skillnad från många andra Teslasäljande bolag såsom Shiftgear, som enbart förmedlar), så kan jag förstå att de skambjuder - deras befintliga fordonslager med Teslor har rasat 10-20% i värde den senaste veckan.
Tror det är BCA remarketing som hanterar Teslas bilar och bjuder ut dom till handlare. Vore trevligt med en åf-login där.
Elbilist sedan 2014
Enligt min säljare så har Tesla Sverige inget med inbyten att göra längre. Han hävdade att det sköts centralt från Holland.Cay skrev:OK då föll min hypotesSoja86 skrev:Tänkte byta till en S long range![]()
Tänk på att det inte är Tesla som köper in och lämnar buden, utan deras underkonsulter, oftast Fordonsbolaget i Sthlm. Och eftersom de senare ju köper in bilen (till skillnad från många andra Teslasäljande bolag såsom Shiftgear, som enbart förmedlar), så kan jag förstå att de skambjuder - deras befintliga fordonslager med Teslor har rasat 10-20% i värde den senaste veckan.
Sen kan det ju iofs ändå vara så att de från Holland "bjuder ut" bilarna till svenska handlare.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dom begagnade som ligger på Teslas egna sida, är det typ loaners bara (eftersom resten säljs på annat håll osv) ?
Om det är så kan det ju bli ett litet "uppsving" där snart om det blir så att flera lämnar tillbaks sina bilar direkt efter köpet och
dom i så fall antagligen går över till loaners (iaf på dom där 60tkr-bidraget blir rökt)...
Och apropå det så borde väl många loaners bli model 3 ganska snart då det blir billigare för Tesla, vilket isf även det borde synas på
begagnat-sidan (eller tom "ny"-bils-sidan som det ofta varit hittills).
Och det blir inte bara billigare för Tesla, många har ju vittnat om hur mycket roligare det är att köra en 3:a
Jag som inte provkört en skulle tex
passa på att ta en sån som loaner vid nästa tillfälle om det var möjligt att välja
Om det är så kan det ju bli ett litet "uppsving" där snart om det blir så att flera lämnar tillbaks sina bilar direkt efter köpet och
dom i så fall antagligen går över till loaners (iaf på dom där 60tkr-bidraget blir rökt)...
Och apropå det så borde väl många loaners bli model 3 ganska snart då det blir billigare för Tesla, vilket isf även det borde synas på
begagnat-sidan (eller tom "ny"-bils-sidan som det ofta varit hittills).
Och det blir inte bara billigare för Tesla, många har ju vittnat om hur mycket roligare det är att köra en 3:a

passa på att ta en sån som loaner vid nästa tillfälle om det var möjligt att välja

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Centralt i Holland verkar stämma med min erfarenhet från mitt försök att få klara besked runt vad som gällde runt garanterat andrahandsvärde. Som svar på mina frågor fick jag en länk (från en person på EMEA Sales) för att ladda upp bilder och svara på frågor om skicket på bilen. Jag fyllde i underlaget och skickade in och hoppades att kunna få svar senare, men i stället blev det tyst. Vid påminnelse om mina frågor fick jag till svar att avtalet gäller och fråga om när jag ville lämna bilen. Misstänker att jag bör ha förstått av avtalet vad som gällde för jag lyckades inte få svar på en enda konkret fråga. Tex om det värde som stod i ursprungsavtalet inkluderade moms...Legato skrev:Enligt min säljare så har Tesla Sverige inget med inbyten att göra längre. Han hävdade att det sköts centralt från Holland.Cay skrev:OK då föll min hypotesSoja86 skrev:Tänkte byta till en S long range![]()
Sen kan det ju iofs ändå vara så att de från Holland "bjuder ut" bilarna till svenska handlare.
Tråkigt att de ska vara så dåliga på kommunikation.MariaB skrev:Centralt i Holland verkar stämma med min erfarenhet från mitt försök att få klara besked runt vad som gällde runt garanterat andrahandsvärde. Som svar på mina frågor fick jag en länk (från en person på EMEA Sales) för att ladda upp bilder och svara på frågor om skicket på bilen. Jag fyllde i underlaget och skickade in och hoppades att kunna få svar senare, men i stället blev det tyst. Vid påminnelse om mina frågor fick jag till svar att avtalet gäller och fråga om när jag ville lämna bilen. Misstänker att jag bör ha förstått av avtalet vad som gällde för jag lyckades inte få svar på en enda konkret fråga. Tex om det värde som stod i ursprungsavtalet inkluderade moms...Legato skrev:Enligt min säljare så har Tesla Sverige inget med inbyten att göra längre. Han hävdade att det sköts centralt från Holland.Cay skrev:OK då föll min hypotesSoja86 skrev:Tänkte byta till en S long range![]()
Det kanske blir bättre med åren när företaget mognar :/
Angående moms så är summan inklusive moms av allt att döma när jag tittar på mitt avtal - eftersom summan angivet på återköpsavtalet är 50% av ursprungspriset inklusive moms. Men du kanske redan hade rett ut just den frågan

Tack!!! Jag borde ha vetat bättre. Det är ju i detta underbara forum man får svar på alla frågor om sin Tesla.
(men jag gick inte heller vidare med Tesla angående restvärdesgarantin).
(men jag gick inte heller vidare med Tesla angående restvärdesgarantin).