Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Re: Superchargers

Inlägg av elulf »

Appropå geografiskt logiska platser. Jag tycker Tesla kunde tänkt till lite mer med placeringarna längs E18. Både Karlstad och Arboga är relativt meningslösa för de flesta andra färdvägar än just Oslo-Stockholm. Om man hade valt Valnäsmotet eller nån annanstans där E18 och E45 går ihop istället för Karlstad och Örebro istället för Arboga så skulle Oslo-Stockholm funka minst lika bra (18,15,20 mil emellan istället för som nu 22,15,15). Dessutom skulle man med få en första station utmed E45 21 mil från Göteborg så göteborgarna kan åka till fjällen. Stationen i Örebro skulle serva även riksväg 50/68 och möjliggöra resor till Göteborg från i princip hela dalarna, gästrikland och uppland plus även Stockholm tills det kommer nån utmed E4:an. Örebro-gbg är kanske aningens långt med 28 mil men åtminstone 4 mil kortare än Arboga-gbg.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Kan inte annat än hålla med.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

håller med...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Förstår inte vad ni snackar om. Den mest logiska platsen för en SC måste väl ändå vara Linköping! :D
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

@elulf
På sträckan Örebro-Göteborg kommer det alldeles säkert en egen SC i framtiden. Men det var Oslo-Stockholm som var fokus här. Tycker Arboga blev bra. Det var också tänkt att det skulle bli Rasta i Grums, alltså i korsningen av E45/E18. Jag var i dialog med projektledare redan i augusti om detta. Men det gick inte att få till det. De ska ju ha avtal med någon där det går att sätta en SC, så ska det finnas god tillgång på ström, kommunen ska vara med på noterna (bygglov snabbt etc.), det ska finnas mat och toalett, det ska finnas nog med parkeringsplatser att upplåta till detta (alternativt plats att göra nya). Allt måste också kunna gå fort i svängarna för det ska gå fort när Tesla bygger superchargers. Så det är inte bara att titta på en karta och bestämma sig :). Men Göteborgarna tar sig till Dalafjällen ändå med gratis SC laddning, bara 2.5 mils omväg via Karlstad.

http://tesla.sondell.biz
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

dålig planering helt klart!
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

hybris skrev:
dålig planering helt klart!
Härligt med konstruktiv kritik... (ironi)
Blir bara så trött på folk som klagar utan att veta någonting om vilket arbete som ligger bakom... Hoppas du själv levererar ett bättre SC nätverk än Tesla då i framtiden.

Är ju helt SUPER det Tesla nu gör. Att man har mage att klaga är väl den svenska folksjälen möjligen.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

nej men poängen tidigare i tråden är ju spoton därav dålig planering. Iofs får vi väl en massa Norska turister snart så bra för Sverige...
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

hybris skrev:
nej men poängen tidigare i tråden är ju spoton därav dålig planering. Iofs får vi väl en massa Norska turister snart så bra för Sverige...
vilken poäng? utan att veta vad Tesla prioriterar och var de försökt bygga utan att lyckas, eller var de planerar att bygga i nästa steg så blir det ju bara för dumt att säga att de planerar dåligt. Tesla skapar ju elbilsrevolutionen tack vare detta utbyggda nät, och det måste gå fort i svängarna. Det är väldigt många parametrar som ska på plats. Och så är det ju i stort sett norrmännen som betalar för större delen av det Europeiska nätverket så klart att det blir Oslo-Stockholm, Oslo-Malmö/Köpenhamn och Trondheim-Stockholm som prioriteras. Norrmännens Tesla bilar har väl sponsrat med snart 100 miljoner till detta nätverk. Det enda inlägget som var spot-on här var väl att det borde ligga i Linköping :) där förmodligen vederbörande bor.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

för oss Svenskar hade den andra placeringen varit spoton. inget mer att diskutera om det...

varför de inte lyckats planera bättre eller om det är kommun etc etc är mindre intressant. diskussionen var bästa placering för oss svenskar och där var det spoton. Sedan kan vi jiddra i hundra inlägg och teoretisera om varför de inte... känns som man stressar och fokus är hur norrmän skall åka bäst i Sverige vilket kan vara logiskt pgr av alla Norska bilar. Oavsett det dålig placering tex för mig som bor i Uppsala. Jag hade kunnat åka till göteborg mycket smidigare med en annan placering. Kommer tex aldrig åka till Oslo men en vettig väg via Göteborg ned i Danmark hade varit smidigt... nu är det en ganska rejäl omväg. Får vänta på E4an helt enkelt...
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

hybris skrev:
för oss Svenskar hade den andra placeringen varit spoton. inget mer att diskutera om det...

varför de inte lyckats planera bättre eller om det är kommun etc etc är mindre intressant. diskussionen var bästa placering för oss svenskar och där var det spoton. Sedan kan vi jiddra i hundra inlägg och teoretisera om varför de inte... känns som man stressar och fokus är hur norrmän skall åka bäst i Sverige vilket kan vara logiskt pgr av alla Norska bilar. Oavsett det dålig placering tex för mig som bor i Uppsala. Jag hade kunnat åka till göteborg mycket smidigare med en annan placering. Kommer tex aldrig åka till Oslo men en vettig väg via Göteborg ned i Danmark hade varit smidigt... nu är det en ganska rejäl omväg. Får vänta på E4an helt enkelt...
Då kan vi hålla oss till det! Det var du som skrev att de planerar dåligt, och det triggar jag på. Hatar det uttalandet när man inte har bakgrundsinfo. Men fortsätt gärna diskutera möjliga platser. Det är det forumet är till för. Ha lite respekt för de som sliter häcken av sig för att få det till bara.

Att man börjar med det som passar norrmännen är väl bara logiskt, men Sverige tjänar ju också på det. Detta är ju bara en första fas i utbyggnaden, vad man börjar med. Med många Tesla i trafik kommer det förstås vara superchargers lite överallt om ett par år. Så utbyggnaden nu betyder inte Arboga ELLER Örebro t.ex. Den betyder bara att Arboga blir först. Och framtida önskemål om supercharger platser skickar man in till Tesla. Finns ju en egen mailadress för det så det antar jag att folk gör. Det har jag gjort sedan juli 2013.

Att man förslår en plats som varit diskuterad i ett år (E18/E45 korsningen), känns ju som givet att förklara att de faktiskt redan försökt det. Annars går vi ju lite i cirkel. Så om det inte är intressant för dig så kanske för någon annan åtminstone. Därför skrev jag det förklarande första inlägget.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

sondell skrev:
hybris skrev:

Då kan vi hålla oss till det! Det var du som skrev att de planerar dåligt, och det triggar jag på. Hatar det uttalandet när man inte har bakgrundsinfo. Men fortsätt gärna diskutera möjliga platser. Det är det forumet är till för. Ha lite respekt för de som sliter häcken av sig för att få det till bara.
Håller helt med dig sondell. Jag tror faktiskt att man ser med ögonen och inte med naveln då man planerar SC-utbyggnaden. Får nästan svindel då man beaktar att antalet Superchargers i världen mer än fördubblats på 6 månader och trenden fortsätter verkar det som. Vilken resa vi får vara med om! Mads Clausen som var den dansk som startade det världsomspännande företaget Danfoss på den lilla ön Als öster om södra jylland fick an gång frågan från en köpenhamnsk journalist: Varför ligger Er fabrik så långt borta? Borta från vadå? var svaret han gav. Jag tror att Ingvar Kamprad hade svarat något liknande om det gällt Agunnaryd eller Älmhult, eller Clas Olsson om Insjön. Jag tror att vi istället ska fråga oss var Teslas kommande europafabrik ska byggas, blir det Uppsala månntro?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

sondell skrev:
Det enda inlägget som var spot-on här var väl att det borde ligga i Linköping :) där förmodligen vederbörande bor.
Alla mina inlägg är spot-on 8-)

Tänk er SC-nätverket om 5 eller 10 år. Tror ni inte att dom flesta större städer har en egen SC-station då?
T o m världsmetropolen Linköping.
Speciellt med tanke på att många kommer ha upptäckt Tesla och andra elbilar som kanske vill hoppa på
samma laddstandard och en del övrig teknik nu när "all our patent are belong to you".
Det kommer bli bra det här! Under tiden, ge mig min CHAdeMO-adapter nu!!! :D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

roliga pojkar...
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Delta skrev:
sondell skrev:
hybris skrev:

. Jag tror att vi istället ska fråga oss var Teslas kommande europafabrik ska byggas, blir det Uppsala månntro?
Inte Uppsala, de kommer säkert att köpa någon nedlagd fabrik. Trollhättan kanske? Annars finns det många i Europa.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Trollhättan och Uddevalla har nedlagda bilfabriker och ganska gott om bilmontörer ...
Hamn. Motorväg. Järnväg, nåja.
Användarvisningsbild
Kjell
Teslaägare

Inlägg av Kjell »

Langs E6 mellom Sarpsborg og Moss (Norge) kommer det Tesla SC ved Solli (Marche restaurant). Den har 6 ladeplasser og ser ut til å være klar til åpning innen få dager. Den 7. SC i Norge ble åpnet i Vinje i Telemark for få dager siden. Nå venter vi normenn på SCs i Sverige slik at vi kan dra på langtur med våre mange Tesla. Model S er hittil i år den nest mest solgte bilmodellen i Norge etter Golf.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Med risk för att bidra till eko-kammaren så ser det ut som om kanske, eventuellt, med lite tur og go' held, de fyra första svenska superladdarna öppnar inom fjorton dagar. Men det är ju inget som jag faktiskt vet är sant!

Jag trodde faktiskt att Tesla kom före Golf i den norska försäljningen. Statistik är en smula lurt! :roll:
Användarvisningsbild
Kjell
Teslaägare

Inlägg av Kjell »

Model S var den mest solgte bilen i Norge i mars, men er ved utgangen av mai den nest mest solgte bilmodellen i Norge. Se artikkel i E24 på denne lenken http://e24.no/bil/naa-har-bmw-solgt-ove ... r/23024548.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Snart väller de Norska oljepengarna in över Svergie... I elbilar...
Nichen
Kontakt:

Inlägg av Nichen »

Jag tycker det är starkt vågat av Norrmännen att köpa så många elbilar. Och det är en fantastisk investering för framtiden. Vi svenskar borde fan kunna göra bättre ifrån oss. Det glädjer mig att Tesla börjar sälja så bra i Sverige men med Nissan Leaf och Mitsubishi Miev (som nu går att köpa för 150 000:-) och ett stort antal ChadeMo-laddstationer som börjar ta sin plats runtom i Sverige borde det finnas folk där elbilen passar perfekt för deras behov. Sen kan det ju vara det här med att vi har Volvo och Saab också, att det ska vara nån typ av tradition i Sverige att köra omkring i dassiga ICE-bilar.
Senast redigerad av Nichen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

om en Tesla model S kostade som en Volvo V70 som I Norge skulle nog vi sålt fler bilar än I Norge... med det priset vågar många...
Nichen
Kontakt:

Inlägg av Nichen »

hybris skrev:
om en Tesla model S kostade som en Volvo V70 som I Norge skulle nog vi sålt fler bilar än I Norge... med det priset vågar många...
Så sant...så sant :)
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

Verkar som bygglovet för Löddeköpinge är klart för SC. Men inte vid MAX utan bakom Dahls hotel som ligger vid SHELL macken samt Subway och BurgerKing på samma parkering och lite längre bort hela Centersyd köpcenter. Perfekt avstånd till Falkenberg.
Läste om Löddeköpinge tidigare och det verkade mest logiskt men sen blev det tyst om den platsen. Nu verkar den vara på G ändå och perfekt placerad om man skall vidare ut i Europa eller bara köra upp till Göteborg eller Uddevalla området.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Top12 skrev:
Verkar som bygglovet för Löddeköpinge är klart för SC. Men inte vid MAX utan bakom Dahls hotel som ligger vid SHELL macken samt Subway och BurgerKing på samma parkering och lite längre bort hela Centersyd köpcenter. Perfekt avstånd till Falkenberg.
Läste om Löddeköpinge tidigare och det verkade mest logiskt men sen blev det tyst om den platsen. Nu verkar den vara på G ändå och perfekt placerad om man skall vidare ut i Europa eller bara köra upp till Göteborg eller Uddevalla området.
Låter för bra för att vara sant!!
Skriv svar