Nej Jag tänkte mer prisklassen en tusenlapp, så om denna (https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=true) hade fungerat vore det ju en jättebra lösning?Smutt skrev:Billig? Om du tycker 7000kr är billigt så är det inga problem
Laddutrustning som medföljer M3
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
Re: Laddutrustning som medföljer M3
Den adaptern funkar utmärkt om du har den gamla UMC (det är jag som skrivit recensionen hos Conrad!).markuswesterberg skrev:Går det att bara köpa en sådan här? https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=trueNicke Nyfiken skrev:Korta svaret: Samma sak till 1 och 2. En Tesla 3-fas UMC till Model S och X. (Eller motsvarande tredjeparts UMC)markuswesterberg skrev:1. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 400V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
2. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 230V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
Långa svaret: Rött 3-fas uttag, så kallat CEE-uttag, är både 230V och 400V. Det är 230V mellan fas och nolla, och 400V mellan faserna. Teslans ombordladdare använder 3x230V men går alltså att koppla in i ett CEE-uttag märkt 400V.
Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.
(PCE 9436422 CEE adapter 32 A, 16)
Du skriver i och för sig också att "Teslans ombordladdare går att koppla in i ett CEE märkt 400V"? Behöver jag alltså ingen adapter?
Ursäkta alla dumma frågor!
Vill ha en billig och enkel lösning för att kunna ladda i de "röda" uttagen
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Hur menar du med strypning?. Bilen kommer aldrig att dra mer ström än UMC stödjer. Det behövs väl ingen extra produkt för att strypa laddningen till 3x16A?markuswesterberg skrev:Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.
Laddutrustning som medföljer M3
En 16A-trefashandske passar inte fysiskt i 32A- eller 63A-uttag. Därav att man behöver en avsäkrad adapter, t ex den från Conrad som länkas till ovan.andersm skrev:Hur menar du med strypning?. Bilen kommer aldrig att dra mer ström än UMC stödjer. Det behövs väl ingen extra produkt för att strypa laddningen till 3x16A?markuswesterberg skrev:Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.
Senast redigerad av oscfor, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
En adapter från 32A till 16A så kontakten passarandersm skrev:Hur menar du med strypning?. Bilen kommer aldrig att dra mer ström än UMC stödjer. Det behövs väl ingen extra produkt för att strypa laddningen till 3x16A?markuswesterberg skrev:Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.
- markuswesterberg
- Teslaägare
Världen är litenoscfor skrev:Den adaptern funkar utmärkt om du har den gamla UMC (det är jag som skrivit recensionen hos Conrad!).markuswesterberg skrev:Går det att bara köpa en sådan här? https://www.conrad.se/p/pce-9436422-cee ... E&vat=trueNicke Nyfiken skrev:Korta svaret: Samma sak till 1 och 2. En Tesla 3-fas UMC till Model S och X. (Eller motsvarande tredjeparts UMC)markuswesterberg skrev:1. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 400V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
2. Om man vill kunna ladda från ett rött 3-fas 230V uttag, vad behöver man då köpa till som inte medföljer?
Långa svaret: Rött 3-fas uttag, så kallat CEE-uttag, är både 230V och 400V. Det är 230V mellan fas och nolla, och 400V mellan faserna. Teslans ombordladdare använder 3x230V men går alltså att koppla in i ett CEE-uttag märkt 400V.
Om CEE-uttaget är på 3x32A eller 3x63A så behövs även en ”strypning” till 3x16A eftersom Teslas UMC har den storleken.
(PCE 9436422 CEE adapter 32 A, 16)
Du skriver i och för sig också att "Teslans ombordladdare går att koppla in i ett CEE märkt 400V"? Behöver jag alltså ingen adapter?
Ursäkta alla dumma frågor!
Vill ha en billig och enkel lösning för att kunna ladda i de "röda" uttagen

- Den gamla sortens UMC fungerar med Model 3 Europa?
- Alltså, är jag "all set" om jag köper till adapter från Konrad samt "gamla sortens UMC-kabel"?
Den borde definitivt göra det. Den funkar väldigt bra med många andra bilar. Dock inte fått trean än så jag har inte kunnat testa.
Men med en sådan adapter och gamla UMC kan du ladda trefas i alla uttag (utom 63A...)
De säljs här på forumet ibland, och vad jag vet säljs de fortfarande på SC, men kostar som sagt dryga 7kkr.
Men med en sådan adapter och gamla UMC kan du ladda trefas i alla uttag (utom 63A...)
De säljs här på forumet ibland, och vad jag vet säljs de fortfarande på SC, men kostar som sagt dryga 7kkr.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Köp en norsk dom är bäst
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Nyfiken. Vad är det som är bra med dem?Smutt skrev:Köp en norsk dom är bäst
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Den klarar att ladda på både TIN och IT-nät, dvs både på "normala" elnät som vi har i Sverige och större delen av Europa, och på "onormala" som finns i Norge och några ställen till.ippii skrev:Nyfiken. Vad är det som är bra med dem?
Den vanliga UMCn som levereras i Sverige (både gammal trefas och ny enfas antar jag?) funkar inte alls i större delen av Norge, så om du vill kunna ladda vid en "hytte" där så måste du ha en norsk UMC eller annan lösning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
WTFfth skrev:Den vanliga UMCn som levereras i Sverige (både gammal trefas och ny enfas antar jag?) funkar inte alls i större delen av Norge, så om du vill kunna ladda vid en "hytte" där så måste du ha en norsk UMC eller annan lösning.
/fth

Senast redigerad av Melkin, redigerad totalt 2 gång.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Nope, Norge kan du inte lösa utan specialutrustning. Dock finns det ganska gott om Typ2-uttag samt så klart väldigt många SuC. Om man hör sig för i de norska grupperna på fb kan man ofta få låna UMC.Melkin skrev:WTFfth skrev:Den vanliga UMCn som levereras i Sverige (både gammal trefas och ny enfas antar jag?) funkar inte alls i större delen av Norge, så om du vill kunna ladda vid en "hytte" där så måste du ha en norsk UMC eller annan lösning.
/fthTack för den infon, hade ingen aning. Jag som ska köra Norge runt i sommar... Finns det någon billigare lösning än ovannämnda adapter för 7k för att kunna ladda via vanlig schuko i Norge? Behöver inte snabb trefas eller vad det nu heter, bara man får lite ström under natten.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Jobbigt... Gäller detta enbart Teslas UMC eller även andra märken? Jag ser att t ex Kjell o Co säljer exakt samma generiska typ-2-till-schuko-kabel i sina svenska och norska webbutiker.oscfor skrev:Nope, Norge kan du inte lösa utan specialutrustning. Dock finns det ganska gott om Typ2-uttag samt så klart väldigt många SuC. Om man hör sig för i de norska grupperna på fb kan man ofta få låna UMC.Melkin skrev:WTFfth skrev:Den vanliga UMCn som levereras i Sverige (både gammal trefas och ny enfas antar jag?) funkar inte alls i större delen av Norge, så om du vill kunna ladda vid en "hytte" där så måste du ha en norsk UMC eller annan lösning.
/fthTack för den infon, hade ingen aning. Jag som ska köra Norge runt i sommar... Finns det någon billigare lösning än ovannämnda adapter för 7k för att kunna ladda via vanlig schuko i Norge? Behöver inte snabb trefas eller vad det nu heter, bara man får lite ström under natten.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Typ2-kabel påverkas inte alls. Teslas UMC är lite speciell, på ett bra sätt, men det gör tyvärr också att den får problem i Norge. Men är å andra sidan säkrare. Volvos enfasladdare funkar t ex enligt uppgift i Norge.Melkin skrev:Jobbigt... Gäller detta enbart Teslas UMC eller även andra märken? Jag ser att t ex Kjell o Co säljer exakt samma generiska typ-2-till-schuko-kabel i sina svenska och norska webbutiker.oscfor skrev:Nope, Norge kan du inte lösa utan specialutrustning. Dock finns det ganska gott om Typ2-uttag samt så klart väldigt många SuC. Om man hör sig för i de norska grupperna på fb kan man ofta få låna UMC.Melkin skrev:WTFfth skrev:Den vanliga UMCn som levereras i Sverige (både gammal trefas och ny enfas antar jag?) funkar inte alls i större delen av Norge, så om du vill kunna ladda vid en "hytte" där så måste du ha en norsk UMC eller annan lösning.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Ledsen att ställa dumma frågor, men för att vara på den säkra sidan, funkar alltså en sådan här typ lika bra till Model 3 som den medföljande UMCn? Och då även i Norge?oscfor skrev:Typ2-kabel påverkas inte alls. Teslas UMC är lite speciell, på ett bra sätt, men det gör tyvärr också att den får problem i Norge. Men är å andra sidan säkrare. Volvos enfasladdare funkar t ex enligt uppgift i Norge.Melkin skrev:Jobbigt... Gäller detta enbart Teslas UMC eller även andra märken? Jag ser att t ex Kjell o Co säljer exakt samma generiska typ-2-till-schuko-kabel i sina svenska och norska webbutiker.oscfor skrev:Nope, Norge kan du inte lösa utan specialutrustning. Dock finns det ganska gott om Typ2-uttag samt så klart väldigt många SuC. Om man hör sig för i de norska grupperna på fb kan man ofta få låna UMC.Melkin skrev:WTFfth skrev:Den vanliga UMCn som levereras i Sverige (både gammal trefas och ny enfas antar jag?) funkar inte alls i större delen av Norge, så om du vill kunna ladda vid en "hytte" där så måste du ha en norsk UMC eller annan lösning.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Den kommer säkerligen att funka till TM3, men det som är svårt att säga om den funkar i Norge. Det för Kjell nog gå i god för. Jag hade nog hellre köpt Teslas norska UMC för några tusenlappar extra.Melkin skrev:Ledsen att ställa dumma frågor, men för att vara på den säkra sidan, funkar alltså en sådan här typ lika bra till Model 3 som den medföljande UMCn? Och då även i Norge?oscfor skrev:Typ2-kabel påverkas inte alls. Teslas UMC är lite speciell, på ett bra sätt, men det gör tyvärr också att den får problem i Norge. Men är å andra sidan säkrare. Volvos enfasladdare funkar t ex enligt uppgift i Norge.Melkin skrev:Jobbigt... Gäller detta enbart Teslas UMC eller även andra märken? Jag ser att t ex Kjell o Co säljer exakt samma generiska typ-2-till-schuko-kabel i sina svenska och norska webbutiker.oscfor skrev:
Nope, Norge kan du inte lösa utan specialutrustning. Dock finns det ganska gott om Typ2-uttag samt så klart väldigt många SuC. Om man hör sig för i de norska grupperna på fb kan man ofta få låna UMC.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- markuswesterberg
- Teslaägare
Enligt samtal med SC i Stockholm kommer de inom kort att lansera en webbshop där man ska kunna köpa UMC 3-fas. Ca pris enligt telefonsamtal 6000 SEK. Bör komma upp inom ett par veckor. Just nu finns inga UMC 3-fas alls i lager, inte ens till Model S och X. Även S och X kommer få 1-fas UMC som standard i Sverige framöver tydligen...
- fth
- Teslaägare
Otroligt dumt...markuswesterberg skrev:Även S och X kommer få 1-fas UMC som standard i Sverige framöver tydligen...

/fth
- Gustafsson
- Teslaägare
Funkar inte svensk UMC (nya enfasmodellen) heller i Norge ? Nån som provat ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
Jag har inte hört något om det, och det smarta av Tesla vore förstås att göra en gemensam UMC för hela Europa, men dom har ju bevisligen klantat till detta förut...Gustafsson skrev:Funkar inte svensk UMC (nya enfasmodellen) heller i Norge ? Nån som provat ?

/fth
Hela Europa utom Norge fungerar ju idag. Att de har ett eget nät kan man inte riktigt beskylla Tesla för.fth skrev:Jag har inte hört något om det, och det smarta av Tesla vore förstås att göra en gemensam UMC för hela Europa, men dom har ju bevisligen klantat till detta förut...Gustafsson skrev:Funkar inte svensk UMC (nya enfasmodellen) heller i Norge ? Nån som provat ?![]()
/fth
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Gustafsson
- Teslaägare
Well, nästan alla andra apparater funkar ju i Norge utan konstigheter, så - visst kan man få skylla på Tesla.oscfor skrev:Hela Europa utom Norge fungerar ju idag. Att de har ett eget nät kan man inte riktigt beskylla Tesla för.fth skrev:Jag har inte hört något om det, och det smarta av Tesla vore förstås att göra en gemensam UMC för hela Europa, men dom har ju bevisligen klantat till detta förut...Gustafsson skrev:Funkar inte svensk UMC (nya enfasmodellen) heller i Norge ? Nån som provat ?![]()
/fth
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
Det finns något land till som använder IT-nät har jag för mig, sen är ju Norge dessutom Teslas viktigaste marknad i Europa, så det vore kanske smart att utgå från dom?Gustafsson skrev:Well, nästan alla andra apparater funkar ju i Norge utan konstigheter, så - visst kan man få skylla på Tesla.oscfor skrev:Hela Europa utom Norge fungerar ju idag. Att de har ett eget nät kan man inte riktigt beskylla Tesla för.fth skrev:Jag har inte hört något om det, och det smarta av Tesla vore förstås att göra en gemensam UMC för hela Europa, men dom har ju bevisligen klantat till detta förut...Gustafsson skrev:Funkar inte svensk UMC (nya enfasmodellen) heller i Norge ? Nån som provat ?![]()
/fth
Att skicka med en UMC som inte funkar i vissa länder är ju att be om problem, frågan har ju tagits upp här på TCS något tiotal gånger, Teslabjörn har gjort videos, det har dryftats på TMC, etc

/fth
-
vet ni vart kan man köpa 3-fas UMC eller likdan till M3 ? eller vad ska ni göra om ni vill ladda med 3-fas ?
Model 3 LR AWD