Ämnet Schuko-laddning och brandrisk har ju avhandlats ett antal gånger både på det här forumet och andra ställen.
Själv laddar jag nästan aldrig med Schuko, men tycker ändå att riskerna med laddning ur vanligt schuko-uttag ibland verkar överdrivas.
En sak som brukar föras upp är att schuko-uttag inte är designade för långvariga höga strömmar, och att det finns risk för varmgång.
Jag är nyfiken på hur stor uppvärmningen av ett schuko-uttag egentligen blir vid "normal" användning.
Därför bestämde jag mig nyss för att göra ett experiment!
Jag har tagit en gammal slumpmässig skarvsladd, klippt av den, och kortslutit ena änden. Den andra har jag kopplat till ett labbaggregat, och matar på med totalt 12A (2 x 6A, labbaggregatet klarar inte mer än 6A per kanal).
Sen har jag tejpat kopplat en temperatursensor på själva schuko-kontakten, och kopplat till en bänkmultimeter med temperaturmätning med loggfunktion.
Sen, för att simulera maximalt dåliga förhållanden, har jag täckt schuko-kontakten med två lager kökshandduk.
Så här ser testuppsättningen ut med kontakten inlindad i handduken:
Nu tänkte jag köra på med 12A några timmar, och se hur temperaturen utvecklar sig.
Min förhoppning är lite grand att inte ens denna ganska ofördelaktigt och olämpliga setup innebär någon signifikant varmgång. Men vi får se, jag rapporterar vad som händer.
Jag inser att detta är lite ovetenskapligt, då tillståndet på kabeln under test är dåligt kontrollerat. Jag bara tog en ganska sliten skarvsladd ur en låda. Den verkar ha S-märknings-symbol, så den är nog inte helt kass. Den kanske råkar vara betydligt bättre än snittpopulationen av "gamla skarvsladdar". Eller så råkar den vara jättemycket sämre. Vem vet?!
Om ingen annan än jag tycker det är intressant/ansvarsfullt/relevant (vilket är fullt möjligt!

Ha det bra!