Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
Trodde Volvo hade övergett detta öppningsbara fejklock med hållare för matvaror... :?
Är det någon som testat detta? Jag är skeptisk :)
Skärmavbild 2019-03-05 kl. 21.13.26.png
Stort utrymme under lastutrymmet också

Åh, har det kommit tillbaka :D hade det på första generation Volvo S60och det var hur bra som helst.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Jeppe_E skrev:
Mer information om infotainmentsystemet

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... utmanaren/

Kul med 360-vy, men verkar inte systemet lite långsamt i hur det uppdateras? Vän av ordning vill påpeka att det går alldeles utmärkt att använda svenska ord för att beskriva funktionerna :lol:

Sen tycker jag personligen att det är lite för låg upplösning/dålig användning av den tillgängliga ytan. Stora ikoner, inte alls lika snyggt som Teslas interface.
Ja 360 kamera skulle jag inte vilja överge. Bästa hjälpmedlet !

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag brukar gå igenom de invändningar tesla fans brukar ha och jag har svårt att hitta något att slå ned på. Frunk... Check , hatchback med elektrisk öppnare...check, panoramaglastak...check, bra utrymme bak...check,veganklädsel(överallt)...check, storskärm...check. Det som skulle vara spiken i kistan vore om ps2 blev först att släppas in på sucnätverket med ccs. Och dragkrok enligt halvofficiella rykten.
PS (Volvo ) verkar gjort en riktig bra kopia, men jag har inget emot om någon stjäl designidéer och gör det till eget. Det som årerstår att ta reda på är laddningen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

150kW laddning och drag.
Elbaklucka är bra.
Mest troligt bättre ljus än Teslan.

Låter som Volvo lyckats göra en riktigt bra bil.

Men om ett år har ju "alla" släppt en elbil.
Mördande konkurrens.

Audi Q4 e-tron är ju också en bra bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Jag förstår inte strategin riktigt. Lansera ett nytt märke Polestar som bara ska bygga elbilar och som snor Volvos kunskaper, designspråk, goda renommé och även dess kunder.

Under tiden fortsätter Volvo bygga gammelbilar som snart ingen vill ha.

Bedömningen måste alltså vara att Volvos bilägare är så insnöade att väldigt få upptäcker elbilarnas fördelar utan kommer att efterfråga traditionella bilar och dom få som ändå upptäcker elbilen får då ett alternativ i Polestar.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vet inte om jag räknas som teslafan eller inte... men jag har några osakliga invändningar emot bilen.
1. Det är en Volvo.
2. Den är en ful fyrkantig låda, se punkt 1.
3. Gillar inte fuskläder skulle hellre se lite svenskt läder som framställs miljövänligt.
4. Sa jag att det är en Volvo?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Vet inte om jag räknas som teslafan eller inte... men jag har några osakliga invändningar emot bilen.
1. Det är en Volvo.
3. Gillar inte fuskläder skulle hellre se lite svenskt läder som framställs miljövänligt.
3. Det går att få läderklädsel.

Därmed föll alla dina punkter! :mrgreen:
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
1. Det är en Volvo.
3. Det går att få läderklädsel.

Därmed föll alla dina punkter! :mrgreen:
Mm, jag tror Lars inte gillar Volvo :D

Ja så om man gillar Volvo så är detta en mycket kompetent bil.
Jag känner riktigt ha begär men problemet är ju tillgång.

Varken ps2 eller M3 finns idag till rätt pris för mig, men modell 3 kommer högst troligt snart i rätt pris Medans ps2 dröjer.. Mm ja vi får väl se om jag orkar vänta eller de blir M3.. De som talar emot M3 är till stor del bagaget men vi får se helt enkelt..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:

Varken ps2 eller M3 finns idag till rätt pris för mig, men modell 3 kommer högst troligt snart i rätt pris Medans ps2 dröjer.. Mm ja vi får väl se om jag orkar vänta eller de blir M3.. De som talar emot M3 är till stor del bagaget men vi får se helt enkelt..
Ja, jag skulle gärna köpa en Volvo, men inte till vilket pris som helst.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:

Ja, jag skulle gärna köpa en Volvo, men inte till vilket pris som helst.
Nej den modell jag syftar på här är den för 40000 euro men frågan är vad som ingår då, de kanske är totalt utan utrustning och ja då blir de inte så intressant längre.
Detta är väl en anledning till att jag troligen inte kommer vänta in bilen.. Mitt problem är ju precis som för dig (om jag tolkat dig rätt) att vi inte hittar den där praktiska bilen till rätt pris..
Efter ditt tips i en annan tråd så provade vi en Zoe i helgen, den kändes väldigt bra.. Kan vara att de blir en sådan mellan innan vi köper en "stor" bil men då vill vi helst ha den nya med CCS.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mans71 skrev:
Jag förstår inte strategin riktigt. Lansera ett nytt märke Polestar som bara ska bygga elbilar och som snor Volvos kunskaper, designspråk, goda renommé och även dess kunder.

Bedömningen måste alltså vara att Volvos bilägare är så insnöade att väldigt få upptäcker elbilarnas fördelar utan kommer att efterfråga traditionella bilar och dom få som ändå upptäcker elbilen får då ett alternativ i Polestar.
Läs om - läs rätt :)

Polestar är en del av Volvo, de snor ingenting. Det verkar vara väldigt få som förstår företagsekonomi här. Man kan inte från den ena dagen till den andra sluta att tillverka någon som man tillverkat i över 50 år och tro att man ska kunna klara av det utan att gå i konkurs. Det handlar om att få till en mjuk övergång och ställa om företaget till framtiden. Detta gäller inte bara Volvo. Bara för att Volvo inte har en VD som vräker ur sig en massa saker över Twitter, så betyder det inte att de inte jobbar på att utveckla framtidens bilar. Det är ju mer vi som är insnöade på elbilar som tycker det går för långsamt. Det verkar som vi tror att ingen vill ha fossilbilar. Men vi är inte där än.

Det finns ingenting som tyder på att elbilen är den enda vägen framåt när det gäller framdrivning av framtidens forum. Vi tycker naturligtvis det, i detta forum. Men världen är liiite större än så.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
LJO

Inlägg av LJO »

Det verkar som att VD:n för Polestar inte vill ha så mycket att göra med Volvo Cars!

"– Polestar kommer definitivt att vara något annat än bilmärket Volvo, säger vd:n Thomas Ingenlath."

"Thomas Ingenlath understryker också att det blir lättare för ett självständigt Polestar att ta sig an konkurrenterna, i första hand Tesla Model 3, än om bolaget var en underavdelning till Volvo Cars."

https://www.nyteknik.se/fordon/polestar ... vo-6950548
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

LJO skrev:
Det verkar som att VD:n för Polestar inte vill ha så mycket att göra med Volvo Cars!

"– Polestar kommer definitivt att vara något annat än bilmärket Volvo, säger vd:n Thomas Ingenlath."

"Thomas Ingenlath understryker också att det blir lättare för ett självständigt Polestar att ta sig an konkurrenterna, i första hand Tesla Model 3, än om bolaget var en underavdelning till Volvo Cars."

Hehe, PR. Det han menar är väl iofs att varumärket Polestar kommer lansera bilar med vissa andra element som han inte tycker passar sig på en Volvo. Men oavsett så är ju Polestar 100% beroende av Volvos utveckling och formodligen även tillverkning (även om de har byggt en egen liten monteringshall av någon anledning).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Trodde Volvo hade övergett detta öppningsbara fejklock med hållare för matvaror... :?
Är det någon som testat detta? Jag är skeptisk :)
Bilagan Skärmavbild 2019-03-05 kl. 21.13.26.png finns inte längre
Stort utrymme under lastutrymmet också

Senaste XC90, V90 (kanske alla SPA-bilarna?) har detta. Jag tycker att det är riktigt praktiskt, kan även användas som avgränsare för att hålla bagage på plats om man inte har fyllt hela utrymmet.
XC90.PNG
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Jeppe_E skrev:
mans71 skrev:

Polestar är en del av Volvo, de snor ingenting. Det verkar vara väldigt få som förstår företagsekonomi här. Man kan inte från den ena dagen till den andra sluta att tillverka någon som man tillverkat i över 50 år och tro att man ska kunna klara av det utan att gå i konkurs. Det handlar om att få till en mjuk övergång och ställa om företaget till framtiden. Detta gäller inte bara Volvo. Bara för att Volvo inte har en VD som vräker ur sig en massa saker över Twitter, så betyder det inte att de inte jobbar på att utveckla framtidens bilar. Det är ju mer vi som är insnöade på elbilar som tycker det går för långsamt. Det verkar som vi tror att ingen vill ha fossilbilar. Men vi är inte där än.

Det finns ingenting som tyder på att elbilen är den enda vägen framåt när det gäller framdrivning av framtidens forum. Vi tycker naturligtvis det, i detta forum. Men världen är liiite större än så.
Fast ofta läser man ju att Polestar inte alls vill förknippas med Volvo, att det är ett eget märke, t.ex. här (första bästa som kom upp på Google);

I övrigt stämmer din argumentation med mitt antagande, Volvoägare är insnöade. Jag blir på riktigt förbannad varje gång jag ser en diesel XC90, och det är tyvärr ganska ofta.

Att köpa en ny dieselbil idag (dessutom dyr så inga ursäkter finns) är ungefär lika tidsenligt som att kalla en mörkhyad man för neger. Man gör inte så helt enkelt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mans71 skrev:
Jeppe_E skrev:
mans71 skrev:

Fast ofta läser man ju att Polestar inte alls vill förknippas med Volvo, att det är ett eget märke, t.ex. här (första bästa som kom upp på Google);

I övrigt stämmer din argumentation med mitt antagande, Volvoägare är insnöade. Jag blir på riktigt förbannad varje gång jag ser en diesel XC90, och det är tyvärr ganska ofta.

Att köpa en ny dieselbil idag (dessutom dyr så inga ursäkter finns) är ungefär lika tidsenligt som att kalla en mörkhyad man för neger. Man gör inte så helt enkelt.
Ett eget märke är de ja vilket de är måna om att framhäva, men det betyder inte att de har resurserna att fristående utveckla och tillverka bilar (det är helt uppenbart att de inte har det). Mycket tveksam liknelse du gör för övrigt. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Efter ditt tips i en annan tråd så provade vi en Zoe i helgen, den kändes väldigt bra.. Kan vara att de blir en sådan mellan innan vi köper en "stor" bil men då vill vi helst ha den nya med CCS.
Man ska bara ha klart för sig att Zoen inte är en bil för att köra långa sträckor snabbt med. Över 80 så ökar energiförbrukningen drastiskt och laddstoppen blir täta. Men med CCS så minskar den olägenheten.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mans71 skrev:

Tack för den. Du känner mig tydligen? Jag är nog så långt ifrån insnöad som man kan vara. Jättetråkigt att du kör omkring hela tiden och är förbannad (för det måste du vara, med tanke på antalet dieselbilar i trafik). Det måste verkligen vara jobbigt för dig. Jag skulle aldrig köpa en ny fossilbil idag. När jag köpte min dieselbil 2011 så var det bland det bästa man kunde köpa och rent miljömässigt så är det bäst om jag kör slut på den. Men det tänker jag inte göra, utan jag kommer att byta ut den mot en elbil.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
mans71 skrev:

Tack för den. Du känner mig tydligen? Jag är nog så långt ifrån insnöad som man kan vara. Jättetråkigt att du kör omkring hela tiden och är förbannad (för det måste du vara, med tanke på antalet dieselbilar i trafik). Det måste verkligen vara jobbigt för dig. Jag skulle aldrig köpa en ny fossilbil idag. När jag köpte min dieselbil 2011 så var det bland det bästa man kunde köpa och rent miljömässigt så är det bäst om jag kör slut på den. Men det tänker jag inte göra, utan jag kommer att byta ut den mot en elbil.
Välkommen till klubben för insnöade Volvodieselägare. Vårt främsta intresse är coal rolling och nyckling av Teslor. :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Haha, missade visst ordet "ny", alltså att man går och köper en ny XC90 för närmare miljonen... gamla bilar det ju som det är med... :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mans71 skrev:
Haha, missade visst ordet "ny", alltså att man går och köper en ny XC90 för närmare miljonen... gamla bilar det ju som det är med... :)
En XC90 startar på 550kkr, vilket är ungefär hälften av en Model X som ju är den enda eldrivna konkurrenten om man vill ha saker som 7 sittplatser och hög dragvikt exempelvis. En D5 Inscription kostar 630kkr... Så visst kan jag förstå att vissa väljer en XC90 framför en Model X. Även om de rörliga kostnaderna är lägre för MX så är inköpspriset fortfarande viktigt för många.

Sen kan man ju fråga sig om de flesta som köper en XC90 eller Model X verkligen behöver en sån bil, men det är ju en annan diskussion. :)
kallekula

Inlägg av kallekula »

https://www.theverge.com/2019/3/6/18252 ... -show-2019

Håller med The Verge om rubriksättningen till fullo.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

kallekula skrev:

Det som refereras är rubriken:
THE POLESTAR 2’S SECRET WEAPON AGAINST THE TESLA MODEL 3 IS NATIVE ANDROID AUTO
Är det någon som vet hur Android Auto integrerar med PlayStore och vem som har någon koll på vilka privilegier apparna på PlayStore har som får användas i bilen? Google har dålig koll på apparna och appar släpps in som har tillgång till data som det inte skall ha. Känns mycket tveksamt att ha detta i en bil för en miljon. https://www.digitalinformationworld.com ... -data.html
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

bjelkeman skrev:
kallekula skrev:

Det som refereras är rubriken:
THE POLESTAR 2’S SECRET WEAPON AGAINST THE TESLA MODEL 3 IS NATIVE ANDROID AUTO
Är det någon som vet hur Android Auto integrerar med PlayStore och vem som har någon koll på vilka privilegier apparna på PlayStore har som får användas i bilen? Google har dålig koll på apparna och appar släpps in som har tillgång till data som det inte skall ha. Känns mycket tveksamt att ha detta i en bil för en miljon. https://www.digitalinformationworld.com ... -data.html
Fast det har väl inte så mycket med systemet i sig att göra? Men rent generellt så finns ju problemet även hos applestore. Jag undrar dock om man får tillgång till Playstores hela sortiment av appar. Allt handlar ju om att veta vad man laddar ner och har man bankuppgifter i klartext i telefonen/bilen så har man nog andra problem. Men en miljon kostar ju bilen inte. Om uppgifterna i artikeln stämmer (och så är ju även konfiguratorn uppbyggd), så är de enda valen man kan göra (just nu), färg, interiör, performance-paket och 19" eller 20". Allt annat ingår, dvs AP/TACC och alla andra system. Riktpriset i Sverige blir väl runt 630.000kr för en bil med solid lack och 19" hjul, samt veganklädsel. Klarar de av att hålla detta pris, så är det ca 30k billigare än Model 3 med AP.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man har ju ett googlekonto som man kopplar sina betalningsuppgifter till. Sen kan man lägga in detta googlekonto i flera olika enheter. Jag utgår ifrån att det går (och jag antar att det nästan är ett måste) att uppge ett googlekonto i Android Auto. Då får man ju automatiskt tillgång till Play och kan ladda ner alla appar som är kompatibla med enheten.
Skriv svar