Jag lovar er, ingen har någon aning om att priserna har sänkts ordentligt. Det är bara vi typ några hundra på forumet som vet.
Enda sättet för en vanlig person att veta detta är om man själv går in på tesla i ren nyfikenhet och bygger en bil på hemsidan som chocken kommer komma.
Dem flesta människor hänger inte här eller följer Elon på twitter.
Hmmm. Så om jag sätter ut min 100D till jättebra pris enligt Blocket-standard så kanske jag kan byta till den P100DL jag beställde?
Fast vore ju lite typiskt om jag först slumpar iväg min och så annullerar de alla beställningar pga "fel pris".
Nu har det gått 3 dagar, känns som att dem borde ha ändrat priserna vid det här laget om dem vore fel.
Om jag ska spekulera hejvilt så tror jag att det snart kommer en ny model S/X vilket kan förklara varför dem är så billiga nu.
Om detta är sant så skulle priserna på S/X ändå gå ner om nya modellen kommer ut.
Jag lovar er, ingen har någon aning om att priserna har sänkts ordentligt. Det är bara vi typ några hundra på forumet som vet.
Enda sättet för en vanlig person att veta detta är om man själv går in på tesla i ren nyfikenhet och bygger en bil på hemsidan som chocken kommer komma.
Dem flesta människor hänger inte här eller följer Elon på twitter.
Hmmm. Så om jag sätter ut min 100D till jättebra pris enligt Blocket-standard så kanske jag kan byta till den P100DL jag beställde?
Fast vore ju lite typiskt om jag först slumpar iväg min och så annullerar de alla beställningar pga "fel pris".
Nu har det gått 3 dagar, känns som att dem borde ha ändrat priserna vid det här laget om dem vore fel.
Om jag ska spekulera hejvilt så tror jag att det snart kommer en ny model S/X vilket kan förklara varför dem är så billiga nu.
Om detta är sant så skulle priserna på S/X ändå gå ner om nya modellen kommer ut.
Det beror väl på om de behåller nuvarande med detta pris eller om den försvinner ur sortimentet. Om ett billigt S/X alternativ försvinner när nya versionen kommer så gör det återigen att priset ökar på begagnade. Alla har inte råd med hur mycket som helst bara för att det är bättre.
Det konstiga är att bilarna på Tesla beg-sida inte alls är lika prisvärda som nya. Så länge folk jämför med vad Tesla begär för en begagnad bil är det lugnt. Få se hur länge detta kaoset fortlever. Det kan ju inte handla om många dagar.
Han som försöker sälja min S fick ett erbjudamde från en bilhandlare på 700k. I torsdags hade man troligen tackat nej. Nu är det bara ja ja ja och hoppas att han inte kollar nåt på internet och ångrar sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det konstiga är att bilarna på Tesla beg-sida inte alls är lika prisvärda som nya. Så länge folk jämför med vad Tesla begär för en begagnad bil är det lugnt. Få se hur länge detta kaoset fortlever. Det kan ju inte handla om många dagar.
Han som försöker sälja min S fick ett erbjudamde från en bilhandlare på 700k. I torsdags hade man troligen tackat nej. Nu är det bara ja ja ja och hoppas att han inte kollar nåt på internet och ångrar sig.
Ironiskt att du inte ser några problem med att någon annan blir lurad så länge det inte drabbar dig själv. Har för mig att jag läste någon tidigare post här i tråden att du ganska hårt motsätter dig Teslas hanterande av situationen med prissänkningen. Tesla är åtminstone ärliga med vad de gör.
Det var ingen svensk bilhandlare. Utomlands har priserna inte fallit riktigt lika mycket, så sett är det fullt möjligt att han gör en bra affär ändå. Annars hade jag hållit med.
Jag får ju ändå betala en slant emellan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
133 säger min bevakning. Det har den gjort varje dag i 2-3 veckor, innan dess så fanns det runt 60/70.
Eftersom att t.ex fordonsbiljett lägger ut flera bilar per dag så måste ju de andra bli sålda?
Marknaden verkar ju röra på sig iaf tänker jag, eftersom min bevakning ökar i antal nämnvärt.
"Fordonsbiljett"?
De bilar som Fordonsbolaget lägger ut är förnyelser. Har lite koll eftersom de försöker sälja min gamla.
Haha! Ja fordonsbolaget. Hur verkar marknaden på din gamla - är det några och rycker i den?
Nej det vet jag inte. Bytte in den i slutet av september till Tesla. Sen har Fordonsbolaget köpt den via nåt annat bolag i Södertälje som i sin tur köpte den av Tesla.
Får man i närheten av uppskattat pris har milkostnaden varit sjukt låg. Inköp var typ 950k innan SMBP
Är det okej om jag säger WTF? Ca pris hos bilhandlaren: 900.000?
För en MX60 från 2016? Undra vad reservationspriset är satt till. Men om nypriset var 950k, så är ju allt över 570k (60%) överpris enligt mig. Är inte X60 en lite udda modell?
Samtidigt så finns det ju inte jättemånga att välja på begagnat och kan man ta den på företaget, såkanske det ändå är en rimlig månadskostnad?
570kkr för en elbil med dragkrok, ja det hade varit mumma.
Ja nu lär han inte få mer. Du får numera en ny 100 kWh-X för under miljonen efter miljöbonusen.
686 k nu med två dagar kvar. Flera bud idag...
Jag trodde som sagt på nära 80%, dvs ca 760k före sänkningen. Blir intressant att se vad den går för, jag hade nog gissat på ungefär nuvarande pris som slutpris efter prissänkningen, men den verkar ju kunna gå högre än så tom!
"Pris hos bilhandlaren" på 900k känns ju dock nästan som bedrägeri nu...
Om man hittar en begagnad model X utan drag, vet någon här när gränsen går för att man lagligt får eftermontera drag, datum eller from vin nr. Finns det någon model X 100 med fri SC eller är X 90 dom sista.
Om man hittar en begagnad model X utan drag, vet någon här när gränsen går för att man lagligt får eftermontera drag, datum eller from vin nr. Finns det någon model X 100 med fri SC eller är X 90 dom sista.
X90 dom sista om du inte går för P100D
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
X90 dom sista om du inte går för P100D
Tack för svar! Nu väntar jag ivrigt på att få veta var gränsen går för efter montering av drag.
Någon som har en model X tillverkad i mars 2017 med drag?
Min X75 tillverkades dec 2016 och hade inte dragkrok från leverans, men fick en eftermonterad (efter MYCKET tjat) av Tesla.
Men är den typad med drag? Har den fältet "Max släpvagnsvikt" i regbeviset? Inte "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet".
Ingen aning, Klintan, spelar det någon praktisk roll?
Ingen praktisk, men en laglig roll.
Om bilen är typad så får man sätta på en godkänd draganordning. Besiktning inte nödvändigt men om man vill ha det uppdaterat i sina registringspapper, så åker man förbi besiktningen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Min X75 tillverkades dec 2016 och hade inte dragkrok från leverans, men fick en eftermonterad (efter MYCKET tjat) av Tesla.
Men är den typad med drag? Har den fältet "Max släpvagnsvikt" i regbeviset? Inte "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet".
Om bilen är typad så får man sätta på en godkänd draganordning. Besiktning inte nödvändigt men om man vill ha det uppdaterat i sina registringspapper, så åker man förbi besiktningen.
Stämmer, de första model X är inte typade för drag, därav min fråga till Cay.
Stämmer, de första model X är inte typade för drag, därav min fråga till Cay.
Alltså, alla x är typgodkända för drag.
Va kanske inte tillräckligt tydlig.
Så alla x får ha dragkrok.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Nej, förlåt, det är en väldigt liiiiiten skara som inte får.
Det är de tidigaste som man kunde välja bort luftfjädring på. Dessa fick inte ha dragkrok.