Segelflygaren skrev:hooked skrev:Jag har gått och varit sugen på Tesla länge och drömt om en P-modell. Har dock alltid tyckt att den varit märkligt högt prissatt. Speciellt efter introduktionen av Model 3P, där P-modellen inte kostar så fasligt mycket mer. Dessutom får man i 3P track-mode, sänkt chassi, 20" med mera. Dvs, där får man verkligen sportiga attribut för 100k extra och dessutom en bil med nyare teknik jämfört med Model S som börjar kännas utdaterad på många sätt. Efter min provtur i en Model S P tycker jag exempelvis fjädringen är alldeles för svampig och väghållningen för dålig för att vara en prestandamodell.
Nu när Tesla justerat priserna för Model S P så känns det åndå trots denna prisslakt inte som det givna valet för mig som förstagångsköpare. Det säger en hel del om hur felaktigt prissatt Model S P varit tidigare när man jämför med Model 3 P.
Med detta sagt har jag full förståelse för att alla som blir drabbade är minst sagt förbannade. Men sett från ett annat perspektiv så är detta helt rätt agerat och gör Tesla inte bara som ledare utan ännu mer konkurrenskraftiga mot alternativ som finns på horisonten.
Jag som åkt P modeller sedan 2014 håller med dig till 100 %. Efter att ha provkört en bakhjulsdriven LR trea i USA så sålde jag min X P100D i januari, vilket nu visat sig vara helt rätt

. Det kändes ologiskt att man nästan fick två Model 3 för priset av en Model S/X.
När Tesla häromdagen dumpade priset på S/X P började jag fundera på en S P100D, men då jag inte behöver utrymmet, samtidigt som trean är trevligare att köra till ett lägre pris så har jag bestämt mig för att ändå hämta ut bilen. Det som känns sämst med detta är avsaknaden av rattvärme.
Kul att höra från någon som provat så utförligt! Jag behöver inte heller det extra platsutrymmet som S erbjuder så kommer också sikta in mig på en 3P. Har inte provkört den ännu, men efter det du skriver och allt annat man läser om bilen så är jag helt övertygad att om jag kommer bli helt lyrisk
Det jag känner som utöver körglädjen i 3:an gör att jag inte går på Model S är följande:
- Avsaknaden av inbyggd CCS. Ja, det går med en kommande adapter, men man vet inte hur bra det kommer att funka och när adaptern kommer. Tesla har till och med plockat bort all info om CCS-adapter på hemsidan så jag har börjat undra om det är problem med CCS-adaptern?? Någon som vet mer?
- Strålkastarna på 3:an ska vara riktigt riktigt bra. Läst om flera i Europa som tagit leverans och är helt lyriska över strålkastarna både med halv- och helljus. Det är tidigare S ägare som menar att strålkastarna i 3:an är tre gånger så bra och att ljusbilden är i klass med LED på tyska bilar. Detta känns riktigt bra.
- Bakdelen på S känns gammal med LED-ljusen. De behöver verkligen uppgraderas till samma design som på X och 3:an.
- Förvaring inne i bilen tycker jag är mycket bättre i 3:an
- Inredningen med den avskalade interiören känner jag är trevligare i 3:an med utblåsen för ventilation
- Skärmen ger en bättre ergonomi då jag tycker man behöver sträcka sig lite långt med handen i S/X samt att vissa reglage sitter långt ner på den horisontella skärmen.
Precis som du skriver är det nog egentligen bara rattvärmen som jag kommer sakna, men hoppas det går att kompensera med förvärmning av bilen där man riktar utblåsen mot ratten. Eftersom ventilationen i 3:an styrs digitalt/elektriskt så borde Tesla ha en funktion i appen när man förvärmer som ställer utblåsen mot ratten? Detta borde kanske twittras till Elon som en bra uppdatering till nästa vinter
Inte menat att prata ner S:en på något sätt och förstår att många väljer den på grund av storleken, men jag kan bara inte se förbi att det är en produkt som börjar komma till åren och verkligen behöver en uppgradering snart. Då blir S:en kanske mitt förstaval igen om de dessutom fokuserar på att skapa större skillnader för Prestandamodellen med kanske ett adaptivt chassi, 4-hjulsstyrning med mera. Samt att de verkligen ser till att uppgradera strålkastarna.