Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det tog ett tag ;)
Menar du mig? Blir lite rädd att jag tänker fel... Men det står ju så här:
Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
Vad riskerar man? Handpenningen på 30 000:-? Eller får man tillbaka ALLT?
Var läser du det här? Får man den texten på bekräftelsen eller? Funderar på att göra som du har gjort...

När du har gjort din design och tryckt på "Fortsätt" så dyker länken om återlämning upp strax ovanför Mastercard/Visa-ikonerna.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Legato skrev:
mans71 skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det tog ett tag ;)
Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
Var läser du det här? Får man den texten på bekräftelsen eller? Funderar på att göra som du har gjort...
Allt Verdi skriver stämmer. Köper du privat (som jag) så har man hängslen och livrem, då tillkommer nämligen diatansköpslagen med 14 dagars ångerrätt, vilket även står specat vid beställning.
Aha, men samma ångerrätt 1 dag gäller då inte företag eller?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
mans71 skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det tog ett tag ;)

När du har gjort din design och tryckt på "Fortsätt" så dyker länken om återlämning upp strax ovanför Mastercard/Visa-ikonerna.
Man har dessutom 7 dagar på sig att cancellera efter beställning. Om priserna ligger kvar i mitten av nästa vecka är jag osäker på hur jag gör.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
mans71 skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det tog ett tag ;)
Allt Verdi skriver stämmer. Köper du privat (som jag) så har man hängslen och livrem, då tillkommer nämligen diatansköpslagen med 14 dagars ångerrätt, vilket även står specat vid beställning.

Jag beställde som företag. Är lite oklart om jag har 14 dagar eller 7 dagar på mig att ändra mig.

Det står så här.
ånger.png
Men även att man hela tiden kan ändra finansieringsmetod. Dock kanske INTE mellan privat och företag?
finans.png
I vilket fall har jag först och främst en vecka på mig att ta reda på mer. Ringer Tesla till veckan.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det där om provkörning förresten. Jag har ju faktiskt INTE provkört en P100D. Eller gäller det Model S mer ospecifikt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
mans71 skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det tog ett tag ;)

Jag beställde som företag. Är lite oklart om jag har 14 dagar eller 7 dagar på mig att ändra mig.

Det står så här.
ånger.png
Men även att man hela tiden kan ändra finansieringsmetod. Dock kanske INTE mellan privat och företag?
finans.png
I vilket fall har jag först och främst en vecka på mig att ta reda på mer. Ringer Tesla till veckan.
14 dagar är ju efter leverans och för privatkund?

Bra dock att du ringer, blir intressant att få lite klarhet samt att se om de själva har någon koll.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Fy fan vad sjukt... Vad har jag gjort?
Beställt en bil med interiör från 2014, ser det ut som. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Bra dock att du ringer, blir intressant att få lite klarhet samt att se om de själva har någon koll.
Trodde 14 dagar var att du hade den tiden på dig att ångra dig nu efter beställning?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Fy fan vad sjukt... Vad har jag gjort?
Beställt en bil med interiör från 2014, ser det ut som. ;)
Gör den 0-100 på 2,6 sek så bryr jag mig inte. ;)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Glöm då inte att de saker du förvarar i den öppna centerkonsollen flyger åt h-vete när du sätter plattan i mattan. ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Glöm då inte att de saker du förvarar i den öppna centerkonsollen flyger åt h-vete när du sätter plattan i mattan. ;)

Haha. Ja, nu ser jag. Gamla stolarna också. Kanske därför den är så billig? :lol:
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Haha. Ja, nu ser jag. Gamla stolarna också. Kanske därför den är så billig? :lol:
:D Precis. Tesla har kommit på att de kan få ner kostnaderna på bilarna genom att återanvända gamla inbytesdelar från äldre bilar. Säkert ingen som märker då man ser suddigt av Ludicrous.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Den här prisutvecklingen är ju både underlig och underbar. För mig som ännu inte slagit till är det bara att hoppas på att priserna håller sig kvar på dessa nivåer. OM det nu är så att allt inte är ett misstag, kan jag bara tänka att mig att det är en fråga om att få fler att välja större batterier eller gå hela vägen till P-modellerna. Vet ju inte P-andelen för Tesla S/X totalt, men om utvecklingen i Norge är något att gå efter så förstår jag att man behöver göra något. Och det spelar ju ingen roll att man tjänar snuskiga pengar på en Performance (som rimligtvis har i princip samma tillverkningskostnad som en Long Range) om det bara är ett fåtal som köper dem. Kanske blir det så att när elbilsmarknader mognar, att många inser att man klarar sig rätt bra på minsta batteriet.

Så här ser antalet registrerade bilar i Norge ut (källa teslastats.no):

I början låg tyngdpunkten på P-modeller
5174st SP85/SP85+
846st S85

Sedan kom Dual Motor och P-modellerna började kosta mer och tappade andelar
1172st SP85D
1331st S85D

491st SP90D
1801st S90D

Med 100-batteriet fortsatte utvecklingen
256st SP100D
915st S100D

Under tiden har man sålt hela 5791st S75D!!

Jag undrar om man inte trots prissänkningen lyckas höja snittintäkten för S/X. Om jag går till mig själv hade jag, som privatköpare, förut inte kunnat motivera något annat än ett 75-batteri. Men med dagens prissättning känns det helt naturligt att slanta upp för Performance.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Andra märken har olika priser på olika marknader. Tesla har inte gjort så tidigare men kanske det är ändrat nu?
Ingenting är omöjligt. Frågan är varför man i så fall gör detta. Om S/X säljer dåligt i Europa så varför inte justera priserna enligt den amerikanska prissänkningen först och se vad som händer ? Och varför sänka priser så drastiskt på just L varianten ? Vill man sälja fler S/X i Europa tror jag 888k för standard varianten hade räckt långt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Andra märken har olika priser på olika marknader. Tesla har inte gjort så tidigare men kanske det är ändrat nu?
Ingenting är omöjligt. Frågan är varför man i så fall gör detta. Om S/X säljer dåligt i Europa så varför inte justera priserna enligt den amerikanska prissänkningen först och se vad som händer ? Och varför sänka priser så drastiskt på just L varianten ? Vill man sälja fler S/X i Europa tror jag 888k för standard varianten hade räckt långt.
Jag tror någon i Sverige har gjort fel men det är tillräckligt nära så man har valt att bara köra vidare med det.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Tycker det gäller på min 100D också. Får säga till passagerare att säkra allt löst, stänga alla flaskor, samt luta tillbaka huvudet innan man avser att trampa gasen i botten.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Trodde 14 dagar var att du hade den tiden på dig att ångra dig nu efter beställning?
Det är 14 dagar efter att du fått varan och kunnat inspekterat den, om försäljaren inte i formerar om ångerrätten har du 6 månaders ångerrätt. Men det gäller bara privatpersoner, företag kan skriva avtal på annat sätt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Feddan skrev:
Jag tror någon i Sverige har gjort fel men det är tillräckligt nära så man har valt att bara köra vidare med det.
Vi pratar alltså om ett pris i dollar som motsvarar $83k i Sverige vs $114k i USA för Model S Performance ink Ludicrous. 37% lägre = nära ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

termosen skrev:
+46 skrev:
Så här ser det ut i min:
Du har lagt på autopilot och fsd i det priset.
Nix, däremot hade jag av misstag råkat få med vinterdäck men det förklarade inte hela prispåslaget. Provade med min frus iPad och då blev kontantpriset helt rätt när jag gick in i Designstudion (dvs 1 022 180:- utan några tillval för en S PL). Gjorde en omstart och rensade webbhistorik i min iPad och nu blir allt rätt även i den ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ofta ligger "gamla" val man gjort med. Tex andra fälgar, vinterdäck osv, även då man tex byter mellan vanlig 100D och P osv. Har själv blivit lurad flera gånger då man är inne och provbygger lite olika kombinationer.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Malleru

Inlägg av Malleru »

Inte en enda kotte på Blocket verkar veta om dem nya priserna på tesla.
det är bara vi tesla nördar som känner till att priserna har sänkts markant.

det blir en ordentligt kalldusch sen för dem.

de bara vi typ som hänger här eller följer Elon på Twitter som vet.

Tesla borde nästan göra reklam eller liknande så resten av befolkningen känner till det här.

Den här stackars Angelica tror hon kan sälja sin S 85D för 679k från 2015 med 900mil. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=1

Kan också hända att någon köpare inte heller känner till om det här och köper en tesla för överpris?

OT: VERDI är det du som hängde på autopower förut?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Malleru skrev:

Tesla borde nästan göra reklam eller liknande så resten av befolkningen känner till det här.

Den här stackars Angelica tror hon kan sälja sin S 85D för 679k från 2015 med 900mil. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=1

Kan också hända att någon köpare inte heller känner till om det här och köper en tesla för överpris?

Prissänkningen på P100D påverkar nog inte priserna på begagnade Teslor i stor utsträckning. Som det skrivits om tidigare så rullar det 256 P100DL i Norge av totalt 19527st. Varför skulle folk dumpa priserna för att P100D nu kostar cirka 1mSEK? Minimal marknad av de bilarna så 85D eller P85D kommer inte påverkas, största värdeminskningen har redan tagit plats.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Malleru skrev:

Vi får se vad som händer med priserna nästa vecka, när alla är tillbaka på jobbet.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Tänk om folk börjar sälja sina bilar väldigt billigt nu i halvpanik för att man beställt en ny. Sen när man sålt så får man ett mail från Tesla om att priset var fel och en prisjustering uppåt ett par 100k. Halvjobbigt läge...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Malleru skrev:

Japp, många Teslor till salu nu för mer än aktuella nypriset. Jag har också lagt märke till att ingen verkar veta om det här. Inga blaskor som skriver nånting. Eller så tror de inte på det och tar det ett för tidigt aprilskämt. Jag ringde min säljare som håller på med förberedelserna för försäljning av min Model S och han fattade inte vad jag menar. I hans värld finns inte att en biltillverkare sänker priserna med en tredjedel över natt. Men andra biltillverkare har inte heller en vd som röker på för mycket ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar