Nya lägre priser på Model S och X?
Moderator: Redaktion
Re: Nya lägre priser på Model S och X?
Etron kommer ju ut på marknaden nu. Den kostar nu ungefär som en XP100D.
Teslan är betydligt rymligare och extremt mycket snabbare + laddnätverket.
Så om inte annat tar det nog bra död på intresset för etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Inte säkert. Finns många som aldrig kan tänka sig en Tesla. dd88 här på forumet t ex.taliz skrev:Etron kommer ju ut på marknaden nu. Den kostar nu ungefär som en XP100D.
Självklart finns det gott om märkesfantaster. Men den stora massan är inte det, många lär nog fundera lite extra om de får något betydligt bättre nån annanstans.Verdi skrev:Inte säkert. Finns många som aldrig kan tänka sig en Tesla. dd88 här på forumet t ex.taliz skrev:Etron kommer ju ut på marknaden nu. Den kostar nu ungefär som en XP100D.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Ni som tror att en av anledningarna är en ökad konkurrens med bl.a. e-tron, vad tror ni om Porsche Taycan ("mission E") som blir mer eller mindre direkt konkurrent med model S?
Den går nu att beställa och kommer som 2020-årsmodell, alltså från hösten och framåt. Kommer kosta mellan Cayenne och Panamera, alltså okonfigurerad runt 800k. Med en prisvärd P-modell i Europa står man bra rustad att vinna både på prestanda (rakt fram iaf
) och pris.
Nu tror jag självklart inte att detta spelar in mer än nödvändigt, men visst spelar konkurrenter som slåss om samma kundgrupp säkert in i strategin framåt. Många små saker, men detta är säkert en av dessa småsaker som ledde fram till det vi nu ser.
Ska bli spännande att se hur det utvecklas framåt!
Den går nu att beställa och kommer som 2020-årsmodell, alltså från hösten och framåt. Kommer kosta mellan Cayenne och Panamera, alltså okonfigurerad runt 800k. Med en prisvärd P-modell i Europa står man bra rustad att vinna både på prestanda (rakt fram iaf

Nu tror jag självklart inte att detta spelar in mer än nödvändigt, men visst spelar konkurrenter som slåss om samma kundgrupp säkert in i strategin framåt. Många små saker, men detta är säkert en av dessa småsaker som ledde fram till det vi nu ser.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Konkurrent? Min Model S är en familjebil där jag får in fem vuxna, två barn och samtidigt har 180L lagring i frunken. Struntar jag i att ha två barn bak i trunken har jag ytterliga 795 liter till. Taycan är ju en ren sportbil inte en familje/sporthybrid. Dessutom är laddnätet en stor fördel till Tesla.igu skrev:Ni som tror att en av anledningarna är en ökad konkurrens med bl.a. e-tron, vad tror ni om Porsche Taycan ("mission E") som blir mer eller mindre direkt konkurrent med model S?
Den går nu att beställa och kommer som 2020-årsmodell, alltså från hösten och framåt. Kommer kosta mellan Cayenne och Panamera, alltså okonfigurerad runt 800k. Med en prisvärd P-modell i Europa står man bra rustad att vinna både på prestanda (rakt fram iaf) och pris.
800k varianten av taycan du refererar till kommer inte ha någon monstruös effekt i likhet med P100D tyvärr.
- NEO
- Teslaägare
I TOCN gruppen florerar nu ett inlägg där ett 20-tal bilar P100D blev tillgängliga på norska teslamotors.com
TOCN frågade Tesla direkt och fick svar att INGEN har fått köpt bilarna till dessa priser och att de har tagits bort från nätet för korrekt pris.
Betyder detta att priserna i Sverige också var fel?
TOCN frågade Tesla direkt och fick svar att INGEN har fått köpt bilarna till dessa priser och att de har tagits bort från nätet för korrekt pris.
Woah, nu fick man sjuk fomo. Beg-priserna på MS och MX lär ju falla som en sten nästa vecka. Får se hur det blir med att behålla M3.
Fast den där svarta lager SP100D var ju Verdi på g att köpa för 800-någonting men den köptes ju av någon annan i morse?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Det borde för en person som är folkbokförd i Norge gå att köpa en ny Tesla i Sverige och kräva tillbaka momsen från svenska skatteverket när bilen förs in i Norge. Så gränshandeln kanske blir i påskhelgen.Legato skrev:Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon.
Angående "logiken" så syftade jag på att det inte kan stämma att de skulle ha stora dolda lager av p-modeller i Sverige.
Angående det du skriver så nja, en viss sådan kompensation för att man tex har kapacitetsproblem med service och suc i Norge skulle jag förstå, men inte den prisskillnad som råder just nu.
Snacka om att det kommer exporteras Teslor till Norge om 6-12 månader...
- NEO
- Teslaägare
Det stämmer. Till en kostnad av 2400krRic skrev:Det borde för en person som är folkbokförd i Norge gå att köpa en ny Tesla i Sverige och kräva tillbaka momsen från svenska skatteverket när bilen förs in i Norge. Så gränshandeln kanske blir i påskhelgen.Legato skrev:Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon.
Angående "logiken" så syftade jag på att det inte kan stämma att de skulle ha stora dolda lager av p-modeller i Sverige.
Angående det du skriver så nja, en viss sådan kompensation för att man tex har kapacitetsproblem med service och suc i Norge skulle jag förstå, men inte den prisskillnad som råder just nu.
Snacka om att det kommer exporteras Teslor till Norge om 6-12 månader...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Självklart kan priserna vara fel och mycket väl kommaMDurante skrev:I TOCN gruppen florerar nu ett inlägg där ett 20-tal bilar P100D blev tillgängliga på norska teslamotors.com
]
att visa sig ändras av Tesla, det råder väl inget tvivel
om att Tesla är värdelösa på kommunikation och
klantar till det och speciellt nu med kaoset med alla
model 3-leveranser plus en del annat...
Jag tar inte dessa priser som säkra än, Tibor hade
ju tex fått bekräftat att det var fel, även om flera
andra fått höra motsatsen av diverse säljare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ringde Tesla idag och begärde pris på lagerbil Long Range. 927000 och då med öppningsbart glastak och kolfiberinlägg, så cirka 40000 lägre än priset på en ny. Nu finns ju inte öppningsbart glastak längre så svårt att jämföra.
Men enligt säljaren så stämmer priserna , men det var lite rörigt att få priset då allt var nytt.
Men enligt säljaren så stämmer priserna , men det var lite rörigt att få priset då allt var nytt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Kan också vara så att säljarna lackat på Tesla och vill sabba före de blir varslade 

- NEO
- Teslaägare
Det är mycket möjligt, men så sätter man sig själv i en ganska dålig sits mtp referens från arbetsgivare. Samtidigt är det inte säkert att de kommer få sparken, de är ju utbildade och har erfarenhet av Tesla i allmänhet och hade definitivt passat in i serviceavdelningen, som uppenbarligen måste utökas.Jjakobb skrev:Kan också vara så att säljarna lackat på Tesla och vill sabba före de blir varslade
Det finns väl ingen som helst information om några varsel? Om du syftar på att affärer ska stängas så tror jag dels att det först och främst kommer drabba USA samt främst just affärer, inte showrooms som vi har i Sverige.Jjakobb skrev:Kan också vara så att säljarna lackat på Tesla och vill sabba före de blir varslade
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag tror att de får lite andra arbetsuppgifter. Är ju en växande organisation.Legato skrev:Det finns väl ingen som helst information om några varsel? Om du syftar på att affärer ska stängas så tror jag dels att det först och främst kommer drabba USA samt främst just affärer, inte showrooms som vi har i Sverige.Jjakobb skrev:Kan också vara så att säljarna lackat på Tesla och vill sabba före de blir varslade
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Ja det börjar sjunka in. Spännande att följa.SolnaGnagarn skrev:Priserna stämmer på hemsidan!
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag slår nog fan till på en SP100D!Verdi skrev:Ja det börjar sjunka in. Spännande att följa.SolnaGnagarn skrev:Priserna stämmer på hemsidan!
Har en 75D sen tidigare.
Tycker dock att det är förjävligt mot dom som har fått leverans nyligen

Kul för dig. Själv hoppas jag som sagt på att knipa en P85DL som andrabil för runt 450-500 tkr.SolnaGnagarn skrev:Jag slår nog fan till på en SP100D!Verdi skrev:Ja det börjar sjunka in. Spännande att följa.SolnaGnagarn skrev:Priserna stämmer på hemsidan!
Har en 75D sen tidigare.

Jag tycker prisförändringarna är riktigt bra för att stärka Teslas konkurrenskraft för framtiden. Gör det tuffare för konkurrenterna när de nu inte kan ha höga marginaler på premium Performance bilar vilket Tesla kunnat ha under flera år.
Det kom dock väldigt snabbt och brutalt vilket såklart gör nyblivna köpare bittra. Skulle de haft en mjukare sänkning? Då hade köparna gått och väntat för att se om det kom ytterligare sänkningar runt vilket hade skapat en problematisk situation också.
Det kom dock väldigt snabbt och brutalt vilket såklart gör nyblivna köpare bittra. Skulle de haft en mjukare sänkning? Då hade köparna gått och väntat för att se om det kom ytterligare sänkningar runt vilket hade skapat en problematisk situation också.
Det vore ju precis perfekt när dom hamnar runt det priset. Undrar hur långtid det tar?Verdi skrev:Kul för dig. Själv hoppas jag som sagt på att knipa en P85DL som andrabil för runt 450-500 tkr.SolnaGnagarn skrev:Jag slår nog fan till på en SP100D!Verdi skrev:Ja det börjar sjunka in. Spännande att följa.SolnaGnagarn skrev:Priserna stämmer på hemsidan!
Har en 75D sen tidigare.
Model S P85DL+
Ja, består de här priserna tills det är dags för att rulla över leasingen blir det en SP100D nästa gång. Gissar dock att man får nöja sig med inbytespriset på befintliga S100D, då dessa priser sabbar andrahandspriserna.SolnaGnagarn skrev:Jag slår nog fan till på en SP100D!
Har en 75D sen tidigare.
Författare och bloggare. Model S 2023
Eftersom jag precis backade på att köpa en S P100DL som rullat 730 mil för 853 tkr så borde det faktiskt inte ta så lång tid. Även om vi säger att en 3-4 år gammal P har ett bra andrahandsvärde på 60% så är det ju ett mindre batteri och sämre prestanda också. Så under 500 tkr är inte alls orimligt redan idag. Dock antar jag att det finns en tröghet i detta. Men framåt hösten kanske?mans71 skrev:Det vore ju precis perfekt när dom hamnar runt det priset. Undrar hur långtid det tar?Verdi skrev:Kul för dig. Själv hoppas jag som sagt på att knipa en P85DL som andrabil för runt 450-500 tkr.SolnaGnagarn skrev:Jag slår nog fan till på en SP100D!Verdi skrev:Ja det börjar sjunka in. Spännande att följa.SolnaGnagarn skrev:Priserna stämmer på hemsidan!
Har en 75D sen tidigare.
....nu måste ju även jag krypa till korset och erkänna att jag hade fel. Men vem kunde ana att Teslas snabbt försämrade andrahandsvärde skulle bero på att ”förstahansvärdet” sjönk som en sten?! 

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24