Finansiering av Model S
Moderator: Redaktion
Finansiering av Model S
Är sjukt sugen på en Model S, men har lite svårt att få till finansieringen. Hade hoppats det skulle vara enkelt genom mitt egna (nystartade) konsultbolag, och att jag sedan skulle ha den som tjänstebil.
Kapital till kontantinsatsen och intäkter framöver har jag, men DNB (som Tesla samarbetar med) verkar inte vilja ge mig kredit. Min egna bank SEB gav inga bra villkor (30% kontantinsats, 25% (!) restvärde efter 36 månader) och operationell leasing genom Sixt vill jag inte ha.
Hur har ni andra löst finansieringen? Har ni väldigt vänligt inställda arbetsgivare eller räckte era pengar till att köpa den kontant?
Kapital till kontantinsatsen och intäkter framöver har jag, men DNB (som Tesla samarbetar med) verkar inte vilja ge mig kredit. Min egna bank SEB gav inga bra villkor (30% kontantinsats, 25% (!) restvärde efter 36 månader) och operationell leasing genom Sixt vill jag inte ha.
Hur har ni andra löst finansieringen? Har ni väldigt vänligt inställda arbetsgivare eller räckte era pengar till att köpa den kontant?
Model S 75D 2018, svart, soltak
Model S 70D 2015, midnight silver metallic, soltak, next gen-säten, vinterpaket
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiering av Model S
Jag har en lång tråd om det här här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=1891
För mig verkar det inte vara några problem att få kredit. DNB propsade dock på 30% första förhöjd vilket var mer än jag hade tänkt mig, och som jag sedan lyckats prata ner till 25% (ville haft ner den till 20%), och 50% restvärde. Min bank, Swedbank, sa 20% kontant och 40% restvärde. Jag har offerter från Wasa med 20% kredit och lite olika restvärden (upp till 50%) men jag vet inte om de kreditprövat det ordentligt än, eller bara skickat kalkyler.
Jag tar i alla fall DNB:s erbjudande till slut. De verkar vara tuffa med villkoren. Ett tips kan vara att ringa och prata med dem och höra vad problemet är, och vad du kan göra för att bli godkänd. I mitt fall var ett bekymmer de hade att jag redan har en dyr bil i firman, och när jag sa att Teslan ska ersätta den och den ska säljas, så slappnade de av lite. I en del fall verkar det hjälpa om man går in som borgensman privat (om man själv är kreditvärdig nog).
Det är inte sällan rätt svårt att få stora krediter för helt nystartade bolag, och det är väl inte konstigt - leasingbolaget har ju liten möjlighet att bedöma hur det kommer gå för bolaget, och tar en större risk. Att behöva gå i borgen själv är vanligt. Ett sätt, ifall du har kapital, kunde vara att du lägger en ännu större kontantinsats. Då minskar risken för leasingbolaget. Men som sagt, ring dem och kolla.
För mig verkar det inte vara några problem att få kredit. DNB propsade dock på 30% första förhöjd vilket var mer än jag hade tänkt mig, och som jag sedan lyckats prata ner till 25% (ville haft ner den till 20%), och 50% restvärde. Min bank, Swedbank, sa 20% kontant och 40% restvärde. Jag har offerter från Wasa med 20% kredit och lite olika restvärden (upp till 50%) men jag vet inte om de kreditprövat det ordentligt än, eller bara skickat kalkyler.
Jag tar i alla fall DNB:s erbjudande till slut. De verkar vara tuffa med villkoren. Ett tips kan vara att ringa och prata med dem och höra vad problemet är, och vad du kan göra för att bli godkänd. I mitt fall var ett bekymmer de hade att jag redan har en dyr bil i firman, och när jag sa att Teslan ska ersätta den och den ska säljas, så slappnade de av lite. I en del fall verkar det hjälpa om man går in som borgensman privat (om man själv är kreditvärdig nog).
Det är inte sällan rätt svårt att få stora krediter för helt nystartade bolag, och det är väl inte konstigt - leasingbolaget har ju liten möjlighet att bedöma hur det kommer gå för bolaget, och tar en större risk. Att behöva gå i borgen själv är vanligt. Ett sätt, ifall du har kapital, kunde vara att du lägger en ännu större kontantinsats. Då minskar risken för leasingbolaget. Men som sagt, ring dem och kolla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Finansiering av Model S
Tack för infon, mycket läsvärt i den långa tråden.
Ser ut som att DNB gått med på finansiering nu (30% kontant + personlig borgen), och jag har lagt en beställning på en 70D
Ser ut som att DNB gått med på finansiering nu (30% kontant + personlig borgen), och jag har lagt en beställning på en 70D

Model S 75D 2018, svart, soltak
Model S 70D 2015, midnight silver metallic, soltak, next gen-säten, vinterpaket
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiering av Model S
Härligt! Grattis!Tanner skrev:Tack för infon, mycket läsvärt i den långa tråden.
Ser ut som att DNB gått med på finansiering nu (30% kontant + personlig borgen), och jag har lagt en beställning på en 70D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Finansiering av Model S
Jag som funderar på att välja operationell leasing från sixt, varför är det bättre med "traditionell" leasing?Tanner skrev:operationell leasing genom Sixt vill jag inte ha.
Mvh, Jörgen
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiering av Model S
Jag tittade lite hastigt på det, och kom fram till att i och med att du får restvärdesgaranti från Tesla ändå (vilket ju är den viktigaste aspekten av operationell leasing), så är det inte värt de extra pengarna som Sixt tar. Det blir flera tusen dyrare per månad än den vanliga leasingen, och även om du räknar in försäkring och serviceavtal (som ingår via Sixt) så når du inte upp i de summorna. Dessutom känns det som att man får lite mer kontroll och frihet själv via finansiell leasing (man får ta ansvar för restvärdet själv om man vill, sälja i förtid, etc).JorgenM skrev:Jag som funderar på att välja operationell leasing från sixt, varför är det bättre med "traditionell" leasing?Tanner skrev:operationell leasing genom Sixt vill jag inte ha.
Mvh, Jörgen
Då är Sixts priser dessutom för 2000 mil per år, medan Teslas restvärdesgaranti tillåter 2500 mil per år. Så Sixts erbjudande känns faktiskt iskallt. Jag kan inte komma på en enda anledning att ta det, faktiskt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiering av Model S
Om man inte är så förtjust i sina pengar är det ett ypperligt alternativ.lineman skrev:Bättre att köpa privat
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Finansiering av Model S
Jag är väldigt förtjust, men jag är också ganska lat, så operationell leasing lockar mig lite... Ska plocka fram en jämförelse(har offert från sixt)!danni skrev:Om man inte är så förtjust i sina pengar är det ett ypperligt alternativ.lineman skrev:Bättre att köpa privat
Skickat från min telefon med Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiering av Model S
Räkna och jämföra ska man alltid. Men som sagt, när Tesla kan garantera restvärdet, så försvinner ju den allra största fördelen med operationell leasing. Och kolla upp hur de hanterar övermil, så du inte åker på ännu mer krångel pga det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Finansiering av Model S
Ytterligare argument mot operationell leasing: Tesla garanterar restvärdet 50% vid max 7500 mil efter 3 år. Vidare ligger restvärdet på 3 år gamla elbilar på ca 70% ( visat av Tibor på någon nyhetssida för ngt år sedan).Har just bytt min S85 med finansiell leasing efter 13 mån och drygt 3000 mil mot S85D,. Inte fått avräkning för affären än men restvärdet på S85 hamnade på omkring 100%. Självklart exceptionella valutaomständigheter och det kan slå precis tvärtom om 3 år men med restvärdesgarantin kan det inte bli sämre än 50%, bortsett från evt övermilkostnad. Mitt leasingbolag erbjuder ett vagnparksavtal för 6000/år. Du får jag en faktura i månaden på allt; försäkring, trängselskatt etc. Det torde vara lika enkelt som med operationell leasing.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19